Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-18@09:31:13 GMT

مدیریت گرمای شدید در پاندمی کرونا

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۹۱۱۳۰

مدیریت گرمای شدید در پاندمی کرونا

اثرات گرما و کووید -۱۹ تهدید‌هایی جدی بر سلامت انسان وارد می‌کند و به همین علت باید مورد بررسی قرار گیرد. ویروس کرونا خطرات ناشی از دمای بالای هوا را برای کسانی که نسبت به تغییرات آب و هوایی بیشترین آسیب‌پذیری را متحمل می‌شوند، تشدید کرده است. به خصوص افراد کهنسال یا کسانی که از یک بیماری پیش‌زمینه‌ای نظیر بیماری‌های کلیوی و قلبی عروقی رنج می‌برند و حتی کسانی که در دمای بالای هوا مجبورند در مناطق گرم کار کنند، بیش از دیگران در معرض خطر ناشی از گرم شدن هوا در روز‌های کرونایی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آلوده شدن این افراد به ویروس کرونا می‌تواند زمینه تشدید بیماری‌های مربوط به گرما بر شش‌ها و قلب را نیز فراهم آورد.

اقدامات جداسازی اجتماعی با وجود اثرات مثبت زیادی که به دنبال دارد، می‌تواند پیامد‌هایی منفی را نیز برای سلامت انسان به وجود آورد. به عنوان مثال، بسیاری از افراد خود را در گرمای خانه‌هایشان حبس و از رفتن به مکان‌های خنک‌تر خودداری می‌کنند که این اقدام به سهم خود می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های گرمایی و مرگ و میر را، به خصوص در افراد پیر، افراد دارای معلولیت، مردمی با مشکلات سلامت روانی، پرسنل درمانی و کسانی که به وسیله‌های خنک‌کننده در خانه‌های خود دسترسی ندارند، افزایش دهد. این شرایط در شهر‌های بزرگ به خاطر تراکم جمعیتی وخیم‌تر می‌شود چرا که در این نقاط ممکن است میلیون‌ها فرد آسیب‌پذیر ساکن باشند و یا مصالح به کار برده شده در ساخت و ساز شهری گرما را به خود جذب کند و جزیره‌های گرمایی به وجود آورد. اما خبر خوش اینکه، امواج گرما قبل از اینکه اتفاق بیافتد، قابل پیش‌بینی است پس می‌توان قبل از وقوع هر حادثه ناگواری، اثرات آن را به حداقل رساند و جان هزاران و حتی میلیون‌ها نفر را در یک شهر نجات داد.

حفظ سلامت در پاندمی کرونا؛ شهر‌ها چه اقداماتی را می‌توانند در پیش گیرند؟

مرکز آب و هوایی صلیب سرخ در هلند با همکاری شبکه اطلاعات جهانی سلامت حرارتی، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را برای مدیریت گرمای شدید در بحران کرونا منتشر کرد. در این دستورالعمل‌ها، روش‌هایی در قالب برنامه‌های تلفن همراه در اختیار مردم قرار می‌گیرد که بر اساس آن می‌فهمند چگونه در هنگام بیرون رفتن از منزل و حضور در مکان‌های عمومی نظیر پاساژ‌ها و پارک‌ها خود را به روش ایمن خنک نگه دارند و بدون دسترسی به تهویه کننده‌های هوا دمای بدن خود را در حد متعادل حفظ کنند.

سیستم‌ها و خدمات سلامت باید آمادگی لازم جهت رویارویی با افزایش تعداد بیماران به خاطر بالا رفتن دمای هوا را، همزمان با مراقبت از بیماران کرونایی داشته باشند. علاوه بر این، کارکنان مراقبت سلامت که در این روز‌های بحرانی مجبور به استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی هستند، در معرض گرمازدگی بیشتری قرار دارند و باید شرایط و امکانات لازم در اختیار آنان قرار گیرد. این افراد باید قبل از شروع کار، اقدامات خنک‌سازی را آغاز کنند، بدن خود را مرطوب نگه دارند و زمان کافی به خنک کردن خود در هنگام استراحت اختصاص دهند.
مقامات ارشد شهری نیز می‌توانند به سهم خود نقش مهمی در کاهش بحران ناشی از گرما شدن هوا ایفا کنند، مثلاً با کمک پرسنل درمانی و داوطلبان می‌توانند علائم بیماری گرمازدگی را شناسایی کنند و با آموزش عموم مردم، تأمین تجهیزات خنک‌سازی، دسترسی به آب و افزایش دسترسی به فضا‌های سبز اثرات منفی ناشی از بالا رفتن دمای هوا را به حداقل برسانند.

به طور کلی، مدیریت دو بحران کووید ۱۹ و گرم شدن هوا کار بسیار پیچیده‌ای است، اما با کمی ابتکار و طراحی مناسب می‌توان گام‌های بلندی در جهت حذف خلاء‌های پیش‌بینی نشده ناشی از این بحران‌ها برداشت.     منبع:ایمنا

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پاندمی کرونا کرونا ویروس کرونا تابستان گرمای هوا دمای هوا پارسی خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۱۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رگبار شدید باران امروز و فردا در این ۱۱ استان | وضع هوای همه شهرها تا آخر هفته

به گزارش همشهری آنلاین،‌ صادق ضیاییان براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی اظهارکرد: سه شنبه (۲۸ فروردین) در استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، نیمه جنوبی استان‌های اصفهان و یزد، شرق خوزستان، جزایر واقع در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و روز چهارشنبه (۲۹ فروردین) علاوه بر این مناطق در خراسان جنوبی رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، تگرگ و در برخی نقاط نیز خیزش گرد وخاک پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: پنجشنبه (۳۰ فروردین) در برخی نقاط استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان بارش با شدت کمتر ادامه دارد همچنین در روز سه شنبه در ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده دور از انتظار نیست.

ضیاییان در ادامه اظهارکرد: در بعد از ظهر جمعه (۳۱ فروردین) در برخی نقاط شمال غرب، غرب، استان‌های واقع در دامنه های زاگرس مرکزی و دامنه‌های البرز مرکزی و بعد از ظهر شنبه (اول اردیبهشت) علاوه بر این مناطق در دامنه‌های زاگرس جنوبی، برخی نقاط استان‌های فارس و هرمزگان رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت گاهی و گرد و خاک پیش بینی می شود.

وی اضافه کرد: سه شنبه در نوار شرقی کشور وزش باد شدید و احتمال خیزش گردوخاک وجود دارد. خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان تا پنجشنبه مواج و طوفانی خواهد بود.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده گفت: آسمان تهران فردا (۲۹ فروردین) کمی ابری و وزش باد با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۲۴ درجه سانتیگراد و طی پنجشنبه ( ۳۰ فروردین) صاف تا کمی ابری و وزش باد با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان اظهارکرد: طی فردا و پس فردا شهرکرد با کمینه ۱ و ۱- درجه سانتیگراد و اهوازبا بیشینه دمای ۳۵ و ۳۷ درجه سانتیگراد خنک‌ترین و گرمترین مرکز استان‌ها پیش‌بینی می‌شوند.

کد خبر 844831 برچسب‌ها خبر مهم سازمان هواشناسي باران

دیگر خبرها

  • رگبار باران و وزش باد شدید در استان‌های درگیر سیل
  • رگبار و وزش باد شدید در ۴ استان کشور
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • وزش باد شدید در جنوب و غرب تهران/ بارش باران در ارتفاعات
  • وزش باد شدید در جنوب و غرب تهران
  • وزش باد شدید در استان سمنان/ هوا گرم‌تر می‌شود
  • پیش بینی هواشناسی کشور ۲۸ و ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ / رگبار باران تا وزش باد شدید
  • رگبار شدید باران امروز و فردا در این ۱۱ استان | وضع هوای همه شهرها تا آخر هفته
  • پیش‌بینی وضعیت هوا؛ رگبار باران و رعد و برق در این استان‌ها
  • اختلال در سیستم ایمنی بدن با گرمای شدید