Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- انزوا، انتقاد و قرار گرفتن در سراشیبی کاهش نفوذ، همه آن چیزی بود که آمریکا در دو نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل در مورد تحریم تسلیحاتی ایران به دست آورد. تاریخ انتشار: 06:00 - 21 تير 1399 - کد خبر: ۶۳۵۸۱۹

خبرگزاری میزان – آمریکا که با خواسته غیرقانونی و غیرمنطقی تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران وارد گود مبارزه با تهران در شورای امنیت شده بود، در نهایت با شکستی آشکار مواجه شده و نتیجه ای جز انزوا و انتقاد عایدش نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خیز بلند و خصمانه آمریکا برای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران که براساس توافق هسته ای در مهرماه سال جاری پایان می یابد، در شورای امنیت سازمان ملل منجر به سقوطی دردناک برای واشنگتن شد که در سال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با چالش های متعدد داخلی مواجه است؛ چالش هایی که در یک بخش آغاز شده و به سرعت به سایر حوزه ها تسری می‎یابند.

بحران بهداشتی و ناکامی دولت در مواجهه با آن، بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، بحران اجتماعی متعاقب قتل یک شهروند سیاهپوست، بحران سیاسی ناشی از ناکارآمدی دولت در عرصه های داخلی و خارجی و البته چالش بزرگ کاهش محبوبیت و رضایتمندی از جمله دشواری های مبتلابه دولت آمریکاست.

ابزارهای آمریکا برای اعمال فشار در جهت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران چه بود؟

روند حرکت خلاف جهت چندجانبه گرایی آمریکا در سال های حضور «دونالد ترامپ» در کاخ سفید، جامعه بین المللی را به این نتیجه رسانده است که همراهی با آمریکا می‎تواند پیامدهای ناخوشایندی بر عرصه بین المللی داشته باشد.

خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ نیز یکی از چند مورد خروج آمریکا از پیمان‌ها و تعهدات بین المللی و بی توجهی به نقش چندجانبه گرایی در حل و فصل مسائل بین المللی است.

از این رو ابزارهای آمریکا برای متقاعد و همراه کردن جامعه بین المللی محدود و ضعیف بودند.

این ابزارها عبارتند از:

استناد به عضویت آمریکا در توافق هسته ای: این ادعا به دلیل خروج یکجانبه آمریکا از برجام اساسا از سوی کشورهای طرف توافق بی معنا تلقی شد و جای مانوری برای واشنگتن باقی نگذاشت. طرح قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی در شورای امنیت: طرح این قطعنامه از همان ابتدای امر با مخالفت روسیه و چین به عنوان دو عضو دارای حق وتو در شورای امنیت مواجه شد. تلاش برای به اصطلاح یارگیری در منطقه غرب آسیا برای اقناع طرف های غربی توافق هسته ای به منظور موافقت با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران: تور غرب آسیای «برایان هوک»، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران که در نهایت به صدور بیانیه مشترک با کشورهایی انجامید که خود در مظان اتهام نقض حقوق بشر قرار دارند، نیز راه به جایی نبرد. تهدید به طرح و اجرای تحریم های یکجانبه علیه ایران: این گزینه به احتمال زیاد گزینه اصلی آمریکا باشد هرچند کشورهای مختلف ضمن انتقاد از این تلاش آمریکا، بر عدم همراهی با این اقدام غیرقانونی و غیرمنطقی تاکید کردند. بیشتر بخوانید: اختلاف نظر آمریکا و چین در مورد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران روایت عرب نوز از نشست شورای امنیت درباره تحریم تسلیحاتی ایران چرا تیر آمریکا در تمدید تحریم ها به سنگ خورد؟

آمریکا که از چندماه پیش، رشته اقدام هایی را برای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران آغاز کرده بود، به دفعات و در موارد مختلف با جواب رد مواجه شد.

نخستین و مهم ترین دلیل این امر را باید قاطعیت ایران در واکنش به این اقدام ها دانست؛ تاکید ایران بر کوبیدن آخرین میخ بر تابوت برجام در صورت تمدید تحریم تسلیحاتی پس از پایبندی کامل به تعهدات برجامی در پنج سال گذشته، برای طرفین غربی این توافق، اولتیماتومی محسوب می شد که قابل توجه بود.

تلاش آمریکا برای تنش آفرینی در این عرصه نیز سبب شد تا جامعه بین المللی و طرف های غربی توافق هسته ای به این نتیجه برسند که تن دادن به این خواسته آمریکا نمی تواند نقطه پایانی بر زیاده خواهی های آمریکا بگذارد.  

این موارد در کنار هم منجر به این شد که تهدیدهای ترامپ راه به جایی نبرد و در نهایت موضوع تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت برخلاف امیال و خواسته های واشنگتن البته فعلا به پایان برسد.

پیامدهای شکست تحریم تسلیحاتی ایران برای آمریکا

انزوا و کاهش نفوذ روزافزون آمریکا را باید مهم ترین و اصلی ترین دستاورد آمریکا از تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت دانست.

مقصر قلمداد کردن آمریکا و ترامپ برای مشکلات موجود پیرامون توافق هسته ای به دلیل خروج یکجانبه از این توافق که منجر به بروز رشته اقدامات تقابلی میان ایران و آمریکا و نقض حقوق بین المللی از سوی واشنگتن شد، انتقادی آشکار بود که از هر گوشه به گوش می رسد.

 انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تحریم تسلیحاتی ایران تحولات بین الملل تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شورای امنیت توافق هسته ای بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۶۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بن گویر: باید همه اموال تشکیلات خودگردان توقیف شود

وزیر امنیت داخلی رژیم اسرائیل در واکنش به قصد آمریکا برای تحریم یک واحد نظامی این رژیم، گفت که باید همه اموال تشکیلات خودگردان توقیف شود.

به گزارش مشرق، «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم اسرائیل در سخنانی، اعلامیه وزارت خارجه آمریکا برای تحریم یک یگان ارتش این رژیم طی روزهای آینده را «کمک به دشمنان اسرائیل» تلقی کرد.

او گفت: «واشنگتن یگان نیتسح یهودا را با هدف فشار بر ما و به دلایل سیاسی تحریم می‌کند و این اقدام در راستای منافع دشمنان ما در تشکیلات خودگردان است».

بن گویر سپس گفت که تل آویو باید همه اموال تشکیلات خوگردان که در اختیار اسرائیل قرار دارد را در پاسخ به این تحریم‌ها توقیف کند.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز گذشته گفت که واشنگتن طی روزهای پیش رو تحریمی را علیه یگان «نیتسح یهودای ارتش اسرائیل» به دلیل اقدامات این یگان در نقض حقوق فلسطینی‌ها در کرانه باختری اعمال خواهد کرد.

یگان نیتسح یهودا از داوطلبان مردی تشکیل شده که از یهودیان متعصب هستند و به شکل سیستماتیک در کرانه باختری به سرکوب فلسطینی‌ها میپردازند.

در پی انتشار این خبر بنی گانتز، وزیر دفاع سابق اسرائیل و عضو کابینه جنگ و نیز بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن کشور از چنین تصمیمی انتقاد کردند.

نتانیاهو گفت که تحریم یک بخش از ارتش اسرائیل در میانه جنگ اقدامی غیراخلاقی است. هر دو نفر گفتند تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تصویب این تحریم خواهند کرد.

هرچند اقدام آمریکا ارتباطی به جنگ غزه ندارد و تحریم مذکور به اقدامات یگان نیتسح یهودا در دوره پیش از آغاز جنگ در کرانه باختری مربوط می‌شود.

با این حال به نظر می‌رسد قصد آمریکا برای تحریم این یگان با هدف ترمیم چهره خود نزد افکار عمومی جهانی باشد؛ به خصوص اینکه حمایت بی چون و چرای واشنگتن از رژیم تل آویو و وتوی قطعنامه اخیر شورای امنیت برای عضویت دائم فلسطین در شورای امنیت با انتقادات شدید کشورها مواجه شد.

در این میان کنگره آمریکا نیز شب گذشته یک بسته کمک ۲۶ میلیارد دلاری برای اسرائیل تصویب کرد.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا دو شرکت و چهار فرد ایرانی را تحریم کرد
  • وال استریت ژورنال: آمریکا طرح تحریم برخی بانک‌های چینی را در دستور کار قرار داد
  • بایدن اثر تحریم های ضد ایرانی را خنثی می‌کند
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • واکنش رئیس حزب کار اسرائیل به تحریم آمریکا علیه گردان نتزاه یهودا
  • مداخله ۹۵میلیارد دلاری آمریکا در معادلات جهانی | واشنگتن استراتژی سدنفوذ را احیا می‌کند؟
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین با چاشنی هشدار و تهدید/ واشنگتن نگران رابطه تسلیحاتی پکن و مسکو است
  • بن گویر: باید همه اموال تشکیلات خودگردان توقیف شود
  • تحریم‌های آمریکا ممکن است شامل تیپ «گولانی» نیز بشود