Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@13:47:13 GMT

وقف آب کشاورزی در زنجان

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۸۸۱۴۹

وقف آب کشاورزی در زنجان

 رئیس اداره اوقاف و امور خیریه زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،گفت:اسلام غلامی فرد واقف خیر اندیش  آب کشاورزی خود را  وقف کرد.
فاتحی نژاد افزود:این فرد آب کشاورزی را در جهت آبادانی قطعات زمین های کشاورزی موقوفه در شهرک سایان وقف کرد.
او با اشاره به رویکرد اوقاف در ورود به کار‌ها و فعالیت‌های اقتصادی خاطرنشان کرد:وقف‌های جدید مرتبط با نیاز روز جامعه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  فاتحی نژاد از رسانه‌ها خواست در راستای آگاهی‌دهی به واقفان در خصوص وقف‌های جدید مطابف با نیاز جامعه تلاش مضاعفی داشته باشند.   انتهای پیام/ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وقف جدید اوقاف زنجان زمین های کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۸۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه دستاورد‌های وقف برپا می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت‌الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه و سخنگوی این سازمان با حضور در برنامه امروز (دوشنبه سوم اردیبهشت) " سلام خبرنگار " با بیان اینکه مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستاورد‌های وقف، چهارشنبه پنجم اردیبهشت ساعت ۹ صبح در هتل ارم تهران برگزار می‌شود، گفت: این نمایشگاه به مدت ۵ روز در مجموعه ارم برای بازدید عموم دایر خواهد بود.

سخنگوی سازمان اوقاف افزود: بیش از ۳۰ شرکت دانش بنیان مورد حمایت اوقاف و امور خیریه هستند. این شرکت‌ها جوانانی از نخبگان هستند که به واسطه نداشتن پشتیبانی مالی طرح‌های آنان راکد مانده بود که امروزه این شرکت‌ها دفتری را در اوقاف مستقر کرده اند. به همین منظور با برپایی نمایشگاه «دستاورد‌های وقف» از ۳۹ شرکت دانش بنیان برای حضور در نمایشگاه دعوت شده و مساحتی بیش از ۶۰۰ مترمربع برای برپایی غرفه‌ها در این نمایشگاه اختصاص یافته است.

عادل گفت: محور اقدامات در این نمایشگاه، معرفی تولیدات داخلی با قیمت مناسب است. از دیگر بخش‌های نمایشگاه می‌توان به ارائه آثار قدیمی و تاریخی وقفنامه ها، نحوه شکل گیری وقف، حفظ العین، مولدسازی و اجرای نیت که مربوط به معاونت‌های حقوقی، اوقافی، ثبتی، فرهنگی، امور خیریه، مرکز امور قرآنی، دانشگاه علوم قرآن و حدیث، چاپ و انتشارات، بهره وری و فاوا است اشاره کرد.

وی افزود: همچنین مراکز وابسته به سازمان اوقاف مانند بنیاد البرز، مهرماندگار و کاشی گوهرشاد نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

عادل درباره اهداف نمایشگاه «دستاورد‌های وقف» نیز گفت: ما به منظور اطلاع‌رسانی به مردم و مخصوصاً خیران، واقفان و دست اندرکاران وقف و اقشار مختلف جامعه که از آنچه که در مجموعه سازمان اوقاف در حال انجام است چه می‌گذرد، این نمایشگاه را برگزار خواهیم کرد. ما در مدیریت وقف اگر به کلان موضوعات بخواهیم نگاه کنیم سه مرحله اصلی مدیریت موقوفه دارد. وقتی یک مالی وقف می‌شود و به چرخه وقف وارد می‌شود سه مرحله‌ای دارد. مرحله اول حفظ عین آن موقوفه است، مرحله دوم کسب و عواید و بهره‌وری از آن موقوفه است و مرحله سوم اجرای نیت این موقوفه است.

وی افزود: سازمان اوقاف سازمانی است که هویت مردمی دارد. مردم، واقفان و خیرانی هستند که با وقف‌هایی که انجام می‌دهد این سازمان عهده‌دار مدیریت موقوفاتی است که متولی ندارند و بر موقوفاتی که دارای متولی هستند نظارت می‌کند لذا این نمایشگاه به همین منظور برای اطلاع رسانی دراین خصوص برگزار شده است.

عادل گفت: هر یک از این بخش‌ها در این نمایشگاه یکسری برنامه ها، فعالیت‌ها و کارکرد‌هایی دارند که در قالب‌های مختلفی در نمایشگاه ارائه می‌شوند، در بخش اول که بحث حفظ عین است مفهوم این است که آن موقوفه‌ای که حالا ملک است، ساختمان است، باغ است، مغازه است، مدرسه است، دانشگاه است انواع و اقسام موقوفاتی که هست، حفظ این نگهداری شود. مثلا ساختمانش نیاز به تعمیر و مرمت دارد که گاهی برای حفظ این وقف و جلوگیری از تعرض به این موقوفه لازم است که کار‌های حقوقی انجام بگیرد اگر متصرفانی از نظر این که غیرقانونی تصرفی داشته باشند کار‌های حقوقی انجام بگیرد یا برای جلوگیری از تعرضات، سند‌های مالکیت این موقوفات باید به روز شود و اخذ شده باشد، لذا در این مرحله این گونه فعالیت را همکاران ما که انجام دادند در غرفه‌های مختلف در این نمایشگاه به معرض دید عموم قرار می‌دهند. مرحله دوم بحث کسب درآمد، کسب عواید یا به تعبیری بهره‌وری این موقوفات است یعنی وقوفات کارکرد‌های مختلفی دارد بعضاً به صورت بیمارستان یا درمانگاه وقف شده مثلاً بالغ بر هزار و ۳۰۰ مرکز از مراکز بیمارستانی و درمانگاهی کشور اینها موقوفه هستند یا به صورت مدرسه وقف شده اند.

سخنگوی سازمان اوقاف افزود: بالغ بر ۶ هزار مدرسه وقفی در کشور داریم، دانشگاه است، مزرعه است، باغ است یا در بازار مغازه است، کارکرد‌های مختلفی دارد، چون بعضی‌ها ممکن است این سوال در ذهنشان باشد که چرا سازمان اوقاف به این موضوعات اصلاً ورود کرده یا ورود می‌کند، طبیعتاً وقتی که واقفی مالی را وقف می‌کند طبق کاربری باید از آن مال بهره‌برداری و بهره‌وری شود و لذا سازمان اوقاف در همه عرصه‌ها تقریباً ورود دارد به دلیل موقوفات متنوعی که در کشور وجود دارد.

وی همچنین درباره موضوع سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه‌ها درامور وقف گفت: در جهت گیری‌های کشور موضوعات اقتصادی ما جایگاه ویژه‌ای داشته است لذا سمت و سوی سرمایه‌گذاری‌ها در سازمان اوقاف الان به سمتی می‌رود که هم شرکت‌های دانش‌بنیان مورد حمایت قرار می‌گیرند که آورده چندگانه دارند، هم تولید به جریان می‌افتد و هم حمایت از نخبگان کشور انجام می‌گیرد بنابراین شرکت‌های دانش‌بنیانی که درحال حاضر مورد حمایت سازمان اوقاف هستند در عرصه‌های مختلف همچون تجهیزات پزشکی، کشاورزی و تجهیزات مخابراتی در نمایشگاه حضور دارند.

حجت الاسلام عادل درباره نوع حمایت سازمان اوقاف و شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: این نوع حمایت‌ها بسته به نوع فعالیت و جایگاه اقتصادی آن شرکت دارد، درحال حاضر درموضوع آبزی پروری طرح‌های اصلی تولید ماهی و پرورش ماهی در قفس در خلیج فارس به همت سازمان اوقاف با همکاری شرکت‌ها در حال انجام است و بالغ بر ۵ هزار تن تولید الان در سال در این عرصه وجود دارد که هم می‌تواند به تولید و اشتغال کمک کند و هم می‌تواند تأثیرگذاری در سبک زندگی ما در نوع استفاده از پروتئین داشته باشد و با قیمتی که در بازار به دست مردم برسد می‌تواند نرخی مناسب و ارزان قیمتی داشته باشد. در موضوع تجهیزات پزشکی همین طور و در مرحله سوم هم در موضوع مدیریت موقوفات که از حفظ آن بهره وری و کسب عواید می‌رسد به اجرای نیت وقف. همچنین در موضوع شیوه‌های سنتی، باغداری، کشاورزی، املاک، پاساژ، مغازه یا به صورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیانی که درآمدزا هم هستند قاعدتاً بعد اجرای نیت واقف است.

وی افزود:بیش از ۸۰۰ نوع نیت وجود دارد یعنی از ایتام گرفته تا کار‌های فرهنگی، قرآنی، مذهبی، عتبات عالیات، اهل بیت (ع) و موضوعاتی که مربوط به جوانان ماست از اشتغال، ازدواج و آموزش‌ها که در بخش اجرایی نیت از آن عواید آن در این مسیر استفاده می‌شود.

عادل درباره اجرای طرح‌های ویژه وقف نیز گفت: طرح‌هایی در این خصوص وجود دارد، به عنوان مثال طرح ویژه مهر تحصیلی برای حمایت از دانش آموزان، طرح ویژه شمیم حسینی برای حمایت از هیئات مذهبی و طرح زائران حرم برای کسانی که تاکنون توفیق زیارت نصیب شان نشده اند برای سفر به مشهد و عتبات عالیات در این مسیر به مرحله بهره برداری می‌رسد.

وی همچنین درباره حضور غرفه‌های دیگر در این نمایشگاه افزود: غرفه بخش بقاع متبرکه که برخی از فعالیت‌های حوزه بقاع متبرکه در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود. در عرصه قرآنی نیز مرکز قرآنی حضور دارد. همچنین دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و مرکز امور خیریه نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

حجت‌الاسلام عادل همچنین گفت: موضوع وقف موضوعی است که از قبل از اسلام وجود داشته است برای برداشتن باری از روی دوش جامعه وجود داشته است و اسلام هم این را تقویت کرده است و ما توصیه‌های زیادی را در این خصوص داریم که البته این مهم، سیره و روش خود اهل بیت (ع) نیز بوده است.

 

دیگر خبرها

  • ۲۰ استخر غیرمجاز ذخیره آب کشاورزی در بالادست سد کارده مشهد شناسایی شد
  • سهم ۳۲.۶ درصدی بخش کشاورزی از اشتغال استان زنجان
  • سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی استان زنجان ۲۶.۷ درصد است
  • سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان زنجان ۳۲.۶ درصد است
  • نمایشگاه دستاورد‌های وقف برپا می‌شود
  • بخش کشاورزی با حد مطلوب فاصله زیادی دارد
  • مولدسازی وقف در گلستان؛ نخستین مرکز تکثیر و پرورش دام سبک نژاد «رومن» در مرکز استان افتتاح شد
  • توسعه پرورش دام سبک در گلستان با حمایت سازمان اوقاف
  • لایروبی انهار کشاورزی صومعه سرا
  • توسعه دام سبک صنعتی رومن در گلستان