Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی از واگذاری مسئولیت حقوقی دبیرخانه دائمی کمیته فنی «اطلاعات و مستند سازی» به دانشگاه علامه طباطبائی خبر داد.

 به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی؛ میترا صمیعی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی از واگذاری مسئولیت حقوقی دبیرخانه دائمی کمیته فنی «اطلاعات و مستند سازی» به دانشگاه علامه طباطبائی خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: با توجه به اهمیت تدوین استانداردهای حوزه کتابداری و اطلاع ­رسانی و آرشیو در کشور و اهمیت بحث تبادل اطلاعات و تجارب با سایر کشورها، لزوم مشارکت فعال متخصصان حرفه در کمیته ­های فنی مرتبط سازمان ایزو و سازمان ملی استاندارد ایران احساس می شد.

صمیعی ادامه داد: در راستای انجام پروژه های استانداردسازی در زمینۀ علم اطلاعات و دانش شناسی در سطح ملی و تجربیات چندین‌ساله اینجانب در انجام امور تدوین استانداردهای ملی و راهبری و فعالیت های بین المللی در سازمان بین المللی ایزو، مسئولیت حقوقی دبیرخانه دائمی کمیته فنی متناظر TC46 با مدیریت بنده به دانشگاه علامه طباطبائی سپرده شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: در ادامه همکاری‌های مستمر بین گروه تحقیقاتی به مدیریت اینجانب و سازمان ملی استاندارد ایران و در راستای به‌کارگیری تجربیات چندین‌ساله ام در انجام امور تدوین استانداردهای ملی و راهبری استانداردهای بین المللی ایزو، مسئولیت حقوقی دبیرخانه دائمی کمیته فنی متناظر TC46 تحت عنوان «اطلاعات و مستند سازی » به دانشگاه علامه طباطبائی واگذار شد.

وی با بیان جزئیات این خبر عنوان کرد: سازمان جهانی استاندارد به عنوان یک تشکیلات جهانی متشکل از اعضای بنگاه ­های تامین ­کنندۀ استانداردهای بین المللی است و تهیه و تنظیم استانداردهای بین المللی اصولاً از طریق کمیته­ های تخصصی ISO انجام می ­گیرد. اعضای هر یک این کمیته­ ها در زمینه تخصصی خاصی اقدام به جمع‌آوری اطلاعات نموده و دارای حق ارائۀ اطلاعات در آن کمیته هستند. سازمان های بین ­المللی دولتی و غیردولتی فعال در امر ISO هر کدام بخشی از این تحقیقات و اقدامات را به عهده دارند.

صمیعی خاطرنشان کرد: کار اصلی کمیته­ های فنی، تهیه استانداردهای بین ­المللی است. در واقع کمیته ­های فنی از مهمترین ارکان سازمان ISO محسوب می­ شوند. در استانداردهای ملی نیز کمیته ­های تدوین استاندارد تشکیل می ­شوند و نقش مشابهی را بر عهده دارند.

وی در ادامه افزود: کمیته فنی ISO/TC46 تحت عنوان کمیته فنی «اطلاعات و مستند سازی» یکی از کمیته ­های فنی فعال سازمان ISO است. در حال حاضر ۳۴ کشور عضو فعال کمیته فنی ISO/TC46 و ۳۹ کشور عضو ناظر هستند. با توجه به تعداد کشورهای عضو در کمیته فنی  ISO/TC46، این کمیته دومین کمیته فنی بزرگ ISO است.  دبیرخانه  مرکزی این کمیته  فنی واقع در AFNOR (انجمن استاندارد فرانسه) است. AFNOR یا انجمن استاندارد فرانسه با حدود ۲هزار و ۵۰۰ عضو است که با هدف هدایت و هماهنگی توسعه استانداردها به منظور کاربردی ساختن آنها در سال ۱۹۲۶ تاسیس شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی اظهار کرد: AFNOR به عنوان مرکز نظام استانداردسازی فرانسه عمل می کند. این موسسه با ۲۵ دفتر استانداردسازی و موسسسات تخصصی در تدوین استانداردها برای نیل به اهداف راهبردی همکاری می کند. دبیر کمیته فنی ISO/TC46، خانم سابین دونارد کاس و رئیس آن تا پایان خانم گائل بیته است. مسئولیت و مدیریت کمیته فنی متناظر TC46 در ایران به عهده دکتر میترا صمیعی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیرخانه رسمی آن در دانشگاه علامه طباطبائی مستقر شده است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: مهمترین اهداف این کمیته، تصمیم‌گیری و نظارت بر تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی جهت تامین نیازهای کتابخانه ها، آرشیوها و مراکز اسناد در ارتباط با اصول، قواعد و استانداردهای جهانی است.

صمیعی ادامه داد: همچنین بهینه ­سازی قابلیت تبادل اطلاعات سامانه­ ها، بررسی و استفاده از همۀ ابزارها و زبان های نشانه گذاری از قبیل ایکس.ام.ال و توصیه ­های مربوط به آرشیوها، کتابخانه ­ها و موزه ­ها در سطح کشور نیز بخشی دیگر از این مسئولیت است.

وی در توضیح کمیته فنی متناظر TC46 گفت: ساختار کمیته فنی متناظر TC46 شامل پنج کمیته فرعی است. کمیته فرعی ۴ با عنوان  «میان کنش­ پذیری فنی»، کمیته فرعی ۸ با عنوان «کیفیت-ارزیابی عملکرد و آمارها»، کمیته فرعی ۹ با عنوان «شناسایی و توصیف»، کمیته فرعی ۱۰ با عنوان «الزامات ذخیره اسناد و شرایط حفاظتی» و کمیته ۱۱ با عنوان «مدیریت  اسناد/آرشیوها» است که هر کدام از این کمیته­ های فرعی خود دارای گروه های کاری مختلف هستند و با توجه به موضوعات مورد پوشش با سایر کمیته ­ها و سازمان های اشتراکی در ارتباط هستند. گروه های کاری زیر نظر مستقیم کمیته فنی متناظر TC46، شامل گروه کاری ۲، کدگذاری اسامی کشور و موجودیت ­های مرتبط، گروه کاری ۳، تبدیل زبان ­های نوشتاری و گروه کاری ۵، محفظه ­های آرشیوی است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: علامه طباطبائی دانشگاه اطلاعات علمی دانشگاه علامه طباطبائی دانشگاه علامه طباطبائی اطلاعات و مستند سازی کمیته فنی متناظر TC46 تدوین استانداردهای استانداردهای ملی استانداردهای بین تدوین استاندارد بین المللی کمیته فرعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۸۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر ارتباطات به تولید گوشی نوکیا در ایران/ زارع‌پور: ماهواره‌های متعددی آماده پرتاب داریم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهارکرد: سیاست ما در وزارت ارتباطات این است که اولویت اپراتورها توسعه شبکه باشد. اگر اپراتورهای تلفن همراه پولی دارند باید نخست به این بخش (توسعه شبکه) اختصاص دهند.

وی افزود: من نه خریدارم نه فروشنده که بخواهم خرید دیجی‌کالا از سوی همراه اول را تأیید یا تکذیب کنم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با بیان اینکه سال گذشته در تعامل وزارت علوم با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پنجره واحد برای دانشگاه‌ها راه‌اندازی شد که تا کنون بیش از ۲۶۰ دانشگاه عضو آن شده‌اند، اظهار کرد: این اقدام مشترک در ارزیابی اتحادیه بین‌المللی مخابرات به عنوان یکی از طرح‌های برتر انتخاب شد که مایه خوشحالی و افتخار است.

زارع پور تاکید کرد: انشاءلله امسال مانند سال گذشته مسیر هوشمندسازی دولت را دنبال خواهیم کرد؛ در حال حاضر ۷۰ درصد خدمات دولت از طریق پنجره هوشمند دولت به مردم ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه ماهواره‌های متعددی در ساخت داریم و ماهواره‌هایی آماده پرتاب داریم، گفت: سعی می‌کنیم ماهواره‌های سنجشی متعددی را داشته باشیم، یعنی چند ماهواره تصویربرداری در فضای کشور داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مقاوم سازی ۷۵ درصد از واحد‌های مسکونی روستایی لرستان
  • آرای کمیته انضباطی برای تخلفات بازی استقلال و آلومینیوم
  • سرپرست دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبائی منصوب شد
  • رای کمیته انضباطی برای بازی آلومینیوم - استقلال؛ یک جلسه محرومیت برای حسینی!
  • ساختمان‌های ناایمن پلمب می‌شوند
  • واکنش وزیر ارتباطات به تولید گوشی نوکیا در ایران/ زارع‌پور: ماهواره‌های متعددی آماده پرتاب داریم
  • تبدیل داده‌ها به صدا/ ذخیره‌سازی امن و سریع اطلاعات در حافظه کوانتومی
  • ۷۳۸ واحد مسکن مددجویی به ولی نعمتان کمیته امداد در کردستان واگذار شد
  • خسروپناه: مجوز کسب و کارهای بازی محور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد/ دانشگاه تهران مسئول برگزاری بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران
  • انجام عملیات «وعده صادق» مایه مباهات است