Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-24@17:36:08 GMT

تأملی در باب پیمان بلندمدت ایران با چین

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۸۸۲۹۰

تأملی در باب پیمان بلندمدت ایران با چین

استفاده از ظرفیت‌های قدرت‌های جایگزین در دنیا مانند چین از دیدگاه پراگماتیک، روزنه‌ای برای خروج از بن‌بست رابطه با آمریکاست، روزنه‌ای که باید از دیدگاه واقع‌گرا به آن نگریست و تحلیل‌های آرمان‌گرایانه و احساسی را کنار گذاشت.

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ این روزها مباحث زیادی در ارتباط با قراداد ۲۵ ساله بین ایران و چین در محافل سیاسی داخل و خارج از ایران به‌وجود آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قرارداد که بیشتر براساس همکاری‌های دوجانبه اقتصادی است، در دو جبهه مخالفان و موافقان نقد و بررسی شده و در ارتباط با منافع یا مضرات آن نظرات متعارضی از سوی تحلیلگران ارائه شده است.

ابتدا باید گفت که بحث درباره اینکه کدام کشور در تعامل با ایران فطرتاً بهتر یا بدتر از دیگر کشورهاست از دیدگاه روابط بین‌الملل اساساً نادرست و غیرعلمی است؛ تمام کشورها در عرصه بین‌المللی ابتدا به فکر نیل به منافع ملی خود هستند و دوستی و مودت و احساس علاقه بین کشورها امری بسیار نایاب و دور از ذهن است؛ بنابراین چین و روسیه یا آمریکا و انگلستان و ... در نظام بین‌الملل براساس مدل ثابتی از تعقیب منافع ملی خود، یکسان عمل خواهند کرد؛ اما چیزی که این کشورها را متمایز می‌کند، نه ماهیت تعامل که استراتژی آنها در نحوه پیگیری منافع خود است.

با رجوع به وقایع تاریخ معاصر مشخص می‌شود که ایالات متحده در تعاملات بیش از نیم قرن گذشته خود با ایران، چه پیش از انقلاب، چه پس از آن نشان داده است که براساس مدل هژمونیک، استثناگرا و سلطه‌محوری که برای خود قائل است، نوعی رابطه مبتنی‌بر  متابعت صرف و انقیاد را از طرف مقابل خود انتظار داشته است.

در واقع استقلال عمل کشورها برای آمریکا به هیچ وجه قابل تحمل نیست، آمریکا متحدانی مانند آلمان، ژاپن یا عربستان سعودی را می‌پسندد که بی‌هیچ چون و چرایی دنباله‌رو باشند و سیاست‌های خود را با استراتژی‌های آمریکا تنظیم کنند؛ بنابراین کشورهایی مانند ایران از منظر آمریکا کشورهایی یاغی هستند که اول باید سر جای‌شان نشانده شوند، بعداً با آنها وارد تعامل شد.

سابقه تاریخی ایران و هویت شیعی-ایرانی این مرز و بوم، اجازه انقیاد در برابر آمریکا را نمی‌دهد. ایران در دوره‌های مختلف، قدرت تأثیرگذاری در جهان بوده است ازجمله در دوران باستان که تمدن غرب را بارها به چالش کشیده و در برخی اوقات بر آن تفوق و برتری یافته است. آمریکایی‌ها با علم به این سلطه‌گریزی هویتی ایرانیان، به‌دنبال (به زعم خود) رام‌کردن این هویت سرکش از طریق انزوا، تحریم،‌ جنگ روانی و پروپاگاندا هستند. آنچه روابط بین ایران و آمریکا را به بن‌بست کشانده، همین غرور نژادپرستانه آمریکا در نادیده‌گرفتن هویت‌های استقلال‌طلب و سلطه‌گریز در دنیاست.

حقیقت این است که چین و روسیه در سال‌های اخیر، تعاملی‌تر از آمریکا با کشورهایی مانند ایران برخورد کرده‌اند. آنها جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای پذیرفته‌اند و در دیپلماسی با ایران حاضرند در ازای امتیازاتی که دریافت می‌کنند، امتیازاتی هم بدهند. آمریکایی‌ها برعکس، فقط به فکر به زانودرآوردن ایران هستند. از دیدگاه آنها یک ایران قدرتمند برای اسرائیل و عربستان و دیگر منافع آمریکا در منطقه تهدید بالقوه محسوب می‌شود و باید حتی‌الامکان ایران را به کشوری ضعیف یا دنباله‌رو بدل کرد.

تجربه برجام نشان داد اساساً آمریکایی‌ها به‌دنبال رفع اختلاف دوجانبه با ایران نیستند، اختلاف بین دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا، درباره راهکارهای کم‌هزینه‌تر و سریع‌تر برای تسلیم‌کردن ایران است.

از این دیدگاه، رابطه با چین در مقایسه با آمریکا، عملی‌تر و مؤثرتر خواهد بود. در دیدگاه وسیع‌تر، ایجاد یک اتحادیه عظیم اقتصادی در قالب اعاده پیمان شانگهای می‌تواند به سلطه دلار در تجارت بین‌الملل و رهایی از نیاز تجاری مالی به غرب تا حد زیادی بکاهد. استفاده از ظرفیت‌های قدرت‌های جایگزین در دنیا مانند چین از دیدگاه پراگماتیک، روزنه‌ای برای خروج از بن‌بست رابطه با آمریکاست، روزنه‌ای که باید از دیدگاه واقع‌گرا به آن نگریست و تحلیل‌های آرمان‌گرایانه و احساسی را کنار گذاشت.

بشیر اسماعیلی استادیار روابط بین‌الملل و دبیر هم‌اندیشی استادان و نخبگان نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان اصفهان

انتهای پیام/4103/4062/

منبع: آنا

کلیدواژه: آمریکا ایران چین دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان روابط بین الملل قرارداد 25 ساله بین الملل روزنه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۸۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدگاه ژورنالیست؛ اریک تن هاخ هر چه سریع‌تر باید برود

واکنش خبرنگاران فوتبال انگلیس به دیدار منچستریونایتد - کاونتری سیتی را مرور می‌کنیم. 

طرفداری | منچستریونایتد با برتری در ضربات پنالتی مقابل کاونتری سیتی به فینال اف‌ای کاپ راه یافت. 

روی کین پیش از شروع بازی منچستریونایتد و کاونتری سیتی در انتظار یک عملکرد قاطع نه تنها از سوی اریک تن هاخ، بلکه بازیکنان منچستریونایتد نیز بود. آن‌ها در لیگ برتر 12 بار شکست خورده‌اند اما امروز به مصاف تیمی رفته بودند که با 13 شکست در چمپیونشیپ، وضعیت مشابه شیاطین سرخ را داشت. منچستریونایتد برتری 3-0 را به طرز عجیبی که پس از تعویض‌های اریک تن هاخ حاصل شده بود با تساوی 3-3 عوض کرد. کاونتری در آخرین دقایق وقت‌های اضافه تیر دروازه یونایتد را به لرزه انداخت و سپس با مردود شدن گل چهارمش، از ثبت یکی از به‌یادماندنی‌ترین کامبک‌های تاریخ جام حذفی انگلیس ناکام ماند. اکنون به سراغ بررسی این بازی از زاویه دید خبرنگاران مطرح فوتبال انگلیس می‌رویم:

ساموئل لاکهرست از منچستر ایونینگ نیوز:

اریک تن هاخ نمی‌تواند نجات پیدا کند. او در سریع‌ترین زمان ممکن باید برود. آنتونی پس از پیروزی در حالی که سایرین محتاط هستند، به شکل اغراق‌آمیزی خوشحالی می‌کند. بازیکنان یونایتد باید هم با این عملکرد محتاط باشند. تنها چیزی که از عملکرد منچستریونایتد بعد از دقیقه ۷۰ خجالت آورتر بود، واکنش آنتونی به پیروزی در ضربات پنالتی بود پست او در شبکه‌های اجتماعی صبح امروز هم با اشاره به کاونتری با عنوان «Covertry» همراه بود. او امروز در حد و اندازه بازی کردن در سطح آن‌ها هم با مشکل مواجه است.

منچستریونایتد با ورود آنتونی برتری را از دست داد الکس شاو از تلگراف:

یکی از تحقیرآمیزترین پیروزی‌های تاریخ منچستریونایتد بود. 

 جیمز رابسون از ESPN: ماه گذشته، الخاندر گارناچو هنگام پیروزی 3-2 مقابل چلسی و 2-1 مقابل لیورپول تعویض شد و حالا 3-0 مقابل کاونتری سیتی.... میگل دلینی از ایندیپندنت:

حتی اگر منچستریونایتد در مرحله بعد هم باشد، دیگر «بهترین بازیکنان مصدوم هستند» جواب نمی‌دهد. تیمی که چند صد میلیون هزینه داشته، نمی‌تواند فوتبال سطح بالایی بازی کند.  

اریک تن هاخ طی سه مصاحبه قبل از بازی به مصدومیت بازیکنانش اشاره کرده بود مارک اوگدن از ESPN:

مارک رابینز شغل یک سرمربی دیگر منچستریونایتد را نجات داد.  

سرمربی کاونتری منجی فرگوسن نیز بود. اینجا در مورد او بخوانید. 

 

کارل آنکا از اتلتیک:

آنتونی پس از پیروزی منچستریونایتد با گرفتن گوش‌هایش به سمت بازیکنان کاونتری شادمانی می‌کند.  

آدام کرفتون از اتلتیک:

 منچستریونایتد فداکار تمامی تلاشش را انجام می‌دهد تا بازی‌ها تا جای ممکن جذاب باشند. 

 

از دست ندهید ????????????????????????

چرا دیوید تیلور باخت؟  خداحافظی دیوید تیلور از کشتی و ورود به MMA پیش‌بینی سیمپسون‌ها؛ رونالدو در فینال جام جهانی 2026 فان؛ اگر شغل نیکولا جکسون رانندگی بود!

دیگر خبرها

  • نظر دولت در مورد تعطیلی پنجشنبه‌ها چیست؟
  • ویسی دنبال قرارداد بلندمدت با فولاد در حال سقوط
  • تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن
  • برای توسعه لرستان باید طبق برنامه بلندمدت و کوتاه‌مدت حرکت کنیم
  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد
  • سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود
  • افزایش ۱۰ درصدی بارش‌های همدان نسبت به بلندمدت
  • ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبگان حوزوی داریم
  • آکسفورد موسسه تحت حمایت ایلان ماسک را تعطیل کرد
  • دیدگاه ژورنالیست؛ اریک تن هاخ هر چه سریع‌تر باید برود