Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش افکارنیوز،

هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در توییتر مطلبی درباره اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتشر کرد.

اخبار سیاسی- متن مطلب عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره اعتبارنامه تاجگردون به شرح زیر است:

بررسی صلاحیت و بررسی اعتبارنامه، دو نهاد برآمده از قانون است و نتیجه هر دو اعتبار حقوقی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اول مستند به اصل ۹۹ و دومی مستند به اصل ۹۳ قانون اساسی است. انجام دقیق آنها وظیفه شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی و تصویب/ عدم تصویب اعتبارنامه حق قانونی نمایندگان است.

شورای نگهبان همانطور که رسماً اعلام کرد، تصمیم‌گیری راجع به اعتبارنامه نمایندگان را حق و مسئولیت قانونی نمایندگان می‌داند و نفیاً یا اثباتاً هیچ نظری بر رد یا تایید اعتبارنامه منتخبان نداشته است. رد اعتبارنامه هیچ نماینده‌ای تضعیف‌کننده شورای نگهبان نیست.

طی هفته‌های اخیر از سوی برخی افراد، مطالبی به شورای نگهبان و برخی اعضای آن منتسب شد که درست نبود؛ از روند تایید صلاحیت آقای تاجگردون تا خبر کذب عضویت فرزند یکی از اعضای شورا در هیأت مدیره یک شرکت! مبارزه با فساد با اتهام‌پراکنی و تمسک به مطالب غیرمستند سازگار نیست.

بررسی اعتبارنامه کاری تحقیقی است و نیازمند دقت فراوان. قضاوت نادرست و اتهام‌زنی به شورای نگهبان و نهادهای امنیتی و مراجع قانونی، شعبه و کمیته تحقیق اعتبارنامه و بیش از ۱۲۰ نفر از نمایندگانی که رای موافق ندادند، درست نیست کما اینکه نمایندگانی هم که رای موافق دادند حتماً حجت داشته‌اند.

در انتخابات اخیر صلاحیت برخی از بزرگان سیاست یا منسوبان مقامات عالیرتبه تایید نشد؛ ۷۵ نماینده و معاون رئیس‌جمهور و برخی استانداران سابق و خویشان مقامات. اصرارهای مکرر و فشارهای آشکار و پنهان نیز نتوانست کمر شورا خم کند.

 دقت نظر شورا و پایداری بر نظر خود، عده‌ای را خشمگین و سیلی از تخریب‌ها و هجمه‌ها را روانه شورا کرد. برخی مقامات اجرایی نیز به میدان آمدند و در طرفداری یک جریان سیاسی اظهارات تعجب‌برانگیزی داشتند اما حمایت کم‌نظیر مقام معظم رهبری، شورا را در انجام وظایف قانونی مصمم‌تر کرد. آمریکا نیز نتوانست عصبانیت خود را پنهان کند و تحریم پنج عضو شورای نگهبان توسط آمریکا آن هم یک روز مانده به انتخابات مدال افتخاری برای اعضا بود که نشان از درستی راه و مسیر صیانت از حق‌الناس داشت.

شورای نگهبان نهادی نیست که برای انجام وظایف قانونی‌اش از کسی هراس داشته باشد یا برای تصمیم‌گیری احساساتی یا دچار هیجان‌زدگی شود و با فشارهای سیاسی و رسانه‌ای عقب بنشیند و حق‌الناس را نادیده انگارد. شورای نگهبان تابع ادله و مستندات است و اقناع اعضا ملاک رای نهایی است. در بررسی صلاحیت، گاهی نظر من در تایید یا رد داوطلبان رای نمی‌آورد ولی به آرای دیگران احترام می‌گذاشتم چون از نزدیک می‌دیدم اتخاذ تصمیم درست و رعایت حق داوطلبان و مردم برای اعضا مهم است. گاهی با یک رای بیشتر، نظر شورا تغییر می‌کرد ولی معیار رای اکثریت بود و جای گلایه نداشت.

در خصوص صلاحیت منتخب گچساران از ابتدا اختلاف‌نظر بود. پاسخ مراجع استعلامی متفاوت و محتوای پرونده ترکیبی از مطالب صحیح و کذب یا بی‌سند بود و باعث ابهامات زیادی شد. در هیأت مرکزی همه مطالب موجود بررسی و پاسخ‌های داوطلب در چندین نوبت شنیده شد اما اکثریت اعضای آن متقاعد به رد نشدند.

این نکته مهم است، بدانید مبنای نظر شورا استعلامات واصله است و اعتبار اولیه گزارش‌ها و اسناد باید توسط مراجع استعلامی تایید شود. شورا نیز دستگاه اطلاعاتی مستقلی ندارد و صرفاً با تحقیقات محلی که انجام آن توسط توده مردم صورت می‌گیرد، فرآیند بررسی را تکمیل می‌کند. پس از تجمیع مدارک و پاسخ‌های داوطلب، گزارش وضعیت پرونده تنظیم می‌شود و اعضا در مقام داوری رای می‌دهند.

اختلاف نظر مراجع قانونی در پرونده مورد اشاره و کیفیت اعتبار اسناد در نتیجه‌گیری موثر بود و صحت و اعتبار یا استناد بسیاری از  مطالب برای رد صلاحیت آقای تاجگردون به تایید اکثر اعضا نرسید و کفه استعلامات مثبت بر استعلامات منفی چربید.

شورای نگهبان برای انجام مسئولیت‌های خود نه از کسی انتظار تشکر دارد و نه از سرزنش ملامتگری نگرانی؛ مهم این است که همان‌طور که امام راحل فرمودند خدا را در نظر داشته باشد و بر اساس حجت شرعی و قانونی عمل کند و در پیشگاه ذات باری‌تعالی و رهبر معظم انقلاب و ملت شریف ایران روسفید باشد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: شورای نگهبان تاجگردون شورای نگهبان هادی طحان اعتبارنامه تاجگردون شورای نگهبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۱۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز اکران آنلاین یک فیلم پلیسی-جنایی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی، فیلم داستانی «ناسور» که در ژانر پلیسی-جنایی-معمایی با هدف آشنایی با اقدامات و فعالیت‌های ارزشمند «سازمان پزشکی قانونی کشور» در دو اپیزود به نام‌های «بادکنک قاتل» به کارگردانی حسین فریدون‌جاه و «ماجرای نیمه شب» به کارگردانی محسن علم‌الهدی تولید شده، در پلتفرم‌های نمایش خانگی به اکران آنلاین رسید.
 
در خلاصه داستان فیلم «بادکنک قاتل» آمده است: ماجرای فوت مشکوک یک سرمایه دار سر شناس کشور در یک حادثه ساده و خنده دار، که پسر بزرگ او برای حفظ آبرو و اعتبار خود سعی بر دستکاری کردن گزارش پزشکی قانونی دارد.

خلاصه داستان فیلم «ماجرای نیمه شب» نیز ماجرای قتل دختر نوجوانی است که خبر آن در فضای مجازی پخش شده و باعث به هم ریختن آرامش و امنیت جامعه شده است، اما حقیقت پیچیده دیگری پشت ماجراست که توسط پزشکی قانونی کشف می شود.

در فیلم داستانی «ناسور» بازیگرانی چون امید محمد نژاد، سینا علیزاده، پیمان محسنی، مرضیه رسولی و رضا بهرامی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سایر عوامل این پروژه عبارتند از: تهیه کننده: حسین فریدون جاه، نویسنده: علی فراهانی صدر، مدیر فیلمبرداری: یونس سبزی، منشی صحنه: آناهیتا کارخانه، مدیر تولید: محمدحسین حسینی، صدابردار: مجید نجاتی، طراح صحنه و لباس: امیر محمدی، گریم : زهرا حمیدی.

دیگر خبرها

  • ماجرای ماشین آب‌پاش در رژه روز ارتش مشهد چه بود؟
  • ادارات مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند
  • واکنش آیت‌الله جنتی به عملیات «وعده صادق»
  • ادارات، مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند
  • ارگان‌ها و ادارات، مانع اجرای رأی کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر یزد نشوند
  • آغاز اکران آنلاین یک فیلم پلیسی-جنایی
  • نمایش برخط دو فیلم سینمایی
  • اعضای شورای شهر تهران معترض به توهین‌های باند زاکانی
  • صدور اعتبارنامه ۱۴ نماینده منتخب تهران در مجلس
  • واکنش شورا به توهین یک مدیر زاکانی /خط قرمز ما ادب است