Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@07:04:52 GMT

کرونا وحشتناک است اما آن را وحشتناک‌تر نکنیم

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۸۷۸۵۳

کرونا وحشتناک است اما آن را وحشتناک‌تر نکنیم

روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی به قلم مجید ابهری، رفتارشناس، آورده است: ‪بعد از گسترش کرونا، این بیماری خانه مان سوز، رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما سعی کردند ضمن بیان خطرات ناشی از این بیماری، ابعاد آن را از نگاهی بسته عرضه نمایند. بعد از اوج‌گیری کرونا و کشتاری که در دنیا به راه انداخت حجم خطر ناشی از آن آشکار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما از نگاه رفتاری در هنگام بروز این گونه بیماری‌ها ضمن آنکه حجم گسترده خطرات و روش‌های مقابله بیان می‌گردد، باید آموزش‌های لازم نیز به مردم داده شود و چون این بیماری هنوز واکسن و درمان قطعی ندارد باید روش‌های پیشگیری از آن با زبان‌ها و شکل‌های مختلف عنوان گردد تا برای همه آحاد جامعه قابل درک باشد. اکنون بخش دوم بیماری با روندی تندتر و شتابی کشنده‌تر و فراگیرتر، جامعه را به اضطراب کشانیده است. در این میان رسانه‌ها باید ضمن بیان واقعیت‌ها از تنش‌های فکری و اضطراب روحی در جامعه جلوگیری کنند.

از نگاه آسیب شناسی جمعیت جامعه در این گونه مواقع به سه قسمت تقسیم می‌شود. قسمت اول افرادی هستند که سواد رسانه‌ای و بهداشتی در حد ضعیف دارند و نگاه شان به رسانه‌ها مخصوصا صدا و سیماست. گروه دوم افراد تحصیلکرده و قشر با سواد جامعه می‌باشند که هم آموزش‌های لازم را رعایت می‌کنند و هم از میان انواع خبرها برای خود مجموعه خبری دستچین می‌کنند. گروه سوم افرادی هستند که گویی اتفاقی در این جامعه نیفتاده و متاسفانه با نظر و رای خود حرکت می‌کنند و حتی دیگران را به تمسخر می‌گیرند و گاهی نیز این بیماری کشنده را به بعضی از مسائل سیاسی ربط می‌دهند.

این گروه اغلب وقتی با تذکر و امر به معروف شهروندان دیگر روبه رو می‌شوند با بی‌احترامی و گستاخی جواب آنها را می‌دهند. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که گاهی آموزش و ترساندن در مورد این بیماری مورد افراط قرار می‌گیرد یعنی رسانه‌ای چون صدا و سیما با نمایش مکرر غسالخانه ها، جنازه ها، گورستان‌ها وحتی بیمارانی که در خیابان افتاده‌اند با نیت پیشگیری فرهنگی قصد دارد که مردم را نسبت به این بیماری هوشیار کند. این در حالی است که باید به این مهم توجه داشت که همه اقشار در سنین مختلف از تلویزیون استفاده می‌کنند. بنابراین نباید پند و آموزش تبدیل به وحشت آفرینی گردد. دیدن این تصاویر چیزی جز وحشت و دلهره در پی نخواهد داشت.

آموزش‌های مختلف با شکل‌ها و ابزار متفاوت، گاهی موثرتر و مفیدتر از صحنه‌های غسالخانه می‌باشد. به هر حال روانشناسان و نخبگان باید در این زمینه به کمک صدا و سیما بیایند و با تنظیم برنامه ها، هدایت بهداشت و سلامتی جامعه را به عهده بگیرند. امید آن است که با وحدت، همدلی و دلسوزی اجازه ندهیم که یک بیماری هرچند دشوار، جامعه پر از مهر ما را تهی از عاطفه و شادی کند.

منبع: روزنامه آفتاب یزد برچسب‌ها ویروس کرونا صدا و سیما سهم_من_در_مهارکرونا تارنماهای خبری سواد رسانه ای پروندهٔ خبری رفتار مومنانه و همدلانه ایرانیان در روزگار کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا صدا و سیما تارنماهای خبری سواد رسانه ای ویروس کرونا صدا و سیما تارنماهای خبری سواد رسانه ای صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۷۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی از ۸۷ فعال برتر حوزه سلامت خراسان جنوبی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار جامعه سالم را ارزشمند عنوان کرد و گفت: هر فرد نسبت به سلامت جسمی و روحی اش مسئول است بنابراین در این خصوص مشارکت جمعی نیاز است تا جامعه سالم بیش از پیش ایجاد شود.

طالبی افزود: ارائه توصیه‌های پزشکی و بهداشتی در جامعه ضروری است و آگاهی مردم از آن در کاهش بیماری‌ها موثر است.

موسوی میرزایی رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: کارشناسان حوزه بهداشت و درمان برای ارتقا سلامت جامعه، هدف پیشگیری از بیماری را در دستور کار دارد و در این زمینه پیشرو است.

دیگر خبرها

  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت
  • قدردانی از ۸۷ فعال برتر حوزه سلامت خراسان جنوبی
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم!
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است/ دوران شیوع کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است / دوران کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم