Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- طی چند ماه گذشته بازار کالاهای اساسی از جمله فولاد با نوسان قیمتی فراوانی همراه بوده که ریشه آن در شیوع ویروسی است که صدها هزار نفر را به کام مرگ کشانده و حتی زمینه‌ساز رکود اقتصاد جهان شده است.

با وجود از سرگیری فعالیت مجدد واحدهای تولیدکننده فولاد در دنیا، تقاضا برای خرید فولاد اندک است و به نظر می‌رسد فولاد فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش‌ها نشان می‌دهد بهای فولاد در دو ماه گذشته در بازارهای جهانی نه به دلیل افزایش تقاضا، بلکه به سبب افزایش بهای مواد اولیه مورد نیاز در تولید فولاد با افزایش همراه بوده است.

گفتنی است بروز اختلال در بازار تامین مواد اولیه فولاد به سبب تعلیق فعالیت واحدهای تولیدی، اعمال قرنطینه و محدودیت‌های سفر باعث افزایش بهای فولاد شده است.

همچنین یکی دیگر از عوامل موثر بر افزایش بهای فولاد را می‌توان کاهش عرضه قراضه در بازارهای جهانی برشمرد. کارشناسان بر این باورند اگر وضعیت بازار قراضه آهن در جهان با رونق روبرو نشود، روند افزایشی بهای فولاد در سال آینده میلادی تداوم می‌یابد که این مساله سبب افزایش سایر فراورده‌های فولادی مانند ورق گرم و سرد، تیرآهن و میلگرد می‌شود.

افت شدید تقاضا در اروپا

از دیگر سو افزایش شمار مبتلایان به بیماری کرونا سبب شده است بازار فولاد در کشورهای اروپایی نیز با کمبود مشتری روبرو شود.

بر اساس پیش‌بینی اتحادیه فولاد اروپا، «یورو فر»، برای رونق بازار فولاد اروپا باید تا انتهای سال جاری میلادی یا اوایل سال ۲۰۲۱ منتظر ماند. این مساله به این معناست که تا آن زمان نمی‌توان انتظار داشت که در کشورهای اروپایی شاهد رشد تقاضا برای خرید فولاد یا افزایش قیمت آن باشند.

همچنین بر اساس آمار انجمن جهانی فولاد، میزان تولید فولاد در اتحادیه اروپا در ماه مه ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن اعلام شده که این رقم در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته میلادی با کاهش ۲۶.۸ روبرو شده است.

کاهش تولید فولادخام در جهان

بر اساس آمار انجمن جهانی فولاد میزان تولید فولاد خام در ۶۴ کشور عضو این گروه طی ماه مه ۸.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ریزش داشته است و به سطح ۱۴۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسیده است.

میزان تولید فولاد خام در خاورمیانه در مدت زمان مذکور با ۷.۳ کاهش به ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن، تولید فولاد خام در آمریکای شمالی با حدود ۳۱ درصد افت به سطح ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تن و تولید فولاد آمریکای جنوبی در ماه مه نیز با ۲۵.۸ درصد کاهش به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن و تولید آفریقا با ۴۲ درصد افت ۷۰۰ هزار تن رسیده است.

 

 ایرنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تولید فولاد بهای فولاد هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۷۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد

سخنگوی دولت با بیان اینکه پاکستان ششمین کشور مقصد صادراتی ایران است، گفت: در این دولت سعی می‌شود همسو با افزایش تولید و اشتغال‌زایی، از همه بازارهای داخلی و خارجی استفاده شود.

به گزارش شانا، علی بهادری‌جهرمی امروز (سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت‌) در نشست خبری با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری به پاکستان و امضای هشت سند همکاری بیان کرد: سعی می‌شود همسو با افزایش تولید و اشتغال‌زایی، از همه بازارهای داخلی و خارجی استفاده شود. امروز روز آخر سفر رئیس‌جمهوری به پاکستان است و سپس به سریلانکا می‌رود که در آنجا طرف‌ها اسناد همکاری امضا می‌کنند و افتتاح‌ بعضی از طرح‌های اجرا شده از سوی پیمانکاران ایرانی را هم خواهیم داشت.

وی افزود: در سفر رئیس‌جمهوری به پاکستان، توسعه همکاری‌های امنیتی یکی از محورهای گفت‌وگوست که در زمینه تبادلات تجاری و امنیتی بین دو کشور اثرگذار است. پارسال نیز سهم ارزش ارزی صادرات و تنوع سبد کالاهای صادراتی را افزایش دادیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه پاکستان ششمین کشور مقصد صادراتی ایران است، گفت: در این سفر حجم تجارت بین ایران و پاکستان در گام نخست ۱۰‌ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است.

بهادری‌جهرمی تصریح کرد: در سفر سریلانکا نیز افزون بر امضای تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه‌های کشاورزی، اقتصادی و تجاری، ابرپروژه چندمنظوره دو سد و نیروگاه و انتقال آب که از سوی پیمانکاران ایرانی احداث شده است، بهره‌برداری می‌شود.

دیگر خبرها

  • رنگ‌ها، جهانی که غالبا از آن غافلیم!
  • گلایه اهالی بازارهای سیار از افزایش اجاره‌ها
  • افزایش تولید فولاد خام ایران
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • جهش بهای نفت در بازار جهانی
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد
  • افزایش بهای جهانی نفت
  • ثبات نسبی بهای نفت در بازار جهانی
  • جهش تولید با حضور در بازارهای جهانی