Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-29@15:50:16 GMT

دانستنیهایی درباره "دیسک کمر" + درمان

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۷۷۶۵۰

دانستنیهایی درباره 'دیسک کمر' + درمان

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ستون مهره یا ستون فقرات از ۳۳ مهره تشکیل شده است که توسط دیسک‌های اسفنجی از یکدیگر جدا می‌شوند. ستون فقرات به ۴ قسمت تقسیم می‌شود:

ستون فقرات قوس گردنی یا سرویکال: ۷ مهره اول که در گردن قرار دارند.

ستون فقرات قفسه سینه: ۱۲ مهره بعدی که در ناحیه قفسه سینه قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ستون فقرات کمری: ۵ مهره بعدی که در قسمت تحتانی کمر واقع شده است.

ستون فقرات ساکروم: پایین‌ترین ۵ مهره، که در زیر کمر قرار دارد، شامل ۴ مهره نیز می‌شود که استخوان عقب را تشکیل می‌دهند.

ستون فقرات کمر از ۵ بخش استخوانی در ناحیه تحتانی کمر تشکیل شده است، جایی که بیماری دیسک کمر رخ می‌دهد.

دیسک متورم: با افزایش سن، دیسک بین مهره‌ای ممکن است مایعات را از دست داده و خشک شود. با این کار، دیسک اسفنجی (که بین قسمت‌های استخوانی ستون فقرات قرار دارد) فشرده می‌شود. این ممکن است به شکستن حلقه بیرونی سخت منجر شود. این به هسته یا داخل حلقه اجازه می‌دهد تا بیرون برود. به این دیسک متورم گفته می‌شود.

پارگی یا فتق دیسک: از آنجا که دیسک همچنان در حال خراب شدن است و یا با استرس مداوم روی ستون فقرات، پولیپوس هسته داخلی ممکن است بخاطر پارگی از ناحیه حلقوی خارج شود. قطعات ماده دیسک سپس می‌توانند روی ریشه‌های عصبی واقع در پشت فضای دیسک فشار وارد کنند. این می‌تواند باعث درد، ضعف، بی حسی یا تغییر در احساس شود.

بیشتر فتق دیسک در ستون فقرات کمر تحتانی، به خصوص بین مهره‌های کمر چهارم و پنجم و بین مهره پنجم کمر و اولین مهره ساکروم رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید

۱۳ علت درد گودی کمر که ممکن است شما را شگفت زده کند

چه عواملی باعث ایجاد دیسک کمر می‌شود؟

بیماری دیسک کمر در اثر تغییر در ساختار دیسک عادی ایجاد می‌شود. بیشتر اوقات، بیماری دیسک در اثر پیری و خرابی طبیعی که در دیسک رخ می‌دهد اتفاق می‌افتد. بعضی اوقات، صدمات شدید می‌تواند باعث فتق دیسک شود. آسیب دیدگی ممکن است باعث بدتر شدن دیسک شود.

خطرات بیماری دیسک کمر چیست؟

اگرچه سن شایع‌ترین خطر است، اما عدم تحرک جسمی می‌تواند باعث ضعف عضلات کمر و شکم شود، که ممکن است به طور مناسب از ستون فقرات پشتیبانی نکند. آسیب دیدگی کمر نیز افزایش می‌یابد وقتی افرادی که به طور طبیعی فعال جسمی نیستند، در فعالیت‌های بسیار شدید شرکت می‌کنند. مشاغلی که به بلند کردن اجسام سنگین و پیچاندن ستون فقرات نیاز دارند نیز می‌توانند باعث صدمات کمر شوند.

علائم بیماری دیسک کمر چیست؟

علائم بیماری دیسک کمر بسته به محل فتق دیسک متفاوت است. این‌ها رایج‌ترین علائم بیماری دیسک کمر است:

• درد کمر متناوب یا مداوم: این ممکن است با حرکت، سرفه، عطسه، یا ایستادن برای مدت طولانی بدتر شود

• اسپاسم عضلات پشت: سیاتیک - دردی که از پشت یا باسن شروع می‌شود و از پایین پا به سمت ماهیچه یا پا حرکت می‌کند.

• ضعف عضلانی در پا‌ها

• تهی بودن در پا یا پا

• رفلکس‌ها در زانو یا مچ پا کاهش می‌یابد

• تغییر در عملکرد مثانه یا روده

علائم بیماری دیسک کمر ممکن است مانند سایر شرایط یا مشکلات پزشکی به نظر برسد.

درمان دیسک کمر:

به طور معمول، درمان محافظه کارانه اولین خط درمانی برای مدیریت بیماری دیسک کمر است. این ممکن است ترکیبی از موارد زیر باشد:

استراحت

آموزش در مورد حالت مناسب بدن (به منظور کاهش احتمال بدتر شدن درد یا آسیب به دیسک)

فیزیوتراپی، که ممکن است شامل برنامه‌های سونوگرافی، ماساژ و ورزش باشد

کنترل وزن

استفاده از پشتی کمر

روش‌های پزشکی برای کنترل درد و آرامش عضلات:

در صورت عدم موفقیت این اقدامات، ممکن است برای برداشتن دیسک فتق نیاز به عمل جراحی داشته باشید. جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. جراح شما بر روی ناحیه‌ای که دیسک فتق است، برش را در قسمت تحتانی کمر شما ایجاد می‌کند برای دستیابی به دیسک ممکن است مقداری استخوان از پشت ستون فقرات برداشته شود. جراح شما قسمت فتق دیسک و هر قطعه شل اضافی را از فضای دیسک خارج می‌کند.

بعد از عمل ممکن است در حالی که بهبود می‌یابید برای مدت چند هفته از فعالیت خودداری کنید تا از فتق دیسک دیگر جلوگیری کنید. جراح شما در مورد هر محدودیتی با شما صحبت خواهد کرد.

تاثیر روزه بر دیسک کمر:

اگر بیماری دیگری ندارید مشکلی برای روزه گرفتن نیست، اما توصیه میکنم حتما در وعده افطار و به خصوص سحر از مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه غافل نشوید چرا که اب بدن را در طی روز حفظ میکند. مصرف مواد حاوی امگا ۳ مانند ماهی و مغز‌ها (گردو، بادام) نیز به شما توصیه میشود.

منبع: بیتوته

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دیسک کمر درمان دیسک کمر ستون فقرات فتق دیسک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۷۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت گرفتگی و سفتی دست‌ها در هنگام صبح چیست؟

«وری‌ول هلث» در گزارشی به دلایل سفتی دست هنگام صبح و نحوه تشخیص و درمان آن پرداخته است.

دلایل سفت شدن دست‌ها هنگام صبح

طیف گسترده‌ای از عوامل می‌توانند باعث شوند صبح‌ها با سفتی دست از خواب بیدار شویم که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

آرتریت یا التهاب مفاصل

آرتریت دسته بزرگی از بیماری‌ها است که باعث درد، تورم یا التهاب مفاصل می‌شود. هنگامی که آرتریت، مفاصل دست یا انگشتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، سفتی صبحگاهی دست به وجود می‌آید.

سه نوع آرتریت رایج عبارتند از:

- آرتروز: یکی از شایع‌ترین دلایل سفتی دست صبحگاهی است و زمانی رخ می‌دهد که غضروف صاف و لغزنده‌ای که مفصل را می‌پوشاند، با گذشت زمان دچار ساییدگی شود و شروع به از بین رفتن کند.

- آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی: این بیماری خودایمنی زمانی رخ می‌دهد که بدن به پوشش مفاصل خود حمله می‌کند. آرتریت روماتوئید اغلب مفاصل کوچکتر مانند مفاصل دست و انگشتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به درد و سفتی دست در صبح می‌شود.

- آرتریت پسوریاتیک: این نوع آرتریت با بیماری پوستی پسوریازیس همراه است؛ بیماری که باعث می‌شود بدن به پوشش مفصلی‌اش حمله کند و منجر به تورم و التهاب شود.

تنوسینوویت تنگی (انگشت ماشه‌ای)

تاندون‌هایی که انگشتان را خم می‌کنند، در تونل‌هایی به نام غلاف محصور شده‌اند که معمولا آزادانه میان آنها سُر می‌خورند. گاهی اوقات این غلاف، ضخیم یا ملتهب می‌شود و در نتیجه حرکت تاندون‌ها محدود می‌شود. این وضعیت که آن را انگشت ماشه‌ای می‌نامند، به سفتی یا قفل شدن مفاصل انگشتان منجر می‌شود؛ به ویژه صبح‌ها و در صورتی که مدت طولانی حرکت داده نشده باشند.

انقباض دوپویترن

انقباض دوپویترن زمانی اتفاق می‌افتد که لایه بافت زیر پوست شما به طور غیرطبیعی ضخیم می‌شود. این بیماری عمدتا کف دست و انگشتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به سفتی و بدشکلی دست‌ها منجر می‌شود و به‌تدریج پیشرفت می‌کند.

سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال زمانی به وجود می‌آید که عصب میانی دست که از طریق تونل کارپال در مچ دست عبور می‌کند، فشرده یا ملتهب شود.

با اینکه این علائم هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانند ظاهر شود، احتمالا صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید، شدیدترند.

سفتی دست‌ها معمولا با حرکت دادن انگشتان و دست‌ها بهبود می‌یابد، اما حداقل ۳۰ دقیقه وقت لازم است تا از بین بروند.

چه دارو‌هایی موجب سفتی دست صبحگاهی می‌شوند؟

استاتین‌ها: این دارو‌های کاهش کلسترول ممکن است در ۲۵ درصد مصرف‌کنندگان درد و گرفتگی عضلانی ایجاد کنند.

آنتی بیوتیک‌های فلوروکینولون: مصرف این نوع آنتی‌بیوتیک مانند سیپرو (سیپروفلوکساسین) در برخی افراد به سفتی عضلات، حساسیت به لمس یا تاندونیت منجر می‌شود.

دارو‌های ضد روان‌پریشی: این دارو‌ها که برای درمان اسکیزوفرنی، شیدایی و اختلال دوقطبی استفاده می‌شوند، باعث سفتی عضلات یا درد مفاصل می‌شوند. داروی ریسپریدون یکی از این موارد است.

مایفورتیک (مایکوفنولات): نوعی دارو برای سیستم ایمنی بدن در پیوند اعضا است که برای جلوگیری از پس زده شدن عضو جدید از بدن تجویز می‌شود. این دارو نیز ممکن است باعث درد، تورم یا سفتی مفاصل شود.

چگونه عارضه سفتی دست را در خانه درمان کنیم؟

درمان‌های خانگی زیر ممکن است سفتی دستان در اول صبح را تسکین دهند:

ــ دارو‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم

ــ تمرین دادن ملایم دست‌ها مانند فشردن توپ‌های انعطاف‌پذیر که در مواقع استرس استفاده می‌شوند، یا ضربه زدن آرام و مکرر به انگشتان

ــ گرم کردن یا یخ گذاشتن روی ناحیه آسیب‌دیده

ــ استفاده از آتل در طول شب برای جلوگیری از سفتی دست

تعیین موقعیت و وضعیت دست در شب

مشت کردن دست‌ها در طول شب می‌تواند به سفتی دست در صبحگاه منجر شود.

استفاده از آتل یا ابزار کمکی ارتوپدی که عضو را ثابت نگه می‌دارد، به باز نگه داشتن انگشتان کمک می‌کند و مانع سفت شدن دست‌ها هنگام خواب و استراحت می‌شود.

اگر درمان‌های خانگی در تسکین سفت شدن دست‌ها راهگشا نبود، بهتر است سراغ روش‌های تخصصی و پزشکی بروید.

این روش‌ها عبارتند از:

- توانبخشی یا فیزیوتراپی: فیزیوتراپی سرپایی به کاهش سفتی ناشی از آرتریت، انگشت ماشه‌ای یا سندرم تونل کارپال کمک می‌کند. متخصص یا درمانگر ممکن است برای بهبود دست شما از روش‌های عملی استفاده کند یا به شما تمرین‌های کششی و قدرتی بدهد که در خانه تمرین کنید.

- مصرف دارو: در برخی موارد ممکن است متخصص یا پزشک برای بیمار دارو‌هایی مانند کورتیکواستروئید‌ها و دارو‌های ضدروماتیسم اصلاح‌کننده بیماری تجویز کند.

- تزریق: گاهی هم تزریق پیشنهاد می‌شود. در این صورت برای کاهش سفتی دست ناشی از آرتریت، سندرم دوپویترن، سندرم تونل کارپال یا انگشت ماشه‌ای کورتیکواستروئید تزریق می‌شود.

در برخی موارد دیگر هم برای بهبود این عارضه جراحی پیشنهاد می‌شود.

عوارض و عوامل خطر

سفتی دست صبحگاهی اغلب یکی از نشانه‌های اولیه مشکلات دیگر مربوط به سلامتی است که در صورت بی‌توجهی می‌تواند به تورم، درد صبحگاهی یا درد هنگام فعالیت، تغییر شکل دست یا انگشتان، از بین رفتن تدریجی توان حرکت دست یا گرفتگی و قفل شدن انگشتان منتهی شود.

این عارضه ممکن است هرکس را در هر سن‌وسالی دچار کند، اما برخی افراد بیشتر در معرض این عارضه‌اند. از جمله افراد میانسال یا مسن‌تر، افرادی با سابقه خانوادگی این مشکل، افراد مبتلا به دیابت، مصرف سیگار و الکل و انجام دادن فعالیت طولانی و تکراری با دست‌ها.

رایج‌ترین آزمایش‌های تشخیصی برای شناسایی علل سفتی دست عبارتند از: اشعه اکس، آزمایش خون، الکترومیوگرام، ام‌آرای و سونوگرافی.

اگر هنگام بیدار شدن از خواب در دستانتان احساس سفتی می‌کنید، حتما در مورد علائم آن با متخصص و پزشک مشورت کنید. زیرا درست رسیدگی نکردن به آن، می‌تواند تورم و حتی از دست دادن دائمی عملکرد دست را در پی داشته باشد.

منبع: ایسنا 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • کافئین و قهوه برای سلامتی ما خوب است یا مضر؟
  • «ریشا» شیر باغ وحش مشهد تلف شد
  • یک کمپلکس نانویی ممکن است به درمان بیماری‌های خودایمنی کمک کند
  • علت گرفتگی و سفتی دست‌ها در هنگام صبح چیست؟
  • علت گرفتگی و سفتی دست‌ها در هنگام صبح‌ چیست؟
  • بیماری اجسام لویی چیست؟
  • سقز چیست و چه خواصی دارد؟
  • تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام لویی قبل از بروز علائم ممکن شد
  • چگونه با کودکان درباره بیماری صعب‌العلاج والدین صحبت کنیم؟
  • چگونه با کودکان در باره بیماری صعب‌العلاج والدین صحبت کنیم؟