Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@21:24:55 GMT

تاثیر تغذیه بر سطح استرس مرغ بومی

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۷۲۳۰۹

تاثیر تغذیه بر سطح استرس مرغ بومی

ایسنا/خراسان جنوبی کارشناس مسئول پرورش طیور جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: جیره غذایی، تاثیر بسیار زیادی بر سطح استرس مرغ بومی دارد و این امر قطعاً بر سلامت عمومی نیز تاثیرگذار است.

روح‌الله نورمحمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آب و هوا خود به تنهایی برای جوجه‌های مرغ بومی استرس‌زا نیست، جوجه‌ها بسیار جسور هستند و ترجیح می‌دهند بیرون از لانه باشند، حتی اگر آب و هوا بسیار نامناسب باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در این صورت است که آب و هوا می‌تواند اثراتی متضاد بر سلامت جوجه داشته باشد و برای آن‌ها استرس‌زا باشد.

کارشناس مسئول پرورش طیور جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: از آن جاکه در تابستان، گرما می‌تواند تاثیر بسیار بد بر جوجه‌های سالم داشته باشد، باید مطمئن شد که جوجه‌های پرورش یافته در فضای باز همیشه زیر سایه باشند و آب مصرفی آن‌ها همیشه تازه و خنک باشد.

نورمحمدی با بیان اینکه جیره غذایی، تاثیر بسیار زیادی بر سطح استرس دارد و این امر قطعاً بر سلامت عمومی نیز تاثیرگذار است، افزود: مرغ‌های تخم‌گذار بومی چاق نمی‌شوند، اما می‌توانند مقدار زیادی چربی را در یک قسمت بدن، به خصوص در اطراف اندام‌های تولیدمثل جمع کنند.

وی با اشاره به اینکه این چاقی مشکلات سلامتی جدی مانند گیر کردن تخم و کاهش تخم‌گذاری را به همراه دارد، تصریح کرد: جوجه‌ها علاقه زیادی به غذاهای باقی مانده در سفره غذای انسان دارند، اما این غذاها باید تازه باشند و هرگز فاسد و کهنه نشده باشند.

کارشناس مسئول پرورش طیور جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: هرگز به پرنده‌ها غذاهای چرب، شیرین یا غذاهایی که فرآوری شده‌اند نباید داد و پرک ذرت یا پودر آن برای جوجه‌ها مناسب است، اما مقدار زیاد پودر ذرت نیز برای جوجه‌ها مناسب نیست.

نورمحمدی اظهار کرد: در آب و هوای گرم، تحرک پرنده را باید به حداقل رساند، بنابراین استفاده از خوراک با انرژی بالا یا ذرات درشت می‌تواند مفید باشد.

وی افزود: تغذیه با استفاده از دان تازه، باید در ساعات خنک روز انجام شود و باید مطمئن شد که آب خنک و تازه در تمام اوقات در دسترس پرنده قرار دارد.

کارشناس مسئول پرورش طیور جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: محدود کردن مصرف خوراک قبل از رسیدن دمای محیط به 36 درجه سانتی‌گراد (که مدت بیش از سه ساعت ادامه دارد)، می‌تواند پرنده را در هنگام شب و یا هنگام طلوع آفتاب که هوا خنک‌تر است، تشویق به مصرف خوراک کند و تغذیه شبانه می‌تواند مقدار مصرف خوراک را به حد مطلوب برساند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی مرغ بومی تغذيه آب و هوا جوجه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۲۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره نیایش درختان در خراسان جنوبی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان استان گفت: جشنواره نیایش درختان با موضوعات نامه‌ای به خدا، نیایش پدیده‌های طبیعی و نگاه بچه‌ها به فصل بهار از دید خداشناسی برگزارشد.

اکبری افزود: این جشنواره در دو محور عکاسی ادبی برگزار شد.

وی گفت:در این جشنواره ۲۱۰ اثر داوری شد که ۷۰ اثر ادبی و مابقی عکاسی بود.

اکبری گفت: ۱۴ اثر برگزیده بخش ادبی و ۱۶ اثر در بخش عکاسی برگزیده شد.

در این جشنواره گرو‌های سنی ۸تا ۱۸ سال و اعضای کانون پرورش فکری شرکت کردند که اختتامیه امروز برگزار شد.

دیگر خبرها

  • سپاه نهادی مکتبی در جهت اهداف و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی است
  • تحول بنیادین باید در حوزه تربیت پررنگ شود
  • یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • تاثیر ۵۰ درصدی امتحانات نهایی در کنکور سراسری
  • یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • داوری ۲۱۰ اثر در جشنواره نیایش درختان
  • ۲ میلیون دانش آموز حافظ قرآن هستند
  • برگزاری جشنواره نیایش درختان در خراسان جنوبی
  • چهار قلو زایی یک گاو در نیشابور
  • برگزاری کلاس آموزشی بهداشت و پرورش کرم ابریشم در نیشابور