Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از قابلیت‌های مهم بازار سرمایه تبدیل پروژه‌های مختلف به «سهام پروژه» است که با استفاده از آن می‌توان پروژه‌های بسیاری را برای تامین مالی وارد بازار سرمایه کرد.

‌به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا،  استفاده از ظرفیت بورس برای افزایش تامین منابع مالی پروژه‌های اقتصادی و زیرساختی کشور یکی از ایده‌هایی است که دولت می‌تواند از آن برای تسریع در تامین مالی و ساخت پروژه‌های زیرساختی و اقتصادی استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازار سرمایه در یک سال اخیر نشان داده که توانایی ظرفیت تامین مالی بسیاری از پروژه‌های زیر ساختی را دارد. طبق آمارهای رسمی منتشر شده از ابتدای سال 99 بیش از 40 هزار میلیاردتومان نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه شده است  همچنین تاکنون 15 میلیون کد بورسی واحد برای افراد صادر شده که سه میلیون و پانصد هزار کد از آن از ابتدای سال 99 صادر شده است. این موارد نشان دهنده ظرفیت بالای این بازار برای جذب نقدینگی و مشارکت جمعیت بالایی از سرمایه‌گذاران خرد است. علاوه‌بر این ورود سهام عدالت به بازار سرمایه ظرفیت حضور سرمایه‌گذاران خرد را در بازار سرمایه افزایش داده که می‌توان از آن برای تامین منابع لازم پروژه‌ها استفاده کرد.

یکی از راهکارهایی که می‌توان با استفاده از بازار سرمایه برای تامین نقدینگی پروژه‌ها استفاده کرد، تبدیل پروژه‌های مختلف به «سهام پروژه» است که با استفاده از آن می‌توان پروژه‌های بسیاری را برای تامین مالی وارد بازار سرمایه کرد. تاکنون بازار ثانویه اوراق بهادار محل تامین منابع لازم برای توسعه یا ساخت پروژه‌های شرکت‌های مختلف بوده و عموماً شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی برای ساخت پروژه‌های خود از اوراق تامین مالی اسلامی برای تامین نقدینگی لازم از بازار سرمایه استفاده می‌کردند اما اجرای روش سهام پروژه می‌تواند سازوکارهای تامین مالی را متنوع‌تر کند. این روش  نوع جدید و پیچیده‌تری است که تمامی پروژه یا بخشی از سهام پروژه در بورس به صورت عرضه اولیه وارد بازار سرمایه می‌شود و تمامی سهام‌های عرضه شده آن پروژه توسط مردم خریداری می‌شود و حجم قابل توجهی از نقدینگی لازم برای ساخت پروژه تامین می‌‌گردد.

استفاده از این روش در بین دستگاه‌های مختلف رایج نشده است. زمزمه‌هایی مبنی‌بر ورود برخی از پروژه‌های حوزه راه و شهرسازی به بازار سرمایه شنیده شده اما هنوز به طور قطعی اعلام نشده است. سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در گفتگویی از ورود سهام‌های طرح‌های تکمیل شده این قرارگاه به بورس خبر داد که با این اقدام منابع مالی مناسبی جذب این طرح‌ها خواهد شد.

با این حال بسیاری از پروژه‌ها می‌تواند پیش از تکمیل وارد بورس شوند و ضمن فروش سهام پروژه‌های بزرگ به مردم و افزایش سرمایه‌های مردم، از نقدینگی موجود برای توسعه اقتصادی کشور بهره لازم را برد که مهمترین نتیجه آن کنترل تورم و هدایت منابع لازم به سمت تولید خواهد بود.

انتهای پیام/4141

منبع: آنا

کلیدواژه: بورس بازار سرمایه سهام پروژه وارد بازار سرمایه ساخت پروژه سهام پروژه برای تامین تامین مالی پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۲۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهام شل در پروژه ال‌ان‌جی ساخالین به گازپروم رسید

دولت روسیه تصمیم گرفته است سهام اندک شرکت شل در پروژه ساخالین ال‌ان‌جی را به قیمت یک میلیارد دلار به غول دولتی گازپروم بفروشد و از تصمیم قبلی خود برای واگذاری این سهام به شرکت نواتک، برگشت.

به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در فرمانی در سال ۲۰۲۲، اعلام یک شرکت دولتی تازه تاسیس، حقوق و تعهدات شرکت «سرمایه گذاری انرژی ساخالین» که شرکت اداره کننده پروژه نفت و گاز ساخالین ۲ است را بر عهده می گیرد.

شرکتهای شل، میتسویی و میتسوبیشی ژاپن، سهامداران اقلیت در شرکت «سرمایه گذاری انرژی ساخالین» بودند و بزرگترین سهامدار آن، گازپروم بود.

شرکت شل ۲۷.۵ درصد در پروژه داشت، اما قبلا اعلام کرده بود که از ساخالین ۲ خارج می‌شود. پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، شل در اوایل سال ۲۰۲۲ اعلام کرد از شراکت سهام با گازپروم و نهادهای مرتبط، از جمله سهام ۲۷.۵ درصدی خود در تاسیسات گاز طبیعی مایع ساخالین ۲، سهام ۵۰ درصدی خود در توسعه نفت سالیم، و سرمایه گذاری انرژی گیدان، خارج خواهد شد.

سال گذشته، نواتک برای خرید سهام شل در پروژه ساخالین ۲ درخواست داد. این شرکت تولیدکننده و صادرکننده ال‌ان‌جی، از دولت روسیه خواست تا با پرداخت به شل و اجازه دریافت پول در یک حساب خارجی، موافقت کند.

گزارش‌هایی که در آوریل ۲۰۲۳ منتشر شد، از این حکایت داشت که پوتین با درخواست نواتک برای پرداخت یک میلیارد دلار (۹۴.۸ میلیارد روبل) به شل برای سهام ۲۷.۵ درصدی این شرکت در پروژه ساخالین ۲ ال‌ان‌جی، موافقت کرده است. اما اکنون دولت روسیه با صدور حکمی دستور داده است این سهام توسط گازپروم خریداری شود و دستور قبلی برای خرید سهام شرکت شل توسط نواتک را بدون ارائه هیچ دلیلی باطل کرد.

طبق گزارش روزنامه روسی ودوموستی، نواتک، مشارکت خود در پروژه ساخالین را دارای ریسکهای قانونی بالایی، دانسته است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، سال گذشته، تحریم‌های آمریکا، پروژه صادرات ال‌ان‌جی آرکتیک ۲ نواتک را هدف گرفت و جدول زمانی اولین صادرات محموله‌های ال‌ان‌جی از این پروژه را به تاخیر انداخت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری مانور رویداد صنعت مالی ایران در مرداد
  • افزایش بیش از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل/ حقیقی‌ها نقدینگی تزریق بازار سهام کردند
  • بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت در بازار سرمایه
  • بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت در بازار سرمای
  • روش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه ایران برای کدام گروه از سهامداران مناسب است؟
  • سهام شل در پروژه ال‌ان‌جی ساخالین به گازپروم رسید
  • تصمیمات نادرست دولت بورس را سوزاند؟
  • خطر بیخ گوش ماست
  • بیگانی : پیش بینی بازاری داغ برای فعالان بورس در تابستان 1403 / صندوقهای طلا، کالا و بعضی سهامی، برندگان سال 1402 بازار سرمایه / حضور ترامپ در انتخابات تمام بازارهای مالی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد
  • کاهش ۵۰ درصدی سود سهام عدالت روندسرمایه گذاری را نزولی کرد