Web Analytics Made Easy - Statcounter

سمیه عالمی در نقد و بررسی کتاب «شکار هیولا»، اثر جدید محمد سرشار، نقش آن را در بازیابی هویت ایرانی در مواجهه با فشارهایی که بر کشور حاکم است، همانند «شاهنامه» توصیف کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست نقد و بررسی کتاب «شکار هیولا»، اثر جدید محمد سرشار با حضور نویسنده و سمیه عالمی به عنوان منتقد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرشار در ابتدای این نشست در پاسخ به این سؤال که چگونه در چند حوزه متفاوت، کتاب‌های مختلفی نوشته است، گفت: دلیل این امر دغدغه‌های متفاوتی است که داشته‌ام و به همین سبب، دست روی سوژه‌های مختلف گذاشته و برای گروه‌های مختلفی از مخاطبان، کتاب نوشته‌ام.

وی تصریح کرد: برای نوشتن یک اثر، پس از تمام کردن نوشتار اوّلیه و طرح کلی داستان، از اول آن را به طور مجدّد مورد بازنگری، ویرایش و پرداختن به جزئیات قرار می‌دهم. در آثاری که تاکنون داشته‌ام، بیشتر به دنبال این هستم که تصویرسازی بیشتر و جزئی‌تر و دقیق‌تری در ذهن مخاطب داشته باشم.

رئیس سابق حوزه هنری استان تهران ادامه داد: سنین 12 تا 15 سال، بیشتر از دیگر رده‌های سنّی، مدنظر من در تولید این اثر بودند؛ البته این کتاب به شکلی نوشته شده است که بزرگسالانی که هنوز کودک درونشان فعّال است هم بتوانند از خواندن آن لذت ببرند. این گونه کتاب‌ها که تاریخ شفاهی را به نحوی روایت می‌کنند، دو مقدمه دارند و این مدل داستان‌ها، از نوع رمان‌های کلاسیک نیستند.

سرشار افزود: اگر از من خواسته شود که پی‌نوشت‌ها، مقدمه‌ها، تصاویر و سایر موارد خارج از متن داستان را بردارم، در آن حالت به یک شیر بی یال و دم تبدیل می‌شود.

وی در ادامه با بیان این که باید به آرمان‌گرایی نوجوان‌ها پر و بال بدهیم، اضافه کرد: چون که ایده اولیه نوشتن تاریخ شفاهی به صورت رمان بوده، برای من مهم بود که از همان اول مخاطب نوجوان بداند داستانی که می‌خواند بر اساس یک اتفاق واقعی است. در سنین نوجوانی، یک آرمان‌گرایی در افراد به وجود می‌آید. برای این سن باید به شیوه خودش ماجرا را روایت کرد. ما باید این آرمان‌گرایی نوجوان‌ها را مهم بدانیم و به آن پروبال بدهیم تا به رشد آن‌ها کمک کنیم.

رمان از تاریخ شفاهی مهم‌تر است

سمیه عالمی نویسنده، منتقد و مدرس ادبیات داستانی، نیز در ادامه گفت: متأسفانه در آثار نویسندگان معاصر تقلید و تکرار روش‌ها و تکنیک‌های نویسندگان سابق را شاهد هستیم، ولی شیوه نوشتار کتاب «شکار هیولا»، شیوه‌ای متفاوت و متناسب با زمانه حال حاضر و مخاطب امروزی است.  در مقدمه، کتاب به عنوان تاریخ شفاهی معرفی شده است، اما این کتاب، یک رمان است و رمان از تاریخ شفاهی مهمتر است؛ زیرا رمان می‌تواند بیانگر اوضاع و احوال مردم زمان خودش، و در واقع فرزند زمانه خودش باشد.

وی با بیان این که جمله بندی‌های این کتاب مناسب و مورد پسند قشر نوجوان است، ادامه داد: رمان «شکار هیولا» در عین حال که یک داستان است، یک سند تاریخی از یک پیروزی بزرگ هم هست. در این کتاب مدلی از شاهنامه زمان خودِ نویسنده برای مبارزه با افکار مهاجم و معاند وطنش به رشته تحریر درآمده و در آن، نگاه‌داشتن و حفظ هویت ایرانی به وضوح دیده می‌شود.

این نویسنده تصریح کرد: در این کتاب، روایت داستان از سمت مقابل اتفاق می‌افتد و این یک مواجهه خوب و جذاب است و یک پیرنگ پویا برای مخاطب ایجاد می‌کند و او را به دنبال داستان می‌کشاند. در این رمان، ایران به عنوان منجی شرق و غرب از جهت جغرافیایی به نمایش گذاشته شده است.

وی اظهار داشت: در همین اوضاع سخت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که از هر سو به کشور ما دارد فشار وارد می‌شود، نویسنده می‌خواهد از طریق این کتاب به مخاطب انرژی ببخشد، روحیه او را بازیابی و او را امیدوار کند. این نوع حرکات را از نویسندگان دیگری هم دیده‌ایم؛ مثلاً در دوران پر آشوب کشور فرانسه در قرن 19 ویکتور هوگو با خلق اثر «بینوایان» در چنین نقطه‌ای می‌ایستد و سعی در امیدبخشی به مردم کشورش دارد.

عالمی گفت: کتاب «شکار هیولا» می‌تواند التیام‌بخش دردها و رنج‌های این روزهای مردم ما باشد. عزّت نفس، اعتماد به نفس و شور و هیجان در تمام لایه‌های این اثر حاکم است و تا آخر آن حس می‌شود و این می‌تواند به خوبی با قشر نوجوان ارتباط برقرار کند.

عالمی همچنین نقدهایی را هم به کتاب وارد کرد و گفت: نکته مورد انتقاد، تقدیمیه این کتاب است که بهتر بود در پایان آن و پس از اقناع مخاطب می‌آمد. نکته دیگر اینکه بهتر بود در این داستان بعضی عنوان‌ها و القاب که برای دیگر ملل محسوس و آشنا نیست و در این کتاب هم بدون پانویس ذکر شده‌اند، یا نمی‌آمدند یا به نحوی دیگر می‌آمدند. همچنین برخی اعتقادات ما زیاد و به طور مکرّر در این کتاب آمده و این در حالی که ممکن است این تکرار زیادِ باورها برای مخاطب خسته کننده باشد.

پیش‌فروش "شکار هیولا" تازه‌ترین کتاب محمدسرشارداستان شکار پیشرفته‌ترین پهپاد آمریکایی کتاب شد/شکار هیولا در کتابفروشی ها

انتهای پیام/

R1013197/P/S4,35/CT12 واژه های کاربردی مرتبط کتاب و ادبیات بیشتر بخوانید... پیش‌فروش "شکار هیولا" تازه‌ترین کتاب محمدسرشار داستان شکار پیشرفته‌ترین پهپاد آمریکایی کتاب شد/شکار هیولا در کتابفروشی ها

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس تاریخ شفاهی شکار هیولا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۹۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش نویسندگی خلاق با این کتاب

کتاب «نویسندگی خلاق به زبان ساده؛ خلق شخصیت‌ها و داستان‌های جذاب» به قلم مگی هاماند و ترجمه مسعود ملک‌یاری به چاپ دوم رسید. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کتاب «نویسندگی خلاق به زبان ساده»؛ خلق شخصیت‌ها و داستان‌های جذاب به قلم مگی هاماند و ترجمه مسعود ملک‌یاری در انتشارات سوره‌مهر به چاپ دوم رسید.

این کتاب سومین جلد از مجموعه «گام به گام تا داستان‌نویسی حرفه‌ای» است که به مخاطب کمک می‌کند مهارت‌های خود را در نگارش رمان، داستان‌های کوتاه و نوشته‌های کوتاه داستانی یا غیرداستانی تقویت کند. هاماند در این اثر از تمرین‌ها و نمونۀ آثار بزرگان ادبیات استفاده کرده‌ و کوشیده‌ مطالب تا حد ممکن کاربردی باشند تا علاقه‌مندان نویسندگی بتوانند ایده‌ها و فکرهای ابتدایی‌ را طی فرایندی به نوشته‌ای کامل تبدیل کنند.

«نویسندگی خلاق به زبان ساده» از شش فصل تشکیل شده است از جمله؛ «کار را با تمرین‌های نگارش خلاق آغاز کنید»، «باورپذیرکردن شخصیت اصلی همه چیز است»، «تصویر کردن با توصیف»، «پروراندن پیرنگ و ساختار مورد نظرتان»، «پرداخت اثر؛بازبینی و ویرایش» و «بخش زمان‌ها».

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

کتاب بیشتر بر روایت‌های داستانی وغیرداستانی تمرکز دارد و درباره کتاب‌هایی است که داستان‌گو هستند. بسیاری از تمرین‌های این کتاب برای کسانی هم که می‌خواهند نمایشنامه، فیلمنامه یا گونه‌های ادبی دیگری را تجربه کنند، می‌تواند مفید و کاربردی باشد.

«نویسندگی خلاق به زبان ساده» در چاپ دوم با کارشناسی تخصصی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و انتشارات سوره مهر با شمارگان هزار و 250 نسخه دربازار نشر موجود است.

انتهای پیام/ 

 

 

دیگر خبرها

  • آموزش نویسندگی خلاق با این کتاب
  • «پایان باز» نباید به یک مُد مخرب تبدیل شود
  • کتاب «سه چهارده» رونمایی شد
  • ساره خسروی؛ مترجم: روانشناسان خواندن «سلام زیبا» را به مراجعین خود پیشنهاد می‌کنند
  • بهروز افخمی: اول مستند مهرجویی، بعد رمان و بعد هم فیلم سینمایی‌اش را می‌سازم
  • رقیب جدی الهلال ظهور کرد/ تیمی که از زمان تاسیس پیروز شده است
  • شنیدن رنج‌ مردم برایم عادی نشده!
  • اول مستند مهرجویی، بعد رمان و بعد هم فیلم سینمایی‌اش را می‌سازم
  • غیر از خشایارشا تمام شخصیت‌های کتاب استر غیرتاریخی‌اند
  • چرا در ایران از مارکز استقبال شد؟