Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران، عطوان تحلیلگر سرشناس مسائل سیاسی جهان عرب با ارزیابی شرایط شکل‌گیری توافقنامه ایران و سوریه و مطالب ابراز شده در کنفرانس مطبوعاتی مشترک ایوب و سرلشکر باقری، این رویداد را در بردارنده پنج نکته اساسی و مهم دانست.

نخست: بر اساس تاکید به عمل آمده در متن توافق‌نامه برجسته‌ترین هدف این توافق آن است که ایران سامانه دفاع هوایی پیشرفته از نوع « باور ۳۷۳ » و « خرداد ۳ » را در اختیار سوریه قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سامانه مزبور مدرن‌ترین سامانه دفاع موشکی موجود در زرادخانه ایران است و محصول پیشرفت به دست آمده در صنایع نظامی این کشور است که با موشک‌های روسی « اس ۳۰۰ » رقابت می‌کند. به گفته منابع نظامی محور مقاومت، ایران پس از امضای توافق هسته ای با «گروه پنج به علاوه یک»، مجموعه‌ای از این موشک‌ها را از روسیه دریافت کرد.

دوم: بر اساس توافق‌نامه به عمل آمده میان روسیه و رژیم اشغالگر اسراییل ، مسکو حاضر نیست به فرماندهان نظامی سوریه جهت استفاده از سامانه موشک‌های « إس ۳۰۰ » چراغ سبز نشان دهد. این مخالفت روسیه رهبران سوریه را بر آن داشت تا جهت مقابله با حملات مکرر اسراییل، به همپیمان ایرانی خود متوسل شود.

سوم: بر پایه توافق‌نامه جدید نظامی منعقد شده میان تهران و دمشق، حضور نظامی ایران در سوریه وجهه قانونی دارد و این حضور شاید افزایش یابد که در بردارنده یک پیام دوگانه به آمریکا و اسراییل است، مبنی بر اینکه این حضور ادامه و گسترش خواهد یافت و  نمایانگر یک ائتلاف راهبردی درازمدت میان ایران و سوریه است و آمریکا و اسراییل نباید در آرزوی خروج ایران از سوریه باشند.

چهارم: این توافق‌نامه در واقع یک پاسخ عملی به قانون آمریکایی « قیصر » است که می‌خواهد ملت سوریه را به گرسنگی بکشاند و فرآیند بازسازی این کشور را دچار مشکل کند و قصد دارد تا رهبران سوریه را وادار نماید اگر می‌خواهند از پیامدهای این قانون و اجرای آن در امان بمانند باید « خط مشی خود را تغییر دهند »، همچنان که «جیمز جفری» نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه دو هفته پیش آن را اعلام کرد.

پنجم: توافق‌نامه تهران و دمشق همچنین در بردارنده پیامی برای ترکیه است که از سوی سرلشکر باقری بیان شد، مبنی بر اینکه آنکارا باید درک کند که حل و فصل مشکلات امنیتی ترکیه تنها با انجام مذاکره و دستیابی به تفاهم با سوریه تحقق خواهد یافت. به عبارت دیگر در ارتباط با مقابله با حضور ترکیه در شمال سوریه، تهران در کنار دمشق قرار گرفته است.

سردبیر رای الیوم افزود: این توافق‌نامه یا معاهده نه تنها در واکنش به حملات هوایی اسراییل علیه مواضع سوریه شکل گرفت، بلکه در چارچوب کسب آمادگی بیشتر جهت شکل‌گیری واکنش گسترده‌تر از سوی محور مقاومت تحقق یافت، زیرا تهران و دمشق دریافته‌اند که زمان خویشتن‌داری در برابر حملات هوایی اسراییل به سر آمده است، چون سیاست خویشتن‌داری منجر به افزایش حملات هوایی اسراییل و تلفات حاصل از آنها خواهد شد.

اخبار مرتبط جنگ‌افروزی سعودی‌ها در دو جبهه صدور مجوز سفر اسرائیلی‌ها به عربستان چه معنایی می‌دهد؟ دانایی فر: توافقنامه ایران و سوریه پیام روشنی برای آمریکا و اسرائیل دارد/ از این به بعد برخورد جدی‌تری با حضور آنها در این کشور خواهد شد

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا عطوان توافقنامه نظامی ایران و سوریه سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی ایران و سوریه توافق نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۱۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی اف: باکو و ایروان بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح نزدیک شده اند

الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان تایید کرد که باکو و ایروان درک مشترکی از اینکه یک توافقنامه صلح باید چگونه باشد، دارند و تاکید کرد که تنها بررسی جزئیات نهایی باقی مانده است.

علی اف گفت: ما بیش از هر زمان دیگری به حل موضوع (امضای توافقنامه صلح) نزدیک شده ایم. او همچنین خاطرنشان کرد که چندین سال پیش حتی توافقی در مورد اصول توافق وجود نداشت.

رئیس جمهوری آذربایجان ادامه داد: در آن زمان حتی پیش نویس توافقنامه صلح وجود نداشت و اکنون ما یک درک مشترک داریم که یک توافقنامه صلح باید چگونه باشد.

وی در پایان گفت: ما فقط باید جزئیات را بررسی کنیم، البته هر دو طرف به زمان نیاز دارند.

در ۷ دسامبر گذشته، دفتر نخست وزیر ارمنستان و دولت رئیس جمهور آذربایجان بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن بر عزم ایروان و باکو برای عادی سازی روابط و انعقاد معاهده صلح بر اساس احترام به اصول حاکمیت و تمامیت ارضی تاکید کردند. آذربایجان به نشانه حسن نیت ۳۲ سرباز ارمنی و ارمنستان دو سرباز آذربایجانی را آزاد کردند.

در همین حال، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان دیروز گفت که ایروان و باکو روند عملی تعیین حدود مرز‌ها را آغاز کرده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • توافق الاعرجی با احمدیان درباره توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
  • واکنش ایران قواعد جدیدی را پایه گذاری کرد
  • القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد | ما از حقوق اصلی ملت خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد
  • علی اف: باکو و ایروان بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح نزدیک شده‌اند
  • علی اف: باکو و ایروان بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح نزدیک شده اند
  • آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند
  • تاکید کرملین بر عدم تغییر روند درگیری نظامی در اوکراین
  • مُهر پایان طوفان الاقصی و وعده صادق بر دوره آمریکایی خاورمیانه
  • ایران، خاورمیانه و گام بعدی حماس