Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۴۰۰ هزار سالمند در استان وجود دارد که ۳/۲۵ درصد جمعیت آنها تحت پوشش بهزیستی هستند، گفت: یکی از معضلات کشور و استان پیری جمعیت است که در ۲۰ سال آینده قشر زیادی از جامعه سالمند خواهند شد و جوانی برای نگهداری آنها نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فرگل صحاف، مدیرکل بهزیستی استان امروز در نشست خبری به مناسبت "چهلمین سال تاسیس  سازمان بهزیستی" اظهار کرد: چهلمین سالگرد بهزیستی در گام دوم با شعار  شفافیت، تحول خدمت، و ارتقاء سلامت اجتماعی برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره بر پنج معاونت در اداره کل بهزیستی استان، گفت:  بهزیستی در سال ۵۹ با ادغام ۱۶ سازمان، نهاد و موسسه و  با اهداف حفظ کیان قشر آسیب‌پذیر به بازپروری آسیب‌‌دیدگان پرداخته است.

75 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی

وی با بیان اینکه تعداد معلولان تحت پوشش بهزیستی استان  ۷۵ هزار و  ۹۵۷ نفر و تعداد پرونده‌های  اجتماعی، ۴۱ هزار و ۷۲۷ نفر است، افزود: تعداد مستمری‌بگیران  ۷۵ هزار و ۷۹ نفر ، تعداد پرسنل شاغل  ۸۳۴ و تعداد مددجویان  ۹۰ هزار خانوار و ۱۶۰ هزار نفر است.

صحاف با تاکید بر اینکه امور اجتماعی بهزیستس متشکل از  امورزنان، امور شبه خانواده، مهدهای کودک و امور آسیب‌دیدگان است، تصریح کرد:  تعداد ۲۵ مرکز شبه خانواده در استان وجود دارد  و همچنین ۲۵۶ کودک مقیم خانه کودک و ۱۶۰۰ کودک تعداد فرزند امدادبگیر ما است.   

مدیرکل بهزیستی استان متذکر شد: در سال ۹۸ توانستیم تا ۲۱۹ نفر را با سرمایه کار توانمند سازیم.  

واگذاری 40 کودک به فرزندخواندگی/ 46 هزار کودک آذربایجان به مهد کودک می روند

وی با بیان اینکه از سال ۸۲ زمینه فرزندخواندگی از هلال احمر گرفته شد و به بهزیستی واگذار شد، افزود: سال پیش ۴۰ کودک را به فرزندخواندگی واگذار کردیم.

صحاف در رابطه با آمار مهدکودک‌های استان گفت:  ۵۷۰ مهدکودک شهری و ۴۳۹ مهدکودک روستایی وجود دارد  که در هر کدام اعم از 33 هزار و 81 کودک در مهد شهری و 13 هزار در مهدهای روستایی دریافت خدمات می‌کنند.

وی در ادامه به حمایت از مهدهای کودک مناطق محروم اشاره کرد و گفت: سال گذشته برای ایجاد ۳۱ مهدکودک در مناطق محروم و سکونتگاه غیررسمی مجوز صادر شد.

مدیرکل بهزیستی استان تصریح کرد: در سال گذشته و به علت شیوع کرونا فقط ۹۰ روز توزیع غذای گرم برای ۱۳ هزار کودک داشتیم و همچنین در راستای طرح سه دهک درآمد پایین جامعه  از ۱۷۰۰ کودک حمایت شده است.

وی به  22 هزار و 983 خانواده مستمری بگیر استان اشاره کرد و گفت: تعداد پرونده‌های واگذار شده به مراکز غیردولتی هشت هزار و 912 نفر است.

صحاف پرداخت خدمات مستمر و غیرمستمر برای چند قلو‌ها تا شش سال  را مورد اشاره قرار داد و گفت: برای یک هزار و 714 قلو خدمات ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جهت آماده‌سازی شغلی زنان سرپرست خانوار در سال گذشته توانستیم برای ۸۱۲ نفر آماده‌سازی شغلی اولیه ایجاد کنیم.

  پرداخت سرمایه کار بلاعوض  برای ۱۵۳ زن

مدیرکل بهزیستی استان به  پرداخت سرمایه کار بلاعوض  برای ۱۵۳ زن را مورد اشاره قرار داد و گفت: در بخش معافیت سربازی برای فرزند ذکور خانواده که یکی از راه‌های توانمدسازی است در سال گذشته برای ۷۶ فرزند ذکور معافیت سربازی گرفتیم.

صحاف خاطرنشان کرد: در سال گذشته ارائه خدمات در مداخله بحران‌های فردی و خانوادگی هم انجام گرفت به طوریکه در حال حاضر ۱۷ مرکز اورژانس اجتماعی در استان با ۱۳۹ نیروی قراردادی و خرید خدمت وجود دارد که در طول  سال ۹۸ توانستند  ۲۹۳۵ مداخله بحران داشته باشند.  

وی به حمایت‌های مادی و معنوی از افراد معرض آسیب‌پذیر اشاره کرد و گفت: حمایت از ۷۴ زن در خانه امن،  ارائه خدمات به ۲۴ دختر فراری ، بازپروری  ۱۸ زن،   حمایت اجتماعی از ۱۶ نفر مبتلایان به اختلال هویت انجام شده است.

صحاف با تاکید بر اینکه ساماندهی کودکان خیابانی یک کار جمعی با حضور یازده دستگاه است، گفت: در سال گذشته خانواده ۳۶ کودک توانمند شده و ۱۵۶ کودک در مراکز آموزشی و مهارتی قرار دارند.

وجود 400 هزار سالمند در آذربایجان شرقی

وی با اشاره بر اینکه ۴۰۰ هزار سالمند در استان وجود دارد که  ۳/۲۵ درصد جمعیت  آنها تحت پوشش بهزیستی هستند، افزود: یکی از معضلات کشور و استان پیری جمعیت است که در ۲۰ سال آینده قشر زیادی از جامعه سالمند خواهند شد و جوانی برای نگهداری آنها نیست.

وی افزود: تعداد کل افراد بالای ۶۰ سال دارای پرونده  در سازمان 16 هزار و 867 نفر است که ۶۷ درصد آنها مستمری‌بگیر هستند.

صحاف متذکر شد: در سال گذشته در حوزه اشتغال برای ۵۳۹۲ نفر اشتغال ایجاد شده و ۵۸۱ مسکن به بهره‌برداری رسید.

 وی با بیان اینکه ۶۳۳ تعداد مجوزهای صادر شده در سال گذشته است، گفت: در بخشنامه تعارض تعداد کل مجوزهای صادر شده ۱۹۹۷ مجوز است و  تعداد مجوز به همکاران ۵۴ مورد بود که ۲۷ مجوز فعالیت لغو شده است.

انتهای پیام/۶۰۰۲۷

 

 

 

 

 

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: حسین شریعتمداری سالمند جامعه بهزیستی کودک مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی تبریز خبرگزاری فارس فارس تبریز مستمری بگیر اشتغال سرمایه کار زنان سرپرست خانوار معافیت سربازی کرونا ویروس مدیرکل بهزیستی استان تحت پوشش بهزیستی سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۰۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داریوش ارجمند: تمدن‌ها با کاهش جمعیت از بین می‌روند

داریوش ارجمند بازیگر پیشکسوت عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون عنوان کرد: همگان این را می‌دانند که هر کشوری همچون یک تمدن اگر دوران کودکی، نوجوان، جوانی و پیری نداشته باشد، خواهد مرد. در واقع مرگ یک تمدن زمانی اتفاق می‌افتد که ما تصور کنیم دیگز نیاز به ازدیاد نسل نداریم در حالیکه همیشه باید این مراتب را رعایت کنیم، هر چند با گفتن مسائل حل نمی‌شود باید به مرحله عمل رسید.

وی در ادامه تأکید کرد که راهکار‌هایی برای تقویت این فرهنگ وجود دارد چرا که امری تربیتی و فرهنگی است و باید با مدیریت قوی از خانواده و آموزش و پرورش ورود کنیم.

ارجمند اظهار داشت: کودکی که در مدرسه تحصیل می‌کند باید بداند که چقدر تشکیل خانواده و ارزش خانواده مهم است، وگرنه این کودک زمانی که دانشجو می‌شود ترجیح می‌دهد به جای فرزندآوری در بزرگسالی سگ و گربه نگهداری کند مثل خیلی از کشور‌های خارجی!

این بازیگر پیشکسوت اظهار داشت: امر تربیتی یعنی خانواده و سپس مدرسه، در کنارش هنرمند هم می‌تواند تلاش کند تا کار‌هایی برای همین نسل نو انجام دهد، مثلا همین جشنواره رشدی که در مدرسه‌ها برگزار می‌شود خودش می‌تواند رشد جمعیت باشد و کودک و نوجوان ما را نسبت به آینده امیدوار کند و خانواده را بهترین مکان برایش بداند.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: همه اینها را گفتیم، اما این را هم باید تأکید کنم که ازدیاد جمعیت وابستگی زیادی به اقتصاد هم دارد و باید این را در نظر گرفت که خیلی از افراد هستند به خاطر مسائل اقتصادی دست به فرزندآوری یا فرزندآوری بیشتر نمی‌زنند، از شیرخشک و پوشک گرفته تا چیز‌های دیگر که تأمین کننده کودک است، اینها هم باید مدنظر دولت باشد.

ارجمند یادآور شد: البته کار‌هایی از سوی دولت مثل توزیع شیرخشک و اعطای مسکن و زمین به خانواده‌های چند فرزند برای سیاست تشویقی صورت می‌گیرد که اینها هم خوب است منتها باید بیشتر شود وتوجه مردم را جلب کند.

وی با گلایه از اینکه ما فرهنگمان را گم کرده ایم و باید کتاب بخوانیم تا ببینیم کجا بودیم و به کجا می‌خواهیم برویم، گفت: همه اینها از خانواده شروع می‌شود، اینکه چه چیز‌هایی به کودک یاد بدهند و سپس او را راهی مدرسه کنند، بعد می‌توانیم از هنرمند هم توقع داشتیم که کار تولید کند و خوراک فرهنگی و فکری به کودک و نوجوان ما بدهد تا اینها در بزرگسالی تفکرشان نسبت به ازدیاد جمعیت مناسب و درست شده باشد.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند.

منبع:روابط عمومی دومین جایزه ملی جوانی جمعیت

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی ازدواج و خانواده

دیگر خبرها

  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • چتر حمایت بهزیستی آذربایجان غربی بر سر بیش از ۹۰۰۰ زن سرپرست خانوار
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • داریوش ارجمند: تمدن‌ها با کاهش جمعیت از بین می‌روند
  • «صفر» شدن تعداد زنان سرپرست خانوار پشت نوبت حمایت بهزیستی
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • احداث ۴۰۰ واحد مسکن برای مددجویان بهزیستی استان اردبیل
  • اوتیسم؛ بیماری ناشناخته و بدون درمان!
  • ۶۷۸ خیر حامی کودکان تحت حمایت بهزیستی هستند
  • اوتیسم؛ اختلالی که ناشناخته ماند