Web Analytics Made Easy - Statcounter

ادغام فناوری «بینایی کامپیوتر» در سیستم آموزشی می‌تواند باعث افزایش تجربه یادگیری دانش‌آموزان شود. این فناوری می‌تواند در شرایطی که شیوع کرونا، مدارس را به تعطیلی کشانده است، به شبیه‌سازی کلاس‌های حقیقی در فضای مجازی کمک کند.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، طی دهه‌ها، بخش آموزش با استفاده از فناوری‌های هوشمند گام‌های باورنکردنی‌ برای ارائه تجربه یادگیری پیشرفته به دانش‌آموزان برداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درواقع فناوری‌های آموزش، از کلاس‌‌های هوشمند گرفته تا یادگیری دیجیتال، صنعت آموزش را دگرگون کرده است.

ازآنجاکه هر دانش‌آموز روش منحصربه‌فردی برای درک و فهم مسائل دارد، استفاده از فناوری به آنها کمک می‌کند تا مطالب را به روشی مؤثر یاد بگیرند. در حال حاضر، کلاس‌های درس دیجیتالی روش پیشرفته‌ای از تجربه یادگیری را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند، اما تحقیقات نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که در دوره‌های دیجیتال ثبت‌نام می‌کنند، سطح فعالیت کمی دارند و در نهایت بدون اتمام دوره، آن را نیمه‌کاره رها می‌کنند.

بااین‌حال، استفاده از بینایی کامپیوتر (Computer Vision یا بینایی رایانه‌ای) می‌تواند باعث تقویت الگوهای یادگیری دانش‌آموزان شده و به معلمان توان درک رفتار دانش‌آموزان را بدهد.

بیشتر بخوانید: کاربردهای اینترنت اشیاء در تحول آموزش

این فناوری همچنین می‌تواند معلمان را یاری کند تا اقدامات لازم را برای ارتقاء سطح علاقه دانش‌آموزان اتخاذ کرده و از این طریق دانش‌آموزانی که در کلاس کم‌تر فعال هستند را شناسایی کنند. افزایش به‌کارگیری بینایی کامپیوتر در سیستم آموزش‌وپرورش می‌تواند با ارائه تجربه یادگیری سفارشی بر اساس نقاط قوت و ضعف، در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان تأثیر بسزایی داشته باشد.

این فناوری با استفاده از تکنیک‌های محاسبات مؤثر، در دسترس بودن دوربین‌های کم‌هزینه، و همچنین استفاده گسترده از دستگاه‌های الکترونیکی مانند رایانه‌ها، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند، به معلمان این امکان را می‌دهد تا سطح فعالیت و تعهد دانش‌آموزان را ارزیابی کنند.

برخلاف کلاس‌های حضوری که معلمان می‌توانند به‌راحتی دانش‌آموزی که بی‌حوصله، تحت استرس یا حواس‌پرتی است را تشخیص دهند، در کلاس‌های دیجیتالی یا آموزش آنلاین، امکان نظارت روی هر دانش‌آموز غیرممکن بوده و کار بسیار پیچیده‌ای است. استفاده از بینایی کامپیوتر در اینجا می‌تواند نیاز یک معلم به نظارت مداوم بر رفتارهای هر دانش‌آموز را کاهش دهد. همچنین این فناوری می‌تواند وضعیت بدن، حرکت چشم و رفتار دانش‌آموزان را تجزیه‌و‌تحلیل کند تا تجربه یادگیری آنها بهبود یابد. معلمان با استفاده از ابزارهای بینایی کامپیوتر می‌توانند امتحانات آنلاین را انجام دهند. استفاده از ابزارهایی مانند وب‌کم نیز به آنها امکان می‌دهد دانش‌آموزان را شناسایی کنند.

استفاده از بینایی کامپیوتر در سیستم آموزش، همچنین می‌تواند در ایجاد تعامل بین معلمان و دانش‌آموزان کمک کند. درواقع معلمان می‌توانند به‌راحتی واکنش هر دانش‌آموز را ارزیابی و درک کنند. مقایسه و تحلیل بازخوردهای دانش‌آموزان با داده‌هایی که توسط بینایی کامپیوتر جمع‌آوری شده، می‌تواند منجر به تقویت روش‌های تدریس شود.

ازآنجاکه آموزش از راه دور یا کلاس‌های درس آنلاین نیاز به کیفیت خوب تصویر و ویدئو دارند، پیشرفت‌های اخیر در بینایی کامپیوتر و الگوریتم‌ها، بهبود قابل‌ملاحظه‌ای را برای این موارد ایجاد کرده‌اند.

در چند سال اخیر، تعداد محصولات و شرکت‌هایی که در زمینه تشخیص احساسات، تجزیه‌و‌تحلیل صورت و تشخیص هویت فعالیت می‌کنند، در بین سایر فعالیت‌ها، رشد چشمگیری داشته است. بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد که تشخیص چهره امیدوار‌کننده‌ترین فناوری در تشخیص میزان فعالیت، برای یک محیط یادگیری آنلاین است. به‌عنوان مثال، استارت‌آپ Emotuit، که در حوزه آنالیز یادگیری الکترونیکی فعالیت دارد، از فناوری تشخیص چهره به‌عنوان تجزیه‌و‌تحلیل برای بهبود تعامل یادگیری الکترونیکی دانش‌آموزان استفاده می‌کند.

جدا از پیشرفت روش تدریس و یادگیری، بینایی کامپیوتر همچنین در بهبود همکاری بین دانش‌آموزان نیز مؤثر است. این امر باعث افزایش سطح راحتی دانش‌آموزان شده و آنها می‌توانند دروس و مسائل مختلف را با روشی جالب و مهیج فرا بگیرند.

اگرچه حدود 6 دهه از پیدایش بینایی کامپیوتر می‌گذرد، اما در عمل یک حوزه نوپدید محسوب می‌شود. هدف این فناوری استفاده از داده‌های تصویری برای تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات جهان پیرامون بوده و تاکنون کاربردهای متحول‌کننده‌ای را ارائه کرده است. بااین‌حال، این فناوری تا رسیدن به سیستمی با قابلیت‌های مشابه سیستم بینایی انسان، فاصله بسیاری دارد. این فناوری می‌تواند در شرایطی که شیوع کرونا، مدارس را به تعطیلی کشانده است، به شبیه‌سازی کلاس‌های حقیقی در فضای مجازی کمک کند.

انتهای پیام/4112/

منبع: آنا

کلیدواژه: هوش مصنوعی آموزش یادگیری ماشین بینایی کامپیوتر تحول آموزش بینایی کامپیوتر دانش آموزان تجربه یادگیری تجزیه و تحلیل دانش آموز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۹۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

13 هزار دانش آموز امسال به کلاس های درس بازگشتند



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از خانه ملت محمد وحیدی با اشاره به حضور مسئولان وزارت آموزش و پرورش در نشست امروز این کمیسیون، گفت: نشست امروز با موضوع بررسی راهکار‌های اجرایی کیفیت بخشی آموزشی، مهارت آموزی دانش آموزان و جذب افراد بازمانده از تحصیل برگزار شد که برابر آمار ارائه شده علت‌ها و چرایی تحصیل نکردن ۱۶۰ هزار کودک مورد بحث و بررسی قرار گرفت که ۱۳ هزار دانش آموز امسال به کلاس‌های درس بازگشتند.

وی اضافه کرد: در زمینه بازماندگان از تحصیل نیز گزارش‌های قابل توجهی به کمیسیون ارائه شد که برابر آمار ارائه شده در دوره ابتدایی یعنی افراد ۶ تا ۱۱ سال ۱۶۰ هزار نفر بازمانده از تحصیل داریم که به دلایل مختلف در کلاس درس حضور ندارند.

وحیدی با اعلام این خبر که ۱۳ هزار کودک از این آمار امسال به کلاس‌های درس بازگشتند، ادامه داد: بخشی از آمار، نیز مهاجران خارج از کشور بودند که از کشور خارج شدند ولی در این آمار هستند، برخی دیگر نیز به لحاظ جسمی یا ذهنی توانایی حضور در کلاس‌های درس عادی را ندارند و گروهی دیگر نیز شناسایی نشده هستند. تعداد اندکی هم در این آمار فوت شدگان هستند که شناسنامه آن‌ها ابطال نشده و ثبت احوال موظف به صدور گواهی فوت برای این افراد است تا این آمار به درستی پالایش شود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با تأکید بر اینکه آمار کودکان بازمانده از تحصیل برای ما بسیار مهم است، گفت: به همین دلیل پالایش دقیق ۴۵ هزار نفر از این جمعیت آغاز شده که گزارش آن را در کمیسیون آموزش دریافت خواهیمکرد.

دیگر خبرها

  • روند تکامل هوش مصنوعی... از اصول اولیه تا نوآوری‌های مختلف
  • توسعه فناوری همگام با تحولات آموزشی/ تولید نرم‌افزار داخلی با قابلیت آزمایشگاه فیزیکی شخصی
  • اخذ نوبت سنجش سلامت دانش آموزان اتباع امکانپذیر نشده است
  • فعالیت کلاس‌های درس مدارس خوزستان تا روز آخر
  • ارتقای سطح کیفی آموزش به دانشجویان با تبیین اهمیت یادگیری عمیق
  • جهش تولید با حضور در بازارهای جهانی
  • ظلمی به نام تنبیه بدنی
  • تقویت و جلوگیری از ضعیف‌شدن چشم کودکان
  • تغذیه سالم یادگیری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد
  • 13 هزار دانش آموز امسال به کلاس های درس بازگشتند