Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-16@07:50:09 GMT

چاپ سه بعدی چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۸۷۵۰۴

چاپ سه بعدی چیست؟

چاپ سه‌بعدی شامل مجموعه‌ای از فرآیند‌ها است که در آن مواد به‌صورت کنترل‌شده‌ای به یکدیگر پیوند می‌خورند تا یک شی سه‌بعدی ساخته شود. معمولاً این کار به‌صورت لایه‌لایه انجام می‌شود. چاپ سه بعدی تا حدی شبیه همان اتفاقی است که در پاشش جوهر در پرینتر‌های معمولی رخ می‌دهد. با این تفاوت که این بار به جای جوهر، مواد دیگری به صورت لایه لایه روی هم قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

برخی کارشناسان، چاپ سه‌بعدی را یکی از مهمترین فناوری‌های آینده می‌دانند و معتقدند که جایگزین بسیاری از روش‌های امروزی خواهد شد. هر کشوری که قصد دارد تا از نظر صنعتی در آینده دچار کمبود نشود باید پایه‌های این علم را به شکلی مستحکم ایجاد کند.

 

برای چاپ سه بعدی در حوزه ساخت و ساز نیز آینده درخشانی پیش‌بینی می‌شود. سرعت و دقت در پیاده سازی سازه‌های ساختمانی و همچنین کاهش هزینه استفاده از نیروی انسانی از جمله مزایای استفاده از چاپ سه بعدی است در ساختمان‌سازی است. هر روز دستگاه‌ها و روش‌های چاپ سه‌بعدی پیشرفته‌تر می‌شوند و استفاده از آن‌ها توجیه اقتصادی بیشتری پیدا می‌کند. برای مثال از این روش می‌توان برای ساخت سریع مسکن ارزان قیمت برای حادثه دیدگان در بلایای طبیعی استفاده کرد.

فدراسیون سرآمدان علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تلاش دارد تا از محققان و سرآمدان علمی که در این زمینه فعالیت دارند حمایت کند.

 

در این راستا، محققان مرکز تحقیقاتی نانو مواد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت با همکاری محققان دانشگاه رایس آمریکا یک پژوهش بین‌المللی در این زمینه انجام دادند. این پژوهش با همکاری دانشگاه‌هایی از آمریکا و استرالیا انجام شد. محققان ایرانی در این تحقیق، موفق شدند تا تکنیک القایی جدیدی در چاپگر‌های سه بعدی سیمانی ارائه کنند.

 

نتیجه این پژوهش در نشریه معتبر ACS Nano وابسته به انجمن شیمی آمریکا منتشر شد. انتظار می‌رود نتایج این تحقیق به ارتقاء روش‌های چاپ سه بعدی در حوزه ساخت و ساز منتهی شود. مقالات منتشر شده در نشریات مع

تبر بین‌الملی حاصل پژوهش محققین هستند. فدراسیون سرآمدان علمی مبالغی را به عنوان تشویقی و بسته حمایتی، به این مقالات تخصیص می‌دهد.

 

منبع: مهر

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کامپیوتر چاپگر سه بعدی چاپگر سه بعدی چاپ سه بعدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۷۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف استامینوفن در بارداری باعث اختلالات رشدی - عصبی در کودک می‌شود؟

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد مصرف استامینوفن در دوران بارداری با افزایش خطر ابتلا به اوتیسم، اختلال کمبود توجه/بیش‌فعالی (ای‌دی‌اچ‌دی) یا ناتوانی ذهنی در کودکان ارتباطی ندارد.

به گزارش ایسنا، این پژوهش که در «جاما نتورک» (JAMA Network) منتشر شد، داده‌های بیش از ۲.۴ میلیون کودک متولدشده در سوئد را از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۹ با پیگیری تا دسامبر ۲۰۲۱، تجزیه و تحلیل کرد.

بنابر گزارش نشریه «هیل»، متخصصان در نهایت به این نتیجه رسیدند که بین مصرف استامینوفن در دوران بارداری و اختلال‌های عصبی‌ــ‌رشدی ارتباطی وجود ندارد و این اختلال‌ها می‌تواند به عوامل دیگری مربوط باشد.

طبق گفته متخصصان، مقایسه شاخص خطر مطلق (absolute risk/ میزان وقوع یک بیماری خاص در یک جمعیت خاص در یک بازه زمانی مشخص) در کودکان ۱۰ ساله‌ای که در معرض استامینوفن قرار گرفته بودند، با افرادی که در معرض آن نبودند، نشان داد در مورد ابتلا به اوتیسم، این خطر ۱.۳۳ درصد در برابر ۱.۵۳ درصد بود. این میزان در ابتلا به ای‌دی‌اچ‌دی ۲.۴۶ درصد در برابر ۲.۸۷ درصد شد و در ابتلا به ناتوانی ذهنی این آمار به ۰.۷۰ درصد در برابر ۰.۸۲ درصد رسید.

از آنجا که تحلیل و بررسی اولیه نشان داد خطر ابتلا به اوتیسم، ای‌دی‌اچ‌دی و ناتوانی ذهنی در میان کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری استامینوفن مصرف کرده‌اند، کمی افزایش می‌یابد، متخصصان پژوهش دوم را روی خواهر و برادر‌ها انجام دادند.

طبق تجزیه و تحلیل گروه کنترل خواهر و برادرهاــ که مصرف استامینوفن مادران هنگام بارداری یکی از آن‌ها و مصرف نکردن در بارداری دیگری را بررسی می‌کردــ هیچ ارتباطی بین اختلالات رشدی‌ــ‌عصبی و مصرف استامینوفن گزارش نشد.

این تحقیق نشان داد که بین مصرف استامینوفن و اختلالات رشدی‌ــ‌عصبی رابطه علت و معلولی وجود ندارد.

بر اساس نتایج این پژوهش، یک عامل یا علت خاص و یکتا نمی‌تواند به‌تن‌هایی این ارتباط را تبیین کند، بلکه عوامل متعددی مانند سلامتی والدین و مشخصه‌های جمعیت‌شناختی نظیر سن، جنسیت، تحصیلات، شغل، درآمد، محل زندگی و وضعیت اجتماعی‌ــ‌اقتصادی ممکن است به طور جداگانه یا در ترکیب با یکدیگر، بر ارتباط بین مصرف استامینوفن و بروز این اختلال‌ها تاثیرگذار باشند.

دیگر خبرها

  • «کشف خودمختار» چیست؟
  • آزادنویسی در علوم انسانی؛ همه راه‌ها به پژوهش ختم می‌شود 
  • طرح پژوهشی نقشه‌برداری فرهنگی انجام شد
  • انتصاب‌های جدید در فدراسیون چوگان
  • هفته دوم آوریل؛ درباره همسایه‌های میکروسکوپی‌ و فسیل دخترعموی باستانی‌مان
  • پژوهش در خدمت تحول
  • راه حل دانشمند ایرانی برای تجزیه رنگ‌های سمی موجود در فاضلاب
  • مصرف استامینوفن در بارداری باعث اختلالات رشدی - عصبی در کودک می‌شود؟
  • آغاز ثبت نام در پنجمین دوره جشنواره علمی-پژوهشی پژوهش سرا‌های دانش آموزی
  • کتاب «مقاله علمی – ترویجی» منتشر شد