Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-23@14:25:04 GMT

کم‌آبی با بدنتان چه می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۷۶۸۶۲

کم‌آبی با بدنتان چه می‌کند؟

آب در تنظیم عملکرد بدن تاثیر زیادی دارد و کم‌آبی سلامتی افراد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، آب به تنظیم دمای بدن و عملکرد مناسب قلب کمک می کند و به همین دلیل کم آبی و کم تحرکی در بدن عوارض زیادی برای سلامتی به دنبال خواهد داشت.

کم آبی چه بلایی سرتان می‌آورد؟

تاثیر کم‌آبی بدن بر مغز

75 درصد از مغز را آب تشکیل داده است و مهم‌ترین وظیفه آب موجود در اطراف مغز، جلوگیری از ضربه و آسیب به مغز است که کمبود آن باعث آسیب مغزی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین با از دست دادن آب بدن و کمبود آن فعالیت‌ انتقال دهنده‌های عصبی مغز مختل شده در نتیجه مانع از تمرکز و توجه می‌شود و عملکرد‌های شناختی را کاهش می‌دهد.

سر درد و خستگی

اگر به علت کم آبی تولید مایع مغزی کاهش پیدا کند وزن مغز در نبود آب بر روی نخاع بیشتر و باعث ایجاد سردرد در افراد می‌شود. علت خستگی و خواب آلودگی ناشی از کم آبی بدن در افراد؛ کاهش اکسیژن و فشارخون است که مدام احساس بی حالی می کنند.

گرفتگی عضلات یا تشنج

اگر با کمبود آب بدن تعادل املاح بدن به هم بخورد جمع شدن و گرفتگی عضلات بدن به وجود آمده و در نهایت فرد دچار تشنج خواهد شد.

اثر کم آبی بدن بر کلیه

نارسایی کلیه زمانی اتفاق می‌افتد که به دلیل کمبود آب کلیه‌ها دیگر نتوانند مواد زائد را از خون دفع کنند. در بعضی موارد اندوخته‌های نمک و مواد معدنی که به صورت طبیعی در کلیه‌ها انباشته می‌شوند نیاز به آب دارند تا تفکیک شوند؛ بنابراین بدون آب، این مواد روی هم انباشته شده و تبدیل به سنگ‌های کلیوی می‌شوند.

تاثیر کم‌آبی بدن بر دستگاه ادراری

هرچه سطح آب بدن بیشتر باشد ادرار شفاف‌تر است. اگر رنگ ادرار تیره باشد به معنی این است که بدن هشدار می‌دهد با کمبود آب مواجه هستید و کم آبی باعث عفونت مجاری ادرار می شود.

تاثیر کم آبی بدن بر خون

با کاهش آب در بدن خون غلیظ‌تر و در نتیجه جریان خون کمتر شده و باعث لخته شدن خون در رگ‌ها می شود. اگر بدن شما کم آب باشد فشار خون پایین می‌آید، ضربان قلب‌تان شدید‌تر از حالت عادی شده و جریان خون به سمت قسمت‌های پایین و انتهایی بدن کمتر می‌شود و در انگشتان دست و پایتان احساس سردی می‌کنید.

تاثیر کم‌آبی بدن بر دستگاه گوارش

یکی از علائم کم‌آبی بدن بروز مشکلات گوارشی است. وجود آب کافی به سیستم گوارش کمک می‌کند که عملکرد خوبی داشته باشد، نبود آب ترشحات معده را کمتر می‌کند و اسید معده به دیگر اعضای بدن آسیب رسانده و در نتیجه باعث سوزش معده و سوءهاضمه می شود.

کم‌آبی بدن باعث یبوست می‌شود

آب امکان حرکت روان غذا را در روده فراهم می‌کند و روده را سالم نگه می‌دارد. در صورت عدم وجود آب کافی روده بزرگ قادر به دفع مواد نیست.

تاثیر کم‌آبی بدن بر پوست

آب تاثیر زیادی روی پوست دارد که اگر بدن کم آب باشد پوست خشک و بی انعطاف می‌شود. کمبود آب فرآیند دفع سموم را از طریق پوست کم می‌کند و پوست دچار پیری زودرس یا چین و چروک خواهد شد. پس آب برای حفظ رطوبت و رسیدن مواد مغذی سالم به پوست مهم است. آب بدن با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند که با افزایش مصرف آب برطرف خواهد شد.

چگونه باید از کم آبی بدن جلوگیری کنیم؟

_توجه به تشنگی یک راهنمای خوب برای جلوگیری از کم‌آبی بدن است. قبل از اینکه احساس تشنگی کنید، آب و مایعات بسیار بنوشید تا بدنتان کم آب نشود.

_از یک رژیم غذایی سالم همراه با پروتئین‌های بالا مثل تخم مرغ، پنیر، شیر و حبوبات برای جذب آب کافی استفاده کنید.

_کافئین‌های موجود در چای و دیگر نوشیدنی‌ها باعث افزایش ادرار و از دست رفتن آب زیادی می‌شوند، پس بهتر است مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید.

_مصرف روزانه 8 تا 10 لیوان آب، استفاده از میوه و سبزیجات آبدار مثل توت فرنگی، هندوانه، سالاد‌های سبز می‌تواند از کم آبی بدن جلوگیری کند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: مغز کم آبی کم آبی بدن تاثیر کم آبی بدن کم آبی بدن کمبود آب آب بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۶۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر هوش مصنوعی در پژوهش‌های علوم اجتماعی

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، علوم اجتماعی محاسباتی را تحقیق بررسی میان رشته‌ای از جهان اجتماعی در اندازه‌های مختلف، از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین گروه‌بندی از طریق محاسبه، تعریف کرد. 

پیشتر در گزارشی با عنوان «تحلیل کلان‌داده‌ها در جامعه‌شناسی» گفته شد که زیست در دنیای مجازی در حال سبقت از زیست افراد در دنیای واقعی است. فضای مجازی حجم عظیمی از داده‌ها را تولید میکند که حاصل کنش افراد است. تولید چنین داده‌هایی به صورت ثانیه‌ای در حال افزایش است و با حجم فزایند‌های از انباشت داده‌ها مواجه هستیم که جامعه‌شناسان تحلیل زیادی از آن‌ها ندارند.

علیرضا کریمی (استادیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه خوارزمی) به این موضوع اشاره می‌کند که علوم اجتماعی محاسباتی بر نمونه‌گیری یا استنتاج علّی تأکیدی ندارد، بلکه عمدتاً بر آمار توصیفی و تحلیل هم‌بستگی متمرکز است و معمولا فقط به سوالات «چه» پاسخ می‌دهد، نه به سوالات«چگونه» (مکانیسم آشکارشدن فرایند) یا «چرا» (روابط علّی)علوم اجتماعی محاسباتی، نظریه‌های علوم اجتماعی را به داده‌کاوی، به‌ویژه کلان‌داده‌ها، وارد می‌کند.

علوم اجتماعی محاسباتی نیازمند نظریه است و نظریه راهنمایی برای داده‌کاوی است و جهت داده‌کاوی را تعیین می‌کند

* ارتباط علوم اجتماعی محاسباتی و کلان‌داده‌ها

این استاد جامعه شناسی به این موضوع اشاره می‌کند که از یک سو، کلان‌داده‌ها می‌توانند فرضیه‌های حاصل از نظریه‌ها را آزمایش کنند و از سوی دیگر، زمانی که یک نظریه دارای ابهام است، داده‌کاوی سرنخ‌هایی برای توسعۀ نظریه و کاهش ابهام آن ارائه می‌کنند. علوم اجتماعی محاسباتی نیازمند نظریه است و نظریه راهنمایی برای داده‌کاوی است و جهت داده‌کاوی را تعیین می‌کند.

کریمی در ادامه می‌نویسد: از نظریه سوالات پژوهش استخراج می‌شود و تحلیل کلان‌داده‌ها در راستای پاسخ به سوالات پژوهش است. بدون وجود نظریه و سوالات پژوهش محقق در حجم عظیمی از داده‌ها غوطه‌ور است و سردرگمی و ابهام وی بیشتر می‌شود.در هر مرحله از پژوهش علوم اجتماعی محاسباتی که از طریق تحلیل کلان‌داده‌ها صورت می‌گیرد.

* فرایند تحلیل کلان‌داده‌ها

از نظر کریمی نظریه‌ها به واسطۀ سوالات پژوهشی حضور دارند و نتایج حاصل از داده‌کاوی به صورت گفتگو با نظریه تفسیر می‌شود. این گفتگو می‌تواند به اصلاح و بهبود نظریه کمک کند.

این پژوهشگر جامعه شناسی می‌نویسد: در تحلیل کلان‌داده‌ها از نظریه شروع میکنیم، براساس نظریه سوالات پژوهش استخراج می‌شود و به کمک این سوالات نظریه به مدل تبدیل می‌شود که اصطالحاً به آن مدل پیش‌بینی گفته می‌شود و این مدل راهنمایی برای تحلیل کلان‌داده‌ها است.

به زعم این پژوهشگر کلان‌داده‌ها و داده‌کاوی نمی‌توانند به‌طور مستقل استنتاج کنند و باید به کمک نظریه در مکان و زمان محدود شوند. این استنتاج نظری است که به ما کمک می‌کند استنتاج‌های گسترده‌تری داشته باشیم. فرایند تحلیل کلان‌داده‌ها در یک فرایند گفتگوی تعاملی در شکل شماره ۱ نشان داده شده است.

*  تعریف علوم اجتماعی محاسباتی

از نظر کریمی علوم اجتماعی محاسباتی یک دانش بین رشته‌ای است و بر خلاف تقسیم‌بندی کلاسیک ازروش‌های پژوهش در جامعه‌شناسی یعنی تقسیم روش‌ها به دو دستە کمّی و کیفی است که علوم اجتماعی محاسباتی قابلیت استفاده در هر دو روش کمّی و کیفی را دارد و متعلق به یک روش خاص نیست.

کلان‌داده‌ها فقط از طریق رسانه‌های اجتماعی تولید نمی‌شوند بلکه زمینۀ تولید آنها بسیار متنوع است و روزبه‌روز بر منابع تولید کلان‌داده‌ها اضافه می‌شود

او در ادامه خاطر نشان می‌کند که دامنه علوم اجتماعی محاسباتی را نباید فقط به کلان‌داده‌ها تولید شده از طریق پلتفورم‌های فضای مجازی محدود کرد. در واقع کلان‌داده‌ها فقط از طریق رسانه‌های اجتماعی تولید نمی‌شوند بلکه زمینۀ تولید آنها بسیار متنوع است و روزبه‌روز بر منابع تولید کلان‌داده‌ها اضافه می‌شود که از آن جمله می‌توان به اطلاعات موقعیت مکانی افراد که از طریق تلفن همراه تولید می‌شود، داده‌های تراکنش بانکی، پرونده و سوابق سلامت الکترونیک افراد و حتی پیمایش‌ها و مطالعات کیفی پیشین اشاره کرد.

* تاثیر هوش مصنوعی در پژوهش‌های علوم اجتماعی

کریمی توضیح می‌دهد که علاوه بر این، توسعۀ هوش مصنوعی و ادغام آن در زندگی روزمره به واسطۀ داده‌هایی که تولید می‌کند از منابع مهم داده برای علوم اجتماعی محاسباتی است. دانش علوم اجتماعی محاسباتی به‌واسطۀ بازکردن دنیایی از داده‌ها و تحلیل‌های اجتماعی جدید و ارائه یافته‌هایی متفاوت از یافته‌های مرسوم در حوزه جامعه‌شناسی، به عنوان یک دانش جدید مورد استقبال محققان حوزه علوم اجتماعی قرار گرفته است.

او می‌نویسد مروری بر آثار منتشرشده در این حوزه در چند سال اخیر به‌خوبی روند گسترش این دانش جدید را نشان می‌دهد. علوم اجتماعی محاسباتی دانشی پیچیده و نیازمند زمینه‌های آماری و دانش نرم‌افزاری قوی است.

این پژوهشگر در نهایت با اشاره به این موضوع که این دانش را باید به صورت بین‌رشته‌ای در نظر گرفت که نیازمند پیوند بین محققان جامعه‌شناسی وعلوم کامپیوتر است. این همکاری متقابل می‌تواند زمینۀ ایجاد تغیراتی در هر دو حوزه باشد که برایند آن علاوه بر اینکه سبب همکاری‌های بین‌رشته‌ای می‌شود، زمینه ایجاد تغیراتی را در هردو حوزه دانشی ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انقلاب اسلامی بر دنیا تاثیر گذاشته است
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • زلزله در دورتموند: ضربه غیرمنتظره از واتسکه
  • ثبات نسبی بهای نفت در بازار جهانی
  • (ویدئو) آیا حمله ایران به اسرائیل بی‌تاثیر بوده؟
  • ببینید | تاثیر آب و سرکه سیب در کاهش وزن
  • تاثیر شگفت انگیز شکلات تلخ برای بیماری‌های روده‌ای
  • دو عادت منفی که فکرش را نمی‌کنید به بدنتان آسیب برساند
  • تاثیر تعطیلی پنجشنبه‌ها در حقوق کارگران
  • تاثیر هوش مصنوعی در پژوهش‌های علوم اجتماعی