Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-25@23:40:12 GMT

مسئول عراقی: ایران شریک نخست تجاری عراق است

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۷۵۸۸۲

به گزارش جام نیوز،  رئیس «اتحادیه فعالان اقتصادی عراق» تاکید کرد ایران در سال‌های اخیر توانسته به شریک نخست تجاری عراق تبدیل شود.

«صبیح الهاشمی» در گفت وگوی اختصاصی با «خبرگزاری جمهوری اسلامی» (ایرنا) گفت که حجم مبادلات تجاری عراق با ایران در دو سال گذشته به بیش از 10 میلیارد دلار رسید که بالاترین رقم در بین تبادلات تجاری عراق با همسایگانش است و ترکیه در رتبه دوم قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الهاشمی ادامه داد که متاسفانه به دلیل رکود اقتصادی جهان و تبعات ناشی از شیوع «ویروس کرونا»، در زمان حاضر تبادلات تجاری عراق با همه کشورها روند کاهشی داشته و طبق آخرین آمارها، این رقم با ایران نیز 6 میلیارد دلار برآورد شده است.

وی با اشاره به دیدار اخیر خود با «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق گفت: درباره تبادلات تجاری عراق با همسایگان بحث و گفت وگو شد و بر ضرورت کنترل گذرگاه‌های مرزی و منطقی کردن مبادلات تجاری بر اساس اصل صادرات و واردات تاکید شد.

رییس اتحادیه فعالان اقتصادی عراق افزود: مبادلات تجاری کشور ما با ایران و دیگر همساگان تاکنون به صورت یکسویه بوده، اما برنامه دولت الکاظمی داشتن سهمی معقولی از تبادلات تجاری با اصل صادرات کالاهای عراقی به این کشورها است.

الهاشمی اضافه کرد: انتظار نمی‌رود که ابتدا عراق سهم مساوی از این تبادلات داشته باشد، اما می‌تواند دستکم بین 30 تا 35 درصد از سهمیه را در تبادلات تجاری با همسایگان به خود اختصاص دهد.

به گفته وی، ایران جایگاه ویژه‌ای در مناسبات راهبردی عراق در مقایسه با دیگر کشورهای همسایه دارد و همچنین برخوردار از مزیت‌هایی مانند نزدیکی و ارزان بودن کالاها و مواد اولیه تولید ایران است، برای همین هرگز عراق نمی‌تواند از روابط  تجاریش با ایران صرف نظر کند.

وی برنامه دولت عراق را حمایت از تولید داخلی عنوان کرد و گفت: در چارچوب تبادلات تجاری می‌توان بخشی از مواد اولیه که در تولید کالای بومی عراق مورد نیاز است، از ایران تهیه کرد و در عین حال عراق نیز قادر است، مواد اولیه و بخشی از کالاهای مورد نیاز ایران را تامین کند.

الهاشمی تاکید کرد که مبادلات درست تجاری بین کشورها موجب فعال کردن بخش خصوصی خواهد شد.

در طول ماه‌های اخیر به دلیل شیوع کرونا در عراق، این کشور تمامی معابر مرزی و خطوط هوایی خود را با کشورهای همسایه بسته اعلام کرده بود و فقط مبادلات تجاری به صورت محدود در بنادر این کشور جریان داشت اما روز سه شنبه به دستور نخست وزیر این کشور فعالیت تجاری در مرز شلمچه و مندلی-سومار در مرز ایران و عراق از سرگرفته شد.

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: جام نیوز عراق ایران تبادلات تجاری مبادلات تجاری تجاری عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۵۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویترین تسنیم شماره ۶۵۱ / شریک شرقی ۱۰ میلیاردی

ظرفیت‌های بالای همکاری در حوزه‌های مهم انرژی، کشاورزی، کریدورهای حمل ونقل و امکان رشد مبادلات تجاری به سالانه ۱۰ میلیارد دلار، ایران و پاکستان را به دو شریک مهم استراتژیک تبدیل کرده و سفر اخیر رئیس جمهور از این رو بسیار مهم و موثر است. - اخبار ویژه نامه‌ها -

هر روز بخشی از مهمترین اخبار و گزارش‌های تسنیم را در ویترین تسنیم ببینید:

1- پاکستان، شریک استراتژیک/ فرصت 10 میلیارد دلاری برای ایران 

2- سحر دانشور: حوزه زنان رسانه ندارد! 

3-معامله انجام شد؛ استقلال و پرسپولیس رسماً فروخته شدند 

4-علنی‌شدن حمایت اسرائیلی‌ها از گروهک تروریستی جیش الظلم + سند 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ویدیو/ رئیسی در سریلانکا؛ تبادلات فرهنگی بین دو کشور در اوج
  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • جمهوری اسلامی آمادگی دارد در پیشرفت سریلانکا شریک شود
  • هدفگذاری تهران_اسلام آباد برای رشد ۵ برابری تبادلات تجاری 
  • کسب رتبه هفت کشوری گمرکات آذربایجان شرقی در مبادلات تجاری
  • خیز ایران و پاکستان برای رشد ۵ برابری تبادلات تجاری
  • دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی و همتای عراقی وی در سن‌پترزبورگ
  • اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟
  • ویترین تسنیم شماره ۶۵۱ / شریک شرقی ۱۰ میلیاردی
  • جزئیات دیدار اردوغان با مقامات اقلیم کردستان عراق