Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-16@07:12:23 GMT

قابلیت تامین مالی طرح‌های پالایشی از بورس

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۸۱۶۶۱

قابلیت تامین مالی طرح‌های پالایشی از بورس

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: هر زمانی که هیئت امنای صندوق میزان تنفس خوراک را اعلام کند، وزارت نفت می‌تواند بلافاصله مجوزهای تامین مالی طرح‌های پتروپالایشی از بورس را صادر کند.

هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به مراحل اجرای آیین‌نامه قانون حمایت از صنایع پایین دستی صنعت نفت گفت: در مرحله قبلی 74 شرکت اطلاعات اولیه درباره نوع خوراک و مکان ساخت پالایشگاه را برای وزارت نفت ارسال کرده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از اتمام مهلت بارگذاری مطالعات فنی و اقتصادی، از این 74 شرکت، تعداد 42 شرکت اطلاعات مربوط به مطالعات فنی و اقتصادی پروژه‌ها را در تارنمای مربوطه بارگذاری کرده‌اند.

وی ادامه داد: وزارت نفت به همراه شرکت پالایش و پخش در چند روز گذشته این اطلاعات را مورد بررسی قرار داد و بدین ترتیب از این 42 شرکت، توانمندی مالی 27 شرکت توسط بانک‌ها تایید شد. به عبارت دیگر از 42 شرکت، 27 شرکت هم اطلاعات مربوط به توانمندی مالی و هم مطالعات فنی و اقتصادی خود را تحویل وزارت نفت دادند.

فلاحتیان افزود: بنابراین از مجموع 74 شرکتی که برای ساخت پالایشگاه درخواست داده بودند، یک تعداد شرکت‌هایی هستند که تمام اطلاعات لازم را بارگذاری کردند که تعداد آنها 27 شرکت است. یک تعدادی هم شرکت‌هایی هستند که مطالعات فنی و اقتصادی‌شان توسط شرکت‌های معتبر تهیه شد، ولی سندی دال بر توانمندی مالی خود ارائه نکردند.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: دسته سوم هم شرکت‌هایی هستند که مطالعات فنی و اقتصادی طرح‌شان را شرکت‌هایی ناشناخته انجام دادند که مورد تایید وزارت نفت نیست. همچنین توانمندی مالی این شرکت‌ها تا حد کمی کمتر از مبلغ موردنظر بود و بدون سربرگ رسمی به مدارک الصاق شده بود. دسته آخر هم شرکت‌هایی بودند که نه مطالعات فنی و اقتصادی آن‌ها از شرکت‌های معتبر ارائه شده و نه توانمندی مالی آنها توسط بانک‌ها تایید شده است.

*مطالعات فنی و توانمندی مالی 24 طرح پتروپالایشی به تایید نهایی وزارت نفت رسید

وی در ادامه اظهار داشت: ما کار بررسی مدارک مربوط به مطالعات فنی و اقتصادی شرکت‌های دسته اول را آغاز کردیم. همچنین برای اینکه فرصت حداکثری برای بخش خصوصی ایجاد کنیم تا بتوانند، اطلاعات کامل‌تری درباره طرح‌شان در اختیار وزارت نفت را قرار دهند، یک هفته به عنوان فرصت نهایی تحویل مدارک اضافه کردیم و این مهلت تا 17 تیرماه تمدید شد.

فلاحتیان گفت: در این مدت شرکت‌هایی که مثلا تاییدیه بانکی آورده‌اند، ولی فاقد سربرگ است و مهر شعب شهرستان‌ها را دارد، می‌توانستند مستندات مربوط به توانمندی مالی خود را از شعب مرکزی استان خود یا ستاد بانک مربوطه در تهران دریافت کنند. همچنین شرکت‌هایی که مطالعات فنی و اقتصادی را خودشان یا شرکت‌های ناشناخته انجام داده‌اند می‌توانستند در این فرصت، این مطالعات را توسط شرکت‌های مهندسی مشاور معتمد صحه‌گذاری کنند.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت تاکید کرد: در مجموع پس از پایان مهلت تحویل مدارک، پس از بررسی اسناد و مدارک شرکت‌ها، مدارک مربوط به 24 طرح موردتایید وزارت نفت قرار گرفت و الان در مرحله بررسی این 24 طرح هستیم. ما در هفته آینده به صورت مکتوب به شرکت‌هایی که واجد شرایط هستند، اعلام پذیرش‌شان را رسما اعلام می‌کنیم و به شرکت‌هایی که رد شدند نیز دلایل رد شدن‌شان را اعلام می‌کنیم.

وی گفت: از بین این 24 شرکت، تعدادی از آنها وابسته به صندوق‌های بازنشستگی نیروهای مسلح، شستا، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و امثالهم هستند و به دلیل اینکه این شرکت‌ها ذی‌نفع واحد و سهام مشترک دارند ممکن است به دلایل حقوقی و قانونی تعدادی از این طرح‌ها از این 24 طرح حذف شود. در نتیجه ممکن است تعداد کل طرح‌های تایید شده توسط وزارت نفت به 22 طرح برسد که در این موارد وزارت نفت از نهادهای مربوط استعلام خواهد گرفت.

* می‌توانیم هر سال به یک طرح پالایشی 300 هزار بشکه‌ای تنفس خوراک بدهیم

فلاحتیان اظهار داشت: بعد از انجام مکاتبات با شرکت‌ها، ما منتظر اعلام سهمیه تنفس خوراک در سال‌های پیش رو توسط صندوق توسه ملی می‌شویم. در این راستا هیئت امنای صندوق توسعه ملی باید میزان تنفس خوراک در سال‌های آتی را مشخص کند تا وزارت نفت بتواند بر مبنای میزان تنفس خوراک تعیین شده، زمان‌بندی اجرای طرح‌های این 24 شرکت را انجام دهد، به گونه‌ای که صندوق توسعه ملی در ارائه تعهدات خود به این شرکت‌ها دچار مشکل نشود.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: طبق قانون تا سقف 2 میلیون بشکه نفت باید مجوز ساخت پالایشگاه صادر شود. لذا شما فرض کنید که اگر صادرات نفت را 2 میلیون بشکه در روز در نظر بگیریم، سهم 20 درصدی صندوق حدود 400 هزار بشکه خواهد شد و اگر سهم صندوق را 36 درصد در نظر بگیریم، این عدد به 720 هزار بشکه خواهد رسید.

وی افزود: بنابراین ما باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که هر پالایشگاهی که سالانه وارد مدار می‌شود بتواند بین 6 ماه تا یک سال از تنفس خوراک استفاده کند تا بازگشت سرمایه‌ش صورت بگیرد. بنابراین اگر هر سال یک پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای وارد مدار شود، همه تعهدات مربوطه قابل انجام است.

* تامین مالی طرح‌های پالایشی از بورس از نیمه دوم مردادماه آغاز می‌شود

فلاحتیان گفت: ما مکاتبات لازم را حدود 2 ماه قبل با دبیرخانه هیئت امنای صندوق توسعه ملی انجام داده‌ایم. از طرف صندوق توسعه ملی نیز مکاتبات لازم به دبیرخانه و جناب آقای نوبخت انجام شده است تا هر چه سریعتر هیئت امنا تشکیل جلسه بدهد و میزان تنفس خوراک هر سال را کتبا به ما اعلام کند تا وزارت نفت در مجوزی که برای سرمایه‌گذاران صادر خواهیم کرد، میزان تنفس خوراک را در نظر بگیریم.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: طبق آیین‌نامه دولت قرار بود بررسی مطالعات ارائه شده توسط شرکت‌ها از 18 تیرماه تا اواسط شهریورماه انجام شود و در این آیین‌نامه، دولت وزارت نفت را مکلف کرده است که ظرف 60 روز کاری بعد از تکمیل اطلاعات توسط متقاضیان، طرح‌های منتخب را اعلام کند، اما علیرغم اینکه ما 60 روز کاری برای تعیین تکلیف این طرح‌ها مهلت داشتیم، اما من امیدوارم این طرح‌ها بسیار زودتر تعیین تکلیف شود و تا 26 تیرماه مسئولیت وزارت نفت مبنی بر معرفی طرح‌های منتخب انجام شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر زمانی که هیئت امنای صندوق میزان تنفس خوراک را اعلام کند، وزارت نفت می‌تواند بلافاصله مجوزهای تامین مالی طرح‌ها از بازار سرمایه و بورس را صادر کند. من امیدوارم در صورت تعجیل هیئت امنای صندوق در برگزاری جلسه، عملیات جذب سرمایه‌های مردمی از بورس از نیمه دوم مردادماه آغاز شود.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: وزارت نفت نفت توسعه تامین مالی معاون برنامه ریزی وزیر نفت تامین مالی طرح ها هیئت امنای صندوق صندوق توسعه ملی توانمندی مالی شرکت هایی هزار بشکه وزارت نفت شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۱۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه جویی ۹۲ میلیون دلاری با تولید خوراک قزل‌آلای رنگین‌کمان

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان با توجه به نیاز مبرم صنعت شیلات کشور، موفق به تولید خوراک ماهی قزل آلای رنگین کمان در کشور شدند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، رشد جمعیت و نیاز به تامین پروتئین با کیفیت برای مصرف انسانی زمینه‌ساز گسترش روز افزون مزارع پرورش ماهی در کشور شد. با توجه به افزایش تقاضا در زمینه تامین خوراک مناسب و عدم وجود کارخانه‌هایی که پاسخگوی این نیاز و کاهش وابستگی به واردات و ارزبری شوند، شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر تولید خوارک دام، طیور و آبزیان گام برداشتند.

محمدرضا حیدری، مدیرعامل شرکت خوراک آماده دام و طیور آبزیان فرادانه با اشاره به فعالیت در زمینه تامین خوراک مورد نیاز صنعت دام، طیور و آبزیان عنوان کرد: کارمان را با هدف پاسخگویی به نیاز جدی حوزه کشاورزی به خوراک با کیفیت برای انواع آبزیان پرورشی آغاز کردیم. پس از سال‌ها تلاش مستمر، شرکت موفق به تولید محصولاتی متنوع و با کیفیت شد که نتیجه آن به دست آوردن سهم قابل توجهی از بازار داخلی و شناخته شدن این شرکت برای آبزی پروران شد.

این فعال فناور با اشاره به تامین خوراک ماهی قزل آلای رنگین کمان عنوان کرد: با توجه به حجم قابل به عنوان اولین و یکی از پرفروش‌ترین محصولات فرادانه جایگاه ویژه ­ای را به خود اختصاص داده است که با تحقیق و توسعه و با استفاده از متخصصین داخلی و خارجی، بسته به نیاز پروش ­دهندگان تولید می‌شود.

وی با بیان این‌که خوراک ماهی قزل آلای رنگین­ کمان تولیدشده توسط این شرکت دانش‌بنیان با استفاده از جدیدترین اطلاعات تغذیه­‌ای و فناوری دنیا، فرموله و تولید می‌شود، ادامه داد: در تولید این خوراک، از مواد اولیه باکیفیت همراه با مکمل­ها و افزودنی­های اختصاصی همراه با فناوری اکستروژن استفاده می­ شود.

حیدری بیان کرد: خوراک تولید داخل، سبب بهبود تولید و کیفیت قزل آلای پرورشی در مزارع شده است به طوری‌که که این خوراک بیش از ۶۰ درصد نیاز کشور را تامین می­ کند.

مدیرعامل شرکت فردانه با اشاره به وجوه تمایز محصول خوراک ساخته شده توسط این شرکت، نسبت به نمونه‌های مشابه داخلی و خارجی بیان کرد: این محصول توانسته است با کسب استاندارد‌های بین المللی مورد نیاز، علاوه بر این که کیفیت بالاتر را نسبت به سایر نمونه‌ها ارائه دهد، مجوز‌های لازم را برای صادرات به کشور‌های مختلف کسب کند.

حیدری ادامه داد: فرمولاسیون پیشرفته، علمی و به روز خوراک توسط متخصصان در کنار بسته ­بندی مناسب و امکان نگهداری و انبارداری طولانی مدت، تنوع زیاد محصول بر اساس اندازه ماهی و نیاز مشتری، شکل منظم، پایداری و شناوری مناسب دانه­‌های خوراک از مهم‌ترین ویژگی‌های خوراک ساخت داخل به شمار می‌روند.

این فعال فناور با اشاره به ایجاد رشد قابل توجه و یکنواخت ماهی متناسب با شرایط پرورش همراه با بقای بالای ماهی­‌ها به دیگر مزایای این محصول اشاره کرد و افزود: بهبود فلور میکروبی دستگاه گوارش، ارتقا ایمنی و افزایش مقاومت ماهی در برابر عوامل بیماری و استرس­زا و افزایش کارایی تولید و کیفیت گوشت ماهی از نظر ارزش غذایی و شاخص­های ظاهری از مهم‌ترین مزیت‌های این خوراک به شمار می‌رود.

حیدری بیان کرد: با توجه به آمار فروش رو به رشد این محصول در سال­های متمادی، این محصول تنها از ابتدای سال تا دی ماه ۱۴۰۲، مانع ارزبری حدود ۹۱ میلیون دلار شده است.

وی با اشاره به تنوع در سبد محصولات خوراک دانش بنیان فرادانه عنوان کرد: دیگر محصولات آبزیان مانند خوراک‌های اقتصادی، ویژه، رنگدانه دار، ایمنوپلاس و... و قابلیت کاربرد آن‌ها در انواع سیستم‌­های پرورشی مزیت رقابتی ویژه­ای برای این محصول ایجاد کرده است؛ همچنین با درنظر گرفتن تولید وتامین مواد اولیه و در نتیجه کاهش هزینه تولید خوراک، خوراک دانش بنیان فرادانه قیمت تمام شده کمتری نسبت به سایر رقبا دارد.

وی با اشاره به ایجاد یک زنجیره ارزش کامل در صنعت خوراک آبزیان عنوان کرد: فرادانه دارای کامل‌ترین زنجیره ارزش در تولید پروتئین آبزیان است که شامل کارخانجاتی مانند کارخانه‌های تولید پودر ماهی در شمال و جنوب کشور، کارخانه فراوری و بسته ­بندی ماهی، کارخانه تولید کنسرو ماهی، کارخانه مکمل سازی، کارخانه چاپ کیسه چاپ نمونه، مجتمع شیر و گوشت فرادانه و... را شامل می‌شود. مجموع این فعالیت‌ها سبب اشتغال‌زایی مستقیم برای بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر نیروی انسانی شده است از این بین بیش از ۵۰۰ نفر آن‌ها مستقیما در کارخانه تولید خوراک آبزیان فعالیت می­‌کنند.

دیگر خبرها

  • روز سبز بورس تهران
  • تغییر محدوده نوسان قیمت صندوق های طلا در روز جاری
  • پیش بینی ۳.۲ همت تسهیلات قرض الحسنه برای شرکت‌های دانش‌بنیان
  • دلار، سکه، بورس و مسکن؛ بهترین سرمایه‌گذاری سال ۱۴۰۳ کدام است؟
  • جلیقه نجات بورس
  • بیش از ۱۹۲ میلیارد تومان مابه التفاوت دیه مرد و زن توسط صندوق خسارت بدنی پرداخت شد+ فیلم
  • صرفه جویی ۹۲ میلیون دلاری با تولید خوراک قزل‌آلای رنگین‌کمان
  • صرفه‌جویی ارزی ۹۱ میلیون دلاری با تولید خوراک قزل‌آلای رنگین‌کمان
  • شرکت سهام عام پروژه بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی در توسعه اقتصادی کشور
  • دلار، سکه، بورس و مسکن؛ بهترین سرمایه‌گذاری سال 1403 کدام است؟