Web Analytics Made Easy - Statcounter

در ترجمه مقاله چاپ شده در صفحه 10 روزنامه تهران تایمز در تاریخ 29 ژوئن 2020 آمده است .

به گزارش خبرگزاری برنا ،  از 18 ماه می  تا کنون حدود 25000 نفر مجوز اقامت در کشمیر تحت حاکمیت هند دریافت کرده اند، که منجر به ترس از آغاز تغییر جمعیتی در منطقه هیمالایا شده است که اکثریت آن مسلمان هستند. این مجوز نوعی حق شهروندی است که به افراد اجازه اقامت و اشتغال دولتی در منطقه را می دهد که تا سال گذشته صرفا متعلق به ساکنین بومی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال گذشته در مورخ 5 اوت هنگامیکه که هند  وضعیت نیمه مستقل منطق را لغو کرد همچنین قانون شهروندی ویژه بومی که تحت ماده 35 (آ) قانون اساسی هند تضمین شده بود را نیز ابطال نمود. این اقدام مشابه اشغال کرانه باختری است.

روز جمعه "جو بایدن" نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا  گفته است: هند باید تمامی حقوق مردم کشمیر را احیا نماید".  وی در مقاله ایی سیاسی در وب سایت خود اظهار که کرده است" محدودیت ها علیه اعتراضات صلح آمیز و یا قطع و کاهش سرعت اینترنت  باعث تضعیف دموکراسی خواهد شد."

تصمیم به اعطای مجوز اقامت برای غیرکشمیریها مسلماً شروع یک پایان است." این آغاز تبدیل کشمیر به یک فلسطین دیگر است." بدرالاسلام شیخ ، ساکن 29 ساله شهر مرکزی سرینگار در مصاحبه با الجزیره چنین گفت.

" این غم انگیز است. وحشتناک است من می ترسم که زمانی بیایید که ما حتی در خانه های خود احساس امنیت نخواهیم کرد " او گفته است . "ما وادار به سکوت شده ایم."

ماده 35 (الف) اقامت اتباع هندی از ایالات دیگر و نیز تقاضای مشاغل دولتی را برای حفظ تعادل جمعیتی در منطقه ممنوع کرده است که این قانون هندی چندین دهه شاهد مخالفت مسلحانه علیه خود بوده است. در روز جمعه ، تصویری ازیک مجوزاقامت که به نوین کمار چودهری بوروکراتی اصالتاً از ایالت بهار اعطا شده بود در سانه های اجتماعی بازتاب عامه پیدا کرد.

در آوریل امسال ، در ضمن قرنطینه ی  ویروس کرونا دولت قوانینی برای اقامت و اشتغال شمار نامشخصی از افراد خارجی که واجد شرایط هستند وضع نموده است. طبق قانون جدید ، هر شخص که 15 سال در این منطقه زندگی کرده است ، یا به مدت هفت سال در منطقه تحصیل کرده است یا  امتحان کلاس 10 یا کلاس 12 خود را در آنجا گذرانده است واجد شرایط برای پروانه سکونت بومی است همچنین فرزندان کارکنان دولت هند که 10 سال در این منطقه خدمت کرده اند واجد این شرایط بوده و حتی فرزندانی که هرگز در کشمیر زندگی نکرده اند نیز میتوانند از این حق برخوردار شوند.

از 66 ، بوروکرات برتر مشغول به خدمت در منطقه  38 نفر اها سایر ایالت های هند هستند. بسیاری از افراد غیربومی دیگر نیزدر موسسات مختلف دولتی مرکزی مانند بانک ها ، دفاتر پست, مؤسسات امنیتی و دانشگاه ها فعالیت می کنند. خرم پرویز ، یک فعال حقوق بشرساکن در سرناگر ، گفته است که این حرکت برای کل منطقه فاجعه بار است". به نظر می رسد دولت به نوعی است دچار سراسیمگی است. او به الجزیره گفت :"طی چند هفته بسیاری از افراد ثبت نام کرده اند."

 سیاستمداران کشمیری در مواجهه با این شکاف اظهار نموده اند ابطال تابعیت ویژه شهروندی با هدف تغییر مشخصه ی اکثریت مسلمان منطقه استکه اکنون مستقیماً تحت حاکمیت دهلی نو است.

قوه مقننه محلی که مستقیماً منتخب مردم بود ، در جریان ابطال ماده 370 سال گذشته به حالت تعلیق درآمد.

عمر عبدالله سروزیر سابق جامو و کشمیر در توییتی اعلام کرده است:"تمام نگرانی های ما در مورد حق اقامت شهروندی در جامو و کشمیر اکنون تبدیل به واقعیت شده است". وی در توییت روز جمعه خود گفته است : ما مخالفت تغییرات هستیم زیرا که طرح خطرناکی که در ورای این تغییرات هست را می توانیم ببینیم. مردم جامو و کشمیر در هردو سوی کوه های پیر پانچال قربانیان این حقوق اقامت شهروندی خواهند بود".

اما دولت هند می گوید اقدام تغییر وضعیت کشمیر برای یکپارچگی منطقه اکثریت مسلمان نشین با بقیه کشور به منظور تحقق توسعه انجام شده است.

وزارت امور خارجه پاکستان گفت در بیانیه ای اعلام کرده است :" اقدام اخیر هند گامی برای اظهار حقایق این کشور بوده و هدف اصلی در ورای اقدامات غیرقانونی و یکجانبه ی هند در تاریخ 2 اوت 2019  تغییر ساختار جمعیتی جامو و کشمیر اشغالی و ادغام کشمیری ها در اکثریت سرزمین خودشان است. این از مدت ها قبل در دستور کار هندوتوا بوده است".

یک مقام دولتی ناشناس در مصاحبه با آژانس آنادولا گفته است از زمان ابلاغ این قانون 33000 نفر ثبت نام کرده و از میان آنها برای 25000 نفرحق اقامت صادر شده است.

بیشترین مجوزهای اقامتی درمنطقه جامو صادر شده

از 32000 پرونده که در 10 منطقه اکثریت نشین هندی در جنوب منطقه جامو ثبت شده است 8500 پروانه برای منطقه دودا صادر شده که تناسب جمعیتی حساسی شامل 53.81 درصد مسلمان و 45.76 درصد هندو را دارا است. در حدود 6.213 پروانه اقامت برای منطقه راجوری که 62.71 درصد جمعیت آن مسلمان است صادر شده است.  مراجع 6123 پروانه اقامتی برای پوونچ صادر کرده اند که یک منطقه مرزی با 90.44درصد جمعیت مسلمان است. در منطقه کشمیر که دارای 96.4 درصد جمعیت مسلمان است  تا کنون  از مجموع 720 درخواست 435 پروانه اقامتی صادر شده است.

مشخص نیست تا کنون برای چه تعداد افرادی مانند چودری پروانه اقامت صادر شده است.

25000 نفر از شهروندان جدید نیز شامل پناهندگان هندو هستند که در زمان تقسیم شبه قاره در سال 1947 ساکن آن بوده اند. آنها از مناطقی مهاجرت کرده اند که اکنون بخشی از کشور پاکستان هستند اما بدلیل قوانین شهروندی کشمیر و شرایط ویژه آن تاکنون حق اقامت محلی دریافت نکرده بودند.

یک فعال حقوق بشری به نام پرویز می گوید: دولت محلی که از دستوراتش را از دهلی نو دریافت می کند تهدید شده است که اگر مقامات آن ظرف 14 روز پروانه های اقامت شهروندی را صادر نکنند 50.000 روپیه جریمه خواهند شد که راستی آزمایی این درخواست ها در چنین زمان محدودی را غیرممکن می نماید. وی در مصاحبه با الجزیره می گوید می توانید این را با ایالت شمال شرقی آسام که تحت حکومت حزب بهاراجانتا هست مقایسه کنید در آنجا کارکنان موشکافانه درخواست ها را بررسی کرده و در حدود 2 میلیون نفر از لیست اعطای شهروندی در سال 2019 حذف شده اند. وی می گویددر آنجا حتی مردم نیز می توانند نسبت به درخواست افراد اعتراض کنند اما در کشمیر نه افسران و نه هیچ کس دیگر حق اعتراض به درخواست اعطای شهروندی را ندارد. پرویز می گوید دولت مردم را تهدید کرده است در صورت مخالفت زندانی خواهند شد, مردم از این قانون حمایت نمی کنند اما بدلیل فشار اسلحه و خشونت دولتی قادر به مخالفت نیز نیستند. وی می گوید : " این اقدام فقط مناقشه را غامض تر و مسائل را زشت خواهد کرد".  بخش هایی از کشمیر توسط هند و پاکستان حاکمیت شده و هرکدام ادعای کل آن را دارند. یک قسمت از کشمیر به نام آکسای چین نیز در حاکمیت چین است. در حال حاضر هند و چین نیز از آغاز ماه می درگیر یک بن بست کشنده ی مرزی شده اند. از 15 ژوئن 2019  تعداد 20 سرباز هندی در درگیری ها کشته شده اند که منجر به بدترین تنش ها بین دهلی و پکن در 52 سال گذشته بود است.

از زمان جدایی در سال 1974 اسلام آباد و دهلی تا کنون درگیر سه جنگ در سال های 1974, 1965 و 1971 بوده اند که دو مورد آن بخاطر مساله کشمیر بوده است. گروه های مخالف کشمیری در مبارزه برای استقلال یا اتحاد با کشور همسایه پاکستان بوده اند. براساس بسیاری از سازمان ها حقوق بشری از سال 1989 هنگامیکه هند ده ها هزار سرباز را برای سرکوب گروه های مسلح مستقر گسیل داشته است تا کنون هزاران نفر در از مردم کشته شده اند.

ترجمه مقاله چاپ شده در صفحه 10 روزنامه تهران تایمز در تاریخ 29 ژوئن 2020

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کشمیر روزنامه تهران تایمز پروانه اقامت صادر شده جامو و کشمیر سال گذشته تا کنون شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۵۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| تجمع هزاران نفر برای تبریک عید فطر به شاهرخ خان

آفتاب‌‌نیوز :

روز پنجشنبه ۲۳ فروردین و هم‌زمان با عید فطر، شاهرخ خان در ایوان خانه‌اش در بمبئی هند به استقبال خیل عظیمی از هوادارانش رفت.

شاهرخ خان که «پادشاه بالیوود» نیز نامیده می‌شود، از مسلمانان پشتون دهلی است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی منبع: فرارو

دیگر خبرها

  • تغییر موازنه قوا در منطقه غرب آسیا به نفع ایران
  •  ارائه آموزش‌های شهروندی به بیش از ۴۴ هزار نفر در گرگان
  • اسرائیل دست از پا خطا کند با هزاران موشک در هم کوبیده می‌شود
  • آغاز طرح جهادی عملیات عمرانی و خدماتی شهرداری
  • فیلم| تجمع هزاران نفر برای تبریک عید فطر به شاهرخ خان
  • امیرعبداللهیان: ۶ ماه خویشتنداری کردیم اما اسرائیل سیگنال غلط دریافت کرد | هیچ مکان اقتصادی و جمعیتی را نزدیم
  • «چشم رژیم صهیونیستی» یکی از نقاط عملیات بود/ هیچ مکان اقتصادی و جمعیتی را هدف قرار ندادیم/ ۶ ماه خویشتن‌داری کردیم
  • فیلم| امیرعبداللهیان: هیچ مکان جمعیتی را مورد هدف قرار ندادیم
  • رسیدگی به ۴۵ پرونده در کمیسیون حقوق شهروندی دادگستری خوزستان
  • سفر به سرزمین ابرها: درفک گیلان، مقصدی رویایی برای طبیعت‌گردان