Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@01:44:59 GMT

بیماری تب کنگو در کرمانشاه بومی است

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۸۰۷۹۶

بیماری تب کنگو در کرمانشاه بومی است

به گزارش ایرنا، هفته گذشته یکی از اهالی شهرستان روانسر بر اثر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو جان خود را از دست داد.
شاهرخ یارویسی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهارداشت: پس از تایید مرگ این فرد توسط بیماری تب کنگو به سرعت سم پاشی های لازم برای مقابله با بیماری در کانون بیماری انجام شد.
وی با اشاره به اینکه بیماری تب کنگو جزء بیماری های مشترک بین دام و انسان محسوب می شود، گفت: این بیماری به دلیل اینکه علایمی در دام بروز نمی دهد تا زمان انتقال به انسان قابل تشخیص نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته معاون سلامت دامپزشکی، این بیماری از راه کنه‌های موجود بر روی بدن دام ها به انسان منتقل می شود و می تواند منجر به مرگ شود.
یارویسی افزود: براساس مطالعات انجام شده بیماری تب کریمه یک بیماری بومی در سطح استان کرمانشاه است و امکان بروز مجدد آن در کانون های دیگر وجود دارد.
وی توصیه کرد؛ دامداران و افرادی که با دام سر و کار دارند باید به منظور حفظ سلامت خود و جلوگیری از ابتلا به تب کریمه مسایل بهداشتی را با دقت رعایت و در زمان نزدیک شدن به دام ها حتماً از دستکش، چکمه و عینک استفاده کنند.
معاون سلامت دامپزشکی استان کرمانشاه، خرید گوشت غیربهداشتی را یکی دیگر از عوامل شیوع بیماری تب کنگو عنوان کرد و گفت از مردم تقاضا داریم که به منظور حفظ سلامت خود و جامعه از خریدن گوشت از دستفروشان و افرادی که به صورت غیربهداشتی اقدام به ذبح می‌کنند، پرهیز کنند.
یارویسی عنوان کرد؛ گوشت تهیه شده در کشتارگاه ها زیرنظر دامپزشکان بارها مورد بررسی قرار می گیرد دلیل طی شده ۲۴ ساعت ماندگاری در اتاق سرد احتمال بروز بیماری‌ها در آن به حداقل می رسد.
تب کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری خونریزی دهنده تب دار حاد است که بوسیله کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می شود. این بیماری در فصل‌های گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع می‌یابد.       
سردرد، تب بالا، درد کمر، درد مفاصل، درد شکم و استفراغ، قرمزی چشمان، سرخ شدن صورت، سرخ شدن حلق و نقاط قرمز روی سقف دهان از علایم اولیه بیماری تب کریمه کنگو در انسان است.

برچسب‌ها روانسر سازمان دامپزشکی کشور کرمانشاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روانسر سازمان دامپزشکی کشور کرمانشاه روانسر سازمان دامپزشکی کشور کرمانشاه بیماری تب کنگو تب کریمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۰۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار دامپزشکی گناباد در خصوص شیوع بیماری تب مالت

 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رئیس شبکه دامپزشکی گناباد گفت: تب مالت بیماری هزار چهره و مشترک بین انسان و دام است.

دکتر متقی با بیان اینکه دام مبتلا باکتری را از راه شیر، ادرار و ترشحات در هنگام زایمان و سقط می‌تواند منتشر کند، افزود: این بیماری در انسان علائم مختلفی دارد که می‌توان به تب مواج، افسردگی، عرق شدید، سردرد ضعف، کاهش وزن، درد کمر، پشت و مفاصل است که ممکن است پس از چند هفته تا چند ماه از بین برود و در برخی افراد مزمن شده و اثرات آن تا چندین سال ادامه یابد.

وی گفت: توصیه می‌شود برای جلوگیری از بیماری تب مالت شیر را قبل از مصرف به مدت ۵ دقیقه به طور کامل بجوشانند و یا از شیر و لبنیات به صورت پاستوریزه استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان/ فوت ۱ مبتلا
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان/ یک نفر فوت شد
  • دیدار جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی
  • دیدار جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی با نماینده ولی فقیه در استان
  • هشدار دامپزشکی گناباد در خصوص شیوع بیماری تب مالت
  • برگزاری کلاس آموزشی راههای انتقال و پیشگیری ازبیماری‌های مشترک انسان و دام دردامپزشکی نیشابور
  • هشدار دامپزشکی تربت حیدریه در خصوص خطر شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو
  • واکسیناسیون ‌۸۷۵ هزار قطعه طیور بومی در سیستان و بلوچستان
  • برگزاری جشن هفته سلامت در هوراند