Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس‌جمهوری ترکیه فرمان تغییر کاربری موزه ایاصوفیه به مسجد را امضا کرد. این تصمیم با واکنش اتحادیه اروپا، یونسکو، یونان و آمریکا مواجه شده است.

به گزارش ایسنا، موزه ایاصوفیه که قبلا مسجد بوده، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی ترکیه است که سال گذشته میلادی سه میلیون و ۷۰۰ هزار بازدیدکننده داشته است.

دادگاهی در استانبول حکم داده بود که این بنا همیشه مسجد بوده و نباید به موزه تغییر کاربری می‌داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز جمعه (۱۰ ژوئیه) بعد از اعلام تغییر کاربری به مسجد، شماری از مردم استانبول بیرون ایاصوفیه شادمانی کردند.

پیش از به قدرت رسیدن امپراتوری عثمانی، ایاصوفیه قرن‌ها از بزرگ‌ترین کلیساهای مسیحیان جهان بوده است. بعد از شکست صلیبیون در ۱۴۵۳ میلادی، مسلمانان عثمانی آن را به مسجد تغییر دادند. در دولت سکولار کمال آتاتورک این مسجد به موزه تبدیل شد.

براساس گزارش شبکه بی‌بی‌سی، کلیسای ارتدوکس روسیه این تصمیم برای تغییر کاربری ایاصوفیه را "تأسف‌بار" خوانده است.

سه هفته پیش رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در میان مقامات دولتی و اعضای حزب عدالت و توسعه گفت: "در ایاصوفیه می‌تواند مراسم نماز برگزار شود. مراسم نماز جمعه هم می‌تواند اجرا شود. فقط ملت دیندار ما می‌تواند در مورد آن تصمیم بگیرد".

ایاصوفیه یکی از محبوبترین مقاصد گردشگری در سال ۲۰۱۹ بوده است. با تغییر نقش آن از موزه به مسجد نگرانی‌هایی در مورد اثر آن بر گردشگری به وجود خواهد آمد، این تبدیل بر روابط با یونان و سکولاریسم در ترکیه هم بی‌تأثیر نخواهد بود.

یونان که سابقهٔ روابط پرتنشی با ترکیه دارد در ۲۹ ماه مه، تلاوت آیات قرآن در ایاصوفیه را " ناپذیرفتنی و جریحه‌دار کردن احساسات دینی مسیحیان جهان" تلقی کرد.

وزیر امورخارجهٔ یونان گفته است: "ما باز به ترکیه یادآور می‌شویم که به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بماند و منافع داخلی و ملی خود را بر محافظت از بناهای مهمی مانند ایاصوفیه که میراث جهانی بشری است، ترجیح ندهد".

انجمن جوانان آناتولی در سال‌های اخیر مراسم نماز را در محوطهٔ اطراف موزه و با شعار "زنجیرها باید پاره شود" برگزار کرده است. ییلدیرای اغور، روزنامه‌نگار روزنامهٔ محافظه‌کار- لیبرال کرار، در ۶ ژوئن نوشت که نماز خواندن مسلمانان در ایاصوفیه "حداقل ۵۵ سال" پیشینه دارد.

اغور می‌گوید: اولین بار که از این موضوع "استفاده سیاسی" شد در سال ۱۹۶۵ بود، زمانی که حزب راستگرای عدالت "در واکنش به سیاست‌های یونان و قبرس" به طور رسمی اعلام کرد که ایاصوفیه باید به مسجد تبدیل شود اما وقتی حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه به رهبری اردوغان در سال ۲۰۰۲ به قدرت رسید این موضوع در دستور کار قرار نگرفت.

دبیرکل سازمان جهانی یونسکو از تصمیم اخیر ترکیه در مورد تغییر کاربری ایاصوفیه به مسجد ابراز تاسف کرد. این نهاد فرهنگی سازمان ملل متحد تاکید کرد هرگونه تغییرات در وضعیت ایاصوفیه باید به اطلاع یونسکو برسد و این تغییرات در کمیته میراث جهانی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وزیر فرهنگ یونان روز جمعه حکم دادگاه ترکیه برای تبدیل ایاصوفیه به مسجد را "تحریک‌آمیز" توصیف کرد. اتحادیه اروپا هم با صدور بیانیه ای از این تصمیم ابراز "تاسف" کرد. وزارت خارجه آمریکا هم روز جمعه گفت با تصمیم دولت ترکیه "مایوس" شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رجب طیب اردوغان ایاصوفیه استانبول ایاصوفیه به مسجد تغییر کاربری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۷۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل در تلاش برای لغو دیدار بایدن و اردوغان است

روزنامه حریت اعلام کرده که اسرائیل در تلاش است تا مانع دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای او شود.

سفر رئیس جمهور ترکیه به آمریکا قرار است نهم ماه مه برگزار شود، رسانه‌های مخالف ترکیه نوشتند که این سفر در آستانه لغو است.

اردوغان بار‌ها به شدت از اسرائیل به خاطر عملیات در غزه انتقاد کرده است. برا‌ی مثال روز سه شنبه نتانیاهو را "هیتلر زمان حال" نامید.

روزنامه حریت به نقل از یک منبع در دولت ترکیه گزارش داد آنکارا هیچ اطلاعاتی در مورد لغو سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به آمریکا برای گفتگو با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دریافت نکرده است. 

این نشریه می‌گوید: "هیچ اطلاعاتی از ایالات متحده مبنی بر لغو سفر اردوغان رئیس جمهور به ایالات متحده وجود ندارد. آمریکایی‌ها از قبل خواهان انجام این سفر هستند. "

خاطرنشان می‌شود که مذاکرات اردوغان و بایدن قرار است نهم ماه مه برگزار شود. در حال حاضر وزارت خارجه ترکیه و وزارت روابط خارجی زیر نظر رئیس جمهور هیچ دستورالعملی برای لغو این سفر دریافت نکرده اند.

اردوغان در سفر ماه مه به ایالات متحده، قصد دارد با بایدن در مورد خطرات ناشی از وضعیت فعلی اوکراین گفتگو کند. روسای جمهور همچنین درباره وضعیت غزه و به طور کلی خاورمیانه گفتگو خواهند کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • رئیس‌جمهور مصر به ترکیه سفر می‌کند
  • ادعای اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم
  • تصمیم مهم اردوغان درباره رژیم صهیونیستی ؛ روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس
  • اسرائیل در تلاش برای لغو دیدار بایدن و اردوغان است
  • اردوغان: نتانیاهو مانند هیتلر است
  • امضای یادداشت تفاهم چهارجانبه بین عراق، ترکیه، قطر و امارات
  • چگونه ترکیه از صنعت خودروسازی ایران پیشی گرفت و ما بی توجه به فرمان رهبری دنبال مدیریت دولتی خودروسازی هستیم
  • اردوغان وارد عراق شد
  • فصل جدید ترکیه-حماس؟