Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-23@20:25:00 GMT

رمزگشایی از سکوت برجامی رقیب ترامپ

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۸۶۸۲۱

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر ۲۰۲۰، همچنان سعی دارد از پرسش خبرنگاران مبنی بر "چگونگی مواجهه با برجام " در صورت پیروزی در انتخابات فرار کند. اگرچه مشاوران و هم حزبی‌های بایدن در این خصوص توضیحاتی داده و صراحتا گزینه "بازگشت مشروط آمریکا به برجام" در عین " حفظ فشار حداکثری به ایران" را مطرح کرده اند، اما بایدن کماکان در این خصوص ساکت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سکوت، بیش از آنکه محصول سردرگمی بایدن و دموکرات‌ها باشد، محصول پایبندی آن‌ها به روش‌های اتخاذ شده از سوی دولت ترامپ می‌باشد.

ساخت برنامه تحت ویندوز ، وب ، اندروید ، افزونه وردپرس
اگرچه برخی تصور می‌کنند که سکوت بایدن در قبال برجام و چگونگی مواجهه دولت دموکرات آمریکا با توافق هسته ای، معلول عدم جمع بندی وی و اطرافیانش در این خصوص می‌باشد، اما مروری بر مواضع مشاوران بایدن چنین چیزی را نشان نمی‌دهد! در پی افزایش احتمال شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر، بسیاری از تحلیلگران بر روی رفتار سیاسی جو بایدن و دموکرات‌ها (در صورت پیروزی در انتخابات) متمرکز شده اند. بایدن در تازه‌ترین مواضع خود، ضمن تقبیح خروج دولت ترامپ از سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که به محض بازگشت خود به کاخ سفید، به این سازمان بین المللی باز می‌گردد. این اعلام موضع صریح بایدن، مورد توجه بسیاری از رسانه‌های آمریکایی قرار گرفته است! این موضع گیری به تنهایی نشان می‌دهد که بایدن تکلیف خود را با بسیاری از پدیده‌ها و تصمیمات ترامپ مشخص کرده است. این قاعده قطعا شامل حال توافق هسته‌ای میان ایران و اعضای ۱+۵ نیز خواهد شد!

خروج ترامپ از برجام اشتباه بود!

معاون رئیس جمهور سابق آمریکا سعی دارد در قبال برجام، معطوف به "گذشته" سخن بگوید نه "آینده"! او بار‌ها اعلام کرد است که خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران اشتباه بوده و به حیثیت بین المللی آمریکا لطمه وارد کرده است! با این حال وی دقیقا نگفته است که در صورت پیروزی در انتخابات، چه تصمیمی را در قبال این توافق اتخاذ خواهد کرد. در این میان نکته‌ای وجود دارد که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت: اینکه بایدن در برخی پرونده‌های دیگر (مانند انتقال سفارتخانه آمریکا به بیت المقدس) نیز به شدت از ترامپ انتقاد کرده، اما در نهایت تاکید کرده است که به همان تصمیم دولت فعلی پایبند خواهد بود. بنابراین، امکان دارد بایدن حتی در صورت پیروزی در انتخابات و تکرار موضع خود در خصوص اشتباه بودن خروج ترامپ از توافق هسته ای، به این توافق (حداقل به سادگی) باز نگردد.

شاید بایدن هنوز در خصوص حدود و ثغور رفتار دولت خود با مسئله برجام (به لحاظ تاکتیکی) به نتیجه جامعی نرسیده باشد، اما در خصوص کلیت ماجرا، یعنی "حفظ استراتژی فشار حداکثری" یا "تحمیل تعهدات جدید به ایران " با مشاوران خود هم نظر است.

مشاوران بایدن چه می‌گویند؟

با وجود اینکه بایدن از اظهار نظر صریح در خصوص نحوه مواجهه خود و دولتش با برجام سر باز می‌زند، برخی مشاوران وی از این موضع پرده برداشته اند. ریچارد نفیو معمار تحریم‌های ایران در دوران اوباما تاکید کرده است که ایران باید در ازای بازگشت دولت بایدن به برجام، برخی تعهدات سخت‌تر مانند "حدف بند غروب آفتاب" و پذیرش دائمی شدن محدودیت‌های هسته‌ای خود را بپذیرد. جک سولیوان و ویلیام برنز دو دیپلمات برجسته حزب دموکرات آمریکا که در انعقاد برجام نیز نقش داشته اند، معتقدند که باید راهبرد فشار حداکثری ترامپ بر ایران را ادامه داد نا در نهایت، "توافق جامع" میان ایران و اعضای ۱+۵ منعقد شود! این همان نقشه راهی است که ترامپ نیز مدنظر قرار داده و استراتژی و تاکتیک دولت خود را نیز بر این گزاره استوار ساخته است.

رمزگشایی از مواضع بایدن در قبال برجام، با توجه به مواضع مشاوران وی امکانپذیر خواهد بود. "یورونیوز " در این خصوص می‌نویسد:

" بایدن اولین شرط بازگشت آمریکا به برجام را پایبندی دوباره ایران به این توافق‌نامه هسته‌ای عنوان کرده است. او همچنین به طرفداران خود وعده داده که با همکاری متحدان آمریکا نسبت به تقویت و گسترش برجام اقدام خواهد کرد. در واقع او با اشاره تلویحی به کافی نبودن ابعاد فعلی برجام تاکید کرده که همزمان باید به طور موثرتری ایران را به عقب‌نشینی از اقدامات بی‌ثبات کننده در منطقه وادار کرد، اقداماتی که به گفته آقای بایدن در چارچوب توافق هسته‌ای، انجام آن‌ها از سوی آمریکا و متحدانش مجاز شده بود. "

تاکتیک انتخاباتی "مخالفت با وضع موجود"

برای بایدن و همراهانش، "مخالفت با وضعیت موجود"اصالت و موضوعیت دارد نه "ترسیم وضعیت مطلوب"! آن‌ها برای پیروزی در انتخابات، قصد دارند با همه تصمیمات ترامپ مخالفت کنند، اما این به معنای عدول واقعی از آن تصمیمات (در صور پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات) نیست. نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از یک سو اقدامات ترامپ در قبال ایران، فلسطین و دیگر کشور‌ها را مورد انتقاد قرار می‌دهد و از سوی دیگر به صاحبان قدرت در واشنگتن تضمین می‌دهد تا دقیقا به همان اقدامات پایبند باشد! فراتر از همه این موارد، بایدن قطعا در مذاکرات پشت پرده خود با لابی آیپک، از عزم راسخ خود برای پیشبرد پروژه خطرناک "تجزیه عراق" سخن گفته است. تز "تجزیه عراق" به سه کشور "سنی نشین"، " شیعه نشین" و " کرد نشین" اولین بار و در سال‌های ابتدایی پس از اشغال این کشور، توسط بایدن مطرح شد. این طرح (تجزیه عراق و دیگر کشور‌های منطقه) هم اکنون به یک " مبنای راهبردی " در سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده و هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه موظف به حرکت در چارچوب آن هستند. همچنین همگان به خطر دارند که بایدن از جمله سناتور‌های دموکراتی بود که در سال ۲۰۰۳ میلادی، با حمله به عراق از سوی دولت جرج واکر بوش موافقت کرد. در قبال برجام نیز بایدن به دنبال همین گزاره است. او ترامپ را بابت خروج از توافق هسته‌ای تقبیح می‌کند، اما قصد ندارد به سادگی استراتژی "فشار حداکثری علیه ایران" را کنار بگذارد!

 

تسنیم

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: بایدن برجام سکوت صورت پیروزی در انتخابات قبال برجام توافق هسته ای فشار حداکثری دموکرات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۶۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی با اشاره به این که قصد دارد به زودی به ایران سفر کند، خواستار همکاری بیشتر ایران با آژانس شد.

به گزارش ایسنا، "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مدعی شد که غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی آن، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن دامن می‌زند.

با این وجود، گروسی گفت که نسبت به حفظ گفتگو‌ها در این باره متعهد است.

خبرگزاری آلمانی دویچه وله گزارش داد که گروسی در گفت‌وگویی با این خبرگزاری مدعی شد ایران "چند هفته، نه چند ماه" با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد.

او افزود:، اما به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت.

مدیرکل آژانس توضیح داد، در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نگران‌کننده است، نمی‌توان بر اساس این نتیجه گرفت که ایران در حال حاضر یک سلاح اتمی دارد.

گروسی گفت که اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد.

ابراز نگرانی مدیرکل آژانس در حالی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود که ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی‌شده واشنگتن و بدعهدی شرکای اروپایی در کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد که در پنج گام تعیین‌شده و طبق بند ۳۶ برجام از انجام دادن برخی تعهدات داوطلبانه خود در توافق فاصله می‌گیرد.

محدود کردن امکانات نظارتی آژانس در تاسیسات ایران نیز اقدام متقابل تهران در واکنش به قطعنامه تنبیهی آمریکا و شرکای اروپایی برجام در دو سال گذشته انجام شد. اما مذاکرات میان ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده ادامه دارد و ایران تا کنون به تعهدات خود در بیانیه‌های مشترک با آژانس عمل کرده است.

اگرچه، مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورت بازگشت تمامی طرفین توافق به اجرای تعهدات خود، اقدامات انجام‌شده را به حالت اولیه بازمی‌گرداند.

در این میان، مذاکرات میان ایران و طرفین اصلی برجام به منظور احیای این توافق که در مارس ۲۰۲۱ آغاز شد، به بن‌بست رسیده است. ایران طی توافق هسته‌ای متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند.

دویچه وله در ادامه نوشت که گروسی مدعی شد، آژانس از سطح دسترسی مورد نیازش در ایران برخوردار نیست که گمانه‌زنی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن را تشدید می‌کند.

او همچنین به حل‌وفصل نشدن مسئله برخی یافته‌های آژانس، از جمله ذرات اورانیوم در محل‌های پیش‌بینی‌نشده اشاره کرده و گفت که این موضوع به تردید‌ها درباره شفافیت ایران دامن می‌زند.

گروسی گفت: این موضوع محور اصلی گفت‌وگویی بوده است که تلاش کرده‌ام با ایران برقرار کنم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه، با اشاره به افزایش تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی در پی اقدامات متجاوزانه این رژیم و پاسخ قاطعانه ایران، هرگونه ایده حمله به تاسیسات هسته‌ای را محکوم کرد.

او بیان کرد:حمله به تاسیسات هسته‌ای امری، مطلقا، ممنوع است.

گروسی همچنین درباره تهدید حملات هسته‌ای نیز گفت: به نظرم عادی‌سازی صحبت کردن از تسلیحات اتمی، استفاده از تسلیحات اتمی، کسب تسلیحات اتمی واقعا اسفناک است.

او همچنین گفت که آژانس همواره از گفتگو‌ها میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند.

مدیرکل آژانس همچنین درباره مذاکرات میان ایران و آژانس گفت: آنچه واقعا به آن تمایل دارم، مذاکرات میان ما، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران است، چون چیز‌های زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد داریم به زودی به ایران سفر کنیم.

او گفت که پیامش به ایران این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کند.

دیگر خبرها

  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • نشریه هیل: انتخابات ۲۰۲۴ برای مردم آمریکا بازی باخت-باخت است
  • ظریف: ترامپ از من چند بار دعوت به مذاکره کرد، ولی ما اجازه نداشتیم/ آمریکایی‌ها هم در برجام علاقمند به سرمایه‌گذاری در ایران بودند
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف: ترامپ برای مذاکره از من دعوت کرد
  • افشاگری ظریف از دعوت ترامپ برای مذاکره + جزئیات