Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@18:32:46 GMT

شهرداران قزوین درگیرودار آشفتگی‌های شهری

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۸۷۱۵۱

شهرداران قزوین درگیرودار آشفتگی‌های شهری

شهرداران به عنوان مدیران حوزه شهری این روزها با کمبود اعتبارات مالی و مشکلات سخت و افزاری و نرم افزاری روبرو هستند که این مسائل باعث شده تا در انجام امورات خود چالش‌های متنوعی را پشت سر بگذارند.

استان قزوین دارای ۶ شهرستان و ۲۵ شهر است که جمعیتی معادل ۷۵ درصد آن شهری بوده و تقریبا تمام شهرهای آن دارای شهرداری است، اما در هر کدام از این شهرها مشکلات عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و حتی اجتماعی به نوع خاصی دست و پای شهرداران را می‌بندد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مشکلات جایگاه شغلی کارکنان شهرداری گرفته تا کمبود نیروی انسانی ، گرانی قیر، روشنایی بیشتر معابر، تردد وسایل نقلیه به پارک‌ها، همکاری نکردن پیمانکاران عمرانی، مستهلک شدن ماشین آلات، زیبا نبودن ورودی شهرها، دخالت ندادن شهرداری در مجوزهای پروانه کسب، کمبود امکانات آتش نشانی و نبود اعتبارات کافی تقریبا مدیریت را برای شهرداران دشوار کرده است.

هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین چندی پیش گفته بود که شهردار موفق کسی است که همه نیروها را در کنار خود بسیج کند و با مدیریت منابع مالی بر مشکلات اعتباری چیره شود، اما وی اخیرا در نشستی مشترک با شهرداران استان قزوین به صراحت اعلام کرد که سال سختی در خصوص مدیریت هزینه کرد پیش روی شهرداران قرار دارد.

البته نمی‌توان تمام مشکلات را در حوزه اعتباری و مالی خلاصه کرد، چراکه برخی از موانع به لحاظ قانونی در شورای عالی معماری و شهرسازی و برخی دیگر با تعامل دستگاه‌های اجرایی در استان قابل حل شدنی است.

چند تن از شهرداران قزوین در ادامه این گزارش از مشکلات شهری خود می‌گویند:

مشکل جایگاه شغلی کارکنان شهرداری قزوین

سیاوش طاهرخانی شهردار قزوین گفت: یکی از مشکلات اساسی در شهر قزوین، تردد وسیله نقلیه به درون پارک‌ها است که اگرچه تاحدودی از سوی شهرداری کنترل می‌شود، اما نیروی انتظامی مکاتبه‌ای داشت که چرا در این رابطه تمهیدات لازم اتخاذ نمی گردد.

وی اضافه کرد: موضوعات شهری ایجاب می کند که شهردار در همه نشست‌ها حضور داشته باشد و بتواند در تصمیم گیری‌ها نقش موثری ایفا کند، چون در بیشتر مواقع لازم است که نظرات کارشناسی شهری نیز مورد بررسی قرار گیرد.

طاهرخانی به مشکل جایگاه شغلی کارکنان شهرداری پرداخت و توضیح داد: ۸۰۰ نیروی کار در شهرداری دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند و با اینکه کارهای اجرایی انجام می‌دهند، اما نوع جایگاه شغلی آنها کارگری بوده  و حتی برخی به مشاغل رانندگی نیز مشغول هستند که این موضوع در ادامه به لحاظ قانونی مشکلاتی ایجاد می‌کند.

شهردار قزوین تصریح کرد: اگر بخواهیم جایگاه این کارکنان را تغییر دهیم، حقوق آن‌ها بین یک تا ۲ میلیون تومان تغییر می‌کند که لازم است در این خصوص اعتبارات لازم لحاظ شود.

۴۴ درصد پروانه‌های ساختمان در بویین زهرا تک طبقه است

شهردار بویین زهرا اظهار داشت: پروانه های تک طبقه ۴۴ درصد از ساخت وسازهای بویین زهرا را به خود اختصاص داده درحالی که این امکان فراهم است ساختمان‌ها چهار واحدی ساخته شود و این موضوع به طور ویژه باید از منظر توسعه شهری مورد توجه قرار گیرد.

حسین غیاثوند سپس بر ضرورت آسفالت معابر تاکید کرد و گفت: مطالبه اصلی شهرداران در این روزها افزایش اعتبارات قیر است تا بلکه بتوانیم آسفالت کردن خیابان و معابر را انجام دهیم، چون هیچ چیز به اندازه آسفالت کردن معابر نمی‌تواند رضایت مردم را جلب کند.

وی در خصوص همکاری نکردن پیمانکاران نیز اظهار داشت: متاسفانه بیشتر پیمانکاران به علت نوسان قیمت در بازار مصالح ساختمانی در کمتر از ۲۴ ساعت انصراف می‌دهند و این موضوع باعث می‌شود تا برخی از اقدامات عمرانی در شهرها به عقب بیافتد.

غیاثوند سپس به کمبود روشنایی در سطح شهر بویین زهرا اشاره کرد و گفت: روشنایی سطح شهر به عنوان یکی از نمادهای توسعه یافتگی باید تقویت شود و متاسفانه در این حوزه اداره برق چندان همکاری نمی‌کند تا معابری روشن‌تر از گذشته داشته باشیم.

این شهردار در خصوص نوسازی و تعویض ماشین آلات شهرداری خاطرنشان کرد: خیلی از ماشین آلات شهرداری این روزها مستهلک شده و در مواقع بحرانی قادر به انجام برخی عملیات‌ها نیست، این موضوع باعث می شود تا شهرداران برای انجام کوچک ترین کاری از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کند و بعدها هزینه‌های سنگینی را متحمل شوند.

غیاثوند یادآورشد: هم اکنون در شهرداری بویین زهرا ۱۵ پرسنل در حال پایان خدمت ۳۰ ساله هستند و چارت سازمانی ایجاب می کند که برای جذب و استخدام نیروی کار اقداماتی انجام شود.

مشکل ورودی شهر آبگرم و نبود اطلاعات صنفی

جواد خلج طایفه شهردار آبگرم نیز از مشکلات ورودی شهر گفت و اظهار داشت: پل امیر کبیر به عنوان یک آثار تاریخی در ابتدای این شهر نیازمند توجه بیشتری است تا توجه مسافر خارج استان را به خود جلب کند.

وی سپس به همکاری نکردن اداره صمت شهرستان اشاره کرد و گفت: متاسفانه این اداره هیچ همکاری با شهرداری ندارد و بر همین اساس هیچ اطلاعاتی در حوزه صنوف نداریم، شاید بهتر بود که برای مجوز پروانه کسب استعلامی از شهرداری درخواست می‌شد.

خلج طایفه با انتقاد از روشنایی سطح شهر افزود: ایجاد روشنایی در شهرها باید بدون اخذ هزینه باشد، درحالی که شرکت برق برای چراغ های روشنایی در معابر درخواست نصب کنتور کرده و می‌خواهد هزینه بگیرد.

شهردار آبگرم خاطرنشان کرد: در بیشتر موارد حقوقی و قضایی که یک طرف قضیه مالیات و دیوان عدالت اداری قرار دارد، نیاز است که قوانین منطبق برمقررات شهرداری مد نظر قرار گیرد و رای صادره مانعی ایجاد نکند، این درحالی است که در برخی موارد دیوان عدالت اداری با وجود مقررات و قوانین رای مخالف خواست شهرداری صادر می‌کند.

آتش سوزی در دشت بیدستان و نبود ماشین آلات آتش نشانی

علی اکبر امامی خضری شهردار بیدستان گفت: هرساله اعتباراتی در خصوص مدیریت بحران شهرداری‌ها به استان قزوین واریز می‌شد که پارسال ۶ هزار میلیارد تومان بود و ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان به شهرداری بیدستان تعلق ‌گرفت، اما امسال این اعتبارات به شرکت آب منطقه‌ای واریز شده و هیچ کاری در این شهر انجام نشده است.

وی اضافه کرد: اگر بیدستان از این اعتبارات سهمی دارد باید مسؤولان مربوطه توضیح دهند که این مبالغ در کجا و برای چه اقدامی هزینه شده است.

امامی خضری به بحران آتش سوزی در بیدستان اشاره کرد و گفت: بیدستان دارای دشت وسیعی است و از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۵ مورد آتش سوزی در ۵۴ هزار هکتار گندم زار به وقوع پیوسته که نسبت به سال‌های گذشته با روند صعودی همراه هستیم.

این شهردار تصریح کرد: متاسفانه با وجود حجم و تعداد آتش سوزی‌ها که بسیار بحران آفرین است، اما ماشین آلات شهرداری بسیار ضعیف بوده و قادر به انجام امورات خاموش کردن آتش نیست.

امامی خضری خاطرنشان کرد: ۴۰ هکتار از شهر بیدستان مدت‌ها در حاشیه شهر رهاسازی شده و باید مشاغل مزاحم در آن ساماندهی شوند که امیدواریم این موضوع در سال جاری محقق شود.

تصادفات جاده‌ای در شهر آوج؛ ورودی این شهر روستایی است

علی دارابی شهردار آوج گفت: شهر برای خود تعریفی دارد و باید آن را همانند یک موجود زنده دانست؛ به همان میزان که یک موجود زنده به امنیت و زیبایی نیازمند دارد، شهرها نیز باید از این مسائل بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه بخش اعظمی از مشکلات شهر آبگرم به نبود امنیت راه‌ها خلاصه می‌شود، اظهار داشت: آوج شهری است که هنوز با تعریف یک شهر فاصله دارد، در یک هفته گذشته پنج نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای جان خودشان را از دست دادند و هنوز امنیت راه‌ها تامین نشده است.

دارابی تصریح کرد: میدان ورودی شهر آوج هنوز دارای مشکلاتی بوده و طرح اصلاح بلوار این شهر هنوز اجرایی نشده است؛ وقتی چنین موارد مهمی در یک شهر از قلم می‌افتد، قطعا آوج به عنوان ویترین ورودی استان قزوین منطبق بر فاکتورهای شهری نخواهد بود.

شهردار آوج خاطرنشان کرد: گردشگری تاریخی و فرهنگی آوج از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است، برخی از سفال ها و تاریخ و تمدن این شهر به چهار هزار سال برمی‌گردد، امامزاده‌ها و کاروان سرای متعددی در آوج وجود دارند، اما ورودی این شهر شبیه به یک روستا است که باید در این خصوص چاره اندیشی کرد.

مشکلات شهرداری‌ها جداگانه تقسیم بندی و پیگیری می‌شود

علی فرخ زاد معاون عمرانی استاندار قزوین نیز چندی پیش در نشست با شهرداران گفته بود که مشکلات شهرداری‌ها باید در نشست‌هایی مشترک با فرمانداران و دستگاه‌های مربوطه بررسی شود؛ به طوری که شهرداری‌های نزدیک به هم مانند آوج و آبگرم در یک روز حضور داشته باشند.

وی افزود: با توجه به اینکه شهرهای قزوین با مشکل طرح جامع تفضیلی و نبود مجوز لازم در حوزه ساخت و ساز روبرو هستند، باید برخی از قوانین از شورای عالی معماری و شهرساز تغییر کند.

فرخ زاد یادآور شد: استانداری قزوین قصد ندارد هیچ شهرداری را جابه‌جا و یا تغییر دهد، اما برخی از شهرداران با شوراهای خودشان چالش دارند و ممکن است استعفاء و انفصال در میان باشد.

اضافه شدن مالیات ۶۰ شرکت به استان قزوین؛ سال سختی پیش روی شهرداران است

استاندار قزوین نیز با قول مساعد برای حل مشکلات شهرداران گفتته بود که شرایط دشوار اقتصادی کشور موجب می شود تا شهرداران استان قزوین در مدیریت و هزینه کرد مالی سال سختی پیش رو داشته باشند.

هدایت الله جمالی پور افزود: در این شرایط اقتصادی اداره کردن شهر بسیار دشوار است و فقط تدبیر شهرداران است که می‌تواند بخش اعظمی از مشکلات را برطرف کند.

وی با باین اینکه تلاش خواهیم کرد تا شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر از کمک‌های بیشتری برخوردار شوند، گفت: ۶۰ کارخانه و واحد تولیدی در کشور شناسایی شده که قرار است پرونده مالیاتی خودشان را به استان منتقل کنند و با ایین اقدام سرجمع اعتبارات استانی افزایش می‌یابد.

نیم نگاه: افزایش جمعیت شــهری نیاز به گســترش منابع مالی و درآمدی شــهرداری‌ها را بیشتر می‌کند و شهرداران باید به جای مطالبه‌گری در خصوص اعتبارات دولتی به دنبال درآمدهای پایدار باشند.

آنچه این روزها در شهرداری‌ها مورد غفلت واقع شده است، نبود یک مدل اقتصادی برای درآمدزایی بیشتر است که به نظر می‌رسد بکارگیری مشاوران اقتصادی و کسب و کار که به مسائل صنعتی و عمرانی آشنایی داشته باشند، می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

برچسب‌ها آتش‌نشانی آوج استان قزوین قزوین هدایت الله جمالی پور اعتبارات مدیریت شهری آبگرم استانداری قزوین سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور شركت‌ توزيع نيروی برق بویین زهرا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش نشانی آوج استان قزوین قزوین اعتبارات مدیریت شهری آبگرم استانداری قزوین سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور شركت توزيع نيروی برق بویین زهرا آتش نشانی آوج استان قزوین قزوین اعتبارات مدیریت شهری آبگرم استانداری قزوین سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور شركت توزيع نيروی برق بویین زهرا جایگاه شغلی استان قزوین ماشین آلات بویین زهرا شهرداری ها مشکلات شهر ورودی شهر آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۷۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخبر: پارک علم و فناوری پردیس باید به شهری در تراز جهانی تبدیل شود

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور با حضور در پارک فناوری پردیس و پارک فناوری سلامت پردیس ضمن حضور در سیزدهمین نشست هیئت‌امنا، از جدیدترین دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان این مجموعه علمی در حوزه تولیدات و تجهیزات پزشکی، دارویی، حمل‌ونقل و طراحی و ساخت تجهیزات هواپیما، مالی و بانکی، صنعتی و انرژی بازدید کرد و با توضیحات مسئولان مربوطه در جریان جدیدترین تولیدات علمی و فن‌آور شرکت‌های دانش‌بنیان این مجموعه و برخی مشکلات آنها قرار گرفت.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در سیزدهمین نشست هیئت‌امنای مشترک پارک فناوری پردیس و پارک فناوری سلامت شرکت کرد و در این جلسه رئیس پارک فناوری پردیس و پارک فناوری سلامت پردیس و اعضای هیئت‌امنا به تشریح مشکلات، درخواست‌ها و مسائل خود پرداختند.

مخبر در این نشست با تأکید بر اینکه پارک علم و فناوری پردیس باید به شهری در تراز جهانی تبدیل شود و در مجامع بین‌المللی حضور فعالانه داشته باشد، گفت: بخش علمی و فناوری مزیت کشور است و باید در سطح کشور چنین پارک‌های علم و فناوری توسعه و گسترش یابد و همچنین با وجود دیپلماسی و سیاست خارجی فعال دولت سیزدهم و عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های مهم اقتصادی و تجاری بین‌المللی، باید شرکت‌های دانش‌بنیان از این مزیت حداکثر استفاده را ببرند.

وی تأکید کرد: بزرگ‌ترین مزیت کشور و جمهوری اسلامی، وجود نیروی جوان و نخبه است که خداوند به این کشور عطا کرده و مسئولین دولتی و حکومتی باید از این فرصت حداکثر استفاده را داشته باشند.

مخبر با اشاره به پاسخ موشکی و پهپادی ایران به حمله موشکی نظامیان صهیونیست به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، تأکید کرد: در دنیای امروز در اختیار داشتن علم منبع قدرت است و آنچه دشمنان ما را در عملیات اخیر از قدرت ایران دچار ترس و دلهره ساخته، داشتن علم و دانش ساخت تکنولوژی‌های جدید است و نه صرف در اختیار داشتن این محصولات.

مخبر گفت: پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان نماد اصلی جهش تولید و مشارکت مردم و بهترین مدل برای اداره و حل مسائل کشور هستند که باید بستر فعال شدن بخش خصوصی با تکیه بر این شرکت‌ها و جوانان تحصیل‌کرده فراهم شود.

وی تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری باید به همه ارکان دولت برای بهره‌گیری از چنین فرصتی در راستای حل مشکلات وزارتخانه‌ها کمک کند.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: آینده اقتصاد جهان، اقتصاد دیجیتال است که خوشبختانه مزیت کشور و جمهوری اسلامی ایران در همین بخش است و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید پس از شناسایی بسترهای دانش‌بنیان وزارتخانه‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان مأموریت دهد تا به حل مشکلات آنان کمک کنند.

وی همچنین با تأکید بر اینکه با حضور و بازدید از نمایشگاه‌ها و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و تلاش‌های جوانان نخبه، خلاق، مدیر و مدبر به وضوح مشاهده می‌کنیم که تمام مشکلات و مسائل کشور توسط این جوانان حل‌شدنی است، تصریح کرد: در زمان بروز هر گونه مشکل و مسئله با مراجعه به نیروی‌های نخبه، جوان، باانگیزه، دین‌دار و وطن‌پرست توانستیم در حداقل زمان ممکن، با بهترین کیفیت و کمترین هزینه بسیاری از مشکلات کشور را حل‌وفصل کنیم.

مخبر با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای جدی و اصلی دولت سیزدهم فعال کردن شرکت‌های دانش‌بنیان است، افزود: مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور برای فعال کردن بیش از پیش حرکت و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان همواره تأکید کرده‌اند و دستورات لازم را در این زمینه داده‌اند که با توجه به حرکت صنعت و اقتصاد در دنیای امروز به سمت فناوری‌های دانش‌بنیان، هوش مصنوعی و فناوری‌های پیشرفته و با توجه به مزیت کشور در داشتن نیروهای جوان و نخبه، نباید از دنیا عقب بمانیم.

وی اظهار کرد: وزارتخانه‌ها موظف هستند حمایت و حرکت دانش‌بنیانی در کشور را دنبال کنند که در همین راستا معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مسائل و خواست‌های این شرکت‌های دانش‌بنیان را در دولت مرتب دنبال می‌کند.

مخبر با اشاره به برخی مشکلات فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد: دستگاه‌ها باید به محصولات و دستاوردهای این شرکت‌ها اطمینان کنند و همچنین مسائل مالی و ارزی، گرفتن سهم بازار داخلی و خارجی و صادرات محصولات آنان در دولت پیگیری می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور به نام‌گذاری سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی مقام معظم رهبری اشاره و تأکید کرد: جهش تولید بدون تکیه به نیروهای نخبه، خلاق و شرکت‌های دانش‌بنیان میسر نیست و در بازدید از تمام بخش‌های پارک فناوری پردیس محصولات و تولیدات بخش‌های مختلف این مجموعه افتخارآمیز است تا جاییکه در برخی محصولات تنها در دو کشور جهان تولید می‌شود. با این حال مردم از چنین افتخارآفرینی توسط جوانان نخبه و تحصیل‌کرده ایرانی کمتر مطلع هستند و در کشور به چنین دارایی و ظرفیت عظیم کمتر توجه می‌شود.

در این بازدید سه‌ساعته که با همراهی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت پذیرفت، دو مجموعه فناورانه جدید نیز افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مخبر: پارک علم و فناوری پردیس باید به شهری در تراز جهانی تبدیل شود
  • پارک علم و فناوری پردیس باید به شهری در تراز جهانی تبدیل شود
  • شورایاران خدمات شهری را به اطلاع شهروندان برسانند
  • چرا شهرداران این سه شهر موفق هستند؟
  • افزایش تولید مسکن روستایی گیلان در اولویت قرار دارد
  • لزوم توسعه فضای شهری بیجار/رفع مشکلات مردم نیازمند توجه
  • حل و فصل مشکلات در جلسات ملاقات مردمی
  • مشارکت مردم رکن اساسی تکمیل پروژه‌های شهری است
  • ترافیک سنگین در ۳ محور برون شهری کشور
  • حل مشکلات شهری با تلاش جهادگران هلال احمر در تبریز