Web Analytics Made Easy - Statcounter

اینبار فرآورده‌های لبنی گوی سبقت گرانی را از سایر محصولات ربوده و علی‌رغم کاهش حجم، قیمت‌ها هر روز افزایش می‌یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، مصرف شیر و انواع فرآورده های لبنی مانند ماست، دوغ، پنیر و… در سلامتی افراد در همه سنین نقش بسیار مهمی دارد؛ سرانه مصرف شیر و لبنیات در جهان به ازای هر نفر ۱۶۵ کیلو گرم اعلام شده در حالی که این قم در ایران بیش از ۱۰۰ کیلو گرم و کمتر از میانگین مصرف جهانی است؛ سالانه به طور متوسط بیش از ۱۰ میلیون تن شیر خام در کشور تولید می شود که بخشی از آن توسط واحدهای صنعتی به انواعی از محصولات لبنی تبدیل می شوند و بخشی از شیر هم به صورت خام در لبنیاتی ها عرضه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در استان های کشور برندهای مختلفی فرآورده های لبنی را تهیه و وارد بازار می کنند، این برندها با تبلیغات خاصی از طریق رسانه صدا و سیما تبلیغ می شود و در حاشیه هر تبلیغ ده‌ها خاصیت استفاده از لبنیات را عنوان می کنند.

هر روز محصولات لبنی با ترکیبات جدید در بازار عرضه می شود، انواع شیرهای طعم دار، پنیرهای سنتی و غیر سنتی به صورت پاستوریزه، ماست ها با طعم های مختلف، دوغ های ذائقه پسند، خامه و کشک و سایر محصولات به وفور در بازار وجود دارد اما چتر گرانی بر سر همه محصولات لبنی گسترده شده و خیال بلند شدن ندارد.

آب رفتن فرآروده های لبنی

با خرید هر محصول لبنی اصلا نیاز به گذاشتن در ترازوی آشپرخانه نیست تا متوجه کم حجمی محصولات شوید بلکه با کوچکترین نگاهی کاملا مشهود است که این محصولات آب رفته و از طول و عرض آنها زده شده است.

گاهی بسته های محصولات لبنی تغییری نکرده اما وقتی بسته باز می شود، از دیدن این حجم کم حیرت زده می شوید، جالب است که همین محصول که از در کارخانه آب رفته با قیمتی خیلی بیشتر از گذشته در بازار عرضه می شود.

کم حجمی در واقع همان کم فروشی است که نتیجه بی نظارتی و چشم پوشی متولیان و مسئولانی است که این گونه تخلفات را خیلی راحت نادیده می گیرند و در برخورد با کم فروشان و گران فروشان آنگونه که انتظار می رود اقدامی انجام نمی دهند.

هر بار که اطلاعات روی بسته محصولات لبنی را می خوانیم، انگار نرخ محصولات لبنی پا به پای نرخ ارز بالا می روند، این محصولات در شیب تند گرانی قرار گرفته تا جایی که دست برخی از افراد جامعه به این محصولات نمی رسد.

گرانی و حذف محصولات لبنی از سبد غذایی مردم

گرانی محصولات لبنی تا جایی است که یک بطری شیر ۹۰۰ گرمی حدود شش هزار تومان است و مابقی محصولات لبنی پا به پای این نرخ ها هر روز بالا و بالاتر می رود به طوری که نرخ های جدید در محصولات لبنی نسبت به سایر محصولات بیشتر در نوسان است.

علیرغم این که برخی از مسئولان تلاش دارند تا بگویند خبری از گرانی در دسته لبنیات نیست اما بسیاری از مردم از نرخ های محصولات لبنی گلایه دارند.

نصرالهی یکی از شهروندان لرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: گرانی در اقلام و مایحتاج مورد نیاز مردم وجود دارد اما لبنیات هر روز گران می شود و هر روز از وزن آن کاسته می شود که به نظر می رسد چندان نظارتی در این بخش وجود ندارد.

وی افزود: اگرچه کیفیت هر برند محصول لبنی با دیگری فرق دارد اما تفاوت قیمت در آنها بسیار زیاد است به طوری که مثلا یک بطری شیر با همان میزان چربی و وزن حدود هزار تا هزار و ۵۰۰ تومان اختلاف قیمت دارد.

این شهروند لرستانی تصریح کرد: این که گفته می شود چند درصد اضافه شود، فقط در سخنرانی ها بوده ولی در عمل چند برابر همان رقم به محصولات لبنی اضافه می شود.

مرادپور یکی از فروشندگان محصولات لبنی گفت: هرچه قیمت محصولات لبنی بالاتر می رود، فروش این محصولات کمتر می شود و برخی از خانواده ها توانایی خرید این محصولات را ندارند.

وی بیان کرد: به نظر می رسد از ابتدای سال تاکنون بیش از ۲۰ درصد قیمت محصولات لبنی افزایش پیدا کرده و هر بار که محصولات جدید خریداری می کنیم با قیمتی بالاتر خرید می شوند و ما هم چاره ای نداریم که همان افزایش قیمت را در محصولات لحاظ کنیم و بیشتر بفروشیم.

 رنگ باختن محصولات لبنی در سفره‌ها

گرانی این روزهای بازار دامان همه مردم را گرفته اما قشر ضعیف جامعه توانایی خرید فرآورده های لبنی را ندارند و چاره ای نیست جز این که این دسته از مواد غذایی را از سبد غذایی خود حذف کنند؛ این در حالیست که تاکنون برای حذف این مواد غذایی مفید فکری نشده و همچنان سرانه مصرف لبنیات روز به روز کاهش پیدا می کند.

در کنار این محصولات قیمت شیر خام از ابتدای سال افزایش یافت و در کنار آن سایر محصولات فله ای مانند ماست، دوغ، پنیر و یا کره هر روز قیمتشان بالاتر می رود. همه این موارد به دلیل نبود نظارت کافی در بازار است که هر روز آتش گرانی، شعله ورتر می شود.

تولید ۲۴۸ هزار تن شیر خام در لرستان

نجیب زاده معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی لرستان اظهار داشت:  میزان تولیدات دامی استان لرستان نسبت به تولیدات بخش کشاورزی ۱۳ درصد بوده  اما از نظر ارزش، تولیدات محصولات دامی نسبت به کل محصولات کشاورزی نزدیک ۵۰ درصد است.

وی افزود: در استان لرستان هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی دامپروری وجود دارد که ارزش محصولات دامی استان در حدود چهار هزار میلیارد تومان است؛  با توجه به شرایط دامپروری در استان، در زمینه تولید گوشت قرمز، شیر ، مرغ و عسل مازاد تولید وجود دارد و سال گذشته ۲۴۸ هزار تن شیر خام در استان تولید شد که لرستان در تولید شیر خام در کشور رتبه سیزدهم را دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی لرستان گفت: مهمترین مشکل بخش کشاورزی، تامین نهاده های دامی است که ۹۰ درصد نهاده ها به صورت وارداتی از خارج از کشور تامین می شود.

بازرسی از واحدهای صنعتی لبنیات

حمیدرضا القاصی مهر سرپرست تعزیرات حکومتی استان در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: یکی از اولویت های پیش رو، بازرسی از واحدهای صنعتی تولید لبنیات در استان است که در این بازرسی قیمت قبل و کنونی محصول بررسی می شود.

وی افزود: در این بازرسی ها تلاش داریم تا عدد وزنی که روی بسته نوشته شده را با حجم محصول تطبیق دهیم که آیا این وزن با حجم بسته همخوانی دارد یا خیر.

القاصی مهر تصریح کرد: در واحدهای لبنی سنتی تعدادی پرونده که مهمترین تخلف آنها کیفیت و اضافه دریافتی بوده، تشکیل شده و در دست بررسی هستند.

فعالیت ۶ واحد صنعتی لبنی در لرستان

محمدرضا صفی خانی در این راستا گفت: در استان لرستان ۱۰ واحد صنعتی لبنی وجود دارد که چهار واحد تعطیل و در حال حاضر ۶ واحد مشغول به کار بوده و انواعی از محصولات لبنی را تولید و وارد بازار می کنند.

وی بیان کرد: در واحدهای لبنی دو نوع قیمت وجود دارد که یک سری از محصولات توسط ستاد تنظیم بازار قیمت گذاری می شوند که نظارت کامل بر روی کیفیت، حجم و قیمت آن انجام می شود. اما برخی از محصولات در اختیار خود واحد تولیدی بوده و اتحادیه قیمت گذاری می کند که از نظارت تنظیم بازار خارج است.

رئیس سازمان صمت لرستان عنوان کرد: بازرسی های لازم بر روی واحدهای لبنی صنعتی صورت می گیرد و واحدهایی که تعطیل است بیشتر با مشکلات مالی مواجه بوده که تلاش داریم تا با پیگیری این واحدها مجدد فعال شوند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: فرآورده های لبنی محصولات لبنی سایر محصولات شیر خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۵۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش شورای رقابت به افزایش ۱۵۰ میلیونی قیمت پرشیا

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، عباس علی آبادی، وزیر صمت دیروز درکمیسیون اصل ۹۰ مجلس در خصوص افزایش قیمت پژو پارس گفت: در مورد قیمت پژو پارس هم شورای رقابت مسؤول است و قانونا ما سیاست گذار نیستیم و ما فقط مجری سیاست‌های ابلاغی هستیم.

در حقیقت علی آبادی عملا شورای رقابت را مسئول شرایط ایجاد شده برای متقاضیان پژو پارس در سامانه یکپارچه خودرو عنوان دانست.

این در حالی است که سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی مرکزی ملی رقابت به مهر گفت: شورای رقابت هیچ وقت قیمت گذار خودرو نبوده. بلکه شورای رقابت صرفاً دستورالعمل را طراحی و آن را ابلاغ می‌کند. نهادهایی هم که تنظیم گر فنی هستند بر اساس دستورالعمل و فرمولی که شورای رقابت داده قیمت خودرو را محاسبه و ابلاغ می‌کنند.

وی افزود: اکنون طبق همین روالی که از انتهای سال ۱۴۰۱ وجود داشت، همچنان طبق دستورالعمل شورای رقابت، وزارت صمت قیمت خودرو را محاسبه می‌کند که قیمت تمام شده در سازمان حمایت به عنوان متولی متخصص انجام و ابلاغ می‌شود.

ان فروشی خودروسازان گفت: ۲ هزار شکایت از خودروسازان بررسی و نتایج آن اعلام شده که بخشی از آنها مربوط به گران فروشی است. شورای رقابت باید به عنوان ناظر بر دستورالعمل به این موضوع ورود کند. نهادهای دیگر مانند سازمان حمایت، سامانه ۱۲۴ و تعزیرات هم به موضوع ورود و بررسی کرده اند.

وی تاکید کرد: به اکثر این شکایات رسیدگی و حکم صادر شده. در مراجع قضائی هم همچنان در حال پیگیری است.

دیگر خبرها

  • واکنش شورای‌رقابت به افزایش ۱۵۰میلیونی قیمت پرشیا
  • واکنش شورای رقابت به افزایش ۱۵۰ میلیونی قیمت پرشیا
  • نیم سکه همچنان در صدر تقاضا
  • لاستیک‌سازی خرم‌آباد همچنان در مرحله دریافت تسهیلات
  • افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو
  • شورای رقابت قیمت گذار خودرو نیست
  • نحوه صحیح استفاده از انواع محصولات مراقبت پوست برای حفظ شادابی و سلامت
  • افزایش ۲۰ درصدی تولید محصولات زراعی دیم در لرستان