Web Analytics Made Easy - Statcounter

گزارش های جدید می گویند زباله های الکترونیکی دنیا حالا تبدیل به مشکل بزرگی برای کشورهای مختلف شده اند. محققان از تولید 75 میلیون تن زباله الکترونیکی تا سال 2030 خبر می دهند.

به گزارش «انرژی امروز» از ژورنال ساینس نیوز، بر اساس آمار و ارقام  Global E-Waste Monitor 2020 در سال 2014، در سراسر دنیا حدود 44.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

4 میلیون تن متریک زباله الکترونیکی، شامل باتری، لپ تاپ، گوشی های هوشمند و تلوزیون، تولید شد. تا سال 2030 این رقم به 74.7 میلیون تن خواهد رسید. این میزان زباله تقریبا هشت برابر وزن سد سه دره (Three Gorges Dam) چین خواهد بود.

این تحقیق را اتحادیه ارتباطات بین المللی سازمان ملل متحده، انجمن بین المللی زائدات جامد و دیگر گروه های فعال در زمینه زباله های الکترونیکی انجام داده اند.

از دلایل تولید این مقدار حجیم مواد زائد الکتریکی طول عمر کمتر این زائدات و مصرف تعداد زیادی از آنها اعلام شده است. و از سویی در بسیاری از نقاط دنیا این تجهیزات بازیافت نمی شوند.

از 53.6 میلیون تن زائدات الکتریکی تولید شده در سال 2019، فقط 9.3 میلیون تن، یعنی 17.4 درصد از آنها بازیافت شد.

زائدات الکترونیکی دورریخته شده حاوی مواد خطرناک هستند از جمله کادمیوم و جیوه در لپ تاپ ها و گوش های تلفن هوشمند و مواد شیمایی خنک کننده مثل کلروفلوئورکربن و هیدروکلروفلوئور کربن که احتمالا به محیط زیست هم نشت می کنند.

از سویی زباله های الکترونیکی منبع زائدات پلاستیک هستند. و همین طورعدم بازیافت این زائدات به استخراج بیشتر مواد مصرفی آنها از محیط زیست منجر می شود.

زباله های الکترونیکی حاوی مواد فلزی بسیار باارزش و قابل بازیافتی مثل آهن، مس و طلا هستند. ارزش این مواد خام در سال 2019 در زائدات دور ریخته شده الکترونیکی به 57 میلیارد دلار می رسید که فقط 10 میلیارد دلار آن بازیافت شد.

برچسب هاانرژی امروز زباله زباله الکترونیکی (e-waste)

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: انرژی امروز زباله زباله الکترونیکی e waste آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو زباله های الکترونیکی میلیون تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۹۲۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیرعامل دارالقرآن اهل‌بیت اصفهان: قرآن و ادعیه‌های بلااستفاده یا فرسوده خود را به ما بسپارید

قربانیان گفت: طرح جمع آوری قرآن و ادعیه پیش‌ از این با روش‌های دیگر اجرا شده است و قرآن کهنه را با قرآن نو تعویض می‌کردند اما در نهایت این قرآن کهنه به بازیافت می‌رفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، متأسفانه قرآن در جامعه ما مهجور است و گاهی ما در نحوه نگهداری به قرآن اهانت می‌کنیم. چنانچه گاهی برخی مساجد قرآن‌هایی که ورق‌های آن جدا شده یا فرسوده است را به بازیافت می‌دهند و با این کار به قرآن اهانت می‌کنند؛ چراکه ادعیه‌ و قرآن‌ها در بازیافت‌ها با زباله‌هاي كاغذي ديگر با آب حل شده و به مقواهايي مثل شانه تخم‌مرغ تبدیل می‌شود. بر همین اساس، برای بهره‌مندی مطلوب از مصاحف شریف (قرآن، کتب مذهبی و ادعیه) طرح ملی «نورباران» به همت سازمان دارالقرآن کریم آغاز به کارکرد.

حجت‌الاسلام حمیدرضا قربانیان، مدیرعامل دارالقرآن اهل‌بیت (ع) اصفهان در گفت‌وگو با دانشجو یکی از اهداف اجرای این طرح را حفظ حرمت قرآن عنوان کرد و گفت: گاهی ما در مساجد شاهد نگهداری قرآن‌ها به طرز نامناسبی هستیم و هیئت‌امنای مساجد اغلب نمی‌دانند که با قرآن‌های اضافی یا فرسوده چه‌کار کنند؛ گاهی برخی برای‌آنکه حرکتی انجام داده باشند این قرآن‌ها را در  مزارع خاک می‌کنند که با این کار قرآن خوراک موریانه می‌شود. بعضی دیگر از افراد قرآن را داخل آب می‌ریزند؛ درحالی‌که برخی کاغذهای قرآن قابلیت حل شدن در آب را ندارد و یک جایی بالاخره سر از خشکی در می‌آورد؛ لذا اینها معضلی بود که ما نتوانستیم بی‌تفاوت از کنار آنها رد شویم و بر همین اساس طرح نورباران را به اجرا در آوردیم.

او تأکید کرد: در این طرح ما به دنبال ترمیم و صحافی قرآن هستیم. لازم به ذکر است که طرح نورباران طرح شخصی، استانی و حتی کشوری نیست و افرادی از کشورهای سودان، سوریه و عراق طی بازدید از مجموعه، از این طرح استقبال کردند تا آن را در کشورهای قطب اجرا کنند.

مدیرعامل دارالقرآن اهل‌بیت (ع) اصفهان یکی دیگر از اهداف اجرای این طرح را جلوگیری از قطع درختان برای چاپ قرآن دانست و افزود: اگر قرآن‌های فرسوده در منازل یا مساجد ترمیم و صحافی شده و دوباره در مساجد و منازل قرار گیرید، ما تا بیست سال آینده نیازی به قطع درخت برای چاپ قرآن نخواهیم داشت.

وی سومین هدف از اجرای این طرح را فرهنگ‌سازی در این زمینه عنوان کرد: با اجرای این طرح می‌توان قرآن، نهج‌البلاغه و مفاتیح در سراسر کشور را تأمین کرد. در برخی مساجد کشور مثل سیستان و بلوچستان حتی یک قرآن هم وجود ندارد و آن‌ها خواستار حتی قرآن‌های نصف نیمه و قدیمی هستند.

نحوه دریافت و توزیع قرآن و ادعیه

حجت‌الاسلام قربانیان درباره نحوه توزیع قرآن، ادعیه و کتاب‌های مذهبی توضیح داد: طبق توافقنامه با سازمان دارالقرآن کشور قرار است کلیه قرآن‌ها به مؤسسه دارالقرآن اهل‌بیت (ع) ارسال شده و بعد از ترمیم و صحافی، مجدد به سازمان دارالقرآن کل کشور اعلام شود. در نهایت، سازمان دارالقرآن با استعلام از سازمان تبلیغات استان‌ها تصمیم می‌گیرد که قرآن‌ها در کدام مناطق توزیع شود.

او در خصوص نحوه ارسال گفت: سازمان‌های تبلیغات اسلامی سراسر کشور جهت دریافت قرآن و ادعیه اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین مردم می‌توانند با تماس به مؤسسه دارالقرآن اهل‌بیت (ع) به شماره ۳۵۱۰۵ درخواست دریافت قرآن و ادعیه خود را نمایند یا خودشان قرآن و ادعیه‌شان را به موسسه دارالقرآن اهل بیت (ع) واقع در خمینی شهر، بلوار شهید محمد منتظری ارسال کنند.

حتی برای یک ورق قرآن احترام قائل شوید

حجت‌الاسلام قربانیان صفحات قرآن را قابل‌احترام بالایی دانست و گفت: ما در مؤسسه دارالقرآن اهل‌بیت (ع) قرآن‌هایی که تنها یکی - دو صفحه از آنها باقی‌مانده و قابل صحافی نیستند را داخل پاتیل‌هایی شسته و پاک‌کرده و بعد از آن به‌عنوان جلد قرآن استفاده می‌کنیم.

وی تأکید کرد: این یک نوع فرهنگ‌سازی است که مردم حتی برای یک ورق قرآن احترام قائل شده و آن‌قدر راحت آن را داخل آب یا بازیافت نگذارند.

 حجت‌الاسلام قربانیان ضمن اشاره به اینکه هیچ کجای کشور حتی اماکن متبرکه دستگاه خمیرکن مجزا ندارند، خاطرنشان کرد: طرح جمع آوری قرآن و ادعیه پیش‌ازاین با روش‌های دیگر اجرا شده است و قرآن کهنه را با قرآن نو تعویض می‌کردند اما در نهایت این قرآن کهنه به بازیافت می‌رفت. در حالی که ما با اجرای این طرح درصدد ترمیم و صحافی قرآن‌های کهنه برآمدیم.

مدیرعامل دارالقرآن اهل‌بیت (ع) اصفهان دررابطه‌با میزان جمع‌آوری قرآن، ادعیه و کتب مذهبی مازاد در مساجد، حسینیه‌ها، اماکن مذهبی و منازل یا اهدای قرآن‌های نو بیان داشت: این طرح به‌صورت محدود از اسفند ۱۴۰۱ و بعد از آن به طور سراسری اجرا شد، اما متاسفانه به دلیل تبلیغات محدود استقبالی از این طرح صورت نگرفت. با این وجود، حدود ۱۰۰ هزار جلد کلام الله مجید، مفاتیج و ادعیه مذهبی مثل نهج البلاغه را جمع آوری کردیم و از این تعداد حدود ۲۰ هزار قرآن توزیع شده است.

حجت‌الاسلام قربانیان در پایان تأکید کرد: وظیفه شرعی هر مسلمانی است که از هر طریقی که می‌تواند این طرح را اطلاع‌رسانی کند تا اگر حتی یک برگه مفاتیح یا قرآن داشتند آن را بازیافت نکنند؛ بلکه جمع‌آوری کرده و برای ما ارسال نمایند.

دیگر خبرها

  • روتردام در مسیر کاهش مصرف مواد خام تا سال ۲۰۳۰
  • پاکسازی ورودی شهر بیرجند به مناسبت هفته زمین پاک
  • زباله‌های پلاستیکی نفس ایلام را بند آورده اند
  • کاهش مصرف پلاستیک به سلامت مردم و حفظ محیط زیست کمک می‌کند
  • روزانه ۲۳ تن زباله های پلاستیکی در ایلام تولید می شود
  • فروش مواد مخدر با پابند الکترونیکی!
  • تولید سالانه ۳۸۰ میلیون تن زباله در دنیا
  • تولید و بازیافت پلاستیک به نفع مردم یا محیط زیست؟ + فیلم
  • تولید و بازیافت پلاستیک به نفع مردم یا محیط زیست؟
  • مدیرعامل دارالقرآن اهل‌بیت اصفهان: قرآن و ادعیه‌های بلااستفاده یا فرسوده خود را به ما بسپارید