Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@10:11:41 GMT

یوزپلنگ آسیایی بعد 40 سال به صیدوا برمی‌گردد؟

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۸۸۹۷۵

یوزپلنگ آسیایی بعد 40 سال به صیدوا برمی‌گردد؟

ایسنا/سمنان رئیس محیط‌زیست شهرستان مهدیشهر از برنامه‌ریزی این نهاد برای بازگشت یوزپلنگ آسیایی به پارک ملی صیدوا در شهرستان مهدیشهر خبر داد.

فرامرز اسفندیاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این زیستگاه در گذشته از زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی بوده و از همین رو برنامه‌ای برای احیاء این زیستگاه در دستور کار داریم تا یوزپلنگ ایرانی را به این زیستگاه برگردانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این زیستگاه شرایط مساعدی برای بازگشت یوزپلنگ آسیایی دارد افزود: در این زیستگاه طعمه یوزپلنگ به وفور وجود دارد .

رئیس محیط‌زیست شهرستان مهدیشهر با بیان اینکه تا همین سه -چهار دهه پیش از این، صیدوا از زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی بوده خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های ما برای احیاء این زیستگاه و بازگشت یوزپلنگ آسیایی، طرح احیاء آهو در این زیستگاه به عنوان یکی از طعمه‌های یوزپلنگ آسیایی است.

وی با اشاره به مساعد بودن این زیستگاه برای زیست یوزپلنگ آسیایی خاطرنشان کرد: البته گاه گاه  گزارش‌های مردمی در خصوص مشاهده یوزپلنگ در حوالی این زیستگاه و خصوصا در مناطق جنوب سمنان داشتیم اما هنوز با قاطعیت نمی‌توان وجود یوزپلنگ را در این منطقه تایید کرد.

وی با بیان اینکه پارسال یک مشاهده یوزپلنگ آسیایی در منطقه چاه‌شیرین سمنان ثبت شده تصریح کرد: این منطقه فاصله چندان زیادی با صیدوا ندارد و لذا با توجه به مساعد بودن صیدوا و تنوع گونه‌های جانوری در آن می‌توان به بازگشت یوزپلنگ آسیایی به آن امید زیادی داشت.

اسفندیاری از احیاء و راه‌اندازی یک پاسگاه قدیمی در این زیستگاه با هدف مساعد کردن منطقه برای بازگشت یوزپلنگ آسیایی و حفاظت بهتر از حیات‌وحش منطقه خبر داد و اظهار کرد: حفاظت محیط زیست در همین راستا در تلاش است که پاسگاه قدیمی آبشره را احیاء کند.
رئیس محیط‌زیست شهرستان مهدیشهر در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص تامین نیروی انسانی این پاسگاه گفت: خوشبختانه مشکلی از این نظر نداریم و با حمایت محیط زیست استان، در تامین نیروی مورد نیاز این پاسگاه مشکلی نداریم.
وی با بیان اینکه امید زیادی به احیاء این زیستگاه یوزپلنگ داریم خاطرنشان کرد: خوشبختانه جمعیت بسیار خوبی از گونه‌های مختلف و از جمله کل، قوچ، میش، بزوحشی، آهو و...در این زیستگاه وجود دارد و همین تنوع بالا و عزم جدی همکاران ما در محیط زیستت و..بعد از چهل سال امیدها به بازگشت یوزپلنگ ایرانی به این زیستگاه را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی یوزپلنگ آسیایی سمنان شهرستان مهدیشهر بازگشت یوزپلنگ آسیایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۸۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کودتا در پورتو؛ طارمی به ترکیب برمی‌گردد؟

نتایج ضعیف تیم فوتبال پورتو موجب شد «کونسیسائو» سرمربی این تیم تصمیماتی جدی در خصوص برخی بازیکنان اتخاذ کند.

به گزارش مهر، پایگاه خبری «record» پرتغال در خبری اعلام کرده است که «کونسیسائو» از عملکرد برخی بازیکنان این تیم به شدت ناراضی است و همین مساله موجب شده است که او روی نام ۴ بازیکن این تیم تا پایان فصل خط قرمز بکشد.

طبق اعلام این رسانه، «ایوان ژامه» (هافبک هجومی)، «سانچز» (وینگر راست)، «تونی مارتینز» (مهاجم) و «آندره فرانکو» (هافبک تهاجمی) بازیکنانی هستند که از این پس حق حضور در تمرینات گروهی تیم را ندارند و باید به صورت جدا تمرین کنند.

پورتو در ۳ بازی اخیر خود در لیگ برتر پرتغال موفق به کسب پیروزی نشده است و ۲ شکست و یک تساوی حاصل کار این تیم بود. مسأله‌ای که موجب خشم سرمربی تیم از ۴ بازیکن شد. رکورد اعلام کرده است که از بین این بازیکنان فقط فرانکو ممکن است از خشم سرمربی تیم در امان بماند و بتواند باز هم در ترکیب تیم قرار بگیرد.

نکته قابل توجه این است که این بازیکنان در خط تهاجمی پورتو حضور دارند و اکنون که قرار است با این محرومیت از جانب کونسیسائو مواجه شده‌اند ممکن است باز هم روزهای خوب مهدی طارمی در این تیم برگردد و این لژیونر ایرانی در حالی که قرار است در پایان فصل به اینتر بپیوندد و در هفته‌های اخیر هم مورد غضب سرمربی قرار گرفته است باز هم مورد اعتماد کونسیسائو قرار بگیرد و بتواند به امید طرفداران پورتو در ادامه فصل تبدیل شود.

258 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896002

دیگر خبرها

  • آغاز سرشماری بهاره قرقاول در گلستان
  • سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • حیات وحش شاهوار شاهرود
  • بازگشت فلامینگو ها پس از چند سال به تالاب گاو خونی
  • جادو در فوتبال؛ وقتی در دقایق پایانی ورق برمی‌گردد / فیلم
  • احیاء ۳۵ واحد پرواربندی با ظرفیت حدود ۱۰ هزار راس دام در لرستان
  • کودتا در پورتو؛ طارمی به ترکیب برمی‌گردد؟
  • رودخانه سفیدرود، زیستگاه اصلی زادآوری ماهیان خزری
  • رسمی؛ تاریخ بازگشت شیمس به WWE اعلام شد
  • احیاء۶ واحد صنعتی تعطیل در چناران