Web Analytics Made Easy - Statcounter

لیلا اوتادی کتاب شعر منتشر می‌کند، صابر ابر پست‌های اینستاگرامش را تبدیل به کتاب می‌کند، سام درخشانی مجری می‌شود و... از این دست نمونه‌ها کم نیستند. اما چرا این افراد به خود اجازه می‌دهند به حوزه‌هایی که تخصص کافی در آن ندارند، وارد شوند؟

گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، احمد جعفری؛ طبق نظریه «تبدیل فرصت‌ها» اگر شخصی فرصتی در اختیار داشته باشد سعی می‌کند آن را تبدیل به یک فرصت دیگر نماید به عنوان مثال فرصت شغل را تبدیل به فرصت ثروت کند یا فرصت ثروت را به قدرت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جریان فقط مختص ایران نیست. به عنوان نمونه در فضای هنری غرب، بازیگر مشهوری مانند ویل اسمیت، به عرصه خوانندگی نیز وارد می شود اما موضوع ورود سلبریتی‌ها به حوزه‌های غیر تخصصی در ایران از دلایل دیگری نیز برخوردار است.

چرایی ورود؟!

یکی از این دلایل مربوط به دچار مشکل شدن بازاری است که سلبریتی ها برای درآمد داشته اند. مثلا ممکن است به بازیگری سه یا چهار سال هیچ نقشی پیشنهاد نشود یا نقش ها کفاف خرج زندگی او را ندهد، به همین خاطر و برای کسب درآمد به حوزه های دیگر روی می‌آورد.

از انظار و چشم مردم گم نشدن نیز میتواند دلیل دیگر این موضوع باشد. در تعریف تیپ شخصیتی «نارسیستیک» یا «خود شیفته» آمده است: (نوعی اختلال شخصیت است که در آن فرد خود را بزرگ و مهم می‌پندارد و به گونه‌ای غلوّآمیز احساس توانایی و لیاقت می‌کند). به همین دلیل به خود اجازه می دهد در هر حوزه ای که صرفا به آن علاقه (و نه توانایی) دارد، ورود کند. البته نیاز به دیده شدن از راه های دیگری مانند حاشیه سازی نیز می تواند برآورده شود.

 

سلبرتی‌ها و مسئله جذب مخاطب

یکی از دلایل مهم دیگر این موضوع مساله‌ای است که رسانه‌ای مانند صدا و سیما با آن روبرو است یعنی «جذب مخاطب». این دلیل که مخاطب ایرانی نباید جذب رسانه‌های بیگانه شود، باعث شده است تا صدا و سیما با قرار دادن افراد سلبریتی (صرفا به دلیل شهرت آنها) در جایگاهی غیر متناسب با تخصصشان، به ترفند جذب مخاطب به هر قیمتی روی بیاورد. این رویه ممکن است در کوتاه مدت جواب دهد ولی در بلند مدت به ذائقه مخاطب آسیب خواهد رساند.

البته ممکن است تهیه‌کنندگان یا اسپانسرها بحث عرضه و تقاضا را مطرح کنند. یعنی با این عبارت که (حضور همیشگی سلبریتی ها خواسته مردم است) این مساله را توجیه کنند. اما در اینجا اشکالی مطرح می‌شود.

آن هم اینکه اساسا رسانه جهت دهنده است. یعنی بر اساس علم ارتباطات، تولید کننده تقاضا نیز می باشد. مردم وقتی یک شکل و یک قالب برنامه سازی را مشاهده کنند پس از مدتی همان شکل و قالب را از شما طلب خواهند کرد.

البته در این بحث نباید پنداشت که سلبریتی ها حق ورود به حوزه هایی که به آن علاقه مند هستند را ندارند. اما مشکل از آن جا شروع می شود که رسانه آنها را به درون خود شیفت می‌دهد و آنتن عمومی کشور را تنها در اختیار آنها می‌گذارد. مردم نیز به چشم نخبه بودن به آنها نگاه می کنند. در صورتی که در داخل همین رسانه افراد توانمندی در حوزه‌های مختلف حضور دارند که صرفا به دلیل چهره نبودن، جایشان توسط سلبریتی‌ها غصب می‌شود. به عنوان مثال فردی که تخصص مجری‌گری دارد و برای این مقام آموزش دیده است جایگاه خود را در اختیار بازیگری می بیند که اساسا مجری نیست اما به دلایلی که گفته شد به کار اجرا روی آورده است.

از منظر کارشناس...

دکتر علی رضا شریفی یزدی روان شناس اجتماعی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو برای حل این معضل به دو راه‌کار اشاره می کند:

اول، تشکیل شوراهای فنی نظارتی (مخصوص هر حوزه) درون سازمان‌های رسانه‌ای (مانند صدا و سیما) است و اگر این شوراها وجود دارد با توجه به وضعیت کنونی باید یک بازنگری اساسی به آنها شود. به عنوان نمونه در حوزه اجرا شورایی ایجاد شود از مجریان توانمند و با تجربه که با نظارت خود کیفیت افراد فعال در این حوزه را ارتقاء ببخشند. نظارت به این معنا که انتخاب یک فرد برای ایفای نقش به عهده این شوراها باشد نه تهیه کنندگان و اسپانسرها.

و راه حل بعدی (که شاید مهم تر باشد) مربوط به مخاطبان است. یکی از مهم ترین ابعاد سواد از نگاه یونسکو، سواد رسانه‌ای است که متاسفانه مردم ما با ضعف در این حوزه دست به گریبان هستند و به همین علت مخاطب نمی‌تواند به اصطلاح «دروازه بانی» کند. در این حالت می‌توان هر متنی را به عنوان شعر، هر صدایی را به عنوان آواز و هر جنس تقلبی را به عنوان اصل به او قبولاند.

البته مشکل عدم سواد رسانه‌ای و هنری به نظام آموزشی کشور برمیگردد. نظامی که دوازده سال افراد را زیر چتر آموزش خود می‌گیرد و به جای تربیت هنرشناس سعی می‌کند هنرمند تربیت کند. وقتی در کلاس‌های هنر به اجبار سعی می شود خطاطی و یا نقاشی به بچه ها آموزش داده شود تا این که در ابتدا آنها را با هنرها و سبک‌های هنری متفاوت آشنا کنند خروجی میشود انسان‌هایی که نه هنر خاصی را فراگرفته اند و نه سواد هنری را دارا هستند.

دکتر یونس شکرخواه متخصص حوزه ارتباطات در این باره می گوید: «به زبان  ساده، سواد رسانه‌ای مثل یک رژیم غذایی است که  هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا این‌که میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد. سواد رسانه‌ای می‌تواند به مخاطبان رسانه‌ها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه‌ای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد. به دیگر سخن، سواد رسانه‌ای کمک می‌کند تا از سفره‌ رسانه‌ها به گونه‌ای هوشمندانه و مفید بهره‌مند شویم.»

اگر روی این دو نکته یعنی «شورای نظارتی» و «سواد رسانه‌ای» تاکید شود و به آن اهتمام ورزیده شود با توجه به فضایی که به وجود خواهد آمد دیگر چه سلبریتی و چه غیر سلبریتی به خود اجازه و جرئت نخواهد داد تا در هر زمینه‌ای که اراده کرد، ورود کرده و این جا وآنجا از خود اثری به یادگار بگذارد.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سلبریتی صابر ابر لیلا اوتادی سواد رسانه ای سلبریتی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۵۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور جبهه‌ای در رسانه کشور وجود ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام میلاد امینی موحد در دورهمی جمعی از فعالان رسانه پیرامون بایدها و نبایدهای پیوست رسانه‌ای عملیات «وعده صادق» اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با شعرا فرمودند «امروز بیش از آنچه که موشک، پهپاد، هواپیما و ابزارهای جنگی در عقب راندن دشمن تأثیر بگذارد، رسانه‌ها تأثیر می‌گذارند، دل‌ها و ذهن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند» همچنین ایشان بر این موضوع تاکید داشتند که اکنون جنگ، جنگ رسانه‌ای است.

مدیر مرکز رسانه تبلیغات اسلامی خوزستان با اشاره به عملیات «وعده صادق» بیان کرد: آیا در جنگ رسانه‌ای که حضرت آقا فرمودند جبهه‌ای عمل کرده‌ایم یا خیر؟ یا جبهه‌ای عمل می‌کنیم؟

وی گفت: واژه جبهه در دفاع مقدس و جنگ سخت، بسیار استفاده می‌شد، «جبهه» واژه‌ای عربی و به معنی پیشانی است، همچنین در خط مقدم و میدان جنگ که قوای ۲ کشور با یکدیگر مبارزه می‌کنند، جبهه گفته می‌شود که این مفهوم سلاحی این واژه است.

مدیر مرکز رسانه تبلیغات اسلامی خوزستان ادامه داد: در قانون احزاب تشکل‌ها، زمانی که از جبهه سخن به میان می‌آید، می‌گویند مجموعه‌ای از تشکل‌هایی که در مقطع خاص یا در موضوعی خاص با یکدیگر و طبق قراردادهای توافقی، تشکلی به نام جبهه را پدید آورده‌اند.

حجت الاسلام امینی موحد اظهار کرد: ممکن است ماهیت جبهه رسانه‌ای در نگاه اول، بین جنگ سخت و جنگ نرم موضوعی ساده و سهل باشد اما اگر دقت کنیم، متوجه می‌شویم که جبهه سازی در حوزه جنگ نرم و جبهه رسانه‌ای، اتفاق پیچیده و دشواری است.

وی در خصوص اینکه اکنون وضعیت موجود جبهه رسانه‌ای ما چگونه است، عنوان کرد: آنجایی که خط تماس ما و دشمن است، آنجایی که غرب با تمام امکانات مقابل جبهه رسانه‌ای مقاومت ایستاده، باید ببینیم اتفاق چگونه است.

مدیر مرکز رسانه تبلیغات اسلامی خوزستان با بیان اینکه در وضعیت موجود مجموعه‌ای از رسانه‌ها و انسان رسانه‌ها وجود دارند که در حوزه‌های مختلف در حال تولید محتوا هستند، تصریح کرد: هر کدام از اینها به تنهایی کاری را انجام می‌دهند، تقریباً همه کار درست را انجام می‌دهند و رسالت خود را ایفا می‌کنند اما آیا نقشه راهی دارند یا از فعالیت یکدیگر با خبر هستند؟ قطعاً خیر؛ آیا اندیشمندان رسانه‌ها این رسانه‌ها را راهبری می‌کنند؟ پاسخ این سوال هم خیر است یا حداقل بنده بی اطلاع هستم و اندیشمندانی را که بخواهند به صورت تخصصی برای جبهه رسانه‌ای انقلاب اسلامی نقشه راهی تدوین کنند، نمی‌شناسم.

حجت الاسلام امینی موحد گفت: اعتقاد بنده این است که هنوز چیزی به نام حضور جبهه‌ای در رسانه کشور نداریم و به رخ نکشیده‌ایم؛ لذا باید به این سمت حرکت کنیم تا جبهه رسانه‌ای انقلاب به وجود آید و تأسیس شود؛ مجمع الجزایر رسانه‌ای وجود دارد که آتش به اختیار در حال کار کردن هستند، همچنین نمونه این تفسیری از دیدگاه رهبر انقلاب پیرامون گشت ارشاد و موضوع نور است که به وجود آمد.

وی اضافه کرد: در فضای مجازی عده‌ای از رویکرد نیروی انتظامی در مقابله با بی حجابی و بدحجابی تفسیر کردند و عده‌ای دیگر با همان بیانات حضرت آقا نگاه دیگری داشتند، سلیقه‌ای بود چون در حوزه رسانه اندیشمندانی نداریم که جریان درست کنند و این جبهه رسانه‌ای متحد باشد به گونه‌ای که یک جا از نیروی انتظامی دفاع کند و جای دیگر محکم بایستد و بگوید این کار نباید انجام شود.

مدیر مرکز رسانه تبلیغات اسلامی خوزستان بیان کرد: در برخی موارد که هدف نهایی دفاع از نظام است، در جبهه رسانه‌ای پیروز هستیم، به طول مثال در فتنه ۸۸، در فتنه ۷۸ و در فتنه ۹۸ پیروز بوده‌ایم چون حق و باطل عیان هستند و مثل روز روشن است، رسانه‌های انقلابی می‌دانند باید چه کاری انجام دهند اما در ذائقه سازی و جریان سازی ورودی نداشته و نتوانسته‌ایم در موضوعات سلیقه‌ای و اساسی ورود کنیم.

ضرورت به روز رسانی ادبیات حوزه رسانه

حجت الاسلام امینی موحد با اشاره به مساله آسیب شناسی رسانه گفت: بنده فکر می‌کنم هنوز ادبیات ما در حوزه جبهه رسانه انقلاب اسلامی به روز نیست و باید به سوی به روز رسانی ادبیات حوزه رسانه برویم. فعالان عرصه رسانه در جبهه انقلاب اسلامی باید فرق بین مخاطب و کاربر را بدانند، دنیای کاربران را جدی بگیرند، ما از دنیای مخاطبی که فقط نگاه کند، نگاهی که ممکن است همراه با تأمل، تفکر و انتخاب نباشد، عبور کرده‌ایم.

وی ادامه داد: کاربر قشر جدیدی است که در شبکه‌های اجتماعی با او روبرو هستیم و انتخاب می‌کند که آیا مطلب شما را ببیند و بخواند یا خیر.

مدیر مرکز رسانه تبلیغات اسلامی خوزستان موضوع دیگر را نقشه راه اعلام و عنوان کرد: باید خیلی سریع به سوی تدوین نقشه راه رسانه کشور برویم و یک افق کلان ترسیم کنیم چرا که بدون نقشه راه، حرکت جبهه‌ای معنا ندارد، در دفاع مقدس هم همین گونه بود و می‌گفتند اول اطلاعات، بعد عملیات.

حجت الاسلام امینی موحد با اشاره به مرجعیت رسانه‌ای رسانه ایرانی گفت: رسانه ایرانی با بحران اعتماد مخاطب مواجه شده و ما باید این اعتماد را یک بار دیگر به دست آوریم، باید در اطلاع رسانی مطالب را با دقت انعکاس دهیم تا مرجعیت رسانه‌ای به خصوص جبهه رسانه‌ای انقلاب اسلامی در کشور به وجود آید.

وی با تاکید بر روایتگری و روایت اول، بیان کرد: بعد از ماجراهایی مثل متروپل، سیلی که در خوزستان به وجود آمد و موارد دیگر، یاد گرفته‌ایم که همیشه روایت اول را به مخاطب انتقال دهیم؛ لذا روایتگری بسیار مهم است، اگرچه گاهی اوقات روایت اول را نگفتن و ابهام ایجاد کردن خود یک تکنیک و کنش رسانه‌ای است که در جای خود درست است اما این استثنا است و قالب همان روایتگری، روایت درست و اول را گفتن است که باید به آن دقت شود.

مدیر مرکز رسانه تبلیغات اسلامی خوزستان با بیان اینکه فعالیت و اتفاق رسانه‌ای در خوزستان و کشور در حوزه مسائل مختلف و طول زمان تغییر کرده و رو به جلو بوده است، اظهار کرد: بار انقلاب، اتفاقات و مسائلی که باید مدیریت شود با مدیریت سازمانی پیش نمی‌رود، جبهه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم به مدیران و اندیشمندانی غیر از مدیران سازمانی و اداره‌ای نیاز دارد که از جنس مردم باشند، محدود به زمان، وقت گذاری و اینگونه موانع نباشند تا بتوانند کارها را پیش ببرند.

حجت الاسلام امینی موحد با اشاره به عملیات «وعده صادق» گفت: احساس بنده اینگونه است که با وجود فعالیت‌های دقیق و خوبی که فعالان رسانه‌ای در حوزه‌های مختلف انجام داده‌اند اما فقدان فعالیت جبهه‌ای به شدت احساس می‌شد، اگرچه مردم به عنوان مخاطب این جریان بسیار خوب همراهی کردند؛ با اخبار و فیلم‌هایی که از عملیات غرورآفرین وعده صادق منتشر شد، روح امید در دل مردم زنده شد اما نگاه و فعالیت جبهه‌ای دیده نشد که باید در موضوعات بعدی به آن نگاه و توجه کرد.

کد خبر 6084803

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره توانمندسازی کنشگران رسانه و فضای مجازی
  • تشخیص خبرهای جعلی از خبرهای واقعی با سواد رسانه‌ای + فیلم
  • رادیو ۸۴ ساله شد/ اینجا تهران است، رادیو ایران
  • با 6 تکنیک کهن ژاپنی زندگی و روابط تان را متحول کنید
  • برگزاری دوره های سواد رسانه برای کاهش آسیبهای فضای مجازی
  • خبر قدرت پهپادی ایران دنیا را برد، سلبریتی‌ها را خواب/ لسانی: ساختمان برند سلبریتی‌ها از هنجارشکنی شکل می‌گیرد
  • سحر دانشور: حوزه زنان رسانه ندارد!
  • حضور جبهه‌ای در رسانه کشور وجود ندارد
  • عربستان ۴ سلبریتی جنجالی‌اش را نقره‌ داغ کرد
  • برگزاری دوره آموزشی خبرنویسی و سواد رسانه به میزبانی صومعه سرا