Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@02:18:15 GMT

آينده نامعلوم دادگاه‌هاي بين المللي

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۸۸۳۲۷

آينده نامعلوم دادگاه‌هاي بين المللي

خبرگزاری آریا- آینده دستگاه قضایی بین المللی از این پس در ترکیب مدل‌های گوناگون حقوقی متشکل از دادگاه‌های بزرگ بین المللی تا دادگاه‌های محلی نهفته است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری فرانسه از لاهه، 25 سال پس از کشتار سربرنیتسا، دادگاه‌های بین المللی همانند دادگاه‌هایی که عاملین این کشتار را محاکمه کردند با آینده‌ای نامعلوم رو به رو هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالیست که از دیدگاه کارشناسان وجود آن‌ها در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد.
راه اندازی دادگاهی برای محاکمه راتکو ملاجیچ و رادوان کاراجیچ رهبران صرب بوسنی به اتهام قتل 8 هزار مرد و پسربچه مسلمان به عنوان آغاز عصر جدید مقابله با بی مجازات ماندن جنایتکاران در نظر گرفته می‌شد.
با این حال بسیاری از دادگاه‌هایی که به همین شکل تشکیل شدند حالا با مجموعه‌ای از بن بست‌ها مانند کاهش نرخ محکومیت رو به رو شدند و در برخی موارد هم دولت‌ها برای حمایت از آن‌ها تردید دارند.
کارشناسان می‌گویند این دادگاه باید وارد کار دشوار تحقق عدالت برای قربانیان جنایات صورت گرفته اخیر مانند سرکوب اقلیت روهینگیا شوند.
نانسی کامبز استاد حقوق دانشگاه ویلیام اند مری در ویرجینیا می‌گوید سالروز قتل عام سربرنیتسا به عنوان یکی از تاریک‌ترین صفحات جنگ بوسنی یادآور نیاز به نهاد‌های قضایی است که وظیفه محاکمه قساوت‌های جمعی را برعهده دارند و این نیاز هیچ گاه تا این اندازه احساس نشده است.
لاهه که به عنوان شهر صلح و عدالت شناخته می‌شود شماری از این دادگاه‌ها را در خود جای داده است که به ویژه می‌تواند به دادگاه کیفری بین المللی اشاره کرد که در سال 2002 برای محاکمه بدترین جنایت‌های صورت گرفته در جهان تشکیل شد. با این حال دادگاه کیفری بین المللی با تحریم‌های بی سابقه‌ای از سوی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در خصوص تحقیق در مورد جنایت‌های احتمالی صورت گرفته در افغانستان رو به روست که برخی از آن‌ها توسط نظامیان آمریکایی صورت گرفته است.
کامبز می‌گوید تردیدی نیست که این دادگاه‌ها هم اکنون با مشکلات قابل توجهی رو به رو هستند. وی می‌گوید دادگاه کیفری بین المللی که اغلب متهم است که تنها مظنونان آفریقایی را تحت پیگرد قرار می‌دهد، با بحران اعتماد هم رو به روست، زیرا موفقیت‌هایی که در یک دهه اخیر به دست آورده است ناچیز بود.
احکام پیگردی که علیه اوهورو کنیاتا رئیس جمهور کنیا صادر شد ناموفق بود، تبرئه لوران باگبو رئیس جمهور سابق ساحل عاج و ژان پیر بمبا معاون سابق رئیس جمهو کنگو هم شکست جدی برای دفتر دادستانی محسوب می‌شد.
باوجود تغییرات سیاسی اخیر در سودان، مهمترین فرد تحت تعقیب دادگاه کیفری بین المللی یعنی عمر البشیر رئیس جمهور سابق سودان همچنان دور از دسترس این دادگاه است. اهداف دادگاه بین المللی که در ابتدا برای رسیدگی به جنایت صورت گرفته در روآندا و یوگسلاوی سابق تشکیل شده بود بسیار امیدوار کننده بود که نخستین نوع از این دادگاه از زمان محاکمه‌های نظامی نورنبرگ و توکیو پس از جنگ جهانی دوم بود.
دادگاه کیفری بین المللی یوگسلاوی سابق که در سال 2017 منحل شد با 161 متهم کار بسیار گسترده‌ای انجام داد. این یک میزان متزلزل است که همچنان با تهدید رو به روست. کارستن استن استاد حقوق دانشگاه لیدن هلند می‌گوید آینده دستگاه قضایی بین المللی از این پس در ترکیب مدل‌های گوناگون حقوقی متشکل از دادگاه‌های بزرگ بین المللی تا دادگاه‌های محلی نهفته است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: آینده نامعلوم دادگاه کیفری بین المللی رئیس جمهور دادگاه ها رو به رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۸۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دادگاه های برخط گامی برای شفاف سازی است

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس پوریانی اظهار کرد: پرونده‌ای با موضوع اعتراض ثالث به عملیات اجرایی به صورت بر خط به همت معاونت فناوری اطلاعات وبرنامه ریزی دادگستری استان مازندران در شعبه سوم حقوقی دادگستری شهرستان ساری برگزار شد.

پوریانی اظهار کرد: برگزاری دادگاه‌های علنی برخط یکی از گام‌های مهم در راستای اجرای سند تحول قضائی است که به منظور افزایش آگاهی عمومی و ترویج فرهنگ حقوقی، شفاف سازی و آگاهی بخشی به عموم مردم برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در دادرسی الکترونیک مشکلات ناشی از مسافت‌های طولانی از بین می‌رود و این امکان برای افراد فراهم می‌شود که از هر منطقه، مکان و هر کشوری در جلسات دادرسی به صورت مجازی و الکترونیک حضور یابند.
وی افزود: تسریع در خدمت رسانی قضائی، صرفه‌جویی در وقت و هزینه شهروندان ازنتایج برگزاری دادگاه‌های برخط است.

رئیس کل دادگستری استان مازندران در پایان در مورد شیوه مشاهده این دادگاه گفت: علاقه مندان می‌توانند به عنوان مهمان از طریق لینک وارد شده و دادگاه را مشاهده کنند.

کد خبر 6086648

دیگر خبرها

  • نگرانی تل آویو از احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو
  • آخرین خبر از توافق یحیی و تراکتور؛ دستیار سابق گل‌محمدی در راه تبریز
  • دادگاه های برخط گامی برای شفاف سازی است
  • سومین جلسه دادگاه پسران معاون سابق قوه قضائیه برگزار شد/ خودروهای مازراتی ، پورشه و بنز متعلق به چه کسی بود؟
  • سومین جلسه دادگاه پسران معاون سابق قوه‌قضائیه برگزار شد/ خودروهای مازراتی، پورشه و بنز متعلق به چه کسی بود؟
  • رونمایی اوسمار از ۴ بمب تابستانی روی آنتن زنده | ستاره محبوب استقلالی ها و ۳ پرسپولیسی سابق
  • پسران معاون سابق قوه قضائیه مازراتی، پورشه و بنز داشتند | جزئیات تکان دهنده دادگاه رسیدگی به اتهامات آقازاده‌های جنجالی | ماجرای ماده مخدر گُل چه بود؟
  • ارمنستان از دیوان لاهه خواست پرونده تبعیض نژادی باکو علیه ایروان را رد کند
  • مهاجم سابق و یک لژیونر خواستار پرسپولیسی شدن
  • مهاجم سابق و یک لژیونر خواستار پرسپولیسی شدن | اوسمار یکی را نمی خواهد