Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/زنجان رئیس جهادکشاورزی ابهر گفت: ۳۰ درصد باغ‌های این شهرستان توسط آفت زنجره‌ مو خسارت دیده است که این امر مراقبت‌های بیشتر کشاورزان را می‌طلبد.

مجید قزوینیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که زنجره‌ مو از آفات مهم درختان است که گاهی تا ۵۰ درصد به باغات خسارت وارد می‌کند، افزود: خسارت اصلی این آفت توسط پوره‌ها که از ریشه مو تغذیه می‌کند به محصول وارد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که حشرات بالغ با تخم‌ریزی روی شاخه‌ها و قطع آوند موجب خسارت می‌شوند، تصریح کرد: علایم خسارت به شکل کاهش ارتفاع گیاه، اندازه و زردی برگ‌ها، کاهش شدید اندازه خوشه‌ها و حبه‌ها ظاهر می‌شود.

رئیس جهادکشاورزی ابهر، با بیان این‌که از جمله بهترین راه‌های پیشگیری از خسارت این آفت، استفاده از ارقام مقاوم است، ادامه داد: از دیگر راهکارها در این زمینه می‌توان به تقویت گیاه به وسیله کودهای حیوانی و مخلوط کردن کود و خاک با هدف پوک شدن و سبکی خاک و نیز افزایش جذب آب در فصل پاییز و زمستان و صدمه به پوره‌ها (خفگی و سرمازدگی پوره‌ها)، هرس شاخه‌های آلوده به تخم در اواسط تیرماه، از بین بردن میزبان‌های وحشی آفت و سوزاندن آن‌ها، بیل زدن تابستانه و زمستانه با هدف تخریب دالان‌ها و آسیب به پوره‌ها اشاره کرد.

قزوینیان با بیان این‌که یخ‌آب زمستانه با هدف خفگی و کاهش پوره‌ها در زمستان بی‌تاثیر نیست، یادآور شد: از جدیدترین روش‌های مبارزه و پیشگیری، استفاده از خاک دیاتومه یا پودر کائولن است که بر روی سرشاخه‌ها گردپاشی می‌کنند.

وی با بیان این‌که پس از  پشت سر گذاشتن همه مراحل کنترل فیزیکی و مکانیکی در صورت جواب‌گو نبودن می‌توان در صورت نیاز از سم استفاده کرد، افزود: نکته‌ای که در استفاده از سموم وجود دارد، این است که برای استفاده از سموم، باید حتما با یک متخصص گیاه‌پزشک مشورت کنید تا میزان دوز مصرفی و نحوه استفاده از سم توضیح داده شود، زیرا استفاده از سم بیش از حد مجاز علاوه بر گیاه‌سوزی و رعایت نکردن دوره کارنس سموم می‌تواند باعث ایجاد سرطان و آلرژی‌های تنفسی و پوستی و نیز مسمومیت با مصرف میوه‌ها شود.

رئیس جهادکشاورزی شهرستان ابهر ادامه داد: این روزها تاک‌داران ابهری نیز مانند سایر نقاط استان با آفت زنجره مو دست و پنجه نرم می‌کنند، تا جایی که ۳۰ درصد باغ‌های ابهر توسط این آفت خسارت دیده است که این امر مراقبت‌های بیشتر کشاورزان را می‌طلبد.

قزوینیان با اشاره به این‌که ابهر با ۸۵۰۰ هکتار باغات انگور رتبه اول تولید انگور، کشمش و سایر فرآورده‌های این محصول را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: چند سالی است که آفت زنجره مو به جان باغ‌های انگور استان و ابهر افتاده و به کشاورزان زیادی خسارت زده است.

وی با اشاره به این‌که یکی از اقداماتی که می‌تواند در مقابله با این آفت به باغ‌داران کمک کند، مدیریت صحیح باغ در فصل داشت و برداشت است، خاطرنشان کرد: این مدیریت صحیح نیز در گرو افزایش آگاهی کشاورزان است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی زنجان آفت زنجره مو ابهر پوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۰۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۸۰ درصد واحدهای زلزله زده درخوی بازسازی شد

به گزارش خبرنگار مهر، یاسر رهبردین عصر یکشنبه بررسی روند بازسازی واحدهای خسارت دیده از زلزله گفت: با هماهنگی خوب اعضای ستاد بازسازی و همکاری بانک‌های عامل تاکنون از مجموع ۳ هزار ۲۲۰ واحد تخریب شده در سه زلزله ۲ سال گذشته خوی عملیات بازسازی ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی تکمیل و بهره برداری رسیده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی افزود: بقیه واحدها نیز با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۷ درصد در مراحل پایانی عملیات بازسای قرار دارند.

رهبردین همچنین از اتمام بازسازی جایگاه‌های دامی در این مناطق خبر داد و تصریح کرد: با تلاش جهاد کشاورزی استان و مشارکت و همکاری روستاییان و شهرداری خوی ۳ هزار و ۵۲۲ واحد جایگاه دامی تخریب شده در زلزله‌های خوی بازسازی و به روستاییان تحویل شده است.

وی به بازسازی زیرساخت‌های روستاهای خسارت دیده درزلزله‌های خوی هم اشاره کرد و گفت: در ۱۲ روستای خسارت دیده طرح‌های هادی و آبرسانی در ۴ روستا اجرا و بهره برداری رسیده است.

رهبردین ساخت خانه بهداشت روستای مرتضی قلی کندی هم خبر داد و اضافه کرد: سالن ورزشی این روستا هم با بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به پیشرفت ۵۰ درصد مدارس خسارت در زلزله‌های خوی هم گفت: ۱۴ باب مدرسه با ۱۲۳ کلاس درس با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال بازسازی و احیا است تا در مهرماه و سال تحصیلی جدید آماده بهر برداری شوند.

در بررسی روند بازسازی مناطق زلزله خوی جمعی از مدیران دستگاه‌های خدمات رسان استانی و شهرستانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی را همراهی می‌کردند.

کد خبر 6084902

دیگر خبرها

  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی به بنا‌های تاریخی سیستان و بلوچستان
  • سیل ۱۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت به زیر ساخت‌های سیستان و بلوچستان وارد کرد
  • خسارت ۱۴۵ میلیارد تومانی بارندگی به کشاورزی خراسان جنوبی
  • خسارت ۶۸۰ میلیارد تومانی بارندگی درخراسان جنوبی
  • اجرای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در تاکستان‌های شیروان
  • خسارت ۸۲ میلیارد تومانی بارش شدید باران و تگرگ در حاجی آباد
  • خسارت بارش شدید باران و تگرگ در حاجی آباد
  • خسارت گسترده سیلاب به کشاورزیِ جنوب سیستان و بلوچستان
  • بیش از ۸۰ درصد واحدهای زلزله زده درخوی بازسازی شد