Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-24@14:49:09 GMT

250 میلیارد تومان وام کرونایی برای استارتاپ‌ها

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۸۳۵۰۲

250 میلیارد تومان وام کرونایی برای استارتاپ‌ها

 دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی گفت: مجموع تسهیلات صندوق نوآوری برای شرکت‌های خلاق ۵۰۰ میلیارد ریال و برای مجموعه‌های دانش‌بنیان‌ها ۲ هزار میلیارد ریال است که فکر می‌کنیم بسیاری از آسیب‌ها را پوشش می‌دهد.

«مهدی محمدی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، در خصوص تسهیلاتی که از اسفند ماه در اختیار کسب‌وکارها گذاشته شده است، گفت: یکسری از شرکت‌های بخش خصوصی و استارتاپ‌هایی که در حوزه دیجیتال فعال بودند با شیوع کرونا با آسیب جدی رو به رو شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاونت علمی ریاست جمهوری با مشارکت صندوق نوآوری شکوفایی، برای کمک به آن‌ها برنامه‌ای ترتیب داد تا آن‌ها کسب و کار آن‌ها از دور خارج نشود.

محمدی خاطرنشان کرد: در فاز اول تمرکز خود را بر حوزه‌هایی گذاشتیم که به کمک‌های مستقیم مانند زیرساخت، کمک فنی و تسهیلات نیاز داشتند که به واسطه آن بتوانند کسب‌وکارشان را توسعه دهند. این شکل از همراهی را بیشتر در حوزه‌هایی مانند آموزش مجازی و سلامت آنلاین انجام دادیم.

«با این برنامه تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان برای شرکت‌های دانش‌بنیان و تا سقف ۴۰۰ میلیون برای شرکت‌های خلاق تسهیلات آسیب دیدگی از کرونا تخصیص پیدا کرد. این باعث شد بخش زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های خلاقی که با این پاندومی آسیب دیدند، وارد فاز دریافت وام با نرخ بهره اندک یا تنفس ۶ ماهه شوند و مشکلات خود را حل کنند.»

وی بابیان این که امکان استفاده از دیتاسنترهای بخش خصوصی، شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان فناوری را برای برخی از کسب‌وکارها مهیا کرد، افزود: برای برخی از کسب‌وکارها در مقطعی از اسفندماه علاوه بر کمک فنی، کمک مالی نیز در نظر گرفته شد تا بتوانند کسب‌وکار خود را توسعه بدهند.

«کمپین «کرونا پلاس» از دیگر اقداماتی بود که از سوی معاونت علمی برای حمایت از استارتاپ‌های آسیب‌دیده از کرونا شکل گرفت.» دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی با این توضیح ادامه داد: در این کمپین استارتاپ‌ها باید راه‌حل‌هایی در حوزه سلامت، آموزش، خرده فروشی آنلاین و استفاده از فناوری‌های جدید برای رویارویی با مشکلات ارائه دهند تا به واسطه آن حضور در قرنطینه برای مردم راحت‌تر شود.

در این کمپین ۶۰۰ استارتاپ حضور پیدا کردند که پس از ارزیابی‌های اولیه ۳۸۰ استارتاپ که سرویس بهترین ارائه می‌دادند برای قرار گرفتن در لیست کمک مالی انتخاب شدند.

محمدی گفت: از این تعداد ۱۸۰ استارتاپ به شکل مستقیم بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان با تنفس شش ماه حمایت مالی دریافت خواهند کرد. این تسهیلات مالی به شرط بزرگ شدن و توسعه کسب‌وکار قابل تبدیل به بلاعوض هستند و از کسب‌وکار نیازی نیست آن را برگرداند.

وی درباره ۲۰۰ کسب‌وکار دیگر گفت: آنها خدمات فنی مانند زیرساخت، تبلیغات، سروری، شبکه و تخفیف ۱۰ میلیون تومانی برای استفاده از زیرساخت دریافت کردند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی از آغاز کار مشترک با وزارت ارتباطات خبر داد و گفت: پهنای باند و گسترش آن جزو وظایف وزارت ارتباطات است و اکنون این توسعه هم داخلی هم بین‌المللی به شکل خوبی در حال پیشرفت است. یکی از نیازهای امروز کسب‌وکارها، دیتاسنتر و سرور موردنیاز برای گسترش کسب‌وکارشان است.

محمدی با تاکید به این که زمانی که شرکت‌ها بزرگ می‌شوند دیگر سرورهای قدیمی جوابگوی نیاز آن‌ها نیست، افزود: کار مشترکی با وزارت ارتباطات انجام دادیم تا هشت دیتاسنتر در شهرهای مختلف که سازمان فناوری اطلاعات در سال‌های گذشته در روی آن سرمایه‌گذاری کرده را انتخاب کنیم و با رفع کردن مشکلاتی که از نظر زیرساختی دارند، آن را در اختیار کسب‌وکارها قرار دهیم.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی، با به روز کردن این دیتاسنترها و قرار دادن‌شان در مدار، حدود ۱۵ درصد به ظرفیت دیتاسنترها اضافه خواهد شد.



لینک کوتاه: asriran.com/0035iL

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: وام کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۳۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخاطرات عدم سرمایه‌گذاری متوازن در زیست‌بوم هوش مصنوعی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک گفت: عدم سرمایه‌گذاری متوازن در زیست‌بوم هوش مصنوعی مخاطراتی به دنبال دارد. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، بهروز مینایی ظهر امروز در افتتاحیه رویداد استارتاپی هوش مصنوعی از داده تا ثروت که در دانشگاه اراک برگزار شد، اظهار داشت: تعریف پارلمانی اروپا از هوش مصنوعی نیز توانایی یک ماشین برای نشان دادن رفتارهایی چون یک انسان از قبیل استدلال، یادگیری، برنامه‌ریزی و خلاقیت است. بنابراین هوش مصنوعی توانایی استدلال، تجزیه و تحلیل و حل مسائل، توانایی پردازش حجم عظیمی از داده‌های ساختاریافته و بدون ساختار و توانایی یادگیری دارد.

وی افزود: ابرهوش مصنوعی از هوش انسانی پیشی می‌گیرد و کارها را بهتر از انسان انجام دهد. هوش مصنوعی عمومی توانایی تفکر، یادگیری و به کار گیری هوش خود در حل مسائل پیچیده شبیه به انسان را دارد، هوش مصنوعی محدود انجام یک وظیفه مشخص مانند تشخیص چهره، تشخیص گفتار را دارد و مجموعه‌ای از رفتار انسان را براساس مجموعه محدودی ازپارامترها شبیه‌سازی می‌کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک با اشاره به ویژگی‌های ممتاز فناوری هوش مصنوعی گفت: فناوری امیدآفرین، فناوری توسعه بخش و فراحوزه‌ای، فناوری اقتدارآفرین و فناوری با قابلیت استفاده عمومی از جمله ویژگی‌های ممتاز فناوری هوش مصنوعی است. زمینه استفاده از هوش مصنوعی در حکمرانی ملی، سلامت و بهداشت، لجستیک و حمل و نقل، شبکه‌های برق و انرژی الکتریکی، مهندسی ارتباطات، نفت و گاز و غیره است. 

مینایی عنوان کرد: بیش از 90 درصد کشورها در حوزه سلامت و بهداشت از هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری، معالجه بیمار و طراحی داروهای جدید بهره‌مند می‌شوند. همچنین ناترازی انرژی را می‌توان از طریق هوش مصنوعی معالجه کرد، بیشترین مشکل ناترازی انرژی در حوزه تولید و انتقالی است؛ گرچه انتقال 12 درصد تلفات دارد که با هوش مصنوعی قابل جبران است، اما در حوزه مصرف نیز حدود 20 الی 30 نحوه مدیریت مصرف از طریق هوش مصنوعی قابل کنترل است.

وی با بیان اینکه عدم سرمایه‌گذاری متوازن در زیست‌بوم هوش مصنوعی یک مخاطره امنیت ملی به شمار می‌رود، ادامه داد: دولت آمریکا طی 10 سال 250 میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده است. این در حالی است که کشورهایی که از هوش مصنوعی سال‌ها استفاده می‌کنند توانستند پیشرفت خوبی داشته باشند، اگر قرار است در حوزه هوش مصنوعی موفق شویم سرمایه گذاری باید از شرکت‌های خصوصی آغاز شود.

دبیر ستاد توسعه فناوریهای هوش مصنوعی و رباتیک با اشاره به راه‌های درآمدزایی از طریق هوش مصنوعی گفت: وبلاگ نویسی، ساخت دوره انلاین فروش پرامپ برای هوش مصنوعی، ساخت موسیقی، خدمات طراحی وب، بازاریابی ایمیلی، ساخت اپلیکیشن متکی بر هوش مصنوعی، فروش تصاویر تجاری و غیره از جمله راه‌های درآمد زایی از طریق هوش مصنوعی است.
 
مینایی با بیان اینکه دانشگاه هوشمند و خانه هوشمند می‌تواند زیربخش‌های شهر هوشمند باشد، افزود: هوش مصنوعی در تمام رشته‌های دانشگاهی جریان دارد. به طوری که آموزش عمومی و آکادمیک و رسمی برای هوش مصنوعی پیش بینی شده است، سواد هوش مصنوعی برای حرفه‌های مختلف باید به وجود آید و نحوه درست استفاده ازهوش مصنوعی باید آموزش داده شود.

وی خاطرنشان کرد: از هوش مصنوعی به عنوان تربیت توسعه دهنده یاد می‌شود، هوش مصنوعی در ساخت، تولید و فرایند بهره‌وری تولید می‌تواند موثر باشد، آینده مسیری است که باید ساخته شود که ساختن آن هم سازنده و هم مقصد را دگرگون می‌سازد.

هوش مصنوعی هیچ زمانی چیزی جای نوآوری را نمی‌گیرد  

مجتبی ذوالفقاری، ر‌ئیس دانشگاه اراک در این آیین اظهار داشت: هوش مصنوعی ابزار است و به عنوان هدف مطرح نیست. هیچ زمانی چیزی جای نوآوری را نمی‌گیرد و هوش مصنوعی مرکب فوق‌العاده‌ای به شمار می‌رود.

وی افزود: مدلی که در دانشگاه آینده پیگیری می‌شود این است که ترکیب هوش طبیعی و مصنوعی چه نتایجی به همراه خواهد داشت. ما حتماً از هوش مصنوعی عبور خواهیم کرد. باید به سمتی برویم که بتوانیم از هوش مصنوعی به خوبی استفاده کنیم. 

ر‌ئیس دانشگاه اراک با بیان اینکه دانشگاه باید به روز شود، گفت: ارتباط منطقی بین سطح بالای علم و تولید ثروت وجود دارد. تولید ثروت سطح علم بسیار بالا نیاز دارد، هوش مصنوعی در تمانی رشته‌ها کاربرد دارد و الزام است، امیدواریم رویداد هوش مصنوعی ادامه‌دار باشد.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • مخاطرات عدم سرمایه‌گذاری متوازن در زیست‌بوم هوش مصنوعی
  • اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد
  • توسعه ICT سبب نجات کردستان از عقب‌ماندگی می‌شود
  • توسعه حوزه ICT راه نجات عقب‌ماندگی‌های اقتصادی کردستان
  • نشست کارگروه راهبری به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنعت نفت برگزار شد
  • نخستین نشست کارگروه راهبری به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنعت نفت برگزار شد
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی 
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی
  • اثرگذاری توسعه دانش‌بنیان‌ها در به‌روزرسانی موقوفات
  • فناوری با بلوغ پایین در پارک‌های علم و فناوری رها شده اند