Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@08:23:44 GMT

لزوم پیوند مبارزه با کرونا با فرهنگ امید و شادی

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۹۱۵۱۹

لزوم پیوند مبارزه با کرونا با فرهنگ امید و شادی

نشست کرونا و بیان‌های فرهنگی: بدن و بیماری از سلسله نشست های همایش ملی پیامدهای اجتماعی و فرهنگی کرونا با همکاری مرکز میراث ناملموس تهران با دبیری شروین گودرزی معاون مرکز میراث ناملموس تهران برگزار شد.
رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی در این نشست گفت: با توجه به مطالعات مردم شناسان در جهان رابطه عمیقی در برخی از جوامع میان آیین های شفا و هویت وجود دارد، اما در آیین های شفا و فرهنگ زیارت اصولا شفای آیینی بیماری بعدی فردی دارد و مبتنی بر تشرف فردی زائر یا برگزارکننده آیین به شفاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دیگر سخن برای این آیین ها در ارتباط با اپیدمی در پزشکی فولک و مردمی کارکردی تعریف نشده است.
علیرضا حسن‌زاده خاطرنشان کرد: یکی از نتایج ظهور همه‌گیری کرونا درک عمومی و گفتمانی بدن فردی و اجتماعی است به گونه ای که از یک سو نشان داد بدن فیزیکی و اجتماعی تا چه حد می تواند بازتاب و بازنمایی هویت ملی و سلامت آن تلقی گردد و از سوی دیگر گفتمان های کالبد هراسانه با چالش رو به رو شد.

همه گیری کرونا اهمیت کالبد اجتماعی، لزوم کاهش فقر و فاصله طبقاتی و تقویت زیرساخت های درمان برای عموم جامعه و زیر ساخت های مهم دیگر چون حمل و نقل عمومی را نشان داد و روشن کرد بدون این زیرساخت ها مبارزه با همه گیری و حفظ کالبد اجتماعی سخت خواهد بود.

حسن زاده اظهار داشت: با توجه به جنبه های بدبینانه و ناامیدانه اخبار کرونا باید مبارزه با کرونا به فرهنگ امید و شادمانی نیز پیوند بخورد.
خشیار بیگی مردم شناس پزشکی از دانشگاه برکلی نیز در این نشست گفت: ظهور کرونا باعث تغییر جهت گیری پزشکی از جهت گیری بیمار محور به ناقل محور شده و این خود کنترل اجتماعی را به معنای فوکویی آن به شکلی دیگر مطرح کرده که با مفهوم انضباط متفاوت است. با توجه به سنگ قبرهای قدیمی در ایران ظاهرا از گذشته ایرانیان به مساله بیماری همه گیر و دستکم واگیردار بودن بیماری ها توجه داشته اند.

نشست کرونا و بیان های فرهنگی: بدن و بیماری از سلسله نشست های همایش ملی پیامدهای اجتماعی و فرهنگی کرونا بر حوزه های میراث فرهنگی گردشگری و صنایع فرهنگی خلاق  از سوی سه پژوهشگاه «میراث فرهنگی و گردشگری»، «فرهنگ هنر و ارتباطات» و «علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» برگزار شد.
تا کنون  ۲۷ نشست از سلسله نشست های همایش ملی پیامدهای اجتماعی و فرهنگی کرونا بر حوزه های میراث فرهنگی گردشگری و صنایع فرهنگی خلاق برگزارشده و دور جدید این نشست ها شامل ۲۰ نشست دیگر طی مرداد و شهریور برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها ویروس کرونا پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ویروس کرونا پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی نشست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۱۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه، گفت: همزمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، بازدید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی استان امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه رایگان است. - اخبار استانها -

داریوش فرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، برنامه‌های فرهنگی متنوعی از جمله شاهنامه‌خوانی و جشنواره‌های فرهنگی در اورامانات و حفظ و معرفی میراث ناملموس در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: همچنین به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی بازدید از محوطه‌های تاریخی و موزه‌های استان امروز پنجشنبه 30 فروردین ماه رایگان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با بیان اینکه محور گردشگری در بافت تاریخی شهر کرمانشاه با همکاری و همیاری معاونت عمرانی استانداری کرمانشاه، شهرداری‌ها و شورای شهر احیا می‌شود گفت: این محور از گذر جلوخان از خیابان مدرس آغاز شده است.

فرمانی افزود: بیش از 100 بنای تاریخی از جمله حمام ها، خانه‌ها، بازارها و مساجد و سراها در محدوده بافت تاریخی شهر کرمانشاه شناسایی شده که طرح احیای محور گردشگری در این بافت با توجه به این فراوانی آثار انجام می‌شود.

وی بیان کرد: همه بناهای تاریخی استان که مالکیت آن در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار دارد از طریق صندوق حفظ، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی به بخش خصوصی واگذار می‌شود و تاکنون بیش از هشت بنای تاریخی استان مانند خانه صارموالدوله و فیض مهدوی به بخش خصوصی واگذار شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه قرار است برخی از بناهای دیگر نیز بعد از پایان کار مرمت و بازسازی به بخش خصوصی واگذار شود گفت: میراث فرهنگی استان آماده ارائه تسهیلات برای احیای خانه‌های تاریخی در تملک بخش خصوصی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • موافقت با ۱۴ طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • بازدید رایگان از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها
  • لزوم ارایه برنامه جامع در حوزه فرهنگ و اقتصاد برای تحقق شعار سال
  • ۳.۵ میلیون نفر در تعطیلات نوروز به کردستان سفر کردند
  • ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد
  • ویزای زیارتی یا گردشگری برای کشورهای عضو شانگهای برقرار شود
  • ویزای زیارتی یا گردشگری برای کشور‌های عضو شانگهای برقرار شود
  • کشف بیش از ۳۰ شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار
  • پرداخت ۳۵۰ میلیارد وام به هنرمندان صنایع دستی خراسان جنوبی