Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@20:46:49 GMT

آغاز کاشت کنجد در قیروکارزین

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۸۷۷۱۱

آغاز کاشت کنجد در قیروکارزین

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین از آغاز کشت کنجد از اواسط تیر ماه در این شهرستان خبر داد و گفت: کنجد عمده‌ترین محصول زراعی تابستانه در قیروکارزین است که کاهش سطح کشت آن در سال جاری پیش بینی می‌شود.

مهدی همتی با اشاره به سابقه کشت یک‌هزار هکتاری کنجد در سنوات گذشته، اظهار کرد: برآورد‌های کارشناسان پهنه حاکی از این است که سطح کشت این محصول احتمالا تا ۲۰ درصد کاهش داشته و به بیش از ۶۵۰ هکتار برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: قیمت فروش نا مناسب کنجد در سال قبل، شیوع بیماری کرونا در شهرستان و شرایط سخت ناشی از محدودیت‌های آن و همچنین افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی از مهم‌ترین دلایل کاهش احتمالی در کشت کنجد ارزیابی شده است.

به گفته همتی، عملیات کاشت کنجد در بخش افزر به عنوان مرکز اصلی کشت این دانه روغنی در شهرستان قیروکارزین هم اکنون در حال انجام است و تا اوایل مرداد ماه در اراضی بخش مرکزی ادامه خواهد داشت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کاشت کنجد عمدتا دست پاش انجام می‌شود، تصریح کرد: استفاده از بذر کار‌ها و کمبینات‌ها برای کشت این محصول توسط کارشناسان پهنه ترویج می‌شود تا ضمن کشت مکانیزه و کاهش بذر مصرفی شاهد افزایش عملکرد محصول در واحد سطح باشیم.

او ضمن بیان اینکه بر اساس آخرین آمار‌ها قیروکارزین با ۲۰ درصد تولید کل محصول کنجد استان فارس از عمده تولید کنندگان کنجد در این استان است، ابراز کرد: به منظور کاهش مصرف آب کشاورزی و با توجه به نیاز آبی کمتر گیاه کنجد نسبت به دیگر کشت‌های تابستانه مثل ذرت و برنج توسعه کاشت کنجد از سالیان گذشته به عنوان کشت جایگزین مورد توجه کشاورزان و جهاد کشاورزی بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین بر موضوع مهم خاک ورزی حفاظتی در کشت کنجد تاکید کرد و گفت: عمده کشت کنجد در این شهرستان به صورت بی خاک ورزی یا کم خاک ورزی انجام می‌شود که نقش مهمی در جلوگیری از فرسایش و حفظ رطوبت خاک دارد.

به گفته همتی؛ در عملیات خاک ورزی حفاظتی با توجه به باقی ماندن ۳۰ درصد از بقایای گیاهی کشت قبل، رطوبت ذخیره شده در خاک که تقریباً همیشه بحرانی‌ترین عامل در تولید محصولات است، افزایش داشته و بهبود عملکرد محصول را در پی دارد افزون بر این موجب افزایش مواد آلی خاک می‌شود.

میانگین تولید کنجد در هر هکتار از اراضی قیروکارزین بیش از هزار کیلوگرم است که محصول تولیدی به دلیل نبود کارگاه‌های فراوری در این شهرستان به صورت خام توسط واسطه‌ها خریداری و به تمام نقاط کشور ارسال می‌شود.

کشت این محصول از نیمه دوم تیر شروع و نیمه دوم مرداد به پایان می‌رسد.

دانه روغنی کنجد منبع غنی از پروتیین است و ارزش غذایی بالایی دارد. هر قاشق غذاخوری کنجد تامین کننده ۱۴ درصد از نیاز روزانه به کلسیم بدن است و مصرف ۵۰ گرم از کنجد، ۲۵ درصد از نیاز روزانه به اسید فولیک را بر طرف می‌کند.

قیروکارزین در ۱۶۹ کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار دارد.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی کشت کنجد مزارع قیروکارزین ویروس کرونا کاشت کنجد کشت کنجد خاک ورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۷۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، سعید جاویدبخت افزود: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی حین گشت و کنترل در شهرستان بویراحمد و مناطق گنجه ای بزرگ، پریکدان و سریز سودجویان را شناسایی کردند.

وی بیان کرد:سودجویان متخلف با کاشت نهال هایی از گونه های انگور، بادام، گردو، آلو، سیب قصد استفاده غیرقانونی از عرصه های ملی را داشتند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص گفت: در یک قطعه از این اراضی ملی تصرف شده، عرصه ای به مساحت سه هزار متر مربع فرد متخلف با حفر گودال، اقدام به انتقال و کاشت درختان گردو و سیب با قدمت ۱۰ ساله کرده بودند.

سرهنگ ابراهیم جانی نسب تاکید کرد: این اقدام به منظور قدیمی جلوه دادن درختان، فریب و انحراف ماموران انجام شده بود که با هوشیاری تیم عملیاتی یگان حفاظت منابع طبیعی، نقشه مرموزانه متخلفان بی اثر شد.

وی با اشاره به اینکه براساس تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت از جنگل ها هر نوع کاشت درختان مثمر در این عرصه ها جرم است تاکید کرد: سودجویانی که اقدام به قطع درختان جنگلی کنند براساس میزان قطر درختان جریمه می شوند.

جانی نسب ضمن دعوت از شهروندان به مشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی از مردم خواست تا گزارش تخریب، آتش سوزی و تصرف اراضی ملی را به سامانه رایگان و ۲۴ ساعته ارتباطی ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت جنگل و مرتع گزارش دهند.

دیگر خبرها

  • فروش ایران خودرو آغاز شد + شرایط
  • رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان
  • آغاز تولید تخم اصلاح شده ماهی قزل‌آلا در اصفهان
  • آغاز برداشت محصول باقلا از ۱۰۰ هکتار از مزارع سرپل ذهاب
  • آغاز برداشت محصول باقلا از سطح ۱۰۰ هکتار از مزارع سرپل ذهاب
  • خرید محصولات پاییزه در خوزستان از ۵۳۶ هزار تن گذشت
  • بیش از ۵۳۰ هزار تن محصولات پاییزه در خوزستان خریداری شد
  • کاشت نیشکر در شهرستان صومعه سرا
  • نانوایی ها نان ساده پخت کنند
  • آغاز کشت چغندر قند با استقبال کشاورزان قزوینی+ فیلم