Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-18@16:45:42 GMT

آیا مصرف ضدآفتاب به پوست آسیب می‌رساند؟

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۸۸۲۵۵

یک داروساز استفاده از ضدآفتاب‌های دارای SPF بالا را برای افرادی با شرایط خاص مناسب خواند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ محمد شاهقلی با بیان اینکه دو نوع فاکتور فیزیکی و شیمیایی در ضدآفتاب‌ها یافت می‌شود، اظهار کرد: فاکتور‌های فیزیکی مانند آینه عمل کرده و در اجزای تشکیل دهنده آن‌ها ترکیباتی مانند روغن‌ها و زینک اکساید یافت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، SPF ضدآفتاب‌های حاوی فاکتور فیزیکی را پایین دانست و گفت: اثر پوشانندگی این نوع ضدآفتاب‌ها پایین است و برای اطفال و افراد دارای پوست‌های حساس نسبت به مواد شیمیایی، توصیه می‌شود، افراد دارای پوست معمولی، گندمی یا خاورمیانه‌ای و افرادی که ساعت‌های محدودی در برابر آفتاب هستند، SPF حدود ۲۰ تا ۳۰ برای آن‌ها کفایت می‌کند.

این داروساز در ادامه خاصیت ضدآفتابی روغن‌ها را پایین دانست و افزود: روغن‌هایی مانند کنجد و کرچک موجود در ضدآفتاب‌ها به تنهایی اثر پوشانندگی ضعیفی دارند، ویژگی ضدآفتاب بودن آن‌ها با کمک دیگر ترکیبات موجود در ضدآفتاب‌ها محقق می‌شود و خود بیشتر کارکرد التیام‌بخشی ناشی از آفتاب‌سوختگی و نرم‌کنندگی دارند.

وی کارکرد فاکتور‌های شیمیایی را در جذب اشعه خورشید و بازتابش آن مطرح و تصریح کرد: ترکیبات بنزن یا حلقوی شیمیایی موجود در فاکتور‌های شیمیایی انرژی اشعه خورشید را گرفته و پس از برانگیختگی آن را ساطع کرده و اجازه نمی‌دهند انرژی آن یا همان اشعه یووی (UV) به پوست برسد.

این داروساز با بیان اینکه برخی اجزای فرآورده‌های ضدآفتاب جذب پوست می‌شود، گفت: ترکیبات بنزن یا حلقوی شیمیایی موجود در ضدآفتاب‌ها قابلیت جذب در پوست را داشته، اما آسیب‌رسان نیستند و دارای مواد بی‌ضرر و یا کم‌ضرر بوده و در آزمایشات مختلف این بی‌ضرری ثابت شده است.

وی استفاده از ضدآفتاب‌های دارای SPF بالا را برای افرادی که شرایط خاص مانند استعمال داروی خاص و لایه‌بردار، روشنی و سفیدی پوست با موی بور داشته و در معرض زیاد نور و حساسیت زیاد به آن هستند، مناسب خواند و گفت: به ازای هر ۱۰۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا، ۱۰ تا ۱۵ درصد تابش اشعه خورشید بیشتر شده پس نیاز است از SPF بالا استفاده شود.

این داروساز علاوه بر ضرورت استفاده از ضدآفتاب به افراد توصیه کرد که از اقلام فیزیکی نظیر کلاه، دستکش و عینک آفتابی نیز در کنار ضدآفتاب استفاده کنند و اضافه کرد: ضدآفتاب‌ها علاوه بر اثرات محافظت‌کنندگی، ترکیبات پیشگیرانه مانند ضدجوش، چرب‌کننده پوست و ضدقرمزی و التهاب دارند.

استفاده از کرم آبرسان پیش از زدن ضدآفتاب

شاهقلی با بیان اینکه اغلب پوست‌های افراد در معرض کم‌آبی قرار دارد، گفت: مصرف کم آب، میوه و سبزی، قرارگیری بیش از اندازه در معرض نور خورشید و شرایط محیطی طراوت پوست را تحت تاثیر قرار داده و توصیه می‌شود در درجه نخست اصلاح تغذیه‌ای و استمرار در استفاده از مایعات، میوه و سبزی انجام بگیرد و در مرحله بعد برای جبران کم‌آبی پوست صورت از کرم‌های آبرسان پیش از استعمال ضدآفتاب استفاده شود.

این داروساز استفاده از دو برند هم‌نام ضدآفتاب و آبرسان را غیر ضروری دانست و خاطرنشان کرد: الزامی مبنی بر استفاده دو برند خاص و یا همنام با هم وجود ندارد، مگر اینکه گزارشی از ناسازگاری مرطوب‌کننده‌ها و ضدآفتاب‌ها با هم داده شود.

منبع: ایسنا

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ضدآفتاب ضدآفتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۸۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده هزار و ۱۰۰ بیمار هموفیلی اصفهان از فراورده‌های خونی

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل انتقال خون استان مدیرکل انتقال خون اصفهان با گرامیداشت ۲۸ فروردین «روز جهانی هموفیلی» گفت: در اصفهان بیش از یک هزار و ۱۰۰ بیمار هموفیلی وجود دارد که بدلیل نقص ژنتیک دارای کمبود فاکتور‌های انعقادی موسوم به «۸ و ۹» که علت اصلی خونریزی بالینی در آنهاست، مواجهند.


کیان دهراب پور افزود: سال گذشته ۱۵ هزار و ۵۵ واحد فرآورده رسوب «کرایو» از سازمان انتقال خون به مراکز درمانی استان ارسال شد که ۶ هزار و ۷۸۷ واحد (۴۵درصد) آن در مرکز آموزشی درمانی سیدالشهدا (ع) برای درمان بیماران هموفیلی نوع A (کمبود فاکتور۸) به مصرف رسید و سایر فاکتور‌های موجود در این فراورده اعم از «ون ویلیبراند»، «فیبرینوژن»»فاکتور ۹» و... برای دیگر بیماری‌ها استفاده شد.


او گفت: همچنین سال گذشته ۴۳ هزار و ۶۶۰ واحد «FFP» (پلاسما) به مراکز درمانی استان ارسال شد که از این تعداد ۲ هزار و ۵۸۴ واحد (۶ درصد) در بیمارستان سیدالشهدا (ع) برای درمان بیماران مبتلا به اختلالات کمبود فاکتور‌های انعقادی به مصرف رسید.


هموفیلی نوعی بیماری خونریزی ارثی است که در آن فرد، فاقد پروتئینی به نام «فاکتور‌های لخته شدن» یا دارای مقدار کمی از آن است که بر به همین دلیل خون فرد مبتلا به این بیماری بدرستی لخته نمی‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • ماجرای عجیب تخفیف 30 میلیون تومانی برای یک عمل جراحی!
  • ابتلای ۱۳ هزار نفر به هموفیلی در ایران 
  • این چهار نوشیدنی را صبح‌ها مصرف نکنید تا کلیه‌تان سالم بماند
  • ۱۷ آوریل، روز جهانی هموفیلی
  • چند باور رایج و غلط درباره ویتامین‌ها
  • چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • با خون اهدایی شما من زنده ام
  • با خواص شگفت انگیز کاهو آشنا شوید! از تقویت اسپرم تا پیشگیری از سرطان
  • استفاده هزار و ۱۰۰ بیمار هموفیلی اصفهان از فرآورده‌های خونی
  • استفاده هزار و ۱۰۰ بیمار هموفیلی اصفهان از فراورده‌های خونی