Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@14:11:55 GMT

تلاش وزارت کشور برای تقویت نظام اجتماعی در سه حوزه

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۷۵۹۴۱

تلاش وزارت کشور برای تقویت نظام اجتماعی در سه حوزه

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور اعلام کرد: سه نظام رصد اجتماعی، برنامه ریزی اجتماعی و ساماندهی اجتماعی، به موازات هم در وزارت کشور دنبال می‌شود.

به گزارش ایسنا، تقی رستم‌وندی در نشست مدیران ارشد وزارت کشور با معاون اول رئیس جمهوری به تشریح عملکرد وزارت کشور در حوزه اجتماعی پرداخت و گفت: بعد از گزارش سال ۹۴ به مقام معظم رهبری تلاش کردیم تا در سه حوزه به تقویت نظام اجتماعی کمک کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در ادامه در تشریح این سه حوزه گفت: اول نظام رصد یا دیدبانی اجتماعی که شاخص‌های علمی در این خصوص استخراج شده است و به‌صورت روزانه، هفتگی و ماهانه رصد می‌شود. دوم نظام سیاستگذاری و برنامه‌ریزی اجتماعی که با ارتقای سطح شورای اجتماعی و برنامه جامع کاهش آسیب‌های اجتماعی پس از سه مرحله به گام نهایی رسیده و تمامی اقدامات در چارچوب این برنامه جامع شکل می گیرد و سوم نظام اجرایی در حوزه مسائل اجتماعی است.

وی با بیان اینکه در حوزه اجتماعی سه دستور کار مهم را به صورت اجتماعی پیگیری می‌کنیم، اظهارکرد: سنجش سرمایه اجتماعی کشور مبتنی بر اعتماد اجتماعی و مشارکت مردم است.

رستم‌وندی در ادامه گفت: دستور دوم بررسی رضایت یا نارضایتی اجتماعی است که آخرین پیمایش در این حوزه حاوی نکات مهمی است که می تواند چراغ راه همه سیاستگذاران و مدیران اجرایی کشور باشد و دستور کار سوم که سلامت و آسیب‌های اجتماعی است را به‌صورت مستمر در حال پیگیری هستیم.

وی افزود: در تمام برنامه‌های حوزه اجتماعی، سه معیار عمده رسیدگی به اقشار آسیب‌پذیر، در معرض خطر یا آسیب‌دیده، اماکن و محلات تولیدکننده آسیب‌های اجتماعی مانند محلات حاشیه نشین و زندان‌ها و موضوعات مهم آسیب‌زا مانند طلاق، اعتیاد و مفاسد اخلاقی دخالت داده می‌شود.

رئیس سازمان امور اجتماعی به توفیقات اجرای پروژه کاهش آسیب های اجتماعی اشاره‌کرد و گفت: گرچه مشکلات حوزه اجتماعی همچنان باقی است و با انتظارات مقام معظم رهبری در این رحوزه فاصله داریم اما به اندازه وسع و منابع تلاش کردیم. در سال ۹۵ که این پروژه آغاز شد وضعیت تعدادی از شاخص‌های اقتصادی مانند بیکاری، تورم، ضریب جینی و ارزش پول ملی بسیار متفاوت از امروز بود که به گفته محققان این شاخص‌ها تاثیر مستقیمی بر تولید آسیب‌های اجتماعی دارند.

وی با بیان اینکه به رغم اینکه شرایط اقتصادی و معیشتی در کشور با دشواری‌های جدید مواجه شده است اما به توفیفاتی در عرصه اجتماعی دست یافته‌ایم، گفت:بعد از ۲۰ سال روند صعودی طی دوسال اخیر براساس دو شاخص مهم نرخ طلاق کاهش پیدا کرد که نشان دهنده تحکیم و پایداری حوزه خانواده است  یعنی  طلاق از ۸.۶  طلاق به ازای هر هزار زن متاهل به ۷.۹ دهم کاهش یافته است.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور افزود: جرایم خشن در کشور با دو مصداق عمده قتل و تجاوز به عنف، ظرف یک دهه از سال ۹۰ تاکنون افزایش نداشته است و نشاندهنده این است که در حوزه ایجاد امنیت از سوی دستگاه‌های امنیت ساز در کشور موفق بودیم.

رستم وندی همچنین به پروژه ملی ایجاد دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی در محلات حاشیه‌نشین کشور اشاره کرد و گفت: ۲۳۵ محله کشور در ۲۲ استان و ۳۶ شهر دفاتر تسهیلگری ایجاد شده است و در هر دفتر شش کارشناس فعال هستند که این دفاتر به عنوان میانجی میان دستگاه‌های خدمات رسان و مردم عمل می‌کنند.

وی افزود: با ایجاد دفاتر تسهیلگری سه میلیون از ۱۱ میلیون ساکنان مناطق حاشیه‌نشین تحت پوشش این دفاتر قرار گرفته اند که اطلاعات دقیق از مشخصات ساکنان این محلات را پیمایش کردند.

رئیس سازمان امور اجتماعی با اشاره به اینکه در این دفاتر ۱۰۰۰ نیروی انسانی مجرب و کارشناس مستقر شده‌اند که توانسته‌اند ۳۷۲۵ شغل در این محلات ایجاد کنند، گفت: در مجموع ۹۰ میلیارد تومان برای دفاتر تسهیلگری هزینه شده است اما ۲۸۰۰ میلیارد تومان از سوی خیرین و دستگاههای اجرایی به این محلات آورده شده است.

به گزارش سایت وزارت کشور رستم وندی در پایان اظهارکرد: براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، امسال این وزارتخانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات خود را در حوزه آسیب‌های اجتماعی و حاشیه نشینی در خدمت این دفاتر قرار خواهد داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وزرات کشور رئیس سازمان امور اجتماعی آسیب های اجتماعی دفاتر تسهیلگری اجتماعی کشور حوزه اجتماعی رستم وندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۵۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمدرضا عارف: تمام تلاش مسئولان باید این باشد که کشور در ورطه جنگ نیافتد

محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان در جریان سفر به یزد در دیدار با جمعی از نخبگان، فعالان سیاسی و مدیران سابق این استان با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان متعلق به کنسولگری ایران در دمشق و تسلیت شهادت جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران گفت: دولت نتانیاهو به خاطر انبوه مشکلاتی که با آن دست به گریبان است راهی برای خود جز جنگ افروزی در منطقه نمی‌بیند و به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران باید با تدبیر و تمامی ملاحظات به گونه‌ای عمل کند که در دام جنگ افروزی نتانیاهو نیافتد.

به گزارش شفقنا، وی با اشاره به فشار افکار عمومی به دولت نتانیاهو تصریح کرد: دولتمردان غربی به خاطر اینکه مردم کشورشان علیه اسرائیل دائما تظاهرات می‌کنند، تحت فشار هستند و رویکردشان نسبت به نتانیاهو در حال تغییر است و نظام تصمیم گیر در کشورمان باید از چنین فرصت‌هایی با بهره گیری از توان دیپلماسی خود استفاده کند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به موقعیت حساس ایران در منطقه، تاکید کرد: تمام تلاش مسئولان باید این باشد که کشور در ورطه جنگ نیافتد چرا که هنوز بعد از گذشت سال‌ها از پایان جنگ تحمیلی همچنان در حال پرداخت هزینه‌های مالی و معنوی آن هستیم و به همین دلیل مسئولان نیاید تحت تاثیر تندرو‌هایی در داخل کشور قرار بگیرند که خود هیچ نقشی در ۸ سال جنگ تحمیلی نداشتند و با الفبای جنگ هم آشنایی ندارند.

وی بر ضرورت وحدت و همدلی در داخل کشور در شرایط خطیر فعلی تاکید کرد و گفت: تجربه تاریخی ثابت کرده است هرگاه بین مردم و مسئولان و آحاد ملت وحدت و وفاق حاکم بود توانستیم دست برتر را در معادلات منطقه‌ای داشته باشیم و هرگاه مسئولان با مردم فاصله گرفتند بی شک با شکست مواجه شدیم.

آقای عارف در همین زمینه خاطرنشان کرد: این تلقی در بین افکار عمومی شکل گرفته است که مسئولان مردم را فقط برای حضور در مناسبت‌ها و مشت‌های گره کرده می‌خواهند در حالیکه این مشت‌های گره کرده باید باز شوند و دست برادری و همدلی به هم داده شود.

وی با انتقاد از محور قرار گرفتن برخی مسائل حاشیه‌ای در کشور گفت: جای تاسف است در حالیکه مردم با مشکلات عدیده معیشتی رو به رو هستند نظام تصمیم گیر برخی مسائل غیر ضروری را در اولویت قرار می‌دهد و باعث رو در رویی مردم با یکدیگر می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر مردم ببینند مسئولان و تریبون داران بویژه روحانیت در گفتار و عمل خود دچار تناقض هستند و سبک زندگی‌شان مغایر آن چیزی است که وعظ و خطابه می‌کنند باعث رویگردانی‌شان از نظام می‌شود، تصریح کرد: مردم زمانی پای کار نظام هستند که از مسئولان و تصمیم گیرندگان صداقت در عمل و گفتار ببینند در غیر این صورت مردم با هیچ کسی تا ابد عقد اخوت نمی‌بندند.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های عظیم نیروی انسانی کارآمد در استان یزد از به حاشیه رفتن نخبگان این استان اظهار نگرانی کرد و خواستار میدان دادن مسئولان به نخبگان یزدی شد.

گفتنی است دکتر محمدرضا عارف در جریان سفر به یزد با حضور در بیمارستان فرخی یزد از مجروحان حادثه تروریستی راسک عیادت کرد. وی همچنین با حضور در مراسم بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمد موسوی زاده از علمای برجسته استان یزد یاد و خاطره ایشان را گرامی داشت و با صدور پیام تسلیتی به همین مناسبت ضمن اشاره به ویژگی‌های برجسته آن عالم دینی خواستار الگو قرار گرفتن سبک زندگی ساده زیستانه آن روحانی از سوی روحانیت شد.

دیگر خبرها

  • مردم تشنه نقش‌آفرینی در حوزه آسیب‌های اجتماعی هستند
  • تمرکز بر پیشگیری، ضرورت امروز جامعه در حوزه اعتیاد است
  • عملکرد شهرداری مشهد در حوزه پیشگیری از اعتیاد کم‌نظیر است
  • مردم خواهان نقش‌آفرینی در حوزه آسیب‌های اجتماعی هستند
  • ضرورت تلاش نهاد‌های حاکمیتی برای ارتقای حکمرانی در حوزه ریال
  • ضرورت تلاش نهادهای حاکمیتی برای ارتقای حکمرانی در حوزه ریال
  • عملیات وعده صادق غرور ملی و انسجام اجتماعی را تقویت کرد
  • بزرگترین سرمایه نظام سلامت، منابع انسانی است
  • تلاش وزارت بهداشت برای اخذ مجوز‌های استخدامی
  • محمدرضا عارف: تمام تلاش مسئولان باید این باشد که کشور در ورطه جنگ نیافتد