Web Analytics Made Easy - Statcounter

«فرهاد دژپسند» با تاکید بر اینکه "بودجه سالجاری، قدری متفاوت است" ادامه داد: بودجه سال ۹۹ در شرایط تحریمی و فارغ از تبعات و آثار اقتصادی و اجتماعی شیوع ویروس کرونا و آسیب‌های ناشی از آن از سوی دولت طرح شد اما مجموعه اتفاقاتی که در چند ماهه اخیر در اقتصاد جهان و کشور رخ داد، علاوه بر آنکه به کاهش درآمدهای ارزی و ریالی منجر شد، هزینه‌های پیش‌بینی نشده گسترده‌ای را به بودجه دولت تحمیل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دژپسند یادآور شد: بنابراین برای تأمین مالی بودجه کشور و حفظ تعادل در آن و تناسب میان هزینه‌ها و درآمدها، باید این ملاحظات مدنظر واقع شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در واقع، نکته مهم این است که چگونه باید کاهش منابع ناشی از فروش نفت و همچنین در مضیقه قرار گرفتن درآمدهای مالیاتی ناشی از شیوع ویروس کرونا و همچنین تأمین هزینه‌های پیش‌بینی نشده را که در اثر شیوع این ویروس پیش آمده جبران یا تأمین نماییم.

وی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های سیاستگذار مالی در سال‌جاری، تأمین مالی بودجه عمومی و تعادل بخشی به آن با بروز کمترین آثار منفی است که البته در این خصوص پیشنهادهایی را به دولت ارائه کرده‌ایم.

وزیر اقتصاد، پیشنهادات این وزارتخانه برای متعادل کردن بودجه به دولت را در دو حوزه "مصارف" و "منابع" دسته بندی کرد و گفت: به‌طور کلی در بخش مصارف، پیشنهاد اصلی ما این است که تا حد امکان سعی کنیم هزینه‌ها را با رعایت استانداردها و بدون آسیب‌رسانی به کیفیت خدمات‌رسانی دولت به جامعه مدیریت کرده و کاهش دهیم.

دژپسند تخصیص هدفمند اعتبار به طرح‌های عمرانی را یکی دیگر از حوزه ها در زمینه مدیریت هزینه‌ها عنوان کرد و گفت: برای مثال در سال‌جاری از تخصیص اعتبار به طرح‌هاییغیر استراتژیک که پیشرفت فیزیکی آنها به ۵۰ درصد نرسیده است یا در دوسال آتی به بهره‌برداری نمی‌رسند اجتناب شود یا حتی در یک قدم جلوتر کلیه طرح‌هایی که دیگر توجیه ندارند متوقف شوند یا برای تأمین مالی پروژه‌هایی که منفعت اقتصادی ایجاد می‌کنند از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده شود و در تأمین مالی زمینه مشارکت بخش خصوصی با تسهیل بیشتری فراهم شود.

به گفته فرهاد دژپسند، همه گیری ویروس کرونا، در عین حال، امکان کاهش هزینه‌ها را در حوزه‌هایی به دولت یادآور شد که تا پیش از این، ورود به آنها را یا با جدیت پیگیری نکرده و یا به دلایل مختلف از ورود به آن‌ها اجتناب می‌کرد.  

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: به‌عنوان نمونه در همین بازه کوتاه، ما به نتایج چشمگیری در توسعه فعالیت‌ها و خدمات چه در سطح کسب و کارها و چه خدمات دولتی با استفاده از ظرفیت‌های بی‌شمار فناوری اطلاعات و اینترنت دست یافتیم. برای مثال در ارائه آموزش‌های از راه دور بر بستر اینترنت در مدارس و دانشگاه‌ها شاهد عملکرد قابل توجهی بودیم یا در همین شرایط، امکان دریافت بسیاری از استعلامات و پاسخ بسیاری از درخواست‌ها به‌صورت الکترونیک فراهم شد که تا پیش از شیوع کرونا شاید براحتی این امور میسر نبود.

وی یادآورشد: نمونه دیگر از اینگونه کاهش هزینه‌ها که برای امسال فرصت آنها فراهم آمده است، کاهش تعداد همایش‌ها و گردهمایی‌ها، کاهش تعداد سفرهای خارجی، کاهش روزهای تکلیفی حضور کارکنان در ادارات و انعطاف‌پذیری در ساعات کاری اداری کارکنان دولت است و اگر بتوانیم در بلندمدت با رعایت استانداردهای ارائه خدمات دولتی به جامعه، این موارد را به نحو اثربخش مدیریت کنیم آنگاه می‌توانیم ساختار هزینه‌ای را نیز اصلاح و کاهش هزینه‌ها را با موفقیت به انجام برسانیم.

دژپسند افزود: نکته مهم در این بخش، عدم کاهش استانداردهای کیفی ارائه خدمات است، که من فکر می‌کنم با توسعه دولت الکترونیک و ارائه خدمات مبتنی بر اینترنت خواهیم توانست سطح کیفی خدمات را با وجود کاهش هزینه‌ها، در بلند مدت افزایش دهیم و اینها نمونه‌هایی کوچک از مواردی هستند که با استفاده از آنها می‌توان به اصلاح هزینه‌ها اقدام کرد.

 این عضو کابینه دولت دوازدهم اظهارداشت: پیشنهاد اصلی ما این است که در کوتاه مدت از طریق صرفه‌جویی در هزینه‌ها و مدیریت بهینه تخصیص‌ها و در بلند مدت از طریق اصلاح ساختار هزینه‌ای موضوع اصلاح هزینه‌ها را دنبال کنیم، تا بخشی از تعادل را به بودجه بازگردانیم. اما بخش دیگر پیشنهادات ما تأمین منابع و ایجاد درآمد است.

    منبع:شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا) 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: وزارت اقتصاد فرهاد دژپسند بودجه 99 پارسی خبر کاهش هزینه ها هزینه ها تأمین مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۴۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش مصرف آب مشترکان گلستانی با گرمای تدریجی هوا/مردم از مصارف غیرضروری خودداری کنند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان با بیان اینکه هم‌زمان با روند افزایش دمای هوای استان در روزهای اخیر، مصرف آب رشد چشم‌گیری پیدا کرده است، به مردم توصیه کرد برای جلوگیری از قطعی برنامه‌ریزی شده، الگوی بهینه مصرف را رعایت و از مصارف غیرضروری خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان و به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان، ابوالفضل رحیمی اظهار کرد: افزایش مصرف آب باعث کاهش حجم مخازن ذخیره در برخی ساعت‌ها به ویژه زمان اوج مصرف شده و همین مساله برخی مناطق را با افت فشار آب مواجه کرده است.

وی مصرف بهینه برای برخورداری همه شهروندان از آب در شبانه‌روز را ضروری دانست و افزود: با توجه به کمبود منابع آبی، اولویت، تأمین آب آشامیدنی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان اضافه کرد: صرفه‌جویی شهروندان در مصرف آب عامل مهم گذر از بحران کمبود آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و خانگی است.

وی با اشاره به افت سطح سفره‌های زیرزمینی گلستان توضیح داد: سفره‌های زیرزمینی عمده‌ترین منابع تأمین آب گرگان است که افزایش جمعیت و رشد مصرف آب و فقدان مصرف بهینه، موجب کاهش افت فشار شبکه و مخازن آب هم‌زمان با افزایش دمای هوا در برخی نقاط استان شده است.

رحیمی با تاکید بر اینکه حدود ۹۰ درصد آب‌های زیرزمینی گلستان در حال بهره‌برداری است، یادآور شد: مدیریت مصرف آب در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خانگی می‌تواند به کمک چاه‌ها و مخازن بیاید و گذر بحران خشکسالی را از این منطقه آسان‌تر کند.

وی با اشاره به اینکه کمبود شدید منابع آبی در استان کاملاً مشخص است، بیان کرد: کاهش منابع آبی در استان به قدری است که تنها راه گذر از آن، شیرین‌سازی آب دریا است که امیدواریم این طرح با تأمین منابع مالی در اسرع وقت به مرحله اجرا برسد.

کد خبر 746923

دیگر خبرها

  • وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/ سرمایه ۴۳۵ هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان
  • وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/سرمایه ۴۳۵ هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان
  • مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!
  • بررسی مشکلات صنایع شهرستان ساوه در سه سطح
  • منابع و مصارف هدفمندی در بودجه ۱۴۰۳/ پیشنهاد پرداخت یارانه تشویقی کالابرگ الکترونیکی
  • قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  • تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  • پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه
  • حق بیمه کارگران برا اساس دستمزد واقعی است
  • افزایش مصرف آب مشترکان گلستانی با گرمای تدریجی هوا/مردم از مصارف غیرضروری خودداری کنند