Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدرضا کلائی شهردار مشهد در عملیات بهره‌برداری از فاز سوم جلوخان آرامگاه فردوسی و همچنین کلنگ‌زنی اتصال مسیر این جلوخان به ارگ کهندژ،گفت: با توجه به وضعیتی مقبره‌الشعرا در این منطقه دارد و تقریبا ظریفت آن پر شده و جایی برای دفن بزرگان حوزه ادب و فرهنگ ندارد، فکر می‌کنم به جا باشد که دغدغه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان را جدی گرفته و مکانی جهت مقبره‌الشعرا یا مقبره بزرگان در این محدوده در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  او افزود: خواسته من این است که بزرگان ادبی نیز در این حوزه مشارکت کنند. بنای فاخری مانند یک مجموعه باغ به عنوان باغ مفاخر برای این منطقه در نظر گرفته شود. ما نیز آمادگی داریم در طراحی و اجرای این پروژه حداکثر سرعت را به کار بریم.

شهردار مشهد در خصوص مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری برای تصویب طرح تفصیلی منطقه توس ادامه داد: امیدوارم در آینده نزدیک شورای عالی در نخستین جلسه خود در یکی دو هفته آینده، موضوع طرح تفصیلی این منطقه را مصوب کند. البته همکاران ما پیش‌تر در حوزه شهرسازی اقدامات را برای طرح تفصیلی این منطقه آغاز کرده‌اند، اما تاکید دارم مجموعه حوزه شهرسازی با همکاری سایر بخش‌ها و همچنین کمیسیون ماده ۵ تلاش کنند تا در ۱۴۰ روز آینده بزرگترین هدیه را به ساکنان بافت حاضر و مردم مشهد داشته باشند و طرح تفصیلی تهیه شده و نهایتا به تصویب رسد و مطالبه چند دهه‌ای مردم پاسخ داده شود.

کلائی بیان کرد: شاید اینطور به نظر رسد که پروژه‌های این محدوده عمرانی است؛ گرچه منکر وجه عمرانی این پروژه‌ها نیستم، ولی اعتقاد دارم مجموعه این پروژه‌ها نمادی از آن چیزی است که حکیم فردوسی به ما تاکید کرده و خود نیز آن را آموخته است و آن این است که نباید فراموش کنیم. جامعه ما دچار فراموشی است و فردوسی در زمان خود همت به سرودن شاهنامه کرد تا بسیاری از مفاهیم انسانی، میراث گذشتگان و ارزش‌ها فراموش نشود. امروز اهتمام به انجام برخی اقدامات در توس و پیرامون شخصیت فردوسی در تقابل با فراموشی بسیاری از ارزش‌ها قرار دارد.

او تصریح کرد: موتور محرک مدیریت شهری برای تلاش در این حوزه پاسخ به نیاز جامعه به این دلیل است که فراموش نکنیم چه توانمندی‌هایی داشته و چطور می‌توانیم در مقابل بدخواهی‌ها و بی‌عدالتی‌ها ایستادگی کنیم و در این مسیر خستگی‌ناپذیر باشیم. امیدوارم نوروز ۱۴۰۰ با چند پروژه تکمیلی در این منطقه یک بسته کاملی از اقدامات را رونمایی کنیم.

شهردار مشهد با تاکید بر لزوم به سرانجام رساندن پروژه اتصال جلوخان آرامگاه فردوسی به کهندژ، تاکید کرد: سرعت فاز ۴ و مسیر دسترسی به کهندژ باید حفظ شود تا این مسیر در موعد مقرر به اتمام رسد و فضا برای کار‌هایی که قرار است برای راه‌اندازی پردیس این منطقه صورت گیرد، به نتیجه رسد.

کلائی با بیان اینکه اقداماتی که اداره کل میراث فرهنگی استان در حوزه دیوار بار و داخل آرامگاه انجام داده، ستودنی است، اظهار کرد: تسهیل وضعیت در شورای فنی میراث برای پردیس این منطقه لازم است که امیدواریم اداره کل میراث فرهنگی استان در این حوزه با ما همکاری لازم را داشته باشد تا مناطقی از پردیس را بتوان از وضعیت موجود خارج کرد.

او افزود: تلاش‌های عمرانی که در توس اتفاق افتاده، حداکثر توان ما بوده و با نهایت اهتمامی که شورا داشته، با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان و فرمانداری مشهد، فعالیت‌های انجام گرفته تا حدود زیادی موثر بوده است. با این حال وضعیت فضای سبز و نگهداری مجموعه در محدوده منفصل توس و جلوخان آرامگاه مناسب نیست و شهردار منطقه باید به این مساله جدی‌تر بپردازد، چون اصلا از وضعیت فضای سبز در ناحیه منفصل، بلوار شاهنامه و جلوخان آرامگاه رضایت ندارم. در ۱۴۰ روز دیگر که مسیر دسترسی به کهندژ افتتاح می‌شود، انشالله وضعیت متفاوت شده باشد. بیشتربخوانید: بهره برداری از طرح جلوخان آرامگاه فردوسی

 

کلنگ زنی فاز یک مسیر «کهن دژ» با اعتبار ۶ میلیارد تومانی   خلیل‌الله کاظمی معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد در مراسم افتتاح فاز ۳ جلوخان آرامگاه فردوسی مشهد گفت: آذرماه ۹۷ اولین فاز عملیاتی جلوخان شروع شد و اردیبهشت ۹۸ این فاز به بهره‌برداری رسید و همزمان فاز ۲ با روزشمار ۱۰۰ روزه شروع شد.

او افزود: با افتتاح فاز دو، عملیات آخرین فاز به مساحت ۴ هکتار آغاز شد که افتتاحیه آن به علت کرونا به تاخیر افتاد.

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: برای هر سه فاز ۳۰ میلیارد تومان هزینه شد. در فاز سوم ۲ هکتار فضای سبز و ۲ هکتار پارکینگ و ایستگاه اتوبوس و تاکسی جانمایی شد.

کاظمی بیان کرد: کار در این محدوده سخت است، چون این بخش تاریخی است و عملیات باید دستی و بدون وسایل سنگین انجام شود و همچنین رفت و آمد مردم منطقه را هم داریم.

او تصریح کرد: امروز همچنین مراسم کلنگ زنی مسیر کهن دژ را داریم که در فاز یک به طول ۹۲۰ متر اجرایی می‌شود، مدت این پروژه ۱۴۰ روز و اعتبار آن ۶ میلیارد تومان است.    استاندار گفت ثبت جهانی توس با من، اما خبری نشد! سید مسعود ریاضی رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد نیز در این مراسم، گفت: پروژه‌هایی که در این منطقه وجود دارد از آرامگاه تا سه راه فردوسی تعریف شده است. از سه راه شاهنامه پروژه دست مشاور است هر طرح از فیلتر‌های زیادی عبور می‌کند.   او افزود: مردم چهار برج زمین هبه کردند و طرح گود چوخه در دست طراحی است. برای پل تاریخی کشف رود مسابقه طراحی شده و برای طرح‌های مرمت فراخوان دادیم. مشاور پروژه پردیس "از جلوخان تا هارونیه" انتخاب شده است.

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه ۹۹ درصد از مردم مشهد از وجود بنای هزار ساله کهن دژ بی خبر هستند، ادامه داد: از پل کشف رود که رد شوید به دیوار باره ۷ کیلومتری می‌رسید که توسط میراث و با همکاری شهرداری در حال مرمت است.

ریاضی بیان کرد: رهبر انقلاب سال ۷۵ به آرامگاه فردوسی تشریف آوردند و فرمودند اقدامات در این محدوده کافی نیست و مسئولان اهتمام بورزند. پس از آن توس به شهر پیوست، اما کار زیادی انجام نشد.

او تصریح کرد: با ورود شورای پنجم برای توس مشاور گرفته شد، در کمیسیون ماده پنج طرح تصویب و بیش از یک سال منتظر بودیم تا این طرح در تهران تصویب شود که روز گذشته این اتفاق افتاد و حال می‌توان به فکر ثبت جهانی و جذب سرمایه‌گذار بود.

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد با بیان اینکه سال گذشته استاندار گفت ثبت جهانی با من، اما اتفاقی نیفتاد و گویا باید خودمان به فکر باشیم، تاکید کرد: میزان امکانات برای این منطقه ۶۵ هزار نفر است و ۲۵ هزار ظرفیت خالی است.   انتهای پیام//ز.ق

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهرداری مشهد آرامگاه فردوسی جلوخان آرامگاه فردوسی پروژه عمرانی اداره کل میراث فرهنگی استان جلوخان آرامگاه فردوسی شهردار مشهد طرح تفصیلی پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۸۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکیه سادات اخوی نونوار می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، شهردار منطقه ۱۲ تهران گفت: طرح بازسازی این حسینیه در سازمان نوسازی شهر تهران تصویب شده بود و مقررشد از ۱۴ اردیبهشت با برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار، مرحله اول بازسازی این حسینیه آغاز شود.

وحیدرضا انارکی افزود: این حسینیه را که قدمتی بیش از ۲۰۰ سال دارد و در آثار ثبت ملی کشور ثبت شده است، حاج سید ابراهیم تقوی معروف به «اخوی» در زمان فتحعلی شاه قاجار در محله عودلاجان تهران احداث کرده که به مرور زمان به تکیه «سادات اخوی» معروف شده است و وارثان این حسینیه طی چند نسل متوالی تلاش کرده‌اند که میراث نیاکان به همان شکل و شمایل با سنت‌های باقیمانده حفظ شود.

شهردار منطقه ۱۲ گفت:این تکیه تاریخی که علاوه بر ظرفیت مذهبی جزوی از تاریخ کشور نیز محسوب می‌شود در سه مرحله شامل اجرای کانال زه کش، مقاوم سازی ایوان شرقی و مرمت‌های جزیی و تاسیساتی به کمک سازمان نوسازی شهر تهران بازسازی می‌شود.

دیگر خبرها

  • «صادقانی» سرپرست اداره کل طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای شهرداری اصفهان شد
  • آغاز نصب عرشه سگمنتال دومین پایه پل معلم تبریز
  • تکیه سادات اخوی نونوار می‌شود
  • هزینه کرد شهرداری این شهر بدون ابلاغ بودجه، غیرقانونی است
  • عصرانه خبری شهرهای ایران در سوم اردیبهشت‌
  • مرمت و بازسازی دیوار صوتی بزرگراه شهید حکیم
  • هزینه کرد شهرداری مشهد بدون ابلاغ بودجه، غیرقانونی است
  • پیشنهاد بزرگان اهل تشیع به آغاز پروژه‌ای عمرانی در غرب کابل
  • ساماندهی پارک موتورسیکلت‌ها در خیابان لاله‌زار جنوبی
  • دیدار مدیرعامل پرسپولیس با شهردار منطقه ۵