Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@14:18:46 GMT

پنبه کاران گنبدی مراقبت آفت کرم غوزه باشند

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۷۲۲۷۴

پنبه کاران گنبدی مراقبت آفت کرم غوزه باشند

عفت زواری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال در گنبدکاووس پنج هزار و ۱۵۶ هکتار پنبه بهاره و تابستانه کشت شده که تاکنون پنج هزار و ۱۱۰ هکتار آن به سطح سبز رسیده است.

وی افزود: پنبه‌کاران گنبدی که مزارع آنان به مرحله حساس گل دهی رسیده برای مبارزه با آفت کرم غوزه باید از روش‌های تلفیقی از جمله استفاده از تله نوری و سطلی و یا استفاده از زنبورهای تریکوگراما و براکون یا حشره کش B.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

T با نظر کارشناسان، مزارع خود را از وجود این آفت پاک کنند.

زواری اضافه کرد: کشاورزان باید برای مقابله با این آفت ضمن پایش مستمر مزرعه خود و درصورت مشاهده آفت با نظر کارشناسان نسبت به مبارزه تلفیقی اقدام نمایند زیرا جمعیت این آفت را تنها نمی‌توان با سموم شیمیایی کنترل کرد.

وی تصریح کرد: پنبه‌کاران می‌توانند برای تهیه اطلاعات تکمیلی و خرید زنبورهای تریکوگراما و براکون به کلینیک‌های گیاه پزشکی و مراکز جهادکشاورزی سطح شهرستان گنبدکاووس مراجعه نمایند.

کارشناس مسوول حفظ نباتات جهادکشاورزی گنبدکاووس همچنین بابیان اینکه آفت کرم غوزه پنبه بعضا در مزارع گوجه فرنگی، ذرت، آفتابگردان و دانه روغنی سویا نیز مشاهده می‌شود، گفت: کشاورزان در صورت مشاهده اولین پروانه کرم غوزه که در تله‌های فرمونی گیر افتاده، باید نسبت به رهاسازی زنبور تریکوگراما اقدام نمایند.

زواری افزود: در صورتی که آفت کرم غوزه پنبه در هنگام اوج تفریخ تخم و ظهور لاروهای آن یعنی سه تا پنج روز پس از پیک پرواز حشرات مشاهده شد باید از حشره‌کش زیستی B.T  آنهم ترجیحا صبح زود یا بعدازظهر استفاده کنند که نتیجه بهتری خواهد داشت.

به گفته وی، جهت کنترل لاروهای سنین سه به بعد، در هر هکتار باید هزار عدد زنبور ماده براکون در مزرعه رهاسازی شود.

به گزارش ایرنا، کرم غوزه پنبه حشره‌ای بسیار متنوع از نظر اندازه و رنگ می باشد، حشرات بالغ شب پره‌هایی با طول حدود ۱.۵ تا ۲ سانتیمتر و عرض بدن با بال های باز حدود ۳ تا ۴ سانتیمتر هستند، بال‌ها ترکیبی از رنگ‌های زرد و خاکستری و قهوه‌ای همراه با لکه‌های لوبیایی شکل هستند.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و دارا بودن افزون بر ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان های مهم در تولیدات بخش کشاورزی در استان گلستان است.

برچسب‌ها گنبدکاووس سازمان حفظ نباتات کشور گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گنبدکاووس سازمان حفظ نباتات کشور گلستان گنبدکاووس سازمان حفظ نباتات کشور گلستان آفت کرم غوزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۲۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۲۰۰ زندانی بدهکار گلستانی با بخشش شاکیان و کمک خیّر گنبدی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان؛ مبلغ کل بدهی زندانیان بدهکار ۵میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان بود که بیش از نیمی از این مبلغ را شکات به حرمت ماه مبارک رمضان، بخشیدند.

مابقی بدهی به مبلغ ۲ میلیارد و ۵۵۰میلیون تومان را خیر گنبدی پرداخت کرد و شرایط آزادی ۲۰۰ زندانی نیازمند و بدهکار و کمتر از ۵۰میلیون تومان، از زندان‌های استان فراهم شد.

این خیّر در ابتدای ماه رمضان نیز در مراسم جشن گلریزان آزادی زندانیان جرائم غیرعمد ۴۰۰ میلیون تومان برای آزادی زندانیان و ۳۰۰ میلیون تومان در قالب بسته‌های معیشتی به خانواده زندانیان نیازمند کمک کرد.

دیگر خبرها

  • افتتاح اولین مرکز تخصصی فنی پنبه در گلستان
  • آزادی ۲۰۰ زندانی بدهکار گلستانی به حرمت شب های قدر
  • آزادی ۲۰۰ زندانی بدهکار گلستانی با بخشش شاکیان و کمک خیّر گنبدی
  • اسامی فرنگی‌کاران ایران در مسابقات قهرمانی آسیا اعلام شد
  • اعزام ووشو کاران به بازی‌های بریکس
  • اطفای حریق پنبه یک دستگاه تریلی در چمن بید
  • بزرگترین آب انبار تک گنبدی ایران در قزوین + فیلم
  • گود زینل خان میزبان کوراش کاران داخلی و خارجی
  • حضور جمعیت نمازگزاران در مسجد 5 گنبدی پاکستان در ماه مبارک رمضان
  • محور اصلی گنبدکاووس-کلاله مسدود شد