Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@05:20:13 GMT

کاهش پسماند با کـاپ

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۸۷۳۸۸

کاهش پسماند با کـاپ

همشهری آنلاین_ راحله عبدالحسینی:    تفکیک زباله هم به دلیل امکان گسترش ویروس تعطیل شد. بعد از گذشت ۳ ماه که رعایت اصول بهداشتی را تمرین کردیم و یاد گرفتیم چطور باید با این ویروس کنار بیاییم تا جان ما و دیگران به خطر نیفتد، غرفه‌های بازیافت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز شدند و اجرای طرح کاهش پسماند(کاپ) از سر گرفته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اجرای این طرح، منطقه ۲ در بین مناطق گوی سبقت را ربوده‌است و با همکاری شهروندان طرح کاپ در نواحی اجرا می‌شود. در این گزارش با فعالیت غرفه‌های بازیافت بعد از بازگشایی و اجرای طرح کاپ بیشتر آشنا می‌شویم. طرح کاپ به معنای کاهش پسماندی است که هر شهروند روزانه تولید می‌کند.  
«معصومه رضایی» مدیر اداره محیط‌زیست شهرداری منطقه ۲ می‌گوید: «کاهش پسماند یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های دنیا در زمینه پسماند است. این طرح با عنوان طرح کاپ به مناطق ۲۲ گانه ابلاغ و اجرایی شد. » رضایی در توضیح بیشتر کاهش پسماند می‌گوید: «تولید کمتر پسماند از مبدأ هدف این طرح است که در کنار طرح‌های دیگر از جمله تفکیک پسماند اجرا می‌شود. مدیریت صحیح پسماند در دنیا به این شیوه است که پسماند کمتری تولید شود. به این معنا که شهروندان با آموزش و آگاهی بدانند چه کالایی را بخرند که پسماند کمتری به جا بگذارد. بعد از آن زباله را آبگیری و رطوبت‌گیری کنند. در نهایت هم شیوه تفکیک پسماند را بدانند و اقلام مختلف زباله‌های خشک را از هم جدا کنند و با هم در کیسه زباله نگذارند. زباله‌های خشک را در سطل‌های مخصوص زباله خشک بگذارند یا به غرفه‌های بازیافت تحویل دهند. »

آسیب کمتر به محیط‌زیست

طرح کاپ یا همان کاهش پسماند یکی از ۳ رویکرد جهانی مدیریت پسماند است که با عنوان ۳R آن را می‌شناسیم: Recycle‌ـ Recovery‌ـ Reuse بازیافت، دوباره استفاده کردن، بازیابی. این موارد می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش میزان پسماند برای دفن و به دنبال آن کاهش هزینه‌های جمع‌آوری، حمل و دفع و از همه مهم‌تر آسیب‌های وارد بر محیط‌زیست داشته‌باشد. بخشی از این روال سال‌هاست در کلانشهر تهران اجرا می‌شود. اما به گفته مدیر اداره محیط‌زیست شهرداری منطقه ۲ مهم‌ترین بخش آنکه این روزها از سوی آموزشگران در حال اجراست تولید کمتر پسماند یا کاهش پسماند است که حرف اول را می‌زند. زیرا مدیریت پسماند یکی از محورهای توسعه پایدار محسوب می‌شود.  

اجرای موفق طرح با همکاری شهروندان

به گفته «صدرالدین علیپور» مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران آمار تولید زباله از روزانه ۷ هزار و ۵۰۰ تن به ۵ هزار و ۳۰۰ تن کاهش پیدا کرده که به جرئت می‌توان ادعا کرد بخش مهمی ‌از این کاهش به دلیل اجرای طرح کاپ یا کاهش پسماند است. گرچه این آمار نشان از همکاری شهروندان و اجرای موفق این طرح دارد اما تا رسیدن به نقطه ایده‌آل همچنان فاصله زیادی هست. مدیر اداره محیط‌زیست شهرداری منطقه ۲ می‌گوید: «طبق‌بند ۳ ماده ۳۸ برنامه توسعه اقتصادی اداره‌ها موظف هستند گواهی مدیریت ثبت داشته باشند. این گواهی به اداره‌هایی که کارکنانشان در دوره آموزشی طرح کاپ شرکت کنند از سوی شهرداری داده می‌شود. منطقه ما نخستین منطقه‌ای است که این دوره آموزشی را در اداره‌ها و وزارتخانه‌های منطقه برگزار می‌کند. هفته آینده برنامه آموزشی برای کارکنان وزارت کار برگزار خواهد شد. » دانش‌آموزان به‌عنوان مهم‌ترین مخاطب این طرح با بازگشایی مدارس، در جریان آموزش‌های لازم برای کاهش پسماند قرار می‌گیرند. رضایی درباره مشارکت شهروندان منطقه در اجرای طرح کاپ می‌گوید: «خوشبختانه شهروندان منطقه ما در اجرای طرح کاپ با مشارکت ۴۰ درصدی حاضر شدند و با مشارکت بیشتر شهروندان شاهد اتفاق خوبی در این زمینه خواهیم بود. شهروندان دیگر قبول دارند که وقتی از پسماند حرف می‌زنیم از سرمایه حرف می‌زنیم و شهروندان در چرخه میانی هستند که شرایط بازگشت سرمایه را امکان‌پذیر می‌کنند. »

تفکیک کن، جاروب کن، ما خریداریم

با اینکه برای تحویل پسماند خشک می‌توانید در طول هفته به غرفه‌های بازیافت مراجعه کنید اما با استفاده از اپلیکیشن‌های جمع‌آوری پسماند خشک هم می‌توانید به راحتی پسماند خشک را تحویل دهید و نیازی نیست از خانه خارج شوید. «به‌زی» یکی از این اپلیکیشن‌هاست که جمع‌آوری پسماند خشک در تهران را برعهده دارد. این برنامه از طریق گوگل‌پلی و کافه بازار قابل دانلود روی گوشی‌های هوشمند است. با نصب این برنامه و انتخاب محل می‌توانید درخواست بدهید تا در زمان مشخص شده، برای دریافت و جمع‌آوری پسماند خشک از محل کار یا منزل شما اقدام کنند. به این‌ترتیب دیگر نگران کمبود جا برای نگهداری پسماند خشک نخواهید بود. اپلیکیشن دیگر «جاروب» نام دارد که می‌گوید: «پسماند خشک ارزشمند است. پس: تفکیک کن، جاروب کن، ما خریداریم. » اپلیکیشن‌ها به کمک شما می‌آیند تا نه تنها در سیستم جمع‌آوری پسماند همکاری کنید بلکه همان‌طور که پسماند را به غرفه‌های بازیافت تحویل می‌دهید و در ازای آن وجه نقد یا کالا دریافت می‌کنید با تحویل پسماند از طریق استارت‌آپ‌ها نیز این امکان برای شما فراهم است. برای نصب اپلیکیشن جاروب نیز می‌توانید از طریق نرم‌افزارهای دانلود در گوشی همراه‌تان و هم از طریق وب‌سایت اقدام کنید. «صدرالدین علیپور» مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با تأکید بر اینکه احتمال می‌رود در آینده تعداد اپلیکیشن‌های مربوط به جمع‌آوری پسماندهای خشک در تهران افزایش پیدا کند می‌گوید: «برنامه‌ریزی شده تا با آغاز فعالیت اپلیکیشن‌های به زی و جاروب حدود ۲۰ دستگاه خودرو حمل پسماند خشک به ناوگان فعلی افزوده شود که این امر سرعت بیشتری در جمع‌آوری و حمل پسماند را به همراه دارد. هدف از اجرای این طرح کاهش تولید پسماند، بهینه‌سازی روش‌های جمع‌آوری پسماندهای خشک، مقابله با زباله‌گردی و حمل پسماند خشک کمتر به مجتمع دفن زباله است. نتیجه این امر هم کاهش دفن پسماند خشک و افزایش کیفیت کمپوست‌های تولیدی در آرادکوه است. »

کد خبر 528995 برچسب‌ها حقوق شهروندی محله همشهری محله منطقه ۲

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: حقوق شهروندی محله همشهری محله منطقه ۲ غرفه های بازیافت جمع آوری پسماند مدیریت پسماند اجرای طرح کاپ اپلیکیشن ها کاهش پسماند پسماند خشک محیط زیست منطقه ۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۷۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف پاتوق مافیای زباله در این منطقه تهران | ۱۲ میلیارد تومان جریمه پیمانکاران شهرداری در صورت دیدن زباله گرد بر سر مخازن

رضا محمدی مدیرعامل سازمان پسماند شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین، با اشاره به فعالیت مافیاهای زباله‌گردی در گاراژها، گفت: مافیا یک شبکه پیچیده و گسترده است که گاراژهای فروش ضایعات مخفیگاه این شبکه است. نمونه بارز آن خیابان خاوران است که ظاهرا به‌دلیل دریافت مجوز فعالیت از درگاه ملی، کارهایشان قانونی است، اما براساس بند۲۰ ماده‌۵۵ قانون شهرداری فعالیت ضایعات‌فروشان در داخل شهر ممنوع است و باید به خارج از شهر بروند. در چنین شرایطی خرید زباله در این گاراژها تخلف است؛ چراکه مالکیت زباله‌های خشک داخل مخزن متعلق به شهرداری است و خرید و فروش غیرمجاز آن ممنوع است و برابر دستور قضایی با متخلفان برخورد می‌شود.

او با اشاره جریمه ۱۲میلیارد تومانی پیمانکاران متخلف، گفت: در مدیریت پسماند با کسی شوخی نداریم و مماشات نمی‌کنیم. پیمانکاران باید بدانند در چهارچوب مقررات عمل کنند و به ازای هر زباله‌گرد یک میلیارد تومان پیمانکاران جریمه می‌شوند. نمونه بارز جریمه ۱۲میلیارد تومانی یک پیمانکار است که در حوزه استحفاظی‌اش تفکیک پسماند خشک از مخزن صورت می‌گرفت. این برخورد سبب شده تا پیمانکاران بدانند شهرداری با تخلفات در حوزه پسماند با جدیت برخورد خواهد کرد.

محمدی با تاکید بر اینکه شهرداری؛ مالک زباله‌های خشک مخازن است، بیان کرد: طبق قانون ماده ۱۶ مدیریت پسماند زمانی که زباله داخل مخزن گذاشته می‌شود، مالکیتش برای شهرداری تهران است. پس برداشتن این پسماندها از مخازن به مثابه سرقت است و به همین دلیل به این افراد زباله‌دزد می‌گوییم. این اقدام از نظر قانون جرم است، اما به‌دلیل اینکه مجازات این جرم بسیار ناچیز بود، قدرت بازدارندگی نداشت؛ چرا که درآمد این زباله‌دزدها بیشتر از جریمه تعیین شده بود.

کد خبر 846351 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها زباله‌گرد تفکیک زباله شهردارى تهران

دیگر خبرها

  • اجرای طرح ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان
  • پاکسازی مناطق شمالی کرج از زباله ها
  • اجرای طرح اجتماعی پسماند در ۵ شهر و ۱۰ روستای چهارمحال‌ و بختیاری
  • ضرورت اجرای آموزش جمع‌آوری پسماند و تفکیک زباله در مدارس
  • کاهش چشم گیر حضور زباله گردها در تهران | مدیرعامل پسماند: ۸۰ درصد فعالیت زباله گردها کم شده است
  • مدیریت اجتماعی پسماند در ۱۵ شهر و روستای چهارمحال وبختیاری
  • اجرای سایت الگویی عدس دیم در منطقه مرگور و سیلوانا شهرستان ارومیه 
  • کشف پاتوق مافیای زباله در این منطقه از تهران
  • کشف پاتوق مافیای زباله در این منطقه تهران | ۱۲ میلیارد تومان جریمه پیمانکاران شهرداری در صورت دیدن زباله گرد بر سر مخازن
  • اقدامات مناسب برای کاهش مصرف پلاستیک انجام شود