Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-25@12:16:39 GMT

کشف ماده درخشان در ماه

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۸۱۹۱۹

کشف ماده درخشان در ماه

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ماده عجیب و غریب شبیه ژل توسط مریخ نگار چینی «Yutu-2» سال گذشته در دهانه کوچک حاشیه ماه کشف شد. طبق تجزیه و تحلیل تصاویر و مقایسه آن با نمونه‌های آپولو این جسم عجیب سنگ است.

به طور خاص‌تر، این سنگ‌ها بر اثر برخورد شهابسنگ در هم ذوب شده و به شکل یک توده سبز تیره، براق و شیشه ای درآمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ماده درخشان برای اولین بار در اواخر ماه ژوئیه سال 2019 توسط Yutu-2 تصویربرداری و ماه بعد منتشر شد که توسط وبلاگ علمی Our Spaceمنتشر شده است.

با توجه به اینکه منظره قمری مکانی بسیار خشک و با گرد و غبار است این درخشش توجه ها را به خود جلب کرد. مطابق با حدس و گمان های اولیه این ماده در اثر ذوب به این حالت درآمده و مرطوب نیست.

تجزیه و تحلیل دقیق تر تصاویر گرفته شده با استفاده از دوربین پانورامیک Yutu-2، طیف سنج تصویربرداری مرئی انجام شد. محققان مشخص کردند که این ماده از رنگ سبز تیره است و اندازه آن تقریباً 52 در 16 سانتی متر (20 در 6 اینچ) است.

دانشمندان نتیجه گرفتند که احتمالاً این ماده در اثر برخورد شهاب سنگ ایجاد شده است. هنگامی که شهاب سنگ برخورد کرد، مقداری از سنگ با آن ذوب شده است.

اما این لزوماً در دهانه ای که مواد در آن یافت می شد اتفاق نمی افتد. دلیل این امر این است که ترکیب از مواد از دو دهانه مختلف است. بنابراین این ماده در دهانه ای متفاوت شکل گرفته و در آنجا فرود آمده و در نهایت Yutu-2 آن را پیدا کرده است.

نتایج این تحقیق در « Earth and Planetary Science Letters» منتشر شده است.

انتهای پیام/

178 / 336 ماه مریخ نگار چینی صخره شهابسنگ

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: ماه صخره شهابسنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۱۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۲۸۵ دانش‌آموز مدارس سمپاد در مسابقات ورزشی کردستان

اسماعیل کوهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: مسابقات ورزشی مدارس استعدادهای درخشان استان کردستان در شهر سنندج برگزار می‌شود.

رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش کردستان با اشاره به اینکه دانش‌آموزان در چهار رشته ورزشی به رقابت می‌پردازند، گفت: این مسابقات در رشته‌های ورزشی فوتسال، شطرنج و تنیس روی میز و والیبال برگزار می‌شود.

وی افزود: در رشته‌های فوتسال، شطرنج و تنیس روی میز دانش‌آموزان دختر و پسر شرکت دارند اما رقابت در رشته والیبال ویژه دختران دانش‌آموز مدارس استعدادهای درخشان استان کردستان است.

کوهی خاطرنشان کرد: این دوره مسابقات ورزشی از تاریخ یازدهم الی چهاردهم اردیبهشت ماه به میزبانی اداره‌کل آموزش و پرورش کردستان در سنندج برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در این مسابقات تعداد ۲۸۵ نفر از دانش آموزان برگزیده مسابقات شهرستانی مدارس سمپاد حضور دارند، گفت: این مسابقات در چهار سالن ورزشی اوراز، شهید احمدپناه، استقلال و هنرستان تندرستی پسران به رقابت خواهند پرداخت.

رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش کردستان عنوان کرد: مسابقات فوتسال دختران برای اولین بار است بین دانش‌آموزان سمپاد کشور به صورت آزمایشی و در مدارس سمپاد استان کردستان برگزار خواهد شد.

کوهی افزود: برگزاری این دوره مسابقات ورزشی در مدارس استعداد درخشان سبب ایجاد شور و هیجان در بین دانش‌آموزان این مدارس شده است.

کد خبر 6088486

دیگر خبرها

  • رقابت ۲۸۵ دانش‌آموز مدارس سمپاد در مسابقات ورزشی کردستان
  • درخشان: آلومینیوم همیشه برای پرسپولیس گربه سیاه بوده و هست
  • کشف شگفت‌انگیز دانشمندان: این سیارک تکه‌ای از ماه است!
  • نمایش درخشان کاپیتان تیم ملی با ضربه کم‌نظیر (ویدئو)
  • شبه قمر زمین از ماه کنده شد
  • افزایش فضای کارخانه نوآوری درخشان یزد
  • دیوارهای کارخانه نوآوری درخشان یزد برداشته شود
  • دیوار‌های کارخانه نوآوری درخشان برداشته شود
  • کشف سیارکی که بچه ماه است!
  • طولانی‌ترین پل تاریخی ایران در هرمزگان