Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرارو- در شرایط کرونایی کشور و در حالیکه اوضاع اقتصادی مردم روز به روز سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود و فشار گرانی و افزایش قیمت اقلام ضروری تحمل اوضاع را دشوار کرده است، ناگهان حدود ده روز پیش دو اپراتور اصلی تلفن همراه یعنی ایرانسل و همراه اول اقدام به افزایش سرسام آور نرخ اینترنت همراه کردند. افزایشی که از نرخ تورم هم بالاتر و حدود ۱۰۰ درصدی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش فرارو، پس از این اتفاق موج اعتراض مردمی در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد، اغلب کاربران محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات را خطاب قرار دادند و نسبت به وضع پیش آمده برای تعرفه اینترنت همراه اعتراض کردند.

پس از آن وزارت ارتباطات واکنش نشان داد و اقدام اپراتور‌ها را غیرقانونی دانست.

حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر و رییس سازمان تنظیم و مقرارت در توئیتی نوشت: "بالابردن قیمت در برخی اپراتور‌های تلفن همراه، در حالی که مردم به دلیل شیوع کرونا وابستگی بیشتری به فضای مجازی پیدا کرده‌اند، غیرمنطقی و غیرمعقول است و سازمان تنظیم با آن مخالفت کرده است. برخورد قانونی با اپراتور‌های متخلف با ارسال اخطار آغاز شد. قیمت‌ها باید به قبل بازگردد. "

وزیر ارتباطات تاکنون به افزایش قیمت‌ها واکنشی نشان نداده، ولی این توئیت معاونش را باز نشر داد.

هشدار سازمان تنظیم مقرارات و ارتباطات رادیویی به عنوان قیمت‌گذار و رگولاتور به اپراتور‌ها جدی بود، حتی کار به اولتیماتوم هم کشیده شد.
سیدمحمد امامی، مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس ارتباطی و فناوری ارتباطات در این باره گفت: «افزایش قیمت بسته‌های اینترنت تلفن‌همراه از سوی اپراتور‌ها برابر با مقررات نیست و باید به نرخ گذشته برگردد و این اقدام مطابق مصوبات ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقرارت تخلف محسوب می‌شود.»

او ضمن اخطار به اپراتورها، افزود: «ظرف ۲۴ساعت آینده اپراتور‌ها باید با هماهنگی سازمان تنظیم مقررات قیمت بسته‌های اینترنتی را به نرخ گذشته بازگردانند و درصورت عدم اجرای اپراتور‌های متخلف با جریمه مواجه خواهند شد.»
مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس ارتباطی و فناوری ارتباطات تاکیدکرد اپراتور‌ها موظف هستند اضافه دریافت از مشترکانی که اقدام به خرید بسته‌های اینترنتی کرده‌اند را باز گردانند.

به گفته امامی افزایش قیمت تعرفه بسته‌های اینترنتی از سوی دو اپراتور یکسان نبوده و تخلف آن‌ها متفاوت از یکدیگر است. او همچنین خاطرنشان کرد: «درحال حاضر برنامه‌ای برای افزایش تعرفه بسته‌های اینترنتی وجود ندارد و اپراتور‌ها نیز در صورت درخواست افزایش باید موضوع را در کمیسیون مربوطه اعلام کنند.»

تاکید بیشتر وزارت ارتباطات بر این نکته است که اپراتور‌ها باید رگولاتوری را در جریان اصلاح قیمت‌ها می‌گذاشتند. از طرف دیگر این وزارتخانه افزایش قیمت‌ها را در این شرایط کرونایی نامناسب ارزیابی می‌کند.   اپراتور‌ها باید بر مبنای کف و سقف مصوبه تعرفه اینترنت از سمت رگولاتوری باید بسته‌های اینترنت خود را تعیین کنند. واکنش ایرانسل و همراه اول در مقابل اپراتور‌ها به هشدار‌های وزارت ارتباطات و ضرب‌الاجل تعییم شده بی‌توجهی کردند. ایرانسل در توضیحی کوتاه و مبهم اعلام کرد که عرضه همه بسته‌های اینترنت با قیمت سابق ادامه خواهد داشت؛ هرچند با مراجعه به اپلیکیشن و کد‌های دستوری این اپراتور قیمت‌های جدید اصلاح نشده بود.

همراه اول دیگر اپراتوری که مبادرت به افزایش یک‌باره قیمت بسته‌های اینترنتی خود کرده است، همین میزان از توضیح را هم برای مشترکانش نداشت و موضعی در این‌باره اتخاذ نکرد.


راهکارهای وزارت ارتباطات بی‌توجهی دو اپراتور اصلی یعنی ایرانسل به اولتیماتوم وزارت ارتباطات باعث شد که این وزارتخانه به دنبال راه‌های دیگری برای مقابله با اقدام غیرقانونی اپرتور‌ها باشد.
راهکار اول شکایت بود که حسین فلاح معاون وزیر از آن رونمایی کرد و گفت "گرانفروشی و تخلف دو اپراتور موبایل، در مورد افزایش ۱۰۰٪ تعرفه‌ی اینترنت، به سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی ارسال شد."
او متن شکایت را در توئیتر خود منتشر کرد. با این حال باز هم ایرانسل و همراه اول واکنشی نشان ندادند و بر تصمیم خود مبنی بر افزایش تعرفه اینترنت پافشاری کردند.
این دو اپراتور می‌دانند نتیجه شکایت از آن‌ها چیزی بیش از جریمه نه چندان سنگین نیست. ممکن است این جریمه حدود دویست میلیارد تومان باشد. جریمه‌ای که به راحتی با تغییر نرخ تعرفه در کوتاهترین زمان ممکن جبران می‌شود.

در واقع این دو اپراتور می‌خواهند با تن ندادن به فشار وزارت ارتباطات شرایط را عادی سازی کرده و نهایتا با پرداخت جریمه اندک به هدف خود در افزایش قیمت‌ها برسند.

در یک کلام آن‌ها از شرایط انحصار اینترنت همراه سوء استفاده می‌کنند. البته وزارت ارتباطات ابزار‌های دیگری همچون کاهش پهنای باند این دو اپراتور را برای تمکین آن‌ها را در اختیار دارد، اما این اقدام نیز با توجه به انحصار موجود، باعث اعتراض‌های مردمی می‌شود که در شرایط کنونی اقدام کارسازی نیست.

حالا ظاهرا وزارت ارتباطات به دنبال راه دیگری است استفاده از اپراتور سوم یعنی رایتل. در همین راستا پیمان قره‌داغی، مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری در واکنش به افزایش قیمت اینترنت توسط ایرانسل و همراه اول تأکید کرد: "قیمت استفاده از شبکه‌ی رایتل در حال حاضر نصف استفاده از ایرانسل و همراه اول است. " او افزود: «از رایتل خواسته‌ایم که فروش سیم‌کارت را تسهیل کند."

البته به نظر نمی‌رسد این اقدام به سرعت بتواند کارساز باشد، اما تقویت رایتل به عنوان اپراتور رقیب ایرانسل و همراه اول می‌تواند در آینده و در شرایط مشابه موثر واقع شود.

به هر حال باید دید که نتیجه این جدال وزارت ارتباطات با اپراتور‌ها به کجا ختم خواهد شد. آن هم در شرایطی که این وزارتخانه و به ویژه شخص وزیر آذری جهرمی تحت شدیدترین فشار‌ها و انتقادات از چند طرف است. مجلس شورای اسلامی وزیر جوان را زیر ذره بین قرار داده، شیوع کرونا و افزایش استفاده از اینترنت به زیر ساخت‌های کشور فشار سنگینی وارد کرده، عده‌ای هم مدام در رسانه‌ها حرف از فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی می‌زنند و خواستار ایجاد شبکه ملی‌اند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: اقتصاد وزارت ارتباطات اپراتورها ایرانسل و همراه اول بسته های اینترنتی بسته های اینترنت وزارت ارتباطات اینترنت همراه سازمان تنظیم افزایش قیمت دو اپراتور اپراتور ها قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۸۹۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ردیابی گوشی سرقتی با چند ترفند ساده

قدس به نقل از ایسنا، گم کردن یا دزدیده شدن گوشی، تبلت یا لپ تاپ همیشه پر استرس و ناراحت کننده است اما خوشبختانه ابزارها و روش‌هایی وجود دارد تا صاحبان آن‌ها بتوانند دستگاه الکترونیکی خود را ردیابی و در نهایت پیدا کنند. این روزها گاهی از اطرافیان می‌شنویم که گوشی یا تبلتشان به روش‌های مختلفی که هر روز هم به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود، دزدیده شده است. علاوه ‌بر این ممکن است این وسایل هوشمند را در مکانی جا گذاشته باشیم؛ پس پیش از آنکه یکی از این اتفاقات برای شما بیفتد، بهتر است در ادامه مراحلی که گفته می‌شود را طی و انجام دهید تا شانس پیدا شدن گوشی، تبلت یا هر وسیله الکترونیکی شما افزایش پیدا کند.

روش ردیابی گوشی در اپراتور اول تلفن همراه

درصورتی که مشترک اپراتور اول تلفن همراه باشید برای ردیابی گوشی مفقود شده یا به سرقت رفته می‌توانید شماره سریال گوشی مندرج بر روی جعبه گوشی را از طریق خطوط دائمی همراه اول ارسال و سرویس ردیابی گوشی را فعال کنید.

پس از این اقدام سرویس ردیابی گوشی تا ۱۰ روز پس از دریافت شماره سریال، به جست‌وجوی گوشی مفقودشده می‌پردازد و در پایان در صورت موفقیت در ردیابی گوشی، نتیجه را از طریق پیامک به اطلاع مشترک می‌رساند تا مشترک سایر مراحل حقوقی را از طریق مراجع ذی‌ربط پیگیری کند، اما درصورت عدم موفقیت در ردیابی، مشترک می‌تواند برای ردیابی مجدد گوشی خود اقدام و سرویس را مجددا فعال کند.

برای فعال‌سازی سرویس ردیابی گوشی لازم است  از کد دستوری *۱۰*۲۱۴۱*سریال گوشی#، برای غیرفعال‌سازی این سرویس از کد *۱۰*۲۱۴۲# و برای دریافت راهنما از کد *۱۰*۲۱۴۳# استفاده کرد نکته قابل توجه این است فعال‌سازی این طرح برای مشترکان اپراتور اول تلفن همراه رایگان است.

روش ردیابی گوشی در اپراتور دوم تلفن همراه

همچنین اگر کاربر مشترک اپراتور دوم تلفن همراه باشد و با این مسئله ( مفقود یا سرقت رفتن تلفن همراه) روبه رو شود. در مرحله اول باید سیم کارت خود را مسدود کند که برای کار لازم است با شماره ۷۰۰ یا ۷۰۳۳ (از خط اپراتور دوم تلفن همراه) یا ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ یا ۰۹۳۷۷۰۳۳۰۰۰ (از سایر خطوط) تماس بگیرند و برای درخواست مسدود کردن سیم‌کارت اقدام کنند.

با گذشت پنج روز پس از مسدود شدن خط، کاربر کد #۶۱۰۱*  را از یک خط این اپراتور شماره‌گیری می‌کند. آنگاه پیام‌هایی درباره ضوابط استفاده از سرویس، تاییدیه کسر هزینه ثبت درخواست از اعتبار موجود در این سیم‌کارت، سیم‌کارت فعال در گوشی در زمان مفقودی، مراحل و مدت زمان مسدودی سیم‌کارت برایشان ارسال می‌شود؛ پس از آن کافی است کاربر شماره سریال ۱۵ رقمی گوشی (درج‌شده روی جعبه گوشی) مفقودشده را وارد کند.

نکته قابل توجه این است که درخواست ردیابی از طریق این سامانه پیامکی صرفاً باید از طریق یک سیم‌کارت (به غیر از سیم‌کارت مورد درخواست ردیابی) صورت گیرد. همچنین برای ثبت درخواست ردیابی حداقل پنج روز باید از تاریخ مسدودی سیم‌کارت گذشته باشد. در صورتی که مشترک پیش از پنج روز، اقدام کند شماره موجود در گوشی مفقودی/مسروقه به عنوان سارق به مراجع قضایی اعلام می‌شود که سبب مردود شدن نتیجه ردیابی می‌شود.

پس از ثبت موفق شماره سریال گوشی پیامک (درخواست شما ثبت شد، پاسخ ظرف ۴۸ ساعت از طریق پیامک ارسال خواهد شد) برای کاربر ارسال می شود که پس از ۴۸ ساعت پیامکی حاوی نتیجه ردیابی دریافت می‌کند که این سرویس صرفاً مثبت یا منفی بودن نتیجه ردیابی را مشخص می‌کند و ارائه اطلاعات هویتی مربوط به فرد استفاده کننده از گوشی مستلزم ارائه دستور قضایی است.

در مرحله بعد درصورتی که پاسخ مثبت باشد پیامکی مبنی بر نتیجه ردیابی شامل تاریخ ردیابی برای کاربر ارسال می شود که در این صورت می تواند به مراجع قضایی مراجعه و برای دریافت دستور قضایی مربوط اقدام کند. البته کد پیگیری و تاریخ ردیابی باید حتما در نامه قضایی ذکر شود.  حداکثر مهلت ارائه نامه مزبور به شرکت اپراتور دوم تلفن همراه( ایرانسل) ۶ ماه از تاریخ وصول پیامک است و در صورت منفی بودن پاسخ، کاربر می‌تواند حداقل پنج روز پس از دریافت پیامک اول مجدداً درخواست ردیابی خود را ثبت کند.

علاوه بر راه کارهای ارائه شده از سوی اپراتورهای ارتباطی، گوشی‌های هوشمند خود راهکارهایی را برای یافتن گوشی گم شده و به سرقت رفته برای صاحبان آن‌ها در نظر گرفته است. در شرایطی که گوشی مفقود یا به سرقت رفته باشد دو راه حل کلی برای یافتن مکان فعلی آن وجود دارد که می‌توان به GPS و استفاده از اینترنت اشاره کرد.

استفاده از اکانت گوگل یکی دیگر از روش‌ها است و برای اینکه بعدا بتوان از قابلیت Android Device Manager که یکی از قابلیت‌های کاربردی گوگل است، استفاده کرد، حتما باید یک‌بار از گوشی اندرویدی خود وارد اکانت جی‌میل خود شوید؛ در صورتی که گوشی شما گم شده باشد، می‌توانید با وارد کردن اطلاعات اکانت خود، مکان فعلی گوشی خود را شناسایی کنید.

از دیگر گزینه‌ها می‌توان به Lock اشاره کرد که با استفاده از این قابلیت در صورت گم شدن گوشی می‌توان دستگاه خود را قفل و حتی برای آن پسورد گذاشت.

در کنار این گزینه Erase  برای مواردی است که گوشی شما گم شده و می‌توانید با استفاده از این گزینه، اطلاعات حساسی که در گوشی دارید را پاک کنید. البته در صورتی می‌توان از این قابلیت استفاده کرد که گوشی به اینترنت متصل باشد. دارندگان گوشی‌های آیفون نیز می‌توانند از قابلیت «Find My iPhone» برای پیدا کردن دستگاه خود استفاده کنند و اقدامات دیگری نیز برای در امنیت نگه داشتن اطلاعات خود انجام دهند.                               

ثبت شناسه IMEIدر همیاب از دیگر روش‌هایی است که توصیه می‌شود پس از مفقودی یا به سرقت رفتن گوشی انجام شود چراکه همیاب ۲۴ یک سامانه کشوری برای ردیابی گوشی‌های دزدیده شده است و این کار باعث می‌شود تا اطلاعات موبایل شما به کلانتری‌ها، بازرسی‌های مرزی، اصناف و اپراتورهای مخابراتی در سراسر کشور فرستاده شود و در صورت پیدا شدن آن، به شما اطلاع داده شود. 

در کنار موارد گفته شده، تماس گرفتن با موبایل از آسان‌ترین راه‌ها است؛ اگر گوشی شما گم شده باشد تماس گرفتن با آن می‌تواند باعث شود تا کسی در نزدیکی موبایل، آن را پیدا کرده و به دستتان برساند. سامانه پیامکی اپراتورها به کاربران کمک می‌کند تا موبایل گم شده یا دزدیده شده خود را ردیابی کنند.

نکته قابل توجه این است همه مراحل گفته شده زمانی می تواند موثر باید که گوشی از زمان مفقودی یا به سرقت رفته تا زمان برای اقدام به ردیابی خاموش نشده باشد چون درآن شرایط تا زمانی که گوشی باردیگر روشن شود، امکان ردیابی وجود ندارد.

دیگر خبرها

  • آموزش: چگونه گوشی سرقت شده یا گم شده را پیدا کنیم؟
  • بعد از سرقت گوشی چه کار کنیم؟
  • ردیابی گوشی سرقتی با چند ترفند ساده
  • اولویت های امسال وزارت ارتباطات چیست؟
  • با فیبر نوری سرعت اینترنت ۱۰۰ برابر خواهد شد
  • دو ماهواره بخش خصوصی آماده پرتاب است/ اتصال تمام ساختمان‌های کشور تا پایان برنامه هفتم توسعه به فیبرنوری +فیلم
  • وزیر ارتباطات : مشترکینی که فیبر نوری دریافت کنند افزایش سرعت صدبرابری اینترنت خواهند داشت
  • در حوزه توسعه ارتباطات از رتبه ۸۱ به رتبه ۷۵ رسیده‌ایم
  • توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت
  • وضعیت اینترنتی تهران چگونه است؟