Web Analytics Made Easy - Statcounter

«در مجموع، از ابعاد رزمی دراین عملیات هوایی، دشمن ناگزیر شد لشکر‌های دهم زرهی و یکم پیاده مکانیزه خود را پای پل نادری و چنانه نرسیده به کرانه غربی رودخانه کرخه روبروی شهر تاریخی شوش زمین‌گیر کند و اندک اندک پایگاه هوایی دزفول به میزان قابل قبولی از آرامش و نظم و ترتیب عملیاتی رسید.»  به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سرتیپ خلبان حسین خلیلی پیرامون نبرد‌های هوایی پایگاه دزفول می‌گوید: «در مأموریت‌های رزمی مبنی بر پشتیبانی آتش که فقط به عملیات غرب کرخه اختصاص یافته است، ۳۲۴ نوبت بمباران هوایی و ۱۵۶ نوبت دفاع هوایی با «اف۵» در مهرماه همراه با چندین نوبت پوشش هوایی توسط پایگاه‌های هفتم و هشتم شکاری با «اف۱۴» انجام شده است که طی آن‌ها حدود ۱۷۰ دستگاه تانک و نفربر و کامیون دشمن به آتش کشیده شد و پنج فروند هواپیمای دشمن نیز سرنگون شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در این عملیات بیش از ۴۹۸ هزار و ۸۰۰ پوند (حدود ۲۴۰تن) مهمات جنگی مصرف شد. چندین نوبت دیگر گشت رزمی هوایی، شناسایی هوایی و پشتیبانی رزمی نظیر: سوخت‌رسانی و ترابری هوایی در این برآورد لحاظ نشده است [۱].

برای آماده سازی و انجام هر نوبت پرواز در هر پایگاه حداقل ۲۰۰ ساعت کار مستقیم توسط متخصصین غیور فنی در گردان نگهداری باید انجام شود.

در حین اجرای عملیات، پایگاه چهارم شکاری دزفول با برخورداری از پشتیبانی سامانه فرماندهی نهاجا و نیز سامانه فرماندهی نزاجا مرکب از تیپ۲ زرهی، گروه رزمی۳۷ و گروه رزمی۱۳۸ از خطر محاصره و تسخیر و انهدام نجات داده شدند. به تدریج با تدابیر و اقدامات عملیاتی بر قدرت رزمی پایگاه هوایی دزفول افزوده شد و در منطقه صاحب ارزش راهبردی ویژه‌ای شد.

در این پیوند، نامه‌ای هم از اداره سوم سماجا (مرکز فرماندهی سماجا ۳) در مورخ ۵۹/۷/۶۹ به نیروی هوایی رسید که در آن دشمن به موفقیت‌های بمباران‌های هوایی هفته نخست نبرد در مناطقی که لشکر‌های زرهی ارتش عراق در آن مناطق پیشرفت‌هایی داشتند، اذعان کرده و صدام، رهبر رژیم بعث عراق، طی پیامی جهت مقابله با آن خواستار تقویت سامانه‌های موشکی «سام» شده بود.

در خصوص ناکامی دشمن به منظورعبور از کرخه و تسخیر دزفول در برخی جراید و حتی منابع معتبر دفاع مقدس، بدون اشاره به نقش پایگاه چهارم شکاری در دزفول و آتش پشتیبانی بدون وقفه جنگنده‌های نیروی هوایی چنین عنوان شد:

(۱) روزنامه کیهان مورخ ۱۳۵۹/۸/۷ در شماره ۱۱۱۰۴ خبری را به این شرح منتشر کرد:

«تانک‌های (توپخانه) «خمسه‌خمسه» ارتش عراق در نوار مرزی دهلران نابود شد! واحد‌های زرهی عراق از نواحی عین‌خوش عقب نشستند. واحد‌های زرهی عراق که در نواحی عین‌خوش از توابع دهلران و موسیان که در۸۰ کیلومتـری غـرب دزفول قـرار دارد، مستقر شده بودند، توسط ارتـش دلیر و پاسداران انقلاب اسلامی و مردم غیور این شهر زیر آتش سنگین و بی‌امان توپخانه ایران قـرار گرفتند و مجبور به عقب‌نشینـی به طرف مرز عراق شدند، دراین درگیری خسارت غیرقابل جبرانی به ارتش عراق وارد آمد. ضمناً تعدادی از خودرو‌های دشمن که حامل مقدار زیادی گلوله موشک بودند، به غنیمت گرفته شدند و شماری از تانک‌های عراقی به‌نام «خمسه‌خمسه» منهدم و تلفات جانی فراوانی به ارتش عراق وارد آمد» [۲].

(۲) دشمن در جبهه شمالی در روز ۱۳۵۹/۸/۹ از رودخانه کرخه به منظور تصرف شهر دزفول، (باردیگر) حمله خود را آغاز کرد که در اثر مقاومت رزمندگان اسلام، نیرو‌های عراقی با تحمل تعدادی زیادی کشته و زخمی پس از ناکامی متوقف شدند [۳].

در مجموع، از ابعاد رزمی دراین عملیات هوایی، دشمن ناگزیر شد لشکر‌های دهم زرهی و یکم پیاده مکانیزه خود را پای پل نادری و چنانه نرسیده به کرانه غربی رودخانه کرخه روبروی شهر تاریخی شوش زمین‌گیر کند و اندک اندک پایگاه هوایی دزفول به میزان قابل قبولی از آرامش و نظم و ترتیب عملیاتی رسید؛ و قرارگاه مقدم نزاجا به فرماندهی سرتیب قاسمعلی ظهیرنژاد نظم ویژه خود را بازیافت و پیوند‌های عملیاتی نیروی زمینی و نیروی هوایی ارتش برپایه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های قانونی برقرار شد و ارتش بعث عراق به‌ویژه لشکر‌های دهم زرهی و یکم مکانیزه این ارتش در غرب رودکرخه و غرب شهر‌های اندیمشک، دزفول و شوش از حرکت بازماندند و عملیات بیرون راندن این ارتش، که نیاز فراوان به جهانگشایی و گشایش سرزمین‌های کشور همسایه خود داشت آغاز شد؛ و به این‌گونه دراین نبرد‌ها با مقاومت‌های پایگاه چهارم شکاری، تیپ۲ زرهی، گروه‌های رزمی۳۷ زرهی و ۱۳۸ به همراه لشکر۲۱ حمزه، شهر‌های دزفول و اندیمشک از خطر ویرانی یا افتادن به‌دست ارتش دشمن رهیدند که مراتب اهداف سیاسی، نظامی و نهایت پیشروی عراق در نقشه هوایی شماره ۴-۲ نشان داده شده است. این نیرو‌های عراقی در ظرف کمتر از ۱۸ ماه طی عملیات‌های «فتح‌المبین» و «بیت‌المقدس» در بهار ۱۳۶۱ به عقب رانده شدند.

در بعد سیاسی، هنگامی که زمامدار عراق و رهبران کشور‌های اروپایی و عربی دریافتند که پیروزی بر ارتش جمهوری اسلامی ایران، به سادگی میسّر نمی‌شود، ناگزیر پیشنهاد سازش، ترک دشمنی و آتش‌بس از زبان سیاستمداران غربی در کشور‌های اروپایی و برخی کشور‌های آسیایی بر سر زبان‌ها جاری و رفت و آمد‌های سیاسی برای میانجی‌گری آغاز شد. با توجه به تلفاتی که در این مدت نهاجا (نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران) و پایگاه چهارم متحمل شد، لازم است نسبت به برون‌داد نبرد‌های هوایی انجام شده به این فراز از گفته‌های صدام حسین رئیس جمهور و سرفرماندهی عراق به قرار زیر اکتفا گردد:

«وی در این زمان تهدید کرد که در صورت ادامه حمله ایران به عراق از بمباران شیمیایی استفاده خواهد کرد».

تهدید به کاربرد سلاح شیمیایی، درحقیقت بیانگر این واقعیت بوده است که نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ماموریت‌های خود را به درستی انجام داده و ارتش عراق در حداکثر ضعف دفاعی به سر می‌برده است.

پی نوشت:

۱ - در این عملیات پانزده روزه، خلبانان پایگاه‏های هفتم شکاری و هشتم شکاری با هواپیما‌های «اف‌۱۴» عملیات پدافندهوایی گروه‏های پروازی مانوری تایگر «اف۵» را با موشک‌های فونیکس "AIM-۵۴" و سایدویندر "AIM-۹" تأمین می‌کردند و با شلیک پنج تیر موشک فونیکس چهار فروند هواپیمای دشمن را سرنگون کردند و ۵۶ نوبت پرواز در این راستا انجام دادند و. همچنین برای عملیات آتش پشتیبانی در این عملیات از راهورد پشتیبانی متقابل برای هرگروه پروازی بهره‌برداری شد و عملیات آگاهی رسانی و هشدار اولیه را همان سامانه رادار‌های زمینی فرماندهی پدافندهوایی و سامانه جمع‌آوری اطلاعات در فرماندهی اطلاعات و شناسایی با هم کار کردند. در بخش خدمات پشتیبانی رزمی، خلبانان تنها به دستور عملیاتی نجات خدمه امیدوار بودند که کمکی برای نجات آن‌ها از دست نیرو‌های ارتش بعثی به علت گسترش وسیع دشمن در منطقه و کمبود نیرو‌های خودی میّسر نبود.

۲- جهت ترسیم تصویر واقعی از فضای جنگ، هرآنچه در روزنامه به صورت غیرحرف‌ه‏ای نوشته شده بود، منعکس شده است.

۳- ‏مرادپیری، هادی/ مجتبی شربتی (۱۳۹۱) «آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس» تهران: انتشارات سمت، ص ۸۶.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پایگاه هوایی دزفول 8 سال دفاع مقدس 8 سال جنگ تحمیلی پایگاه هوایی دزفول پایگاه چهارم نیروی هوایی ارتش عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۷۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران به همه اهداف خود در عملیات «وعده صادق» رسید

به گزارش قدس آنلاین، شیخ«نعیم قاسم» معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان طی سخنانی درباره تحولات مربوط به جنگ غزه اعلام کرد که امروز پروژه‌هایی تحت عنوان آتش‌بس موقت از سوی آمریکایی‌ها مطرح می‌شود که گاهی در آن از آتش‌بس ۳ مرحله‌ای صحبت می‌شود و گاهی به آن آتش‌بس ماه رمضان و گاهی آتش‌بس عید فطر می‌گویند و هدف از همه این مانورها، کنترل اوضاع فلسطین و منطقه بوده و دشمن اساسا به دنبال آتش‌بس نیست.

پروژه‌های آمریکایی-صهیونیستی برای آتش بس قابل اجرا نیستند

شیخ نعیم قاسم در جریان یک نشست سیاسی با علمای مسلمان اظهار داشت که ما می‌گوییم هر آتش‌بسی که شرایط حماس و مقاومت را در نظر نگیرد، نمی‌تواند به نتیجه برسد؛ زیرا پیشنهادی که آمریکایی‌ها برای آتش‌بس مطرح می‌کنند این است که به حماس و مقاومت می‌گویند بیایید برای چند هفته آتش‌بس کنیم و ما مقدار کمی به شما غذا بدهیم و شما ۴۲ اسیر اسرائیلی را آزاد کنید و ما هم چند اسیر فلسطینی را آزاد می‌کنیم و زمانی که این امور تمام شد مجددا جنگ را علیه مردم فلسطین از سر می‌گیریم.

وی افزود که چه کسی این پروژه را می‌پذیرد که کاملا در خدمت آمریکا و رژیم صهیونیستی است؟ آمریکا نیاز دارد وجهه خود را در این جنگ ترمیم کند و اسرائیل هم نیاز دارد بگوید که شماری از اسرای خود را آزاد کرد و بدین ترتیب در خلال این جنگ توانست به دستاوردی برسد. بر همین اساس ما تاکید می‌کنیم که پروژه‌های آتش‌بس به این شکلی که آمریکا و اسرائیل می‌خواهند هرگز اجرا نخواهد شد؛ حتی اگر ماه‌ها طول بکشد.

همه اهداف ایران در عملیات «وعده صادق» محقق شد

معاون دبیر کل حزب‌الله در ادامه تاکید کرد که در نهایت رژیم اشغالگر خسته خواهد شد و هرگز به هیچ پیروزی نمی‌رسد. بنابراین اگر صهیونیست‌ها اکنون تسلیم شوند خساراتشان کمتر خواهد بود و اگر تعلل کنند باید بهای سنگین‌تری بپردازند. در اینجا باید به چند نکته درباره موفقیت‌هایی که ایران در تقابل با اشغالگران کسب کرد اشاره کنیم:

-پاسخ مستقیم جمهوری اسلامی ایران از خاک این کشور ضد اشغالگران صهیونیست در داخل سرزمین‌های اشغالی، اقدامی بود که ایران نمی‌خواست از طریق آن وارد جنگ شود بلکه می‌خواست حدود و قواعد پاسخ خود را نشان دهد و بنابراین اقدام به انجام چنین عملیاتی کرد و اهداف آن هم محقق شد. ایران نشان داد که به دنبال جنگ نیست اما به هر تجاوزی پاسخ می‌دهد و این اتفاق هم افتاد.

-نکته مهمی که در عملیات «وعده صادق» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضد صهیونیست‌ها وجود دارد، ضربه زدن به پایگاه هوایی «نواتیم» دشمن صهیونیستی است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از همان ابتدا اعلام کرد که این پایگاه دشمن را مورد هدف قرار داده است اما صهیونیست‌ها تلاش داشتند انکار کنند و با این وجود بعدا مجبور شدند اعتراف کنند پایگاه مذکور مورد هدف قرار گرفته و سپس برای توجیه شکست خود می‌گفتند که خسارت‌های جزئی به پایگاه وارد شده و ...

اما این سخنان صهیونیست‌ها هیچ ارزشی ندارد؛ زیرا ایران گفت که من می‌خواهم این پایگاه را بزنم و نگفت که مثلا می‌خواهم ده یا چند نفر در این حمله کشته شوند یا چندین ساختمان تخریب گردد. ایران می‌خواست موشک‌های خود را به پایگاه مذکور دشمن برساند و همین اتفاق هم افتاد و نشان داد که برعکس صهیونیست‌ها، هرگز تاسیسات غیرنظامی و زیرساخت‌های اقتصادی را هدف قرار نمی‌دهد. ایران پایگاه هوایی دشمن صهیونیستی را در النقب هدف قرار داد و تنها به همین پایگاه ضربه زد و این یعنی هدفی که تهران از عملیات خود به دنبال آن بود محقق شد.

-نکته سوم این است که اگر ایران با دستش از فاصله ۱۵۰۰ کیلومتری و با تعداد محدودی موشک و پهپاد دوربرد می‌تواند در یک بار همه این اهداف خود را محقق کند، پس اگر قرار بود به گونه‌ای دیگر عمل کند چه اتفاقی می‌افتاد؟

اسرائیل قدرت محافظت از خودش را ندارد

شیخ نعیم قاسم در ادامه به شکست‌های رژیم صهیونیستی اشاره و اعلام کرد که مشخص شد اسرائیل صرفا یک «ببر کاغذی» است و قدرت محافظت از خودش را ندارد و اگر کشورهای استکباری از آن حمایت نکنند لحظه‌ای هم دوام نمی‌آورد. ضعف و ناتوانی اسرائیل به اندازه‌ای است که آمریکا به تنهایی نمی‌تواند از این رژیم حمایت کند و علاوه بر آمریکا، فرانسه و انگلیس و آلمان و کل جهان استکباری برای محافظت از رژیم اشغالگر به میدان آمده‌اند اما با این وجود موفق نشدند.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت حمایت از غزه و کل مردم فلسطین گفت که آیا این منطقی است که مردم فلسطین در همسایگی ما در معرض نسل‌کشی باشند و ما هم مستقیما تحت تاثیر همه این تحولات قرار بگیریم و بدانیم که دشمن صهیونیستی درحال تجاوزگری ضد ماست و با این وجود کنار فلسطینی‌ها نایستیم؟ حمایت از فلسطین یک تکلیف واجب برای همه ماست.

این مقام حزب الله تصریح کرد که چگونه همه دنیا از آمریکا تا اروپا حق دارند کنار رژیم جنایتکار صهیونیستی بایستند اما مظلومان حق حمایت از یکدیگر را ندارند؟ نام این قانون چیست که آنها حق دارند و ما نداریم؟ آیا آنها چون کشورهای استکباری هستند چنین حقی را برای خودشان قائل می‌شوند؟ اگر این گونه باشد پس باید آنها یک سیلی بزرگ دریافت کنند تا حد خودشان را بدانند و ما اگر با هم متحد نشویم و مقابل دشمن نایستیم و از هم حمایت نکنیم در هیچ نبرد مقابل مستکبران پیروز نمی‌شویم.

وی در پایان اظهار داشت: در اینجا باید یک نکته مهم را روشن کنم، هیچ کس نمی گوید که سلاح‌های مقاومت معادل سلاح‌های اسرائیل، آمریکا و سایر متحدان آنهاست و من به شما می‌گویم اینکه دشمن سلاح‌های بیشتری دارد ۱۰۰ درصد درست است و آنها در سطح تجهیزات نظامی در شرایط بسیار بهتری هستند، اما آنچه که مقاومت را در برابر این دشمن غاصب، قوی می‌کند این است که مقاومت از عنصر مهم صبر و جهاد و شهادت و اراده آزادسازی برخوردار است و حق با ماست و ما در همه این عناصر بر دشمن برتری داریم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • مجموعه ارتش استان بوشهر تا پای جان برای دفاع از کشور تلاش می‌کند
  • ایران به همه اهداف خود در عملیات «وعده صادق» رسید
  • ارتش غافلگیر شده بود؟ /سند سِری ارتش درباره آغاز جنگ تحمیلی
  • نقش هوانیروز مهم و تاثیرگذار است
  • پاسخ تنبیهی نیرو‌های مسلح به تجاوز رژیم صهیونیستی اقتدار ایران را به رخ دنیا کشید
  • چرا ایران «نقب» را هدف قرار دارد؟
  • انفجار در پایگاه هوایی راهبردی «میرون» رژیم اسرائیل
  • چرا سیلی ایران به اسرائیل خیره‌کننده است؟
  • «شهر هزار موشک» چگونه مقاومت کرد؟
  • از سرگیری پروازهای خطوط هوایی عراق به ایران