Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ متاسفانه در مسئله صادرات هندوانه به کشور ترکیه و ضرر و زیان شدید صادرکنندگان و تاجران مشخص شد که مسئولان استانی و کشوری از صادرکننده حمایت واقعی انجام نمی‌دهد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، اخیرا خبری تلخ مبنی بر امحای هندوانه‌های صادر شده ایرانی توسط دولت ترکیه به میزان 6 هزار و 500 تن که چهار هزار و 200 تن آن سهم صادرکنندگان آذربایجان غربی بود در فضای مجازی و حقیقی پیچید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه ساله از نیمه دوم اسفند تا اوایل خرداد، صادرات هندوانه داخلی به کشور همسایه یعنی ترکیه از طریق مرز بازرگان انجام می‌شد که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا بسته شده و از طریق مرز ریلی به کشور ترکیه ارسال شد.

پس از حمل این مقدار هندوانه، وزارت امور خارجه این کشور به صورت شبانه و در یک اقدام عجیب و غیرقانونی، تعرفه واردات این کشور را از 75 به 300 دلار افزایش داد.

همین خود سبب شد تا صادرکنندگان کشورمان دچار ضرر و زیان مالی شده و هزینه های گزاف حمل توسط لوکوموتیو به مبلغ 60 یورو به ازای هر واگن را  متضرر شدند.

هیچ مسئول استانی و کشوری از صادرکننده حمایت واقعی نمی‌کند

یکی از صادرکنندگان هندوانه که اخیرا در مسئله صادرات به ترکیه دچار ضرر مالی شد با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد صادرات میوه و تره بار ارومیه از سوی اصناف میوه انجام می‌شود اظهار داشت: متاسفانه در مسئله صادرات هندوانه به ترکیه، این کشور افزایش تعرفه را به اطلاع جمهوری اسلامی ایران نرسانده بود.

«عبدالله احمدی» در ادامه افزود: متاسفانه 6 هزار و 500 تن هندوانه صادراتی ایران در شهر وان و دیاربکر ترکیه به دلیل افزایش شبانه تعرفه گمرکی از 75 به 300 دلار در مقصد فاسد و برای امحای هر تن آن 6هزار لیر از صادرکننده اخذ شد و ضرر مادی فراوانی به صادرکننده رسید.

وی گفت: متاسفانه مسئولان آذربایجان غربی و دولت نیز هیچ کمک و حمایتی از کشاورزان انجام ندادند در حالی که با توجه به فعالیت شبانه روزی میدان میوه و تره بار به دستور شهردار، وام های بلاعوض و بلندمدت می توانست در اختیار آنان برای جبران خسارات قرار می گرفت.

‍ این صادرکننده اظهار داشت: پس از اینکه ترکیه به خاطر کرونا، راه آهن را به روی صادرکنندگان ایرانی باز کرد، افزایش تعرفه را در مجوز و گواهی خود قید نکرده بود بنابراین آنها با افزایش دو تا سه برابری تعرفه هندوانه که به صورت شبانه انجام شد، قانون تجارت جهانی را زیرپا گذاشتند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر کرایه لوکوموتیو به مبلغ 60 یورو به ازای هر واگن و در مجموع به مبلغ یک میلیارد تومان، اصناف میدان میوه و تره بار آذربایجان غربی را به شدت متضرر کرد.

احمدی بیان کرد: متاسفانه در مسئله صادرات، دست به دامان اتاق بازرگانی استان، استاندار آذربایجان‌غربی، نماینده وزارت امور خارجه در استان و بسیاری از مسئولان استانی شده اما آنها نتوانستند کاری از پیش ببرند و ضعیف عمل کردند.

دولت ترکیه به صورت شبانه اقدام به افزایش تعرفه هندوانه کرد

نایب رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرداری ارومیه با ابراز تاسف از اینکه در قضیه هندوانه از سوی هیچ‌یک از مسئولین استانی و کشوری حمایت نشدند بیان کرد: پس از اینکه دولت ترکیه به صورت شبانه اقدام به افزایش تعرفه هندوانه کرد، دست به دامان مسئولان استانی همچون استانداری، فرمانداری و اتاق بازرگانی برای حل مشکل شده اما صرفا نامه نگاری انجام و جلسات بی‌نتیجه برای این موضوع برگزار شد و نتیجه و سودی برای صادرکننده نداشت.

رحمت تقی‌زاده تصریح کرد: ترکیه برای محموله هندوانه برای هر تن، 300 دلار هزینه گمرکی طلب کرد و پس از دپوی بار هندوانه ایران، این تعرفه گمرکی را وضع کرد در حالی که صادرکنندگان و تاجران ایرانی توان پرداخت این مبلغ را نداشتند.

تقی زاده با اظهار تاسف از اینکه کشور ترکیه برای امحای هندوانه‌های انبار شده در گمرک آن کشور مبلغ 6 هزار لیره برای هر واگن از صادرکننده ایرانی دریافت کرد گفت: صادرکنندگان ایرانی مجبور شدند که این مبلغ را صرفا برای باطل نشدن مجوز واردات و صادرات پرداخت کنند.

هندوانه های ایرانی مانده در ترکیه امحا شدآغاز برداشت هندوانه در پلدشت در آذربایجان غربی به روایت تصویراصفهان| هندوانه با طعم تلخ گرانی؛ «صادرات» متهم گرانی هندوانه در بازار داخلی

بازرگانان سردرگم هستند

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: اخیرا چند هزار تن هندوانه از ارومیه به سمت وان ترکیه صادر شد؛ اما واگن‌ها باز نشده و همه فاسد شدند و بنابراین حق صادرکنندگان باید به طریقی پرداخت شود.

حجت الاسلام سیدسلمان ذاکر افزود: در قضیه صادرات هندوانه، برخی صادرکنندگان هزینه میلیاردی گذاشته و متضرر شدند و بنابراین دیپلماسی اقتصادی نباید غیرفعال باشد چون کشاورز و صادرکننده که نمی‌تواند به صورت مستقیم با وزیر امور خارجه ترکیه وارد مذاکر و گفت‌گو شود، بنابراین دولت باید پیگیر حق و حقوق مردم باشد.

انتهای پیام/7548/ی

R7548/P/S6,48/CT7 بیشتر بخوانید... بجنورد| سفیر ایران در ترکمنستان: مشکلات صادراتی ربطی به تحریم‌ها ندارد مشکلات صادراتی کشور همچنان پابرجا است آغاز به کار کمیته مشترک ایران و عراق برای رفع مشکلات صادراتی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مسئله صادرات صادرات هندوانه آذربایجان غربی میوه و تره بار صورت شبانه افزایش تعرفه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۱۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۱۰۳ میلیون دلار شیرینی و شکلات از آذربایجان شرقی

  عظمایی با اشاره به ظرفیت استان آذربایجان شرقی در تولید کالا‌های مزیت دار نظیر مقاطع فولادی، شیرینی و شکلات، شیشه ساختمانی، تراکتور و خشکبار گفت: سال گذشته به همت صاحبان صنایع و بازرگانان بخش قابل توجهی از کالا‌های تولیدی مزیت دار استان به کشور‌های هدف صادرات ارسال شد.

 عظمایی اظهار کرد: آذربایجان شرقی با صادرات ۱۰۳ میلیون دلاری محصولات شیرینی و شکلات جایگاه اول کشور را در اختیار دارد. 

وی با اشاره به رتبه نخست استان در صادرات کشمش به میزان ۷۱ میلیون دلار ادامه داد: در صادرات شیشه ساختمانی با میزان صادرات بیش از ۳۱ میلیون دلار نیز در جایگاه اول قرار داریم. 

عظمایی گفت: آذربایجان‌شرقی با صادرات ۲۶۳ میلیون دلاری محصولات طویل فولادی رتبه نخست کشور را دارد که در این زمینه استان‌های خوزستان و اصفهان در رتبه‌های بعدی قرار دارند. 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: تمام موارد مطرح جزو ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی استان محسوب می‌شود که در نوع خود مهم است به عبارتی توسعه صادرات موجب رشد تولید در بسیاری از صنایع استان شده است. 

عظمایی با بیان این‌که با صادرات ۲۱۸ میلیون دلاری به کشور ارمنستان رتبه اول را داریم گفت: بخش عمده‌ای از کالا‌هایی که به کشور ارمنستان صادر می‌شود در استان تولید می‌شود. 

وی یادآور شد: با وجود مشکلات موجود در بخش صادرات مانند رفع تعهدات ارزی، مشکلات حمل و نقل و تغییرات قوانین و مقررات در بعضی کشو‌های هدف صادرات خوشبختانه ۹۶ درصد هدف گذاری میزان صادرات غیرنفتی استان در سال گذشته محقق شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ادامه داد: سال گذشته با صادرات یک میلیارد و ۵۴۲ میلیون دلار از گمرکات استان جزو استان‌های برتر کشور بودیم.

عظمایی تاکید کرد: پذیرش و اعزام هیات‌های تجاری موجب توسعه مراودات بین‌المللی می‌شود که در ادامه سیاست‌های تعیین شده توسعه تجارت خارجی استان اقدامات لازم برای اعزام هیات‌های تجاری با هماهنگی استانداری و اتاق بازرگانی انجام شده است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت ارتقای عملکرد میز‌های تجاری در توسعه مراودات اقتصادی بین المللی گفت: در حال حاضر هفت میز توسعه تجاری با کشور‌های ترکیه، آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، روسیه، عراق و ارمنستان در استان فعال است که با راهبری این اداره کل استانداری و اتاق بازرگانی جلسات میز‌ها با مشارکت فعالین بخش خصوصی به صورت مرتب برگزار و نسبت به بررسی راهکار‌های توسعه تجارت و گردآوری موانع و مشکلات مرتبط اقدام می‌گردد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز ۱۱ میلیون دلار گذشت
  • تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار گذشت
  • اقدامات دولت برای کمک به تجارت
  • واکاوی راه‌های توسعه تجارت با آفریقا
  • بسته حمایتی از صادرکنندگان محصولات دانش بنیان رونمایی شد
  • افزایش صادرات نفت ایران به قبل از بازگشت تحریم‌ها
  • صادرات ۱۰۳ میلیون دلار شیرینی و شکلات از آذربایجان شرقی
  • هر ماه ۱۰ تن زعفران به خارج قاچاق می‌شود/ صادرات ۲۰۰ تن زعفران به ۶۷ کشور
  • هر ماه چند تن زعفران به خارج قاچاق می‌شود؟
  • صادرات یک میلیارد و ۵۴۲ میلیون دلار کالا از آذربایجان شرقی