Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@02:41:48 GMT

کشت برنج موجب افت شدید آبخوان شد

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۸۹۱۹۷

کشت برنج موجب افت شدید آبخوان شد

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، بهرام درویشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت : در فروردین ماه سال ۱۳۹۸ شاهد بارش باران‌های شدید و در نهایت سیلابی شدن منطقه بودیم که این امر برای عده‌ای این تصور اشتباه را ایجاد کرد که باتوجه به وضعیت بارندگی‌ها می‌توان در استان نسبت به برداشت‌های غیراصولی، بی رویه و کشت برنج اقدام کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت : در سال‌های گذشته براثر خشکسالی و برداشت‌های بی رویه از منابع آب زیرزمینی ضربات فاجعه باری به منابع و مخازن آبخوان وارده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با اشاره به کاهش ۸۱ درصدی رواناب‌ها در استان افزود: تمرکز برنج در شرق استان باعث افت شدید آبخوان و منابع ارزشمند آب زیرزمینی در این منطقه شده است.

درویشی با بیان اینکه ما زنگ خطر را کاملا احساس کرده ایم و در حال لمس کردن این فاجعه آبی هستیم، گفت: برای هر هکتار کشت برنج بیش از ۲۴ هزار متر مکعب آب لازم است به همین دلیل ادامه این روند منطقی و معقولانه نیست.

او با اشاره به حق آبه زیست محیطی گفت: این برداشت‌های بی رویه و غیرمجاز علاوه برخسارت به آبخوان باعث از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری شده است و همین امر می‌تواند اکوسیستم گیاهی و جانوری را تحت تاثیرات منفی خود قرار دهد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه ادامه داد: سند طرح ملی سازگاری با کم آبی یک طرح ملی است که باید با تاسف بگویم با ادامه این روند ما یک طرح ملی را نقض و آن را نادیده گرفته ایم.

درویشی با اشاره به تعداد ۲۳ دشت مطالعاتی در سطح استان افزود: از این تعداد ۱۳ دشت ممنوعه و ۲ دشت ممنوعه بحرانی هستند با این حال باز هم شاهد روند رو به افزایش کشت برنجی هستیم.

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست منابع آب منابع آبی آب و فاضلاب کشت برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۹۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت ۲۰ متری آبخوان دشت غربی البرز

حمیدرضا رحیمی گفت: از آنجا که برداشت آب برای مصارف کشاورزی ، صنعتی و شرب در دشت غربی استان البرز از منابع آب زیرزمینی است بر همین اساس شاهد افت شدید این سفره ها هستیم.

وی ادامه داد: شرکت آب منطقه ای استان البرز در کنار طرح اجرای طرح جامع آبرسانی و تامین آب از سدها با سرعت در حال کنترل چاه های غیر مجاز آب در دشت غربی استان است.

رحیمی گفت : سال گذشته افزون بر انسداد کامل ۱۹۵ حلقه چاه غیر مجاز ، تعداد ۱۳۸ حلقه چاه نیز در نظرآباد تا زمان تعیین تکلیف پلمب شده است؛ با انسداد چاههای غیر مجاز از هدر روی ۲۵.۳ میلیون متر مکعب آب در دشت نظرآباد جلوگیری به عمل آمد.

وی اظهار کرد: برای جلوگیری از فرونشست زمین در دشت غربی البرز طرح های پیشگیرانه شامل شناسایی و انسداد چاههای غیر مجاز و نصب کنتور بر روی چاههای مجاز در نظرآباد با جدیت دنبال می شود.

رحیمی گفت : با توجه به افت شدید سفره های زیر زمینی ، دشت غربی البرز طبق ماده چهار قانون توزیع عادلانه آب ، جزو دشت های ممنوعه کشور قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: سال گذشته ضمن توقیف ۶ دستگاه حفاری چاه ، ۱۰۱ دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاههای مجاز نظرآباد نصب شد.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • مانور پدافندی پادگان ابوذر علت صدا‌های شدید در سرپل ذهاب بود
  • مانور پدافندی پادگان ابوذر علت صداهای شدید در سرپل ذهاب بود
  • سیل های ناگهانی در تانزانیا موجب بی خانمانی ۱۰۰۰ نفر شد
  • عملیات وعده صادق ، سیلی محکم به اسرائیل و آمریکا
  • افت ۲۰ متری آبخوان دشت غربی البرز
  • تنبیه رژیم جعلی اسرائیل، موجب غرور ملی شد
  • آماده‌سازی ۶۰ مرکز برای خرید تضمینی گندم
  • خودکشی ناکام پس از همسرکشی
  • آماده‌سازی ۶۰ مرکز خرید تضمینی گندم در کرمانشاه
  • قطر: اقدامات اسرائیل موجب بی ثباتی در منطقه است