Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروزه برای هدایت ایران اسلامی بیش از هرچیزی نیازمند ترویج نگاه قاسم سلیمانی به مقوله حجاب و جوانان هستیم، این در حالی است که حجاب و عفاف برای مصونیت جامعه از بحران‌های اخلاقی تدوین شده و برای تحقق آن نیاز به ایجاد گفتمان‌های تخصصی است.

 

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: انسان موجودی ذاتا پاک و عفیف است اما پس از گذر مراحل و جایگاه‌های مختلف این ذات پاک یا بیشتر تقویت شده یا از میزان آن کاسته می‌شود، موضوع حجاب و عفاف یکی از مهم‌ترین مقوله‌های بشریت از ابتدای آغاز حیات انسان بوده و در دین مبین اسلام نیز در آیات قرآنی، روایات و احادیث تاکید بسیاری بر توجه به موضوع عفاف و حجاب شده است، این در حالی است که سایر ادیان الهی نیز نسبت به حجاب انسانی همواره تاکید کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این موضوع را نباید فراموش کرد که حجاب و عفاف باعث کاهش بسیاری از بزهکاری های اجتماعی می شود. رویکرد انقلاب اسلامی درباره عفاف و حجاب تفاوت‌هایی با سایر کشورهای اسلامی دارد، در جمهوری اسلامی حجاب هیچ‌گاه مانع پشرفت مردان و زنان نشده و نخواهد بود، همانگونه که در صدر اسلام رعایت موازین دینی و شرعی جلودار پیشرفت زنان و مردان در حضور در عرصه‌های اجتماعی نبوده است.

 

 

عفاف از لحاظ درونی باعث تقوای انسان می‌شود

مدیر حوزه علمیه امام مهدی (عج) اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه دین اسلام به حجاب و عفاف ظاهر و باطن تاکید دارد اظهار می‌کند: صداقت در گفتار از مصدایق عفاف است.

 

«حجت‌الاسلام عبدالکریم سلطانی» می‌افزاید: از مهم‌ترین مسائل مربوط به عفاف و حجاب پوشش ظاهری آن است، نحوه پوشش انسان نشانگر درون انسان است، بر اساس آیه «هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ» حجاب و عفاف مشمول هر دو جنس مذکر و مونث می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه به‌دلیل زیبایی‌هایی که خداوند در جسم زن نهاده است قوانین پوششی بیشتری برای حفظ سلامت روانی جامعه وضع شده است اضافه می‌کند: در مقابل نیز مردان باید در پوشش خود موازین انسانی و اجتماعی را رعایت کرده تا با این اقدام جامعه از لحاظ روانی به خطر نیافتد.

 

مدیر حوزه علمیه امام مهدی (عج) اهواز با بیان اینکه پوشاندن و پوشش باعث عفیف شدن انسان می‌شود اذعان می‌کند: عفاف از لحاظ درونی باعث تقوای انسان می‌شود، وقتی انسان خواسته‌های نفسانی و ناهنجار خود را کنترل کنند، قدرت بیشتری بر اراده و تصمیم‌گیری‌های عقلانی خود خواهد داشت.

 

وی با اشاره به اینکه عفاف و حجاب تنها اختصاص به مسلمانان ندارد تصریح می‌کند: همه ادیان الهی پوشش و عفاف را به‌عنوان یک اصل انسانی می‌دانند؛ انسان آزاده به‌دنبال آزادی و حریت می‌گردد و هیچگاه اجازه سوءاستفاده از خود را نمی‌دهد، بنابراین برای جلوگیری از سوءاستفاده به عفت پناه می‌آورد.

 

عفاف و حجاب یک مقوله تند دینی نیست

حجت‌الاسلام سلطانی تشویق را مهم‌ترین اصل برای پیاده‌سازی مسائل دینی و اجتماعی در سیره اهل‌بیت (ع) می‌داند و ابراز می‌کند: در روایات و سیره اهل‌بیت (ع) مشاهده می‌کنیم که همواره سعی داشتند مبانی اسلامی را به زبان ساده تبلیغ کنند و تا حد ممکن از تنبه به روش های مختلف استفاده نکنند مگر چاره‌ای جز آن نداشته باشند.

 

وی با بیان اینکه زمینه تشویق جوانان به موضوعات حجاب و عفاف در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها انجام نمی‌شود عنوان می‌کند: همین امر باعث شده تا مقوله عفاف و حجاب در جامعه به‌عنوان یک مقوله تند دینی دیده شود، این در حالی است که انسانی‌ترین مقوله همین موضوع عفاف و حجاب است.

 

با بگیر و ببند حجاب نهادینه نمی‌شود

مدیر حوزه علمیه امام مهدی (عج) با اشاره به اینکه با بگیر و ببند حجاب نهادینه نمی‌شود بیان می‌کند: می‌توان با گفتگو و ایجاد گفتمان‌های مختلف، با برگزاری طرح‌های تشویقی، اهدای گل و طرح‌های مختلف می‌توان زمینه حجاب اسلامی را فراهم کرد؛ در مقابل هستند جریان‌هایی که در حال آسیب به مبانی اسلامی و انسانی بوده که باید با آنها برخورد شود اما اصل تشویق برای گسترش حجاب نباید فراموش نشود.

 

وی در پایان یاد آور می‌کند: جوانان ما دل‌های پاکی  دارند از این رو باید مفاهیم انسانی اسلامی به درستی و زیبا انتقال داده شود؛ امروزه می‌توان با استفاده از فضای مجازی با ساختن تیزرهای متنوع و فیلم‌های کوتاه و ... حقیقت انسانی و موضوعات مبانی دینی را به جوانان آموخت.

 

الگوهای سالم زندگی را باید نشان داد

مدیر موسسه رضوان اهواز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان اظهار می‌گوید: متاسفانه امروزه دختران ما در برابر مقوله حجاب مقاومت می‌کنند، بنابراین در ابتدا باید ماهیت حجاب و عفاف را برای آنها شناسایی کرد و سپس الگوهای سالم زندگی که همان حجاب فاطمی است را به آنها نشان داد.

 

«مرضیه سادات غفاری» ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که همواره دختران ما به آن اشاره می‌کنند مشکی بودن رنگ چادرها یا عباها است، باید این مهم را عنوان کنیم که معمولا لباس‌های رسمی رنگ تیر و مشکی دارند، اگر توجه داشته باشیم رهبران ارکسترها، چهره‌های سرشناس و ... برای حضور در مجامع عمومی از لباس‌هایی با رنگ مشکی استفاده می‌کنند بنابراین اولین موضوع این است که رنگ مشکی در لباس سنگینی خاص خود را دارد.

 

وی می‌افزاید: متاسفانه قشر مذهبی نتوانسته‌اند آنچنان که باید و شاید رسمیت حجاب را در جامعه نهادینه کند و نیازمند همراهی و همگرایی بیشتر در این زمینه هستیم؛ در روایات آمده است که حضرت زهرا (س) شیله (روسری بلند) بر سرشان می‌گذاشتند که روی زمین کشیده می‌شد، بنابراین ابتدا باید ماهیت حجاب را نمایان و پس از آن خود حجاب را نشان دهیم.

 

 

همان دختر کم‌حجاب دختر من است

در سال ۱۳۹۶ شهید قاسم سلیمانی اسطوره تکرار نشدنی انقلاب اسلامی در سخنانی به بهانه روز مسجد در جمع ائمه جماعات با انتقاد صریح از برخی روحانیون گفته بود؛ وقتی یک برادر چند شغله و خسته را امام جماعت یک مسجد می‌کنیم، این فرد چطور می‌خواهد محیط مسجد را حفظ کند؟

 

وی با انتقاد از برخی جانبداری‌ها و حرف‌های سخنرانان می‌گوید: من و آدم‌های خودم، من و رفقای خودم، من و مریدهای خودم، این بی‌حجاب است، این باحجاب است، این چپ است، آن راست است، این اصلاح‌طلب است، او اصولگراست، خب پس چه کسی را می‌خواهید حفظ کنید؟ همان دختر کم‌حجاب دختر من است. دختر ما و شماست؛ نه دختر خاص من و شما، اما جامعه ماست.

 

شهید سلیمانی در ادامه عنوان می‌کند: فقط رابطه حزب‌اللهی با حزب‌اللهی معنا ندارد. رابطه حزب‌اللهی با کسی که دینش ضعیف‌تر است موضوعیت دارد. جامعه ما خانواده ماست. این‌ها همه مردم ما هستند. این‌ها بچه‌های ما هستند.

 

آری امروزه برای هدایت ایران اسلامی بیش از هر چیزی نیازمند ترویج نگاه قاسم سلیمانی در جامعه به‌ویژه میان مدیران فرهنگی هستیم که با گفتار خود بسیاری از  جوانان نخبه را از جامعه دور می‌کنند، بنابراین حجاب و عفاف در حالی که برای مصونیت و سلامت اجتماعی و اخلاقی تدوین شده، برای تحقق آن ایجاد گفتمان‌های مطلوب برای نشر این فرهنگ صحیح لازم است.

  پایان پیام/690

منبع: شبستان

کلیدواژه: سردار شهید قاسم سلیمانی فرهنگ حجاب و عفاف حجت الاسلام سلطانی حجاب و عفاف عفاف و حجاب حجاب و عفاف مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۷۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه مشترک حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا(س) در حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، متن بیانیه مشترک مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در حمایت از اجرای طرح نور(عفاف و حجاب) به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی: ولْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ¹

«کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توأم با مسئولیت او در برابر خدا»² پیام سعادت بخش و مشترک همه ادیان توحیدی است که بر تارک میثاق ملی ملت مؤمن ایران اسلامی می‌درخشد.

فتنه‌ها و تلاش‌های دشمنان انقلاب اسلامی پیوسته این کرامت و آزادی مقید را مورد هدف مستقیم و غیرمستقیم خود قرار داده و می‌دهند و با زدودن عفت و پاکدامنی، در محور فتنه‌ها و تلاش‌های خود پاکدامنی زنان را نشانه رفته اند.

«ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با کلیه‌ مظاهر فساد و تباهی»³ اولین و مهم‌ترین وظیفه دولت جمهوری اسلامی ایران در قانون اساسی است که امروز نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در قالب «طرح نور» با تکیه بر تجارب گذشته و پختگی و سنجیدگی و دقت عمل بیش از پیش تلاش برای تأمین «محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی» در جامعه را مأموریت خود تعریف کرده است.

حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها براساس رسالت ذاتی، وظیفه‌ی شرعی و قانونی و مسئولیت اجتماعی حمایت همه جانبه از تحقق این مهم و رفع کاستی‌های گذشته را تکلیفی اجتماعی دانسته و همچون آحاد دیگر ملت ایران اسلامی خود را در تلاش و حمایت از تحقق این هدف مقدس سهیم می‌دانند.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران
جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها

۱_سوره‌ آل عمران آیه ۱۰۴

۲_بند ۶ اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

۳_بند یک اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حجاب، مهم‌ترین پایه استواری تدین خانواده و جامعه است
  • تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد
  • بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا
  • اصناف یکی از کانون‌های اصلی حفظ و ارتقاء امنیت جامعه هستند
  • بیانیه مشترک حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا(س) در حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب
  • خدشه‌ دار شدن عرصه فرهنگ‌ منجر به خرابی سایر بخش‌ها خواهد شد
  • تاکید امام جمعه کیش بر التزام به حجاب و عفاف و رعایت قوانین کشور
  • اصناف و بازاریان لباس‌هایی با پوشش مناسب در اختیار مردم قرار دهند
  • جامعه در انتظار تصویب قانون جامع حجاب
  • توجه به مقوله حجاب و عفاف مهم‌ترین رکن در سعادت جامعه است