Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-29@15:28:39 GMT

هزینه‌های جانبی نمایندگان؟!

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۹۱۵۴۵

محمد ماکویی؛ ۱- در سال‌هایی که آنالیز مالی – اقتصادی طرح‌های عمرانی را انجام می‌دادم، معمولا، ۵ درصد به عنوان هزینه‌های پیش‌بینی نشده در نظر گرفته و آن را به بودجه مورد نیاز طرح‌ها اضافه می‌کردم.

هنگامی که شک برم داشت که چه میزان از این افزودنی‌ها مجاز است به منابع و ماخذ معتبر مراجعه کرده و متوجه گردیدم که معمولا ۵ تا ۱۵ درصد هزینه‌های طرح‌ها را به عنوان پیش‌بینی نشده در نظر می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن موقع بود که متوجه شدم عدد و رقم لحاظ کرده تحت عنوان هزینه‌های پیش‌بینی نشده را خیلی هم پرت به حساب نیاورده‌ام.

۲- به اتفاق آقای مدیر عامل در جلسه‌ای حضور پیدا کردم که موضوع آن "تامین بودجه یک طرح عمرانی توسط بانک جهانی (شاید هم بانک توسعه اسلامی)" بود. در جلسه، نماینده بانک، آقای مدیر عامل را به عنوان مطلع مخاطب ساخته و از هزینه پیش‌بینی شده برای اجرای کامل طرح پرسید. جواب مدیر عامل به مذاق نماینده بانک خوش آمده و آن را کاملا منطقی قلمداد نمود.

پس از آن بود که نماینده بانک از آقای مدیر عامل سوال کرد که هزینه واقعی اجرای طرح ممکن است چند درصد با هزینه پیش‌بینی شده متفاوت باشد.

با ادای "صد در صد" مدیر عامل محترم، حال نماینده به قدری خراب شد که دور و بری‌ها و اطرافیان فقط توانستند به مدد درمان‌هایی از قبیل "آب زنی" و "صورت کوبی" او را به اوضاع و احوال روحی قبل از ایجاد شوک ۱۲ ریشتری برگردانند.

در حین انجام درمان‌های خانگی، یکی دو نفر فوری خود را به مدیر عامل رسانیده و او را مستحضر این‌که نماینده از سرزمینی که در آنجا برآورد‌ها و پیش بینی‌ها بصورت کاملا دقیق و حساب شده صورت می‌گیرد، آمده است، نمودند.

در ادامه مطلب هم به مدیر عامل حالی کردند که اگر در این کشور‌ها کسی بگوید که بین مقادیر پیش‌بینی شده با مقادیر واقعی می‌تواند تا حدود ۱۰۰ درصد اختلاف وجود داشته باشد، چه بسا برآورد کننده را تحت عنوان بیمار روانی محسوب ساخته و به بستری شدن کوتاه مدت یا دائمی وی در یک مرکز درمانی رضا دهند.

با این توضیحات و استماع " اینجور ادامه دهیم می‌رود و پشت سرش را هم نگاه نمی‌کند" بود که مدیر عامل راضی شد از خر شیطان پیاده شده و تفاوت مقدار پیش‌بینی شده با مقدار واقعی را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

۳- این روز‌ها حقوق و هزینه‌های جانبی نمایندگانی که داعیه شفاف‌سازی و مبارزه با فساد را دارند سر و صدای زیادی به پا کرده و خیلی‌ها را به سوال اساسی زیر کشانیده است: "گیریم که ۱۰ میلیون تومان حق شما بوده و با حساب و کتاب به دست آمده باشد. بیست میلیون تومان هزینه جانبی را با کدامین حساب و کتاب از بودجه ملت برداشته‌اید؟"

این سوال، پرسشی کاملا منطقی است و برای دانستن چرایی منطقی بودن آن می‌توان جلسه‌ای که سالانه مابین نمایندگان کارفرما‌ها و نمایندگان کارگران برگزار شده و در آن حداقل دستمزد تعیین می‌شود را در ذهن مجسم کرد: در این جلسه، معمولا، نمایندگان کارگران از هزینه‌هایی، چون خوراک، پوشاک، ایاب و ذهاب، مسکن، آب و برق و گاز و تلفن و دیگر هزینه‌های ضروری سخن گفته و بی‌آنکه پای هزینه‌های غیرضروری کارگران از قبیل سینما و تئاتر و ورزش و دیگر فعالیت‌های تفریحی و سرگرم‌کننده را پیش بکشند، دهان خود را می‌بندند.

فرض کنید که در چنین جلسه‌ای نمایندگان کارفرما‌ها افراد کاملا منطقی بوده و با صحه‌گذاری بر واقعی بودن هزینه‌های مطروحه، با نمایندگان کارگران بر سر حداقل حقوق و دستمزد به توافق برسند.

اگر در این حال، نمایندگان کارگران فرصت را مغتنم شمرده و به نمایندگان کارفرما‌ها پیشنهاد سه برابر شدن حداقل حقوق و دستمزد را بدهند، گمان می‌کنید که پاسخ نمایندگان کارفرما‌ها چه خواهد بود.

اگر بنا را بر آن بگذاریم که این بار هم نظم جلسه به هم نخورد و نمایندگان کارفرما‌ها در کمال ادب سوال "این دویست درصد افزودنی مجاز را از کجا آورده اید؟" را بر زبان آورند، آیا نمایندگان کارگران می‌توانند از پیشنهاد خود دفاع نمایند.

قطعا در این حال دفاع نمایندگان کارگران چیزی در مایه‌های "در کنار هزینه‌های واضحی که همه از آن‌ها اطلاع دارند، هزینه‌های دیگری که کسی از آن‌ها اطلاع ندارد هم وجود دارد که بهتر است به دلایل آشکار صدایشان در نیاید" خواهد بود!

در این حال، به احتمال قریب به یقین، نمایندگان کارفرما‌ها خونسردی خود را حفظ نموده و صلاح را در آن خواهند دید که بار دیگر با سلاح منطق سراغی از نمایندگان کارگران بگیرند: "دو دو تا چهار تا می‌شود. نه پنج تا! نه شش تا! نه هفت تا! دیگر ده تا که نمی‌شود!"

ظاهرا حاصلضرب دو دو تای نمایندگان محترم مجلس دیگر به سبک و سیاق سابق نیست!

منبع: فرارو

کلیدواژه: حقوق نمایندگان نمایندگان کارگران پیش بینی شده مدیر عامل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۱۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی جوی پایدار در هوای خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: با توجه به بررسی نقشه‌های پیش یابی تا روز شنبه جو استان نسبتا پایداراست.

محمد سبزه زاری افزود: طی امروز  وزش باد‌ها در ساعات بعد از ظهر بصورت متوسط و همراه با تندباد‌های لحظه‌ای در مناطق غربی، جنوبی و مرکزی پیش بینی می‌شود.

وی ادامه داد: روند افزایش دما همچنان در استان ادامه دارد و شمال خلیج فارس تا اوایل شنبه مواج است.

مدیر کل هواشناسی خوزستان بیان کرد: موج بارشی ضعیفی از اواسط روز شنبه استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در شبانه روز گذشته آبادان با ۲۸.۲ و ایذه با ۶.۸ درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین وخنکترین نقاط گزارش شده اند.

در شبانه روز گذشته حداکثر دمای اهواز به ۲۷.۵ و حداقل به ۱۵ درجه سانتیگراد رسیده است.

دیگر خبرها

  • پیش بینی جوی پایدار در هوای خوزستان
  • دو سناریو خوشبینانه و بدبینانه اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳/ نرخ تورم و ارز چه تغییری می کند؟
  • حقوق کارمندان دولت 20 درصد و حقوق کارگزان 35 درصد در سال 1403 افزایش می یابد
  • دو سناریو خوشبینانه و بدبینانه اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳
  • بالاخره دولت تسلیم شد؛ آپشن طلایی به حقوق کارگران اضافه شد / متناسب‌سازی حقوق‌ها با تورم ۴۵ درصد
  • امکان تقسیم اراضی بعد از فوت وراث وجود ندارد
  • اعتراض کاربران فضای مجازی به عملکرد نمایندگان کارگران در شورای عالی کار
  • حقوق کارگران ۱۵ درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت
  • اگر مزد واقعی به کارگر داده شود...
  • بازدید قائم مقام مدیر عامل بانک ملی ایران از شعبه فرودگاه امام(ره)