Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@07:38:26 GMT

عامل ناپایداری تولید در لرستان چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۸۸۷۴۵

عامل ناپایداری تولید در لرستان چیست؟

ایسنا/لرستان رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: احداث باغات در اراضی شیب‌دار از اولویت‌های وزارت جهادکشاورزی است.

اسفندیار حسنی مقدم در بازدید از طرح توسعه باغات در اراضی شیب‌دار و کم بازده منطقه چرخستانه بخش بیرانشهر شهرستان خرم‌آباد که امروز ۲۱ تیرماه صورت گرفت، اظهار کرد: در استان زمین‌های بسیار زیادی وجود داشته که دارای شیب‌های بالای ۱۲ درصد هستند که این زمین‌ها یا بلااستفاده بوده و یا مورد کشت و کارهای محصولات زراعی قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: این امر سبب ناپایداری تولید در استان شده و هم موجب شده است تا درآمد اقتصادی مناسبی برای کشاورزان حاصل نشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: در این خصوص وزارت متبوع و سازمان جهاد کشاورزی، برنامه‌ای تحت عنوان توسعه باغات در اراضی شیب‌دار و کم بازده را در دستور کار قرار دارد که از سال زراعی ۹۷- ۹۶ تاکنون طرح توسعه باغات در اراضی شیب‌دار و کم بازده، در سطحی بالغ‌بر 4040 هکتار در استان با موفقیت انجام شده است.

حسنی‌مقم با بیان اینکه باغات دیم دو دستاورد مهم برای لرستان به همراه دارد، افزود: اولین دستاورد اینکه، باعث پایداری تولید برای ما می‌شود و دومین دستاورد، حفاظت از منابع آب‌وخاک و افزایش و ارتقاء درآمد کشاورزان را به همراه دارد.

وی اضافه کرد: اگر یک برآورد کلی داشته باشیم که در یک هکتار زمین شیب‌دار که محصولاتی همچون گندم، نخود یا عدس در آن کاشته می‌شود تقریباً عددی معادل یک تن گندم دیم حاصل می‌شود که از نظر ارزش ریالی معادل حدود سه میلیون تومان ناخالص است و اگر همین زمین را به کشت بادام دیم اختصاص بدهیم درآمدی معادل ۱۵ میلیون تومان، از حدود ۵۰۰ کیلوگرم بادام خشک برای کشاورز حاصل خواهد شد، به عبارتی بهتر از لحاظ ارزش اقتصادی و ارزش‌افزوده، درآمدی بالای ۲۰ میلیون تومان در هکتار (حدود هفت برابر کشت‌های رایج) نصیب کشاورزان و بهره‌برداران خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از تمامی بهره‌برداران و کشاورزانی که عرصه‌های شیب‌دار و کم بازده در اختیار آن‌ها است خواست به مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها مراجعه و در این زمینه تشکیل پرونده کنند و سازمان جهاد کشاورزی استان نیز بخشی از نهاده‌های آن‌ها ازجمله نهال و چاله کنی را تأمین می‌کند و همه باهم کمک خواهیم کرد که این پروژه بزرگ را با موفقیت و سربلندی به سرانجام برسانیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی احداث باغ در اراضی شیب دار جهاد كشاورزي باغات در اراضی شیب دار سازمان جهاد کشاورزی شیب دار و کم بازده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۸۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب اعتبارات برای جبران خسارات سیل اخیر

محمدعلی حاتمی زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در دیدار با مدیر آب و خاک و مسئولین دفاتر در خصوص خساراتِ سیل اخیر و مسائل مربوط به حوزه آب و خاک گفت: در تخصیص اعتبارات دولتی، اولویت با پروژه‌هایی است که در افزایش تولید نقش بسزایی داشته و پروژه‌هایی که در آن تغییر کاربری صورت گرفته، علاوه بر در نظر گرفتن وجه حقوقی کیفری برای مسببین، هیچ گونه اعتبارات دولتی در این راستا به آنها تعلق نخواهد گرفت.

بشارتی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، ضمن خوشامدگویی به رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اظهار داشت: دستگاه‌های متولی با همکاری جهادکشاورزی باید هرچه سریعتر نسبت به پیگیری، جذب و نظارتِ اعتبارات مربوطه، جهت جبران خسارات سیل اخیر اقدام نمایند.

عزیزیان معاون آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان یزد نیز اضافه کرد: بازدید‌های مستمر توسط کارشناسان، جهت بررسی و برآورد خسارت سیل صورت گرفته و اکنون میتوان با کمک‌های بلاعوض و اعتبارات مربوطه توام با مشارکت مردم در صدد جبران خسارت سیل اخیر اقدام نمود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • آغاز تولید امسال تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا در اصفهان
  • جذب اعتبارات برای جبران خسارات سیل اخیر
  • مرکز فناوری هسته‌ای کشاورزی در اردبیل راه‌اندازی می‌شود
  • تشکیل ۹۰۰ پرونده تخلفاتی در حوزه بازار کالاهای اساسی لرستان
  • گفتمان و مشارکت مردم جزو اولویت‌های بخش کشاورزی استان قزوین است
  • شرق مازندران نیازمند پایانه صنعتی دام است
  • اجرای طرح تشدید نظارت بر کالاهای اساسی در لرستان
  • ایران غنی‌ترین بانک ژن ذخایر ژنتیک گندم را دارد
  • آغاز عملیات جهش تولید در روستا‌های استان همدان
  • افزایش ۵۰۰۰ تنی تولیدات باغی در لرستان