Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@18:04:15 GMT

جای بازارچه‌های صنایع دستی در گلستان خالی است

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۹۱۶۵۳

جای بازارچه‌های صنایع دستی در گلستان خالی است

لیلا خسروی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بانوان هنرمند روستایی در گلستان بویژه در گالیکش محصولات دستی جذاب و بازارپسندی تولید می‌کنند اما به سبب نداشتن آگاهی از روند کار، جسارت لازم برای فروش را ندارند که مسوولان استانی می توانند با حمایت بیشتر از آنان، امکان فروش محصولات‌ در بازارهای داخلی و خارجی و ورود به عرصه تجارت الکترونیک را فراهم کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با هدف کمک به معرفی بهتر دستاوردهای بانوان از ۶ سال قبل با راه‌اندازی انجمن زنان نواندیش در گالیکش به سراغ بانوان هنرمند روستایی رفته و با ارائه مشاوره‌ و آموزش، پیگیر احیای سنت‌های قدیمی و فراموش شده مانند ابرشیم بافی و نمدمالی شدم.

وی ادامه داد: در این رابطه چند نفر از بانوان هنرمند روستای "پنو" با ثبت شرکت و خرید پیله ابریشم اقدام به تولید پارچه و دوخت لباس‌های زیبای تلفیقی از طرح‌های سنتی و مدرن دوخته و به بازار عرضه می‌کنند.

مدیر انجمن زنان نواندیش گالیکش از پیگیری راه‌اندازی کارگاه ریسندگی پیله ابریشم دراین شهرستان خبر داد و اضافه کرد: تلاش می کنیم با همکاری سپاه و باهدف اشتغالزایی در مناطق روستایی طرح "هر روستا یک شغل" را با اولویت گوهرتراشی راه‌اندازی کنیم.

خسروی، گردآوری بانوان هنرمند اقوام مختلف ساکن گالیکش از جمله کیف‌های نمدی و ابریشمی با تلفیقی از سوزن دوزی بلوچ و ترکمن را از دیگر اقدامات این مجموعه اعلام کرد و افزود: تولید این محصولات  بازارپسند می‌تواند به معرفی صنایع دستی اقوام و نیز کسب درآمد برای هنرمندان کمک زیادی کند.

کارآفرین برتر حوزه صنایع دستی گلستان ادامه داد: حضور در نمایشگاه‌های ملی و استانی، ایجاد بازارچه در فضای مجازی و شرکت در نمایشگاه‌های فصلی در کنار استفاده از شیوه‌های جدید بسته‌بندی و آموزش‌های کاربردی موجب رونق بیشتر فروش محصولات تولیدی هنرمندان عضو انجمن زنان نواندیش شده است.

خسروی افزود: انجمن زنان نواندیش گالیکش درسایه ۶ سال فعالیت خود توانسته برای ۵۰۰ نفر از بانوان مناطق روستایی این شهرستان شغل پایدار ایجاد کند و دراین ارتباط چهار کارگاه گروهی، ۵۰۰ کارگاه صنایع دستی انفرادی و ۱۰ اقامتگاه بوم‌گردی با مدیریت بانوان راه‌اندازی شده است.

وی، راه‌اندازی بازارچه‌ صنایع دستی در گالیکش را تسهیل کننده رونق تولید و اشتغالزایی حوزه بانوان دانست و افزود: از پنج سال پیش پیگیر راه‌اندازی این بازارچه هستم و با وجود اینکه شهرداری نیز زمین لازم را داده اما هنوز خبری از ساخت آن نیست. 

لیلا خسروی کارآفرین حوزه صنایع دستی گلستان به تازگی به عنوان یکی از ۲۰ بانوی کارآفرین برتر کشور برگزیده شد.

به گفته مریم حاجی ابراهیمی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، پارسال ۳۰۸ هزار دلار از تولیدات هنرمندان صنایع دستی این استان به صورت چمدانی به ۱۰ کشور صادر شد و  ۶ بازارچه صنایع دستی با در اختیار گذاشتن زمین توسط شهرداری‌ها در حال ساخت است.

استان گلستان دارای ۳۰ هزار هنرمند در حوزه صنایع دستی است که ۲۰ هزار ۵۰۰ نفر از آنان پرونده تولید انفرادی و ۵۰۵ نفر نیز کارگاه تولیدی دارند. 

فرش دستباف، نمد، زیورآلات و سوزن دوزی ترکمن، جاجیم بافی روستای زیارت گرگان، ابریشم بافی قزلباش های رامیان و مینودشت، سوزن دوزی شاهکوه و قوم بلوچ و نیز دوخت‌های سنتی پوشاک در ببن فارس‌ها از جمله صنایع دستی اقوام ساکن در گلستان است که با هنرمندی زنان و دختران و مردان این استان، هر کدام نام و آوازه خود را در بین خریداران داخلی و خارجی دارند. 

گالیکش با افزون بر ۶۳ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

برچسب‌ها کارآفرینی گالیکش گلستان میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کارآفرینی گالیکش گلستان میراث فرهنگی کارآفرینی گالیکش گلستان میراث فرهنگی بانوان هنرمند صنایع دستی راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۱۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان

به‌گزارش جام جم آنلاین از گرگان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، مجید رحمانی خلیلی با اعلام این خبر گفت: موافقت‌نامه اصولی 14 طرح سرمایه‌گذاری گردشگری اعم از اقامتگاه بوم‌گردی، مجتمع گردشگری، گردشگری ساحلی، واحد پذیرایی، هتل‌آپارتمان و مرکز تفریحی سرگرمی در شهرستان‌های استان با حجم سرمایه‌گذاری  بالغ‌بر 5 هزار میلیارد ریال در اولین جلسه کمیسیون فنی سرمایه‌گذاری در سال جاری صادر شد.

 

معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان خاطرنشان کرد: این طرح‌ها با ایجاد زمینه اشتغال حدود 200 نفر طبق ضوابط و قوانین مصوب در شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جلسه اخیر کمیسیون فنی برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری استان بررسی و مورد تصویب قرار گرفت.

او تصریح کرد: حمایت از سرمایه‌گذاران و تسریع در اعطای مجوزهای لازم برای ایجاد تأسیسات گردشگری در سطح استان از اولویت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان است.

دیگر خبرها

  • تخصیص اعتبارات دولتی برای راه اندازی بازارچه خاص بانوان
  • موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • تصویب اعتبار برای راه اندازی بازارچه‌ محصولات خانگی بانوان
  • مکان یابی ایجاد بازارچه های صنایع دستی بانوان در کشور
  • حمایت از بازارچه‌های صنایع دستی تولید بانوان
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی است/ نام پدر هم از روی کارت‌ها حذف می‌شود
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی است/ نام پدر هم از روی کارت ها حذف می شود
  • خزعلی: صدور کارت ملی با نام مادران منتفی شد
  • راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی در اردبیل