Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا، بیژن نامدار زنگنه امروز در مراسم امضا قرارداد توسعه میدان نفتی یاران بین شرکت ملی نفت و شرکت پرشیا با بیان اینکه در حال حاضر از ۲۷ فاز پارس جنوبی برداشت داریم و تنها دو پالایشگاه باقی مانده که به زودی وارد مدار خواهند شد، اظهار کرد: قرارداد میدان بلال در یارد شرقی پارس جنوبی منعقد شده، قرارداد فرزاد B به زودی منعقد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توسعه فروزان در دستور کار  قرار گرفته، قرارداد پایدار غرب و آبان نافذ شده است.

وی با تاکید بر اینکه تمامی میادین نفتی و گازی مشترک تا پایان دولت در قراردادهای واقعی با شرکت‌های توانمند به سامان می‌رسند، تصریح کرد:  میدان یاران شمالی تحت قرارداد بیع متقابل با شرکت پرشیا و میدان یاران جنوبی تحت قرارداد شرکت متن در قالب IPC بوده که اکنون تجمیع شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه قراردادهای IPC تکامل یافته بیع متقابل قبلی هستند هرچند عده‌ای همانگونه که قبلا با بیع متقابل مخالف بودند اکنون با IPC مخالفند، گفت: در قرارداد IPC توسعه با بهره‌برداری همراه است،   به این معنا که بازپرداخت پاداش پیمانکار منوط به تولید است یعنی در این قرارداد ۲.۵ دلار در هر بشکه به پیمانکار پرداخت می‌شود به ازای هر بشکه اضافه تولید پرداختی به پیمانکار افزایش یافته و اگر تولید کم شود پرداختی نیز کم می‌شود به شرط اینکه با انجام کار فنی، چاه‌ها آسیب نبینند.

زنگنه مدت‌زمان قرارداد را ۱۰ سال اعلام کرد و افزود: در قراردادها از همه نوع قراردادی استفاده می‌کنیم. از EPC تا GC را انجام می‌دهیم. اکنون نمی‌توان میادین نفتی را با روشهای ۱۰۰ سال قبل اداره کرد. باید قراردادها جدید باشند. در تمام دنیا قراردادها به صورت E&P هستند. ما نیز شرکت‌های ایرانی کوچک درست کردیم که در پروژه‌ها شرکت دارند البته ما نیز به آنها کمک می‌کنیم.

وزیر نفت با بیان اینکه صنعت نفت هرچند با کمبود منابع روبه‌رو است اما سعی دارد کار و اشتغال در این صنعت مولد و زنده باشد، اظهار کرد: تولید به خاطر تحریم‌ها کم شده اما ما باید ظرفیت‌ها را بالا ببریم تا هر زمان که لازم شد با قدرت تولید خود را محقق کنیم و سهم‌مان هم احیا شود.

به گفته وی ایران اکنون شرایط سختی را به لحاظ تحریم و کرونا سپری می‌کند اما ما در وزارت نفت سعی می‌کنیم فشارها به مردم کم شود. بخشی از نیاز بهداشتی مردم مربوط به حوزه پتروشیمی است که ما سعی می‌کنیم حتما تولید داشته باشیم. همچنین تولید مواد شوینده و لباس‌های ایمنی در پتروشیمی و پالایشگاه‌ها بدون وقفه در حال انجام است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه قرار نیست تسلیم شویم و این قرارداد امروز نیز نمونه‌ای از عزم ما برای تحقق اهداف تولید است که عملیاتی خواهد شد، تصریح کرد: توسعه میادین مشترک یک اصل و ضرورت بوده است، در میدان گازی پارس جنوبی با حداکثر تولید در ۲۷ فاز برداشت گاز داریم. فقط دو فاز باقی مانده که قبلا در دست توتال و شرکت‌های چینی بود که کنار رفتند و قرارداد به پتروپارس منتقل شده است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۹۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین شرکت خدمات میدان نفتی جهان از روسیه خارج نمی‌شود

اولیویه لو پوش، مدیرعامل شرکت SLB که بزرگترین شرکت خدمات میدان نفتی در جهان است، اعلام کرد این شرکت قصد ندارد تجارت خود در روسیه را رها کند.

به گزارش ایسنا، پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، فشارها بر شرکت‌ها، به خصوص شرکت‌های فعال در صنعت نفت و گاز، افزایش یافته است تا از روسیه خارج شوند.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ انرژی و شرکت‌های خدمات میادین نفتی از جمله اکسون، شل، بی‌پی، بیکر هیوز و هالیبرتون، یا اعلام کرده‌اند که قصد دارند روسیه را ترک کنند یا قصد دارند به محض اینکه قوانین قابل اجرای روسیه اجازه دهد، این کار را انجام دهند. اما شرکت  SLB که سال گذشته توسط آژانس ملی پیشگیری از فساد اوکراین (NACP) در فهرست حامیان بین‌المللی جنگ قرار گرفت، چنین تصمیمی ندارد.

اولیویه لو پوش، مدیرعامل شرکت  SLB به فایننشیال تایمز گفت: زمانی که تصمیم گرفتیم، در صورت نیاز آن را علنی خواهیم کرد. اما در حال حاضر، هنوز تصمیمی وجود ندارد. تیم آنجا به طور مستقل عمل می‌کند و فکر می‌کنم تا حدودی پشت پرده است. ما از داراییهای خود محافظت می‌کنیم، این اولویت ما است.

شرکت SLB تابستان گذشته، بیش از یک سال پس از آن که دیگر ارائه‌دهندگان خدمات میدان‌های نفتی غربی و تولیدکنندگان نفت و گاز، فعالیت خود را در روسیه رها کردند، اعلام کرد در واکنش به ادامه گسترش تحریم‌های بین‌المللی، ارسال تمام محموله‌های محصولات و فناوری به روسیه را از تمام تاسیسات SLB در سراسر جهان متوقف می‌کند. شرکت‌های بیکر هیوز و هالیبرتون در سال ۲۰۲۲، شرکت‌های روسی خود را فروختند و شرکت‌های بزرگ نفتی هم به سرمایه‌گذاریهای جدید در روسیه پایان داده و اعلام کردند به محض اینکه مقررات قابل اجرا اجازه دهد، به دنبال خروج از بازار روسیه خواهند بود.

با این حال، شرکت SLB تنها اقدامات داوطلبانه برای محدود کردن فعالیت روسیه خود را انجام داد و اعلام کرد که هیچ سرمایه‌گذاری جدیدی در روسیه انجام نخواهد داد و از فناوری جدید مورد استفاده در تجارت خدمات خود، استفاده نخواهد کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در مقابل، شرکت بیکر هیوز در اوت سال ۲۰۲۲، قراردادی را برای فروش شرکت خدمات میدان نفتی خود در روسیه با تیم مدیریت محلی خود امضا کرد. یک ماه بعد، هالیبرتون اعلام کرد که فروش داراییهای خود در روسیه را به یک تیم مدیریت مستقر در روسیه متشکل از کارمندان سابق هالیبرتون، تکمیل کرده است. در نتیجه، هالیبرتون دیگر در روسیه فعالیتی انجام نمی دهد کسب‌وکارهای جدید بیکر هیوز و هالیبرتون در روسیه مستقل از شرکت‌های مادر سابق خود عمل می‌کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یک ستاره استقلال بدون بازی کردن پول می‌گیرد
  • این بازیکن استقلال بدون بازی پول می‌گیرد
  • به زودی، تحقق دستور رهبر انقلاب در دولت سیزدهم
  • رونمایی از کتاب «میدان نفتون، از آغاز تاکنون»
  • روند جمع‌آوری گازهای مشعل در ۱۴۰۳ شتاب می‌گیرد/ بهره‌برداری از ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در آینده‌ای نزدیک
  • پالایشگاه جمع‌آوری گازهای مشعل با حضور رئیس جمهور در دهلران بهره‌برداری می‌شود
  • به زودی پالایشگاه جمع‌آوری گاز‌های مشعل به بهره‌برداری می‌‌رسد
  • افزایش ۱۵۰ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز ایران تا ۱۴۰۶
  • افزایش ۱۵۰ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز ایران تا سال ۱۴۰۶
  • بزرگترین شرکت خدمات میدان نفتی جهان از روسیه خارج نمی‌شود