Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه در استان گلستان ۲ هزار و ۸۵۰ رودخانه جریان دارد که ۱۸۰۰ کیلومتر آن هرسه سال یکبار نیاز به لایروبی دارد گفت: بنابر این سالانه باید ۶۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی شود و این کار به اعتبار قابل ملاحظه ای نیاز دارد .

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای گلستان، سیدمحسن حسینی اظهار کرد: هر چند در عرف جامعه، دستگاه‌هایی مانند شرکت آب منطقه‌ای و شهرداری‌ها متولی لایروبی رودخانه محسوب می‌شوند، ولی در قوانین در خصوص لایروبی رودخانه‌ها خلاء وجود دارد و مشخص نیست لایروبی رودخانه‌ها تکلیف کدام دستگاه است، با این حال براساس اساسنامه شرکت‌های آب منطقه ای که مجاز هستند امور مربوط به مهندسی رودخانه را انجام دهند ، کار لایروبی رودخانه‌ها به ویژه در خارج از محدوده شهرها معمولا توسط این شرکت‌ها انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: با توجه به مقدار اعتبارات تخصیصی، در یک دهه گذشته مجموعا حدود ۲ هزار کیلومتر (سالانه حدود ۲۰۰ کیلومتر) از رودخانه‌های استان لایروبی شده است که یک سوم میزان مورد نیاز بوده است.
حسینی افزود: پس از سیل بزرگ سال قبل که منجر به رسوب‌گذاری شدید در رودخانه‌ها شد، برآوردهای کارشناسی نشان داد حدود یک‌هزار کیلومتر از رودخانه‌های استان نیاز به لایروبی دارد.
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان ادامه داد:  بالغ بر ۲۵ درصد از حجم سیلاب سال گذشته، رسوب بود و طول رودخانه‌های نیازمند لایروبی در حوضه آبریز گرگانرود حدود ۷۰۰ کیلومتر، در حوضه آبریز قره‌سو حدود ۲۰۰ کیلومتر، در حوضه آبریز نکارودعلیا حدود ۲۰ کیلومتر، در حوضه شرق خلیج گرگان حدود ۳۰ کیلومتر و در حوضه آبریز اترک‌سفلی حدود ۵۰ کیلومتر برآورد شده است.
وی افزود: از ابتدای خرداد ۱۳۹۸ با استفاده از ظرفیت طرح‌های در دست اقدام توسط شرکت آب منطقه‌ای و نیز مساعدت برخی پیمانکاران استانی و همچنین قرارگاه خاتم‌الانبیا، مجموعا حدود ۲۰۰ کیلومتر از رودخانه‌ها لایروبی شد.
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان بیان کرد: سپس از محل اعتبارات سیل، مبلغ ۴۰ میلیارد تومان برای لایروبی رودخانه‌های استان اختصاص پیدا کرد که با توجه به تخصیص آن به صورت اسناد خزانه، کفاف ۲۰۰ کیلومتر لایروبی را می‌دهد که تاکنون عملیات اجرایی در طول ۱۳۰ کیلومتر انجام شده و باقیمانده آن تا انتهای مرداد ماه سالجاری انجام خواهد شد و طول رودخانه‌های لایروبی شده بعد از سیل به ۴۰۰ کیلومتر می‌رسد.
حسینی گفت: لایروبی ۶۰۰ کیلومتر باقیمانده رودخانه‌های استان به دست‌کم ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در حال پیگیری هستیم و تامین اعتبار لازم و انجام لایروبی رودخانه‌ها، در پیشگیری از بخشی از خسارات سیل‌های متعارف با دوره‌های برگشت نسبتا کوتاه در استان گلستان تاثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/2307/

منبع: فارس

کلیدواژه: سیدمحسن حسینی مدیرعامل سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان رودخانه لایروبی اترک گرگانرود لایروبی رودخانه ها رودخانه های استان شرکت آب منطقه ای حوضه آبریز رودخانه ها ۲۰۰ کیلومتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۲۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 سقوط خودرو به رودخانه چالوس و مفقودی یک نفر

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمدرضا محمد حسینی افزود : در این حادثه که دقایق پیش رخ داد متاسفانه یکی از سرنشنیان این خودرو یک نفر راهی بیمارستان شد و سرنوشت سرنشین دیگر هنوز مشخص نیست و امداد گران هلال احمر در حال یافتن این سرنشین در رودخانه هستند.

بیشتر بخوانید: کشف جسد مرد جوان در ارتفاعات دربند

وی اظهار کرد : این خودرو در حال گذر از مسیر جنوب به شمال در ۲ راهی سنار معروف به منطقه "للجار " بخش مرزن آباد بود و علت وقوع این حادثه در دست بررسی است.

محور کرج - چالوس جزو شبکه های ارتباطی اصلی پایتخت به خطه شمال کشور شامل استان گیلان و خطه غربی مازندران است که به علت برخورداری از مناظر طبیعی، جاذبه های تاریخی و کوتاه بودن مسافت در تمام فصول به ویژه نوروز با استقبال مسافران و گردشگران داخلی و خارجی همراه است.

محور کرج - چالوس حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که ۸۰ کیلومتر مربوط به کندوان حوزه شهرستان چالوس و بقیه هم جزو حوزه جغرافیایی استان البرز است.

برابر آمار ثبت شده روزانه به طور میانگین در نیمه دوم سال حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو در این مسیر تردد می کنند که در فصول بهار و تابستان به ۵۰ هزار تردد می رسد.

کد خبر: 1227864 برچسب‌ها اخبار حوادث

دیگر خبرها

  • لایروبی ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های استان/صفر شدن آمار تلفات ناشی از سیل در قزوین
  • کاهش طغیان رودهای مازندران با رشد چهار برابری لایروبی
  • لایروبی ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های قزوین
  • افزایش چهار برابری لایروبی رودخانه‌های مازندران.
  • ۱۶۰ کیلومتر از رودخانه های مازندران لایروبی شد
  • لایروبی ۱۲۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های اولویت‌دار آذربایجان شرقی
  • آغاز عملیات لایروبی رودخانه‌های رشت
  • آغاز لایروبی رودخانه‌های شهر رشت
  • لایروبی ۵۲ کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌های حوزه آبریز دریاچه ارومیه
  •  سقوط خودرو به رودخانه چالوس و مفقودی یک نفر